[INFO] Ben ik te groot/zwaar voor mijn pony/paard? #25

Moderators: balance, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Saul

Berichten: 9658
Geregistreerd: 15-11-03
Woonplaats: Brabant

Re: [INFO] Ben ik te groot/zwaar voor mijn pony/paard? #25

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-19 15:54

Makkelijk!

Amber_anne

Berichten: 6927
Geregistreerd: 09-04-18

Re: [INFO] Ben ik te groot/zwaar voor mijn pony/paard? #25

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-19 20:06

Ben vandaag met een vriendin naar een pony wezen kijken. Nu twijfelen we over de maat en of hier een passend zadel op zou kunnen Afbeelding

Pepperrr

Berichten: 8387
Geregistreerd: 28-07-16
Woonplaats: Nistelrode (NB)

Re: [INFO] Ben ik te groot/zwaar voor mijn pony/paard? #25

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-19 20:08

Hoe oud is de pony? Vind het zo op het randje.

Mocht pony nog erg jong zijn zal het nog wel uitzwaren en dan denk ik dat het prima kan.

Amber_anne

Berichten: 6927
Geregistreerd: 09-04-18

Re: [INFO] Ben ik te groot/zwaar voor mijn pony/paard? #25

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-19 20:12

Ze is ongeveer 1,73 en 62 kilo

Pony is 1,42 en net 6

Pepperrr

Berichten: 8387
Geregistreerd: 28-07-16
Woonplaats: Nistelrode (NB)

Re: [INFO] Ben ik te groot/zwaar voor mijn pony/paard? #25

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-19 20:22

Hmm vind het een twijfelgevalletje om eerlijk te zijn....

Yentaah

Berichten: 1136
Geregistreerd: 03-03-16

Re: [INFO] Ben ik te groot/zwaar voor mijn pony/paard? #25

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-19 20:44

Ik ben ook ongeveer 1,73 m en zou zelf niet op een pony stappen van die schofthoogte. De pony ziet er ook niet erg breed uit. Ik vind je vriendin te lang, maar inderdaad lastig geval.

swartbeessie

Berichten: 2145
Geregistreerd: 03-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-19 23:11

Ik kwam dit artikel tegen, wellicht interessant voor dit topic:
https://www.helpfulhorsehints.com/right ... nd-weight/

Met een lijstje met maximaal gewicht van de ruiter ten opzichte van het paard, maar ook n lijstje van de lengte van het binnenbeen van de ruiter.
Amerikaans gok ik, dus met western gereden paardjes in gedachten (en eenheden even omrekenen.

sneeuwpop

Berichten: 4404
Geregistreerd: 19-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-19 23:23

Amber_anne schreef:
Ben vandaag met een vriendin naar een pony wezen kijken. Nu twijfelen we over de maat en of hier een passend zadel op zou kunnen [ [url=m/hjY6Ce.jpg]Afbeelding[/url] ]


Dat je twijfelt of er een passend zadel op kan, zegt toch al genoeg?
Hier moet een klein zadeltje op voor een kleine ruiter.

alice0cullen

Berichten: 2434
Geregistreerd: 20-12-11
Woonplaats: Deventer

Re: [INFO] Ben ik te groot/zwaar voor mijn pony/paard? #25

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-19 00:31

Vind het ook geen mooi beeld. Zou toch kijken naar een maatje groter.

little_birdy
Berichten: 12230
Geregistreerd: 08-01-11
Woonplaats: Randstad

Re: [INFO] Ben ik te groot/zwaar voor mijn pony/paard? #25

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-19 14:41

Ik zou je droompaard niet laten staan op een minder mooi plaatje .....
Dus is het je droompaard en is er meteen een klik van hier tot tokio zeg ik doen !
Is die klik er niet dan verder zoeken naar een maatje groter

capopjekop

Berichten: 30664
Geregistreerd: 30-11-03

Re: [INFO] Ben ik te groot/zwaar voor mijn pony/paard? #25

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-19 16:49

Anderzijds zijn er zoveel leuke paarden. Ik geloof niet dat er maar een droompaard bestaat. Nu kan het net, maar stel dat je aankomt om wat voor reden dan ook. Dan ben je naast aan de lange kant ook te zwaar en kun je niet meer rijden. Dat is ook zonde. Ik zou persoonlijk liever voor een wat groter dier gaan.

little_birdy
Berichten: 12230
Geregistreerd: 08-01-11
Woonplaats: Randstad

Re: [INFO] Ben ik te groot/zwaar voor mijn pony/paard? #25

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-19 09:23

Ik ben het met je eens hoor een klik kun je ook creëren natuurlijk .
Maar met sommige paarden heb je gewoon meer

XRuby_SymmyX

Berichten: 1079
Geregistreerd: 18-06-17
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-19 17:40

sneeuwpop schreef:
Amber_anne schreef:
Ben vandaag met een vriendin naar een pony wezen kijken. Nu twijfelen we over de maat en of hier een passend zadel op zou kunnen [ [url=m/hjY6Ce.jpg]Afbeelding[/url] ]


Dat je twijfelt of er een passend zadel op kan, zegt toch al genoeg?
Hier moet een klein zadeltje op voor een kleine ruiter.


