Eigen paard, alle info graag die ik kan hebben?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

isabella_16

Eigen paard, alle info graag die ik kan hebben?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-14 20:27

Hallo, ik wil graag een eigen paard maar ben nog niet zo lang in de paardenwereld (even ter informatie: ik weet waar ik aan begin! en ik wil het heel erg graag, ik ben nu aan het sparen en als ik 18 ben kan ik het betalen..)

ik wil graag zoveel mogelijk informatie over van alles! dekens, stal, eten, zadel en hoofdstel en dekjes enz..

willen jullie me helpen? ik wil mijn toekomstige paard zo goed mogelijk behandelen :)

xxxx <3

Memere

Re: Eigen paard, alle info graag die ik kan hebben?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 20:30

piezze

Gewoon lekker topics lezen, dan verzamel je al snel veel info! En anders wat meer gericht vragen wat je wil weten, we xijn natuurlijk niet helderziend.

Cassidy

Wat je nodig hebt is een hele grote zak met geld. En heel veel tijd om met je paard door te brengen. Als ik het recept zou hebben voor deze combinatie zou ik het graag met je delen. Helaas heb ik die niet.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 20:31

Geld, tijd en het liefst afgestudeerd zijn met een vaste baan en een huisje.
Je zal de eerste niet zijn die zijn paard weg moet doen vanwege, studie, ander werk of samen gaan wonen/op jezelf woonwens of huis kopen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 20:39

Ach ook iemand met een vaste baan en een mega salaris kan weleens zomaar zijn baan kwijtraken en niet een-twee-drie een vergelijkbaar salaris terugkrijgen. Je weet nooit wat voor knuppels het leven tussen je benen kan gooien. Maar voordat je eraan begint, en er zijn genoeg die zichzelf rijk rekenen: als je niet bij begin al 500 Euro per maand minimaal opzij kunt leggen, niet aan een paard beginnen.

Moos99

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 20:49

Ik vind dat er vaak wel overdreven wordt gedaan over het aanschaffen van een eigen paard. Het kost idd geld, en ook zeker veel tijd, maar soms worden mensen zo bang gemaakt om niks. Het belangrijkste is dat als er iets gebeurd, je iets achter de hand hebt. De maandelijkse kosten hoeven niet zo super duur te zijn. Ligt er ook aan wat je wilt gaan doen. Als je geen wedstrijden wilt rijden/ allerlei supplementen wilt voeren/een trailer in bezit / het duurste tuig wilt etc. scheelt het al veel. Ik ben een fulltime student en werk 20 uur in de week. Mijn stalgeld kost 200 euro, hier zit alles bij. In het begin waren de aanschaf kosten even groot, een zadel, hoofdstel, dekens etc. Maar met deze dure artikelen moet je wel even een tijd kunnen doen. De hoefsmid komt om de 8 weken, dit kost mij 50 euro. Dus 25 euro per maand. De jaarlijkse enting stelt niet veel voor, dat is maar 1x per jaar. In principe kost mijn paard dus 225 euro per maand. Ik geef er meer aan uit omdat ik graag nieuwe spullen koop, maar met dit bedrag kun je het doen. Je moet dus deze maandlast kunnen dragen (maar sommige geven dit alleen al uit aan ieder weekend stappen/zuipen/uit eten, dus het is ook een beetje waar je voor kiest), en wel een goede pot achter de hand hebben. Bij mij is de afspraak met mijn ouders, als er iets gebeurd wat meer geld gaat kosten dan ik heb, draaien hun er voor op en kan ik ze later op mijn gemak wel terug betalen in termijnen. Zonder dit, had ik het niet gekund.

Tijd kost het wel gewoon heel veel :D maar dit heb ik er echt voor over. Zogauw als ik een vrij moment heb naast school en werk, race ik naar stal want daar ben ik het liefste! Ik heb het geluk dat mijn moeder ook een paard heeft op dezelfde stal en er automatisch iedere dag is. Als ik niet kan, rijd/longeert ze mijn paard ook. Ook staan onze paarden 24/7 in de groep op paddock en wei. Ze hebben altijd genoeg ruimte, sociale contacten en ruwvoer om zich prima te vermaken. Ze staan echt niet in een stal te popelen tot hun baasjes komen.Dat scheelt ook als we allebei een keer een dag niet kunnen.
Laatst bijgewerkt door Moos99 op 29-12-14 20:53, in het totaal 1 keer bewerkt

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 20:52

Lekker eerst een paard meerder dagen gaan bijrijden/leasen. Dan doe je lekker kennis op over verzorging, leer je beter rijden en weet je een beetje wat je kan verwachten bij een eigen paard.

