Wanneer weet je zeker dat dit het paard is wat je koopt?

Moderators: balance, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
OneAndOnlyx

Berichten: 2783
Geregistreerd: 14-06-14
Woonplaats: Naast de paarden

Wanneer weet je zeker dat dit het paard is wat je koopt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-14 21:08

Hoihoi!

Ik ben al een tijdje op zoek naar een nieuw paard nadat ik mijn c-pony verkocht heb. Vanmiddag zijn we wezen kijken en we gaan volgende week opnieuw heen. Alleen weet ik niet echt wat ik vind. Wanneer is het paard wat je zoekt en waarmee je de rest van je leven deelt, de juiste?

Wie kan mij helpen?

Horseloverl
Berichten: 2223
Geregistreerd: 27-03-13

Re: Wanneer weet je zeker dat dit het paard is wat je koopt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 21:09

Als het paard aan je eisen voldoet En het karakter goed is

Lara_Silver

Berichten: 9117
Geregistreerd: 03-01-07
Woonplaats: Zwitserland

Re: Wanneer weet je zeker dat dit het paard is wat je koopt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 21:10

Als je niet weet wat je vind is het niet de juiste lijkt mij...

OneAndOnlyx

Berichten: 2783
Geregistreerd: 14-06-14
Woonplaats: Naast de paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-14 21:11

Lara_Silver schreef:
Als je niet weet wat je vind is het niet de juiste lijkt mij...


Dat denk ik niet. Ik weet gewoon niet hoe het voelt als je de juiste te pakken hebt.

OneAndOnlyx

Berichten: 2783
Geregistreerd: 14-06-14
Woonplaats: Naast de paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-14 21:11

Francieen schreef:
Als het paard aan je eisen voldoet En het karakter goed is


Het paard voldoet zeker aan mijn eisen. Karakter is ook geweldig.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37246
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 21:12

Mijn stelregel is ga bij voorkeur meerdere keren kijken als karakter ed kloppen voor je. Ben je de keren erna nog steeds heel blij het dier te zien of zelfs blijer en het dier omgekeerd blij om jou te zien en kun je je er een voorstelling van maken dat je er op gaat rijden ed. Dan is het voor mij het juiste dier.

Lara_Silver

Berichten: 9117
Geregistreerd: 03-01-07
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 21:12

Ik denk dat je zo iets wel voelt. Als het paard zowel tijdens de omgang op de grond als onder het zadel aan jou voorwaarden voldoet dan is het de juiste. Als iets je aan het twijfelen maakt niet, mits je bereid bent er werk van te maken na de aankoop.

S_en_Z

Berichten: 9371
Geregistreerd: 22-11-09
Woonplaats: Nieuwegein-Zuid

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 21:13

Sja um... ik wou nooit een vos.. met tegenzin proefgereden.. uiteindelijk meegenomen door zn streken en t gevoel wat ie me gaf. 11 jaar met veel liefde op m gereden en in omgang twee handen op 1 buik ook al kon ik soms wurgen. Was stapelgek op m.

En de volgende..

Ik wou een bruin paard met 4 zwarte of witte benen en een bles of een kol.. wou geen merrie.. met tegenzin op deze proefgereden na vele paarden die me met rijden niet aanstonden.. na t eerste ritje besloten dr mee te nemen.

Ze viel me ondanks ze rete snel leerde ontzettend tegen omdat ze veel te braaf en te zoet is.. maar inmiddels is ze afentoe aardig "diva" en inmiddels ben k helemaal gelukkig met r :P

Als je t juiste paard vind weet je t vaak al snel :)

Je hebt een klik, of je hebt t niet.
Laatst bijgewerkt door S_en_Z op 16-11-14 21:15, in het totaal 3 keer bewerkt

Martine

Berichten: 10271
Geregistreerd: 14-03-07

Re: Wanneer weet je zeker dat dit het paard is wat je koopt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 21:13

ED -> YRT

Arc_En_Ciel

Berichten: 4219
Geregistreerd: 02-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 21:13

Dat is de klik. Als je niets voor een paard voelt kun je of) de kans wagen en proberen om jezelf enthousiast te maken, of te hopen dat je enthousiasme komt als hij uiteindelijk van jou is, of) verder zoeken naar een paard waar je je direct goed bij voelt :)

Koper

Berichten: 30269
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 21:14

OneAndOnlyx schreef:
Lara_Silver schreef:
Als je niet weet wat je vind is het niet de juiste lijkt mij...


