[INFO] Ben ik te groot/zwaar voor mijn pony/paard? #25

Moderators: balance, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mars

Berichten: 33270
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Re: [INFO] Ben ik te groot/zwaar voor mijn pony/paard? #25

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-22 21:27

Ik vind jou ook niet te zwaar, je zadel lijkt iets tegen het schouderblad te komen. Misschien kun je het een klein tikje verder naar achteren leggen. Het lijkt ook iets achterover te kantelen maar dat is niet helemaal te beoordelen zo van een foto

evie2333
Berichten: 89
Geregistreerd: 01-03-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-22 19:23

Mars schreef:
Ik vind jou ook niet te zwaar, je zadel lijkt iets tegen het schouderblad te komen. Misschien kun je het een klein tikje verder naar achteren leggen. Het lijkt ook iets achterover te kantelen maar dat is niet helemaal te beoordelen zo van een foto


Ok, zal hier even naar kijken!

Tinkerpluis
Berichten: 9
Geregistreerd: 21-11-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-22 11:21

Afbeelding
Afbeelding
Onze tinker van 1.36 en ik (1.66 en 62 kg). We rijden niet vaak en intensief hoor! Meer grondwerk e.d.
Maar ben benieuwd of jullie het nog acceptabel vinden.
Ik pas makkelijk in het Wintec zadel van 16.5 inch btw.. En normaal heb ik mijn beugels iets korter.
Laatst bijgewerkt door Tinkerpluis op 21-11-22 11:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Euridicey

Berichten: 700
Geregistreerd: 01-01-22
Woonplaats: Amsterdam

Re: [INFO] Ben ik te groot/zwaar voor mijn pony/paard? #25

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-22 11:21

Daar valt niet veel van te zeggen vanaf de achterkant :')

Tinkerpluis
Berichten: 9
Geregistreerd: 21-11-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-22 11:23

Euridicey schreef:
Daar valt niet veel van te zeggen vanaf de achterkant :')

Heb ik de verkeerde foto toegevoegd? Sorry..

Tinkerpluis
Berichten: 9
Geregistreerd: 21-11-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-22 12:08

Afbeelding
Dit is hem!

Marinmulder
Berichten: 5
Geregistreerd: 04-10-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-22 12:21

Tinkerpluis schreef:
[ [url=m/HXny18.png]Afbeelding[/url] ]
Dit is hem!


Ik denk dat het net net kan, vooral omdat tinkers veel kunnen dragen en zolang je niet hele stukken lang galoppeerd ofzo moet t kunnen

Cinnepin

Berichten: 8939
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Re: [INFO] Ben ik te groot/zwaar voor mijn pony/paard? #25

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-22 12:30

Ik vind je wat te lang

Mars

Berichten: 33270
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-22 12:30

Je bent slank, past goed in je zadel. Als je paard verder geen signalen geeft van ongemak en op conditie kan dit prima.

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-22 12:33

Marinmulder schreef:
Tinkerpluis schreef:
[ [url=m/HXny18.png]Afbeelding[/url] ]
Dit is hem!


Ik denk dat het net net kan, vooral omdat tinkers veel kunnen dragen en zolang je niet hele stukken lang galoppeerd ofzo moet t kunnen


Een Tinker kan niet meer dragen dan een willekeurige andere pony van het zelfde formaat/gewicht. Dat is gewoon een fabeltje. Bovendien komt juist in stap het meeste druk achter op de rug te liggen (aangetoond door wetenschappelijk onderzoek) in de snellere gangen wordt druk meer verdeeld over de rug/het lijf.

Tinkerpluis is zeker niet te dik, maar wel te groot voor deze pony. Ik vind het dus niet passen, ze weegt zeker 20% of meer van het gewicht van de pony.

Mars

Berichten: 33270
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Re: [INFO] Ben ik te groot/zwaar voor mijn pony/paard? #25

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-22 12:38

Mwah meestal ben ik de gewichtszeikerd hier op bokt maar in dit geval zie ik het niet hoor. Tinkerpluis is slank, haar pony zo te zien netjes op gewicht. Te lang tja, voor het beeld zou dat kunnen. Het is wellicht geen ideaal plaatje.

Maar in dit geval zou ik zeggen: kan best nog zo en houd je pony in de gaten op signalen van ongemak etc. Wat het gewicht is van de pony is trouwens onmogelijk uit zo’n foto te halen dus hoe weet je of ze op 20% zit?

