[INFO] Ben ik te groot/zwaar voor mijn pony/paard? #25

Moderators: balance, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Minoes

Berichten: 1964
Geregistreerd: 11-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-18 15:49

evaheemskerk schreef:
Mijn vriendin is 1.74 en past echt nog prima op een New Forest van 1.45 , dus een D pony. Paarden zijn vaak wel makkelijker dan pony’s, dus als het daaraan ligt zou ik voor een paard gaan. Maar gezien haar lengte kan een E pony ook nog goed!


Dat is echt onzin :')

Ieder paard/pony heeft een ander karakter. Genoeg sensibele paarden, genoeg flegmatieke pony's. En andersom.

KwpnValkje
Berichten: 3
Geregistreerd: 06-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-18 10:53

Daphara schreef:
E-pony kan nu nog wel, al moet je geen smalle pony kiezen.
Voor de toekomst is een paard mooier met haar lengte.
Ze zal straks wat meer rondingen krijgen en wat meer gewicht.

Als je gaat voor een breed ras, kan ze misschien wel op een Eigen pony blijven rijden, alleen wedstrijd springen is dan meestal geen optie.

Wat is haar/jullie doel met het paard?


Het doel is dressuur in de L klasse, ze vind wedstrijden erg leuk.

sneeuwpop

Berichten: 4404
Geregistreerd: 19-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-18 19:05

KwpnValkje schreef:
Het doel is dressuur in de L klasse, ze vind wedstrijden erg leuk.


Als ze wedstrijden zo leuk vind, zou ik voor een pony gaan en eventueel pas later voor een paard.
Lekker bij de pony's starten, dan houdt ze er vast plezier in.

DapharaJarig

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-18 19:20

KwpnValkje schreef:
Daphara schreef:
E-pony kan nu nog wel, al moet je geen smalle pony kiezen.
Voor de toekomst is een paard mooier met haar lengte.
Ze zal straks wat meer rondingen krijgen en wat meer gewicht.

Als je gaat voor een breed ras, kan ze misschien wel op een Eigen pony blijven rijden, alleen wedstrijd springen is dan meestal geen optie.

Wat is haar/jullie doel met het paard?


Het doel is dressuur in de L klasse, ze vind wedstrijden erg leuk.


Vreemd, die quote is niet van mij, maar ik ben het er verder wel mee eens. :P

CoonArt

Berichten: 23295
Geregistreerd: 20-05-07
Woonplaats: Harderwijk, Oh yes baby!

Re: [INFO] Ben ik te groot/zwaar voor mijn pony/paard? #25

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-18 19:15

Kan ik met mijn 93 kg op een paard? Of is het echt teveel?

sneeuwpop

Berichten: 4404
Geregistreerd: 19-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-18 20:38

CoonArt schreef:
Kan ik met mijn 93 kg op een paard? Of is het echt teveel?


Hangt er van beide af.
Sommige paarden (met veel (op de juiste plaats) bespiering) kunnen meer hebben dan andere.
En voor de persoon hangt het er ook vanaf waar het (over)gewicht zit.
Daarbij is een goed passend zadel voor beide heel belangrijk om de druk goed te kunnen verdelen.
Over het algemeen is 93 kilo niet te zwaar, maar veel vet beweegt zich anders dan spiermassa.

Ik heb een paardje gehad van 1.63 waar ik max 65 kg op wou hebben, terwijl ik bij sommige paarden van 1.60 veel minder naar het gewicht van de ruiter kijk.

little_birdy
Berichten: 12230
Geregistreerd: 08-01-11
Woonplaats: Randstad

Re: [INFO] Ben ik te groot/zwaar voor mijn pony/paard? #25

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-18 20:52

Ligt echt aan het paard en aan het niveau en of over(gewicht) van de ruiter
Mijn paard durf ik makkelijk 100 kg+ op te zetten met een goede ruiter .
Een onstabiele ruiter ligt er dan weer zo af (sensibel paard)

CoonArt

Berichten: 23295
Geregistreerd: 20-05-07
Woonplaats: Harderwijk, Oh yes baby!