Dat denk ik niet. Ik weet gewoon niet hoe het voelt als je de juiste te pakken hebt.

Dan is 'ie het niet. Ik wist 't toen ik 10 meter gereden had. Het moment waarop je het weet kan denk ik verschillen. Maar als hij het is, dan weet je dat :j

mingming

Berichten: 2504
Geregistreerd: 30-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 21:15

Als je niet weet hoe het voelt, heb je hem/haar nog niet gevonden. Je merkt het vanzelf echt wel :) Op je gevoel afgaan.

spatter

Berichten: 14454
Geregistreerd: 17-08-05
Woonplaats: Bocholt-belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 21:15

Als je in paniek raakt als je bedenkt dat een ander hem voor jou neus weg koopt.

Als je een paard wil kopen voor het leven is karakter en gezondheid het allerbelangrijkster .
Paard moet bij je passen en jij moet er van houden.

Koop je een paard omdat je wil springen, wedstrijdrijden enz, dan moet het ten eerste daar aan voldoen en is de liefde voor het paard wat minder belangrijk.

billionache

Berichten: 6587
Geregistreerd: 06-12-06
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 21:16

Francieen schreef:
Als het paard aan je eisen voldoet En het karakter goed is



Gho, niet altijd hoor.

Ik heb zelf een pony gekocht, pastte perfect binnen mijn eisenplaatje en was qua karakter gewoonweg top. Echter was er gewoon geen klik, en ondanks alle moeite is die er ook nooit gekomen. Voor mij was dit dus niet 'de juiste', terwijl mijn vorige merrie - die op het eerste gezicht niet binnen mijn eisen pastte en niet de makkelijkste was - echt liefde op het eerste gezicht was.

Het is puur een gevoel, een keuze die je zelf moet maken. Als je zelf twijfelt of zoals je aangeeft 'het niet goed weet' zou ik de gok niet wagen. Het is een dure aankoop waar je (of je ouders, veronderstel ik) lange tijd aan vastzit en véel geld aan kwijt zijn als je een 'miskoop' hebt ;-)

Horseloverl
Berichten: 2223
Geregistreerd: 27-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 21:20

billionache schreef:
Francieen schreef:
Als het paard aan je eisen voldoet En het karakter goed is



Gho, niet altijd hoor.

Ik heb zelf een pony gekocht, pastte perfect binnen mijn eisenplaatje en was qua karakter gewoonweg top. Echter was er gewoon geen klik, en ondanks alle moeite is die er ook nooit gekomen. Voor mij was dit dus niet 'de juiste', terwijl mijn vorige merrie - die op het eerste gezicht niet binnen mijn eisen pastte en niet de makkelijkste was - echt liefde op het eerste gezicht was.

Het is puur een gevoel, een keuze die je zelf moet maken. Als je zelf twijfelt of zoals je aangeeft 'het niet goed weet' zou ik de gok niet wagen. Het is een dure aankoop waar je (of je ouders, veronderstel ik) lange tijd aan vastzit en véel geld aan kwijt zijn als je een 'miskoop' hebt ;-)



Okee mee eens haha, ik heb hierdoor mijne wel gekocht, twijfelde wel maar we hebben er een op proef gehad en die beet en was vervelend terug gedaan en toen gaan kijken bij dienik nu heb.. Vond het wel een grappig beest en toen gekocht , bij degene die ik op proef had verheugde ik me er totaal biet op om hm op te halen, terwijl ik bij degene die ik nu heb al ongeduldig werd toen ze 5 minuten later waren haha

Ababe

Berichten: 982
Geregistreerd: 05-09-12

Re: Wanneer weet je zeker dat dit het paard is wat je koopt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 23:42

Bij mijn merrie wist ik het meteen toen de stal open ging haha. Ik was niet eens op zoek naar een paard, alleen alvast rustig aan het rondkijken. Ze was net uit de koppel gehaald dus kende nog niks, ik kon ook niks anders dan even knuffelen. Eenmaal thuis heb ik wel 1000 redenen bedacht waarom ik het vooral niet moest doen: ik wou geen merrie, ik wou geen jong onbeleerd paard, ik hield niet van kolletjes en al helemaal niet van maar 1 wit voetje.
Toen ik de volgende dag weer op stal was dacht ik ach nog even knuffelen kan geen kwaad, eenmaal bij haar stal aangekomen stond er een ander paard in.. De grond zakte weg onder mijn voeten, ik stond bijna ter plekke te huilen omdat ik meteen spijt had. Was ze alleen maar verplaatst naar een andere stal :+
Toen wist ik het dus zeker, haar moet ik niet laten staan <3 ..
Dus als ik jou berichten zo lees dan denk ik niet dat dit 'HET' paardje is voor jou

