[INFO] Ben ik te groot/zwaar voor mijn pony/paard? #25

Moderators: balance, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nathalie18x

Berichten: 1253
Geregistreerd: 24-11-15
Woonplaats: Riga

Re: [INFO] Ben ik te groot/zwaar voor mijn pony/paard? #25

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-18 18:36

Het past niet, op beide niet. Ook niet voor 5 minuten of om te hangen/zitten.

Anoniem

Re: [INFO] Ben ik te groot/zwaar voor mijn pony/paard? #25

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-18 18:38

Voor de vierde keer dan maar: je bent te groot!

pien_2010

Berichten: 43700
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-18 18:51

Dat zie ik dus anders. Ik zou kijken hoe de shetlander erop reageert. Want.... onze zoon, die te groot en te zwaar was voor de shetlander, kreeg in Zeeland ooit Tarzan mee naar buiten van het verhuur bedrijf. Tarzan was een pittige shetlander en dus door niemand van de kleine huurdertjes te rijden en hij verveelde zich stierlijk.
Dus Tarzan mee naar zee met onze zoon en onze dochter op onze merens. Mams, ikke dus er achter aan want ik had mijn twijfels over de combinatie van de shet met mijn zoon. Mijn zoon was echt wel groter en zwaarder als dit meisje hierboven.
Wat genoot die shet enorm en wat was hij braaf. Eindelijk mocht het beestje achter de merens in galop n