Re: [INFO] Ben ik te groot/zwaar voor mijn pony/paard? #25

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-18 20:54

Dus lemme get this straight: dus het overgewicht issue van rijscholen die mij hebben afgewezen is dus louter gebaseerd op pure koeiestront...? But... how... (zonder ook maar één proeflesje gehad te hebben, hè?) :wow:

Trui

Berichten: 4798
Geregistreerd: 26-04-16

Re: [INFO] Ben ik te groot/zwaar voor mijn pony/paard? #25

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-18 21:05

veel maneges nemen boven n bepaald gewicht sowieso geen mensen aan

little_birdy
Berichten: 12230
Geregistreerd: 08-01-11
Woonplaats: Randstad

Re: [INFO] Ben ik te groot/zwaar voor mijn pony/paard? #25

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-18 21:34

Als je bij voorbaat al geen paarden hebt die plus 85 kg kunnen dragen .
Het zijn manege paarden die hun geld moeten verdienen voor de baas.
Die worden over het algemeen zwaarder belast dan een prive paard en ook anders belast .

capopjekop

Berichten: 30661
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-18 21:39

KwpnValkje schreef:
Daphara schreef:
E-pony kan nu nog wel, al moet je geen smalle pony kiezen.
Voor de toekomst is een paard mooier met haar lengte.
Ze zal straks wat meer rondingen krijgen en wat meer gewicht.

Als je gaat voor een breed ras, kan ze misschien wel op een Eigen pony blijven rijden, alleen wedstrijd springen is dan meestal geen optie.

Wat is haar/jullie doel met het paard?


Het doel is dressuur in de L klasse, ze vind wedstrijden erg leuk.


Ik zou voor een grote en wat bredere e-pony gaan. Daar kan ze mee bij de ponyclub rijden. Als ik terug kijk was mijn ponyclubtijd toch wel een gigantisch mooie tijd die ik niet had willen missen. Lessen, kampen, wedstrijdjes zo nu en dan en leuke uitjes met leeftijdgenootjes.

troi
Berichten: 17016
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-18 22:00

CoonArt schreef:
Dus lemme get this straight: dus het overgewicht issue van rijscholen die mij hebben afgewezen is dus louter gebaseerd op pure koeiestront...? But... how... (zonder ook maar één proeflesje gehad te hebben, hè?) :wow:


Nee, ligt aan de paarden die ze hebben. Een manege met zwaardere / sterkere paarden, bijv shires, zal zwaardere ruiters accepteren. Kwestie van doorzoeken dus.

xSogno

Berichten: 2270
Geregistreerd: 23-06-13

Re: [INFO] Ben ik te groot/zwaar voor mijn pony/paard? #25

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-18 22:04

Een kundige ruiter van 95 kg is welkom hoor op mijn tinker van 1.70. Een onkundig persoon van 90 kg niet.

xanette2018

Berichten: 51
Geregistreerd: 15-08-18

Re: [INFO] Ben ik te groot/zwaar voor mijn pony/paard? #25

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-18 22:13

ohh nja ik ben kundig aleen geen 90 kg := := :')

sneeuwpop

Berichten: 4404
Geregistreerd: 19-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-18 22:47

CoonArt schreef:
Dus lemme get this straight: dus het overgewicht issue van rijscholen die mij hebben afgewezen is dus louter gebaseerd op pure koeiestront...? But... how... (zonder ook maar één proeflesje gehad te hebben, hè?) :wow:


Beetje vreemde reactie.
Een manege eigenaar kent zijn/haar paarden, als die het niet zit zitten, moet je dat respecteren.