Of een massimo zadel korte franse kussens met een grotere inch maat

swartbeessie

Berichten: 2145
Geregistreerd: 03-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-19 18:31

swartbeessie schreef:
Ik kwam dit artikel tegen, wellicht interessant voor dit topic:
https://www.helpfulhorsehints.com/right ... nd-weight/

Met een lijstje met maximaal gewicht van de ruiter ten opzichte van het paard, maar ook n lijstje van de lengte van het binnenbeen van de ruiter.
Amerikaans gok ik, dus met western gereden paardjes in gedachten (en eenheden even omrekenen.


Geen geïnteresseerden?

prugelpiet

Berichten: 12577
Geregistreerd: 20-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-19 18:32

swartbeessie schreef:
swartbeessie schreef:
Ik kwam dit artikel tegen, wellicht interessant voor dit topic:
https://www.helpfulhorsehints.com/right ... nd-weight/

Met een lijstje met maximaal gewicht van de ruiter ten opzichte van het paard, maar ook n lijstje van de lengte van het binnenbeen van de ruiter.
Amerikaans gok ik, dus met western gereden paardjes in gedachten (en eenheden even omrekenen.


Geen geïnteresseerden?


Nee, want ik ben van mening dat je dat niet in een lijstje kan zetten.

Pepperrr

Berichten: 8387
Geregistreerd: 28-07-16
Woonplaats: Nistelrode (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-19 19:06

prugelpiet schreef:
Nee, want ik ben van mening dat je dat niet in een lijstje kan zetten.


Idd.

troi
Berichten: 17017
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-19 20:15

prugelpiet schreef:
swartbeessie schreef:
Ik kwam dit artikel tegen, wellicht interessant voor dit topic:
https://www.helpfulhorsehints.com/right ... nd-weight/

Met een lijstje met maximaal gewicht van de ruiter ten opzichte van het paard, maar ook n lijstje van de lengte van het binnenbeen van de ruiter.
Amerikaans gok ik, dus met western gereden paardjes in gedachten (en eenheden even omrekenen.


Geen geïnteresseerden?


Nee, want ik ben van mening dat je dat niet in een lijstje kan zetten.[/quote]

Maar je kan het nog minder goed van een foto beoordelen. Dan zou dit topic per direct gestopt moeten worden..

Ik vind het zeker een interessante link maar ook dat is een mening, al is het redelijk onderbouwd. Echt fatsoenlijk onderzoek is nog nooit gedaan, simpelweg omdat het ingewikkeld dus duur is.

prugelpiet

Berichten: 12577
Geregistreerd: 20-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-19 20:23

troi schreef:
Maar je kan het nog minder goed van een foto beoordelen. Dan zou dit topic per direct gestopt moeten worden..

Ik vind het zeker een interessante link maar ook dat is een mening, al is het redelijk onderbouwd. Echt fatsoenlijk onderzoek is nog nooit gedaan, simpelweg omdat het ingewikkeld dus duur is.


Je kan van een foto aardig veel zeggen. Je kan op een foto prima zien wanneer iemand te groot is voor een zadel, te lang voor een paard, een omvang heeft waarin je een paard (sneller) in de weg kan gaan zitten, en je kan ook al snel een aardige inschatting maken of iets qua gewicht nog kan of niet.


Nou moet ik zeggen dat ik het goed vind dat steeds meer maneges een gewichtsgrens instellen.

sneeuwpop

Berichten: 4404
Geregistreerd: 19-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-19 10:32

Niet alleen het gewicht is belangrijk. Ook de lengte van de ruiter en waar het meeste gewicht zit. Dikkere benen vallen minder ver onder de buik dan slanke benen, maar de kont van de ruiter moet wel goed in het zadel passen en dat zadel mag niet te groot zijn. Een lange ruiter kan met gemak het paard uit balans brengen, terwijl het gewicht erg mee valt...
Dan heb je ook nog het niveau. Je kunt menig amateur niet vergelijken met een Peter Minderhout die super in balans zit en de juiste spieren traint.
Dus een goede (correcte) foto zegt meer dan een lijstje. Het is wel een prima richtlijn.

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-19 10:37

swartbeessie schreef:
swartbeessie schreef:
Ik kwam dit artikel tegen, wellicht interessant voor dit topic:
https://www.helpfulhorsehints.com/right ... nd-weight/

Met een lijstje met maximaal gewicht van de ruiter ten opzichte van het paard, maar ook n lijstje van de lengte van het binnenbeen van de ruiter.
Amerikaans gok ik, dus met western gereden paardjes in gedachten (en eenheden even omrekenen.


Geen geïnteresseerden?


Het is wel interessant... maar heb al moeite met de foto van de schrijfster van dat blog.
Paardrijden is toch een sportieve bezigheid, maar haar exterieur wijst meer op smikkelen dan op sporten. Dat is niet heel aardig om te zeggen, maar steeds meer mensen dijen uit naar amerikaans model.... en paarden zijn al zo kwetsbaar.