Moos99

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 20:55

DatBenIkNou schreef:
Lekker eerst een paard meerder dagen gaan bijrijden/leasen. Dan doe je lekker kennis op over verzorging, leer je beter rijden en weet je een beetje wat je kan verwachten bij een eigen paard.

dat sowieso! Ik heb voor mijn eigen paard jaren verzorgpaarden/lease paarden gehad. Van mijn 10e tot mijn 19e ongeveer.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 20:55

Tja, wat is bangemaakt om niks, als je met je 18 je paard kan kopen verandert er sowieso nog veel in je leven.
En ja, als ik mijn baan kwijt raak gaan de paarden ook weg.
Echter ben al voor groot deel gesetteld in tegenstelling tot veel jongeren, hier onlangs nog gezien hoe verdrietig het kan zijn als je je paard moet verkopen omdat je bv toch wilt gaan samenwonen en het anders niet te bekostigen is. Of dat paard weg moet omdat er gestudeerd gaat worden.
Vind het geen enkel probleem als iemand ervoor kiest om aan paard te beginnen en hem om zo'n reden te verkopen, echter geeft bij veel mensen heel veel verdriet dat ze dan hun vriendje moeten verkopen.
Vind het dus wel iets om over na te denken.

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 21:00

Moos99 schreef:
DatBenIkNou schreef:

dat sowieso! Ik heb voor mijn eigen paard jaren verzorgpaarden/lease paarden gehad. Van mijn 10e tot mijn 19e ongeveer.

Ik ook, samen met mijn dochter. Je hebt dan gewoon veel meer kennis dan dat je zo vers van 1x per week rijden op een manege afkomt.
Dan weet je soms amper hoe je moet op en afzadelen...
Nu wisten wij exact waar we aan begonnen, ook qua kosten. Maar ook hele simpele dingen als hoe vaak de hoefsmid, wel/geen ijzers, welke dekens wanneer...Gewoon praktijkervaring!

Moos99

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 21:01

Sjolvir schreef:
Tja, wat is bangemaakt om niks, als je met je 18 je paard kan kopen verandert er sowieso nog veel in je leven.
En ja, als ik mijn baan kwijt raak gaan de paarden ook weg.
Echter ben al voor groot deel gesetteld in tegenstelling tot veel jongeren, hier onlangs nog gezien hoe verdrietig het kan zijn als je je paard moet verkopen omdat je bv toch wilt gaan samenwonen en het anders niet te bekostigen is. Of dat paard weg moet omdat er gestudeerd gaat worden.
Vind het geen enkel probleem als iemand ervoor kiest om aan paard te beginnen en hem om zo'n reden te verkopen, echter geeft bij veel mensen heel veel verdriet dat ze dan hun vriendje moeten verkopen.
Vind het dus wel iets om over na te denken.

Ik snap die redeneringen van je paard verkopen omdat je gaat studeren/samenwonen/verhuizen nooit. Ik studeer fulltime, werk 20 uur, woon op mezelf, moet mijn huishouden doen, veel naar school en veel werken en alsnog heb ik genoeg geld om de maandelijkse kosten te betalen. Ja het is kei hard werken, en het is heel veel andere dingen moeten laten, maar het kan wel. Kijk als je echt zonder werk zit en geen enkele mogelijkheid hebt om het geld bij elkaar te sprokkelen snap ik het best, maar onze eerste merrie zou ik onder geen omstandigheden weg doen, ik zeg haar nog liever op een weiland met schuilstal voor een goedkope prijs zodat de kosten lager zijn, als dat ik haar zou moeten verkopen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 21:07