Een paard is niet gemaakt om op te rijden... Een manege eigenaar die zijn paarden beschermd vind ik een topper

Remembrance

Berichten: 523
Geregistreerd: 02-04-17
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-18 23:08

CoonArt schreef:
Dus lemme get this straight: dus het overgewicht issue van rijscholen die mij hebben afgewezen is dus louter gebaseerd op pure koeiestront...? But... how... (zonder ook maar één proeflesje gehad te hebben, hè?) :wow:


Ik denk dat het eigenlijk wel goed is dat de eigenaars van de maneges een limiet aangeven. Zij weten wat hun paarden aankunnen :) Daarnaast ligt het ook allemaal aan je eigen ervaring. Ik zou een onkundige ruiter van 93 kg ook niet zomaar op het eerste de beste manege paard zitten, vaak hebben die paarden daar al wat zwakkere ruggen door de vele (onkundige) ruiters die er door de jaren heen op hebben gereden.

Is overigens niet rot bedoeld, natuurlijk! Ik hoop voor je dat je een leuk, sterk paard vindt waar je wel eens op kan rijden. Misschien heb je meer kans bij een particulier dan bij een manege?

Ik zou wel de beslissingen van de manege eigenaren respecteren, aangezien zij natuurlijk alleen het beste voor hun paardjes voorhebben. :)

prugelpiet

Berichten: 12569
Geregistreerd: 20-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-19 05:39

Maar dan zit er ook nog weer veel verschil in lengte. Ben je +1,90 is 93 kilo al weer heel anders dan dat je bij wijze van spreken nog geen 1, 80m bent.

In het eerste geval ben je gewoon lang en past je gewicht beter bij je lengte, in het 2e geval heb je gewoon overgewicht. Daar zit verschil in, en dat maakt ook het verschil of iemand van 93 kg hier op de manegepaarden komt.

troi
Berichten: 17016
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: [INFO] Ben ik te groot/zwaar voor mijn pony/paard? #25

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-19 14:37

@coonart: Volgens mij hebben aardig wat maneges een grens van 85 kg. Misschien een mooie motivatie om wat af te vallen? Is maar 8kg. Met wat doorzetten heb je dat rond maart voor elkaar en kan je weer lekker rijden!

Je kan beginnen met invullen wat je allemaal eet in een appje als fitnesspal. In het begin wel even gedoe omdat je alles op moet schrijven maar dat went snel. Dan leer je snel waar de meeste calorieen in zitten en dan kan je dingen die je misschien niet eens zo graag eet wat beperken bijv.

Jenara

Berichten: 1568
Geregistreerd: 30-09-17
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 13:23

Hey daar!

Ik ben een paardje gaan bekijken en proberen, maar vraag me nu een beetje af of ik niet te groot
of te zwaar voor haar ben.

Zij is een merrie van 3jaar, 1m57 groot momenteel en fijn gebouwd (PRE papieren)
Ze zal nog wel wat groeien, maar nu ook geen 10cm meer waaschijnlijk.

Ik ben zelf 1m65, dus qua lengte denk ik dat het wel ok zit, maar ben niet de lichtste met 75kg.
Uiteraard zou ik haar de kans geven om nog wat uit te groeien voor ik effectief aan het werk ga,
eerst vooral veel grondwerk en longewerk, maar zo nu en dan 1x of 2x in de week er eens een halfuurtje wat mee stappen en draven.

Ik zou alleen niet willen dat ik in feite gewoon te zwaar ben voor haar in the long run.

Wipher
Berichten: 506
Geregistreerd: 22-06-13

Re: [INFO] Ben ik te groot/zwaar voor mijn pony/paard? #25

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 19:10

Ik denk dat dat best gaat :) Heb je een foto toevallig?