Dieselpaard
Berichten: 1758
Geregistreerd: 19-07-11

Re: Wanneer weet je zeker dat dit het paard is wat je koopt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 23:49

Dat is best wel lastig...
Ik kocht mijn paard vlak nadat hij een trauma had opgelopen. De eerste keer dat ik kwam waren z'n benen nog blauw van de spray en stond hij als een droefie erbij te kijken.
De tweede keer was het blauwe weg, maar het droevige niet. Heb hem gekocht omdat het een braaf paard was.
Het heeft maanden geduurd voor hij weer een speelse 3,5 jarige was. Nu kan ik lezen en schrijven met hem, is het de grootste grappenmaker die ik ken en doet hij nog steeds geen vlieg kwaad. Een heerlijk paard dus.
Maar ook ik vond het heel lastig om te voelen of de klik er was. Omdat hij zo braaf was en al wat had meegemaakt heb ik hem meegenomen. Bij mij was het een stukje medelijden. Zijn eigenaar heeft m trouwens super verzorgd en deed m weg omdat hij niet voldeed aan zijn eisen.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 23:50

OneAndOnlyx schreef:
Alleen weet ik niet echt wat ik vind. Wanneer is het paard wat je zoekt en waarmee je de rest van je leven deelt, de juiste?


Ik ga er eigenlijk van uit dat jij langer gaat leven dan het paard dat je op dat moment kiest, dus "de rest van je leven" lijkt me een beetje overdreven.
Verder is het net zo als met een huwelijk, "tot de dood ons scheidt" hoeft tegenwoordig niet meer. Tot elkaar verdoemd zijn hoeft niet meer in een huwelijk, dus waarom zou je dat doen bij een paard?

Wat ik wel weet te waarderen is dat je er van uitgaat dat je het dier voor de rest van zijn leven aan gaat houden. Echter kun jij niet voorspellen hoe je leven gaat lopen, laat staan dat je garanties krijgt. Dus wat je zult moeten doen is een dier kiezen dat op dat moment voor je het goede dier lijkt. Zekerheden heb je niet. En ook niet of het dier blijvend aan je eisen gaat voldoen. Bijv wil je nu een dier voor recreatief gebruik, maar gaandeweg ga je toch fanatieker worden en wil je een paard waarmee je de sport inkunt. Geen geld voor twee dieren, dus dan moet er een weg en ga je een ander aanschaffen, omdat je paard op dat moment daar niet geschikt voor is, en als je verder gaat pushen dan je paard aankan, gaat het dier blessures krijgen en jij daar niet gelukkiger van worden.

De zogenaamde "klik", die kun je meteen hebben, of die kan gaan groeien op het moment dat je echt met het dier aan de slag gaat. Garanties heb je niet. Als je een dier tegenkomt dat aan je eisen voldoet, dat je kunt betalen, dan ga ervoor. Ik krijg die indruk echter niet bij het dier wat je nu voor ogen hebt. En dan is mijn advies: bij twijfel niet doen. Het geschikte paard voor je is al geboren...en je gaat hem tzt echt tegen het lijf lopen.....

ralphtdw

Berichten: 2633
Geregistreerd: 05-04-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 23:51

Je gevoel zegt vaak genoeg.
Vooral als je er meerdere gaat kijken springt er wel 1 uit van ja dat is hem.
En ik vind dat je je zelf moet afvragen.
Wil ik dit paard echt graag?
Bij twijfel lekker verder kijken

Marjo89

Berichten: 3962
Geregistreerd: 01-01-07

Re: Wanneer weet je zeker dat dit het paard is wat je koopt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 00:01

Als je accuut last van vlinders krijgt. Erover droomt.
Klinkt erg Penny maar bij mij is het de klik.
En als dat wederzijds is. Maak ineens de kleur. Of welke eis dan ook. Soms niks meer uit.