Moos99 schreef:
Ik vind dat er vaak wel overdreven wordt gedaan over het aanschaffen van een eigen paard. Het kost idd geld, en ook zeker veel tijd, maar soms worden mensen zo bang gemaakt om niks. Het belangrijkste is dat als er iets gebeurd, je iets achter de hand hebt. De maandelijkse kosten hoeven niet zo super duur te zijn. Ligt er ook aan wat je wilt gaan doen. Als je geen wedstrijden wilt rijden/ allerlei supplementen wilt voeren/een trailer in bezit / het duurste tuig wilt etc. scheelt het al veel. Ik ben een fulltime student en werk 20 uur in de week. Mijn stalgeld kost 200 euro, hier zit alles bij. In het begin waren de aanschaf kosten even groot, een zadel, hoofdstel, dekens etc. Maar met deze dure artikelen moet je wel even een tijd kunnen doen. De hoefsmid komt om de 8 weken, dit kost mij 50 euro. Dus 25 euro per maand. De jaarlijkse enting stelt niet veel voor, dat is maar 1x per jaar. In principe kost mijn paard dus 225 euro per maand. Ik geef er meer aan uit omdat ik graag nieuwe spullen koop, maar met dit bedrag kun je het doen. Je moet dus deze maandlast kunnen dragen (maar sommige geven dit alleen al uit aan ieder weekend stappen/zuipen/uit eten, dus het is ook een beetje waar je voor kiest), en wel een goede pot achter de hand hebben. Bij mij is de afspraak met mijn ouders, als er iets gebeurd wat meer geld gaat kosten dan ik heb, draaien hun er voor op en kan ik ze later op mijn gemak wel terug betalen in termijnen. Zonder dit, had ik het niet gekund.

Tijd kost het wel gewoon heel veel :D maar dit heb ik er echt voor over. Zogauw als ik een vrij moment heb naast school en werk, race ik naar stal want daar ben ik het liefste! Ik heb het geluk dat mijn moeder ook een paard heeft op dezelfde stal en er automatisch iedere dag is. Als ik niet kan, rijd/longeert ze mijn paard ook. Ook staan onze paarden 24/7 in de groep op paddock en wei. Ze hebben altijd genoeg ruimte, sociale contacten en ruwvoer om zich prima te vermaken. Ze staan echt niet in een stal te popelen tot hun baasjes komen.Dat scheelt ook als we allebei een keer een dag niet kunnen.

Ach lieve schat, hoe lang heb jij je paard al? Een jaar? Twee jaar? Vier?
We spreken elkaar nog wel als de tellen op 20 jaar staat. Of dertig, als je paard die leeftijd mag bereiken.

LesleyxLinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 21:07

Er wordt inderdaad erg overdreven. Het ligt er vooral aan welke omgeving je woont.
Ik zou bij mijn oude verzorgpaarden voor een klein bedrag kunnen staan. Mocht dat problemen opleveren kan ik ergens anders voor 75,- staat en mocht dat problemen opleveren kan ik weer ergens anders voor 100,- staan. Een spaarpotje heb ik, alleen nog geen aanschafkosten.

200,- p.m. overhouden zou dan voldoende zijn. Maar mijn inkomen kan er alleen nog maar op vooruit gaan :P

Moos99

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 21:09

Cassidy schreef:
Moos99 schreef:

Ach lieve schat, hoe lang heb jij je paard al? Een jaar? Twee jaar? Vier?
We spreken elkaar nog wel als de tellen op 20 jaar staat. Of dertig, als je paard die leeftijd mag bereiken.

Lieve schat, ik weet niet precies waar je naar refereert? Onverwachtse kosten/tijd/ maandelijkse lasten?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 21:10

LesleyxLinn schreef:
Er wordt inderdaad erg overdreven. Het ligt er vooral aan welke omgeving je woont.
Ik zou bij mijn oude verzorgpaarden voor een klein bedrag kunnen staan. Mocht dat problemen opleveren kan ik ergens anders voor 75,- staat en mocht dat problemen opleveren kan ik weer ergens anders voor 100,- staan. Een spaarpotje heb ik, alleen nog geen aanschafkosten.