Dizzy505
Berichten: 1587
Geregistreerd: 03-03-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 19:16

75 kilo op een fijn gebouwd paardje vind ik toch vrij veel. Maar dit is ook afhankelijk vind ik van hoe jouw lichaam is opgebouwd, veel spieren bewegen beter mee dan veel vet.
Hiermee zeg ik niet dat je met een hoger vet percentage natuurlijk niet zou kunnen rijden.

sneeuwpop

Berichten: 4404
Geregistreerd: 19-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 19:25

Isharya schreef:
Hey daar!

Ik ben een paardje gaan bekijken en proberen, maar vraag me nu een beetje af of ik niet te groot
of te zwaar voor haar ben.

Zij is een merrie van 3jaar, 1m57 groot momenteel en fijn gebouwd (PRE papieren)
Ze zal nog wel wat groeien, maar nu ook geen 10cm meer waaschijnlijk.

Ik ben zelf 1m65, dus qua lengte denk ik dat het wel ok zit, maar ben niet de lichtste met 75kg.
Uiteraard zou ik haar de kans geven om nog wat uit te groeien voor ik effectief aan het werk ga,
eerst vooral veel grondwerk en longewerk, maar zo nu en dan 1x of 2x in de week er eens een halfuurtje wat mee stappen en draven.

Ik zou alleen niet willen dat ik in feite gewoon te zwaar ben voor haar in the long run.


Eigenlijk zou het beter zijn als er eerst een lichtere ruiter op gaat, zodat ze in het werk haar rugspieren kan versterken.
Niet teveel aan de longe, maar vooral rechtuit.

Horseloverl
Berichten: 2224
Geregistreerd: 27-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 20:19

sneeuwpop schreef:
Isharya schreef:
Hey daar!

Ik ben een paardje gaan bekijken en proberen, maar vraag me nu een beetje af of ik niet te groot
of te zwaar voor haar ben.

Zij is een merrie van 3jaar, 1m57 groot momenteel en fijn gebouwd (PRE papieren)
Ze zal nog wel wat groeien, maar nu ook geen 10cm meer waaschijnlijk.

Ik ben zelf 1m65, dus qua lengte denk ik dat het wel ok zit, maar ben niet de lichtste met 75kg.
Uiteraard zou ik haar de kans geven om nog wat uit te groeien voor ik effectief aan het werk ga,
eerst vooral veel grondwerk en longewerk, maar zo nu en dan 1x of 2x in de week er eens een halfuurtje wat mee stappen en draven.

Ik zou alleen niet willen dat ik in feite gewoon te zwaar ben voor haar in the long run.


Eigenlijk zou het beter zijn als er eerst een lichtere ruiter op gaat, zodat ze in het werk haar rugspieren kan versterken.
Niet teveel aan de longe, maar vooral rechtuit.


Ik ben ook 75 kilo met 1,70. Ik heb Mn paard juist veel aan de longe gehad. Maar wel oefeningen laten doen die ik in het rijden ook oppak dus grote volte en dan sluiten. Hier heeft ze een goede balans van gekregen en een goede rug. Dus longe kan prima. Gwn doen wat goed voelt

Jenara

Berichten: 1568
Geregistreerd: 30-09-17
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 23:29

Wipher schreef:
Ik denk dat dat best gaat :) Heb je een foto toevallig?


Afbeelding

Slechte kwaliteit aangezien ik deze uit een iphone filmpje gehaald heb.
En alvast bedankt voor jullie commentaren, vind het echt belangrijk dat ik haar niet zou overbelasten!

Ik denk dat ik kan zeggen dat mijn onderlichaam meer gespierd is, mijn bovenlichaam
heb ik wat meer last van vetten, ben wel volop bezig met hier iets aan te doen, maar het paardje blijft
mijn eerste zorg!

terrabeertje
Berichten: 1090
Geregistreerd: 22-02-13

Re: [INFO] Ben ik te groot/zwaar voor mijn pony/paard? #25

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 23:33

Ik zou je niet zo zeer te zwaar noemen, wel vind ik je bovenlichaam wel wat te lang bent voor zo'n rank en jong paardje.