Volgtopic: Serena en Stitch worden beleerd!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Pacific

Volgtopic: Serena en Stitch worden beleerd!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-14 17:55

Hallo Bokkers :D,

Nu mijn pony's de leeftijd van drie jaar naderen, wil ik rustig aan beginnen met de voorbereidingen op het trekken van een karretje. Serena is een Mini Appaloosa, van 83 cm klein. Haar kleur noemt Few Spot Appaloosa. Ze is sinds oktober 2013 bij mij. In die tijd hebben we gewandeld, vrijheidsdressuur geoefend en haar alles aangeleerd wat ze als tweejarige moest kennen. Verder stond/staat ze lekker het hele jaar door buiten met soort- en leeftijdsgenootjes. Afgelopen twee maanden heeft ze vrij gehad, en nu pakken we haar weer op!

Dit is de dame in kwestie:

Afbeelding
Foto gemaakt door bokker Clemency!

En dan heb ik sinds 27 februari ook nog een hengstje genaamd Stitch. Ook een Mini Appaloosa, ook Few Spot kleurig en ook 83 (naja, 84) cm klein. Dus je raadt het al: een toekomstig tweespan! Hij heeft bij de vorige eigenaren al wel in de lange lijnen gelopen, bij mij heeft ie nog amper wat gedaan. Tijd dus om hem ook eens wat op te gaan pakken!

Afbeelding
Foto gemaakt door bokker Clemency!

De komende maanden gaan wij dus bezig met het beleren voor de kar. Het lijkt me leuk om de vorderingen hier met jullie te delen! Het plan is om (bijna) dagelijks eventjes iets met ze te doen, de ene keer wat intensiever dan de andere keer.

Ik zou het leuk vinden als jullie volgen! Tips zijn ook zeer welkom :j.

Gerbrich
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 19-04-15 13:05, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Wijzing/toevoeging gedaan in OP op verzoek TS

pien_2010

Re: Volgtopic: Serena wordt beleerd!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 18:11

Een aantal posten heb ik verwijderd. Als mensen het topic willen volgen dan kunnen zij zich hier op abonneren door boven te klikken op abonneren. Melden dat je volgt voegt niets toe aan dit topic.

Fink

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 18:18

Leuk, ik ben benieuwd!

Pacific

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-14 18:27

Op 29 november heb ik haar voor het eerst weer het land uitgehaald om wat te doen (ze kwam er overigens wel dagelijks uit voor wat brokjes en af en toe hoefjes vijlen). Van een stalgenootje mocht ik een dekensingel lenen, die ik haar om heb gedaan om haar te laten wennen aan de druk van een singel. Ik had op z'n minst verwacht dat ze even vreemd zou kijken, wat zou willen snuffelen... Ze heeft geen stap anders gezet! Zelfs niet toen ik haar stukjes liet draven in de bak.

Vandaag heb ik haar een rondje meegenomen door het bos. De paden lagen vol met grote bladeren, ze vond het leuk om er doorheen te sloffen, haha! We zijn zo'n tien minuutjes weggeweest. Ik heb het geluk dat we rechtstreeks vanuit het land het bos in kunnen, zo kan ik een mooi rondje maken zonder direct een uur weg te zijn.

Morgen gaat Serena mee naar de dierenarts voor een inenting. Ze heeft hier de afgelopen keren geen last van gehad, maar toch wil ik haar morgen dan verder rust geven.

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 18:41

Superleuk, ik ben ook heel benieuwd!

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 20:41

AR → YRT

kyraties

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 17:14

Leuk! Wat een leuke pony zeg <3

Pacific

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-14 19:39

Dankje :D

Vandaag moesten we dus voor de inenting. Het was spreekuur en het was super druk! We hebben driekwartier buiten staan koukleumen. Of naja, ik. Serena heeft een vacht om te kunnen overleven op de Noordpool! Na het lange wachten kreeg ze dus haar prikje. Dat is altijd even tegenstribbelen, maar dan kan ze er weer een jaar tegenaan!

zaldi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 20:07

leuk ik ben benieuwd :) leuke pony ook :j

jitskenienke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 20:11

leuk zeg! mooie shet heb je!

Pacific

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-14 18:45

Dankjulliewel :D

Nadat ze maandag de inenting had gehad, heb ik haar dinsdag vrijgegeven. Helaas was ik woensdag laat uit en was het toen al donker toen ik naar de paarden kon, die dag heeft ze dus ook vrij gehad. Vandaag ben ik weer eventjes met haar aan de slag geweest! Een hele poos terug al heb ik haar 'pas' (jambette) aangeleerd. Voetje geven kon ze toen al. Echter liep ik tegen het probleem aan dat, omdat ze trucjes doen zo leuk vindt, ze 'pas' deed wanneer ik 'voetje' vroeg. Vandaag heb ik daar tijdens het poetsen dus even extra opgeoefend. Ze snapt het verschil nog niet zo goed, maar alle begin is moeilijk :).