200,- p.m. overhouden zou dan voldoende zijn. Maar mijn inkomen kan er alleen nog maar op vooruit gaan :P

Lieverd, als je alleen vanuit theorie spreekt, en nog een ervaring hebt, sterker nog, eventueel nog thuis woont en niet te maken hebt met onvoorziene kosten aan huisvesting, vervoer en medische kosten voor je paard, heb je in mijn ogen geen recht van spreken.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 21:12

@ Moos99

Deze lieve schat gaat er van uit dat je niet op jezelf woont. Dus lekker bij Pa en Moe je voeten onder de tafel steekt, geen eigen vervoer hebt, misschien paarden aan huis (of ook niet) en de nodige ondersteuning van het thuisfront. Je hoeft niet in je eigen onderhoud te voorzien, hebt al dan niet een baan en paarden aan huis.

We spreken elkaar als je 10 jaar verder bent.
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 29-12-14 21:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 21:13

Ik sluit me bij moos99 aan

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 21:14

sadekeshia schreef:
Ik sluit me bij moos99 aan

Dan geldt mijn reactie naar Moos99 ook voor jou.
Jullie weten NIET waar jullie het over hebben.

Moos99

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 21:15

Cassidy schreef:
@ Moos99

Deze lieve schat gaat er van uit dat je niet op jezelf woont. Dus lekker bij Pa en Moe je voeten onder de tafel steekt, geen eigen vervoer hebt, misschien paarden aan huis (of ook niet) en de nodige ondersteuning van het thuisfront. Je hoeft niet in je eigen onderhoud te voorzien, hebt al dan niet een baan en paarden aan huis.

Lieve schat, lieverd, het is nooit handig om maar gewoon zomaar van dingen uit te gaan. Ik woon lekker in mijn eigen appartementje hoor. Ben ik dan nu wel capabel om hier te reageren? Of moet je perse al 10 jaar een eigen paard hebben.

Chiave

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 21:20

Cassidy, begin jij ieder argument/bericht/standpunt met "lieve schat..."?
Je komt ook wel uit de hoek alsof je weet hoe het leven bij een ander in elkaar steekt.

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 21:21

Tja in het hele leven kun je voor onvoorziene dingen komen staan waardoor je het geld of de tijd niet meer hebt om nog maar niet te spreken van onvoorziene kwalen die je paard kan krijgen waardoor je hem helemasl niet meer kan gebruiken waarvoor je hem kocht. Allemaal dingen waar je tevoren niet over na wil denken maar die dagelijks voorkomen. Een paard bijrijden is zo gek nog niet, je bent in ieder geval stukken goedkoper uit.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 21:21

Moos99 schreef:
Cassidy schreef:
@ Moos99

Lieve schat, lieverd, het is nooit handig om maar gewoon zomaar van dingen uit te gaan. Ik woon lekker in mijn eigen appartementje hoor. Ben ik dan nu wel capabel om hier te reageren? Of moet je perse al 10 jaar een eigen paard hebben.

De tegenvraag is, hoe lang heb je je paard, is hij verzekerd, wat voor problemen ben je tegengekomen.

Ik ben de eerste 16 jaar met mijn paard er zonder problemen doorgerold. Op het moment dat ze uit de verzekering ging kwamen de kosten pas....

LesleyxLinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 21:22

Cassidy schreef:
LesleyxLinn schreef:

Lieverd, als je alleen vanuit theorie spreekt, en nog een ervaring hebt, sterker nog, eventueel nog thuis woont en niet te maken hebt met onvoorziene kosten aan huisvesting, vervoer en medische kosten voor je paard, heb je in mijn ogen geen recht van spreken.

Het is zo duur als je het zelf maakt ;) Natuurlijk zijn er onvoorziene kosten, maar zolang je geld over houdt om te sparen en al een spaarpot hebt is het echt wel te doen. En dat heb ik niet alleen vanuit de theorie.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 21:23

JoopC schreef:
Cassidy, begin jij ieder argument/bericht/standpunt met "lieve schat..."?
Je komt ook wel uit de hoek alsof je weet hoe het leven bij een ander in elkaar steekt.

Als iemand me benaderd met "Lieverd" komt de reactie "Lieve schat".
Laten we er maar van uitgaan dat ik wat meer jaren in de paarden zit als iemand van 22 jaar (als de leeftijd in het profiel correct is). Daaruit afgeleid wat meer jaren in de paarden.....