Ik wou nooit geen merrie. Heb er 2 met bijna een 3e. Wou nooit geen licht kleur paard. Heb een valk. De andere 2 zijn vos.
Ik heb wel 1 ding. Wat vaak vanzelf gaat. Ik hou van slimme intelligent paarden.

BeeMed
Berichten: 3030
Geregistreerd: 29-09-08

Re: Wanneer weet je zeker dat dit het paard is wat je koopt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 00:18

Bij mij was het simpel: ik kwam, ik zag.... en de wereld stond even stil.. liefde op het 1e gezicht. 4 jarige hengst (wel erg braaf) en zo groen als gras. En dat terwijl ik opzoek was naar wen ervaren en braaf paard. Maar heb het wel gedaan. Gewoon heeeeel veel begeiding erbij gehad. Nooit 1 seconde spijt van gehad en ben nog steeds erg verliefd op hem.

Het is uiteindelijk toch de klik. Je kan een hoop plezier hebben van een paard dat braaf is en aan al je eisen voldoet, maar als die klik er niet is zal je gevoelsmatig toch altijd wat missen

saddledancer

Berichten: 1418
Geregistreerd: 27-08-14
Woonplaats: London, uk

Re: Wanneer weet je zeker dat dit het paard is wat je koopt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 03:09

Gooi kop of munt, kop is kopen, munt is laten gaan. Op het moment dat je het muntje opgooit voel je dat je hoopt waarop hij gaat vallen, Dan hoef je dus niet Meer Te twijfelen ;)

en daarbij, alles volgens het 'verstand' klopt dus.. Kids met je hart, vraag of je even alleen mag zijn met het dier, Dan is er geen druk van de mensen Om je heen en kan je echt kijken hoe het voelt.

en wat eerder al genoemd is, stel je voor dat iemand hem NU voor je neus zou weg kopen. Wat voel je Dan?

Maartje1990

Berichten: 22282
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Re: Wanneer weet je zeker dat dit het paard is wat je koopt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 07:02

Ik vind dat soort dingen als ''de klik'' echt altijd zo'n geneuzel. Ik hoef geen ''klik'' (whatever dat ook mag betekenen). Ik heb ondertussen in totaal 3 paarden (gehad), waarvan 1 minder aanhankelijk/mensgericht was dan de andere 2 maar heb ik dan dus geen ''klik'' met het dier? Het was een geweldig dier dat nooit een stap verkeerd zetten. Helemaal verkeersmak en altijd braaf, dat was wat ik zocht en ik kon heerlijk met haar buitenrijden.

Dus hoe weet je dat dat het paard is wat je zoekt? Als dat paard voldoet aan dat wat je wilt gaan doen. Dus bijv. wil je hoog in de dressuur gaan rijden, dan neem je toch minder snel een koudbloed. Wil je graag een zeer veelzijdig paard dan is een haflinger wellicht wel leuk mits je niet te hoge verwachtingen hebt.

Ik heb nu een 2 jarige, tja die heb ik toen ze 1 was niet kunnen testen oid, gezien vanaf een afstand. Ze liep leuk en een haflinger was wat ik zocht.

Wat zijn je eisen aan het paard: Ras, verkeersmak, bloedlijn/papieren, springen/dressuurgefokt etc. etc.

Britta31

Berichten: 13140
Geregistreerd: 26-11-13
Woonplaats: Naast Britt,Nappie,Aag en Sasa en Max.

Re: Wanneer weet je zeker dat dit het paard is wat je koopt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 09:37

Ik had gelijk een klik met Napolion.Hij stond heel rustig op de poetsplaats.Ik had iemand gevraagt om eerst op hem te rijden en hij was met opstappen al heel braaf en met rijden heel relaxed.Ik ben altijd al een beetje een bange ruiter geweest en geen talent.Maar ik ging zitten en had gelijk vertrouwen in hem.Ik heb zelfs gegallopeerd.De eigenaar zei later dat ze al had gemerkt dat ik hem geweldig vondt.Ook niet handig natuurlijk.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20039
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Re: Wanneer weet je zeker dat dit het paard is wat je koopt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 09:48

Als je opeens heel erg zenuwachtig word dat hij aan een ander verkocht word, en daarom snel weer een afspraak maakt, waarop je onderhandelkunsten opeens als sneeuw voor de zon verdwijnen en je daardoor de net iets te hoge vp gewoon betaald. En weet je wat? Jij zit er niet mee want jij bent dolgelukkig met je paard! :D