Als er 1 goede reden is om je hand uit de koekjestrommel te houden zou het toch je paard moeten zijn....

swartbeessie

Berichten: 2145
Geregistreerd: 03-01-08

Re: [INFO] Ben ik te groot/zwaar voor mijn pony/paard? #25

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-19 11:55

Daar ben ik het met je eens Ninx. Maar goed, het gaag om wat ze schrijft, en dat sluit aan bij wat hier gezegd wordt. Gewicht is leidend, lengte speelt mee maar ook bouw, balans, training van paard.

De lijstjes leken me wel een interessante, juist omdat het door al die factoren zo arbitrair en subjectief wordt of een ruiter nu wel of niet past bij zijn/haar paard.
Misschien hebben de mensen die hier posten er iets aan, en naast lengte en gewicht en (esthetisch) beeld ook mee te nemen wat je binnenbeen maat is.
Want ook fotos kunnen handig of minder handig worden genomen..

Faitherr

Berichten: 1183
Geregistreerd: 27-03-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-19 13:49

Amber_anne schreef:
Ben vandaag met een vriendin naar een pony wezen kijken. Nu twijfelen we over de maat en of hier een passend zadel op zou kunnen [ [url=m/hjY6Ce.jpg]Afbeelding[/url] ]

ik zou de gok niet nemen, pony zal misschien iets uitzwaren maar ze zal altijd aan de lange kant blijven, ik ben zelf 1.65 en heb een haflinger van 1.43, op sommige foto's denk ik ook nog wel eens hmm, voor t plaatje misschien net te lang. Ik denk ook niet dat er een zadel te vinden is wat zowel voor jou vriendin als voor de pony goed zit!

Amber_anne

Berichten: 6927
Geregistreerd: 09-04-18

Re: [INFO] Ben ik te groot/zwaar voor mijn pony/paard? #25

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-19 14:46

Pony is afgezegd idd, we gaan toch voor een grotere kijken

Sideswipe

Berichten: 285
Geregistreerd: 03-05-19
Woonplaats: Gliese581-d

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-19 13:22

Renee_S schreef:
Sorry maar ik ga met mijn voorgangers mee, ik vind je ook te zwaar. Mijn fjord is wat kleiner maar een stuk breder gebouwd, voor hem vind ik rond de 75 de max. Zoiets lijkt me ook een geschikter maximum gewicht voor de pony op de foto, mede door de smalle bouw



Hoe zit het dan met de Fjorden, ik lees wel dat ze makkelijk volwassen kun dragen.

Ik ben zelf 1,82 en 83 kg (man) dus zou dan geen Fjord kunnen rijden als ik dat zou willen?
Er komt dan ook nog kleding en een zadel bij natuurlijk, dus je mag er dan wel 10kg bij optellen.

Sideswipe

Berichten: 285
Geregistreerd: 03-05-19
Woonplaats: Gliese581-d

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-19 13:42

Ninx schreef:
swartbeessie schreef:

Het is wel interessant... maar heb al moeite met de foto van de schrijfster van dat blog.
Paardrijden is toch een sportieve bezigheid, maar haar exterieur wijst meer op smikkelen dan op sporten. Dat is niet heel aardig om te zeggen, maar steeds meer mensen dijen uit naar amerikaans model.... en paarden zijn al zo kwetsbaar.

Als er 1 goede reden is om je hand uit de koekjestrommel te houden zou het toch je paard moeten zijn....



In haar rekenmodel/tabel gaat ze ook al uit van 25% gewicht als draagkracht van een paard. Ik heb gelezen dat je beter onder de 20% kan blijven.


Hier staat een artikel met een verwijzing naar een amerikaans onderzoek:
https://www.jockeyclub.nl/overig-nieuws ... en-dragen/


Een van de meest geciteerde standaarden komt van de U.S. Cavalry Manual of Horse Management. Daarin staat dat ruiter en optoming niet meer mogen wegen dan 20 procent van het gewicht van het paard. Die optoming is belangrijk, een westernzadel weegt veel meer dan een Engels zadel. Deze regels zijn opgesteld aan de hand van militaire ruiters en wetenschappelijke studies hebben hem door de jaren heen nog steeds geciteerd.

Een ander onderzoek van de Staatsuniversiteit van Ohio uit 2008 mat stress- en pijnindicatoren bij paarden voor, tijdens en na het dragen van 15, 20, 25 of 30 procent van hun lichaamsgewicht. De paarden moesten gedurende 45 minuten trainen om een gemiddelde les na te bootsen.

De onderzoekers zagen dat de paarden spierpijn kregen wanneer ze de 20 kilo grens over gingen. Vanaf de 30 procent ging het snel. Paarden die 25 of 30 procent van hun lichaamsgewicht droegen hadden een hogere hartslag, ademhaling en temperatuur vergeleken met paarden die 15 of 20 procent droegen. Deze bevindingen bevestigen dus de oude cavalerierichtlijn.