Tinkerpluis
Berichten: 9
Geregistreerd: 21-11-22

Re: [INFO] Ben ik te groot/zwaar voor mijn pony/paard? #25

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-22 12:44

Ze weegt 356 kg!

Euridicey

Berichten: 700
Geregistreerd: 01-01-22
Woonplaats: Amsterdam

Re: [INFO] Ben ik te groot/zwaar voor mijn pony/paard? #25

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-22 12:52

Wel fijn om eens een tinker te zien die niet mega obese is. Maar ik ben het wel eens met Daphara. Met dat gewicht van je nog net onder de 20% maar goed, sommigen houden de 10% aan of 15% aan en dan ben je wel te zwaar qua gewicht. Ik vind je sowieso te lang.

Suliko

Berichten: 4327
Geregistreerd: 06-12-14
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-22 13:00

Zelf hou ik liever 15% aan, dan ben je te zwaar. Met het gewicht van de tinker kom je met de 15% regel uit op max 53,4 kilo inclusief tuig. Daar ga je ruim over heen.
Hou je de 20% regel aan dan kom je op 71,2 kilo inclusief tuig. Als het tuig en jouw kleding en dergelijke niet meer dan 9 kilo weegt dan kom je daar op. Ik vind dat wel op het randje van acceptabel eigenlijk, omdat ik 20% alsnog best veel belasting vind voor een paard. Voor korte ritjes moet dat wel kunnen, maar ik zou zeker niet met regelmaat en lang opstappen aangezien je lengte ook in de weg zit.
Laatst bijgewerkt door Suliko op 21-11-22 13:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Tinkerpluis
Berichten: 9
Geregistreerd: 21-11-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-22 13:03

We hebben haar voor onze dochters gekocht, maar ze is jong en zij kunnen er nog niet op rijden.
Dus ik ben absoluut aan de lange kant, daar ben ik het mee eens hoor! Ik ben alleen momenteel de enige die haar aankan ☺️

capopjekop

Berichten: 30664
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-22 13:10

Ik snap niet zo goed waarom je een foto plaatst als je toch niks met onze meningen doet en het zelf eigenlijk ook wel weet

Celebi
Berichten: 3720
Geregistreerd: 04-11-20

Re: [INFO] Ben ik te groot/zwaar voor mijn pony/paard? #25

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-22 13:13

Ik ga mee in te lang en de ideale gewichtsgrens wordt ook overschreden doordat het een kleine pony is. Juist als een pony nog jong is, kan teveel belasting problemen veroorzaken, dus handig is dit niet. Je pony af en toe rijden om de knopjes erop te houden voor de kinderen, tuurlijk, maar nu je paard nog helemaal moeten doorrijden omdat het nog te jong is en je kinderen te onervaren zijn is wellicht een te lang structureel probleem qua belasting.

Tinkerpluis
Berichten: 9
Geregistreerd: 21-11-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-22 13:21

capopjekop schreef:
Ik snap niet zo goed waarom je een foto plaatst als je toch niks met onze meningen doet en het zelf eigenlijk ook wel weet


Hoe kom je erbij dat ik niks met jullie meningen doe? ☺️

Wpaard

Berichten: 475
Geregistreerd: 08-12-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-22 13:42

Het kan prima hoor. Tinkers zijn sterk en kunnen veel hebben. :j zoals je al zei heb je de tinker gekocht voor je kinderen dus niet voor jezelf dus zal je er niet jaren fanatiek op gaan rijden.

Suliko

Berichten: 4327
Geregistreerd: 06-12-14
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-22 13:54

"Tinkers zijn sterk en kunnen veel hebben" is echt een kul argument. Het zijn gewoon dieren met een lichaamsgestel die simpelweg niet gemaakt is om op te zitten, dus het minst wat we kunnen doen is daar rekening mee houden door naar ons gewicht en lengte te kijken. Daarnaast zijn het ook nog eens dieren die zo lang mogelijk ongemak verdragen zonder het te laten merken, dat is wat ze misschien sterk maakt en doet lijken alsof ze veel kunnen hebben, maar dat is al helemaal geen excuus om dan maar de grens van ongemak op te zoeken.

Tinkerpluis
Berichten: 9
Geregistreerd: 21-11-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-22 13:55

Wpaard schreef:
Het kan prima hoor. Tinkers zijn sterk en kunnen veel hebben. :j zoals je al zei heb je de tinker gekocht voor je kinderen dus niet voor jezelf dus zal je er niet jaren fanatiek op gaan rijden.