Als commando voor 'pas' gebruik ik: mijn vinger achter haar been, ik sta met mijn gezicht naar haar toe en ik zeg 'pas!'. Voor 'voetje' gebruik ik: mijn hand laat ik over haar been glijden vanaf haar schouder, ik sta met mijn rug naar haar toe en ik zeg 'voeeetje'. Hebben jullie nog tips zodat ik het verschil voor haar duidelijker kan maken? Het is dus de bedoeling dat ze bij 'pas' haar been naar voren strekt, en bij 'voetje' haar been buigt zodat ik hem kan pakken om haar hoefjes uit te krabben.

jitskenienke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 22:44

blijven oefenen met de verschillen. maar wat niet zo slim is om eerst pas te zeggen en dan daarna voetje laten geven dan snap ze er niet zo veel meer van denk ik :+

Pacific

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-14 22:51

Dat doe ik ook zeker wel.
Nee dat snap ik, maar ik wil graag dat ze het verschil goed leert :) uiteraard zal ik haar zo weinig mogelijk in verwarring proberen te brengen, maar af en toe afwisselen is denk ik onontkoombaar.

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-14 15:04

Ik denk dat je bij de jambette het beste een zweep kunt gebruiken, dat is denk ik net iets veiliger.

Pacific

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-14 18:32

We hebben besloten haar aan te leren dat ze alleen trucjes mag doen als we de clicker hebben :)

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-14 09:30

Oh, oke. Dat lijkt mij ook wel veiliger, verder zal ik me der niet meer mee bemoeien hoor :=

Pacific

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-14 10:41

Oh maakt niks uit hoor, ik vroeg er juist om :D

Fellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-14 10:43

Hee wat leuk dat je een topic hebt gemaakt! Morgen maar even foto's maken bij het tuig passen dacht ik zo! <<)

Fellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-14 10:46

En ik raad ook je aan om alleen vd te doen met een zweep, dat verschil is erg duidelijk voor haar. Rondvliegende benen van overenthousiaste pony's kunnen soms gevaarlijk zijn, al zal dat met zo'n ukkie als Serena wel meevallen. Een zweep is lekker precies met commando's en je kan dan erg duidelijk het verschil tussen vd trucjes en geen vd trucjes maken. :D

Pacific

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-14 11:23

Ja, morgen komen er foto's van Serena in het tuig :)!

Klopt, daarom besloten om alleen trucjes te doen met clicker :j zweep gebruik ik niet bij bijvoorbeeld 'shake' en vind het wel fijn dat ze ook dat niet gaat staan doen als ik bijvoorbeeld haar hoofdje poets.

Fellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-14 15:02

Maar hoe doe je dat dan? Want het clickergeluid is toch pas achteraf?

miekel92

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-14 15:06

Hee leuk, ik ga dit topic volgen!
Fijn dat Serena zo braaf reageerde op de dekensingel :) Ik ben erg benieuwd hoe de rest gaat..

Pacific

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-14 15:21

Serena heeft altijd heel snel door dat ik de clicker heb, als ik er mee rammel :)

Leuk Mieke, bedankt voor het lenen hè!

Pacific

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-14 16:21

Vrijdag ben ik samen met Serena's verzorgster wezen wandelen. We hadden het singeltje er weer even omgedaan en we zijn een klein blokje om geweest. Het bos is erg mooi met al die gekleurde herfstbladeren op de paden!

Gister heb ik met Serena het 'wijken voor druk' geoefend. Dit had ik haar een dik halfjaar terug ook al aangeleerd, dus het was gewoon weer even herhaling. Ze reageert nog niet zo makkelijk als dat ik graag zou willen, dus dit blijf ik voorlopig af en toe nog even meenemen. Ik heb het onderverdeeld in drie 'categorieën', namelijk: schikken (achterhand draaien), draaien (voorhand draaien) en terug (naar achteren. Over een poosje wil ik dan ook nog wijken erbij pakken, dus zijwaarts. Dat leek me eerst nog even teveel van het goede, aangezien dat redelijk nieuw voor haar is.

Vandaag hebben bokker Fellow en ik haar tuig gepast! Het is wat te groot, maar ik zal gaatjes laten bijprikken en dan gok ik dat het wel gaat passen :j. Kirsten (Fellow) heeft foto's gemaakt, die zal ze vast vanavond/komende week eventjes plaatsen!
Nogmaals bedankt voor je hulp Kirsten :D

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 19:50

Leuk! Ik ben benieuwd naar de foto's!