Precies! Maar ik waardeer ieders eerlijkheid! Is een lastig punt voor mij, bijna alsof ik mezelf blootgeef door deze foto’s te laten beoordelen..

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-22 14:35

Mars schreef:
Mwah meestal ben ik de gewichtszeikerd hier op bokt maar in dit geval zie ik het niet hoor. Tinkerpluis is slank, haar pony zo te zien netjes op gewicht. Te lang tja, voor het beeld zou dat kunnen. Het is wellicht geen ideaal plaatje.

Maar in dit geval zou ik zeggen: kan best nog zo en houd je pony in de gaten op signalen van ongemak etc. Wat het gewicht is van de pony is trouwens onmogelijk uit zo’n foto te halen dus hoe weet je of ze op 20% zit?


Ik had de pony geschat op 350 kg, dan is 20% dus 70 kg inclusief kleding en al het tuig, daar zit ze waarschijnlijk overheen. Zo moeilijk is een inschatting niet te maken hoor. blijkbaar zat ik er maar 15 kg vanaf met het gewicht van de pony en dus maar 1,5 kg van de 20%

Als je mijn berichten terug leest, dan weet je dat ik zelf liever 12,5% maximale belasting aanhou, maar ik zit dan ook met XL paarden (shires) en ik vind dat hoe groter het paard, hoe lager het percentage maximale belasting moet zijn. Bij een kleine stevig gebouwde pony (zonder overgewicht) zal ik eerder 15-20% accepteren dan bij een groot paard, dat is ook weer afhankelijk van hoe goed een ruiter nog in een zadel past en hoe goed het zadel de pony/paard nog past.

In het geval van Tinkerpluis past zij nog prima in het zadel, maar haar lengte kan voor onbelans zorgen bij de pony, en het gewicht is echt wel aan/over het maximum.

Boras
Berichten: 9955
Geregistreerd: 21-10-10

Re: [INFO] Ben ik te groot/zwaar voor mijn pony/paard? #25

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-22 14:43

Je weet het zelf al, anders stel je deze vraag niet in dit topic.

En ik ben het met je eens :)

Tinkerpluis
Berichten: 9
Geregistreerd: 21-11-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-22 14:45

Daphara schreef:
Mars schreef:
Mwah meestal ben ik de gewichtszeikerd hier op bokt maar in dit geval zie ik het niet hoor. Tinkerpluis is slank, haar pony zo te zien netjes op gewicht. Te lang tja, voor het beeld zou dat kunnen. Het is wellicht geen ideaal plaatje.

Maar in dit geval zou ik zeggen: kan best nog zo en houd je pony in de gaten op signalen van ongemak etc. Wat het gewicht is van de pony is trouwens onmogelijk uit zo’n foto te halen dus hoe weet je of ze op 20% zit?


Ik had de pony geschat op 350 kg, dan is 20% dus 70 kg inclusief kleding en al het tuig, daar zit ze waarschijnlijk overheen. Zo moeilijk is een inschatting niet te maken hoor. blijkbaar zat ik er maar 15 kg vanaf met het gewicht van de pony en dus maar 1,5 kg van de 20%

Als je mijn berichten terug leest, dan weet je dat ik zelf liever 12,5% maximale belasting aanhou, maar ik zit dan ook met XL paarden (shires) en ik vind dat hoe groter het paard, hoe lager het percentage maximale belasting moet zijn. Bij een kleine stevig gebouwde pony (zonder overgewicht) zal ik eerder 15-20% accepteren dan bij een groot paard, dat is ook weer afhankelijk van hoe goed een ruiter nog in een zadel past en hoe goed het zadel de pony/paard nog past.

In het geval van Tinkerpluis past zij nog prima in het zadel, maar haar lengte kan voor onbelans zorgen bij de pony, en het gewicht is echt wel aan/over het maximum.


Ja, dat is wel waar vrees ik.. Gelukkig is rijden voor ons niet zaligmakend. Wellicht kunnen we ons nog meer op andere manieren lichaamsbeweging gaan concentreren!

sevke

Berichten: 5274
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Re: [INFO] Ben ik te groot/zwaar voor mijn pony/paard? #25

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-22 15:53

Ik vind dat dit nog prima past. Voor het plaatje iets te lang, maar qua gewicht kan het nog wel. Je moet dan wel geen tochten van 4 u gaan doen, maar af en toe een licht ritje moet zeker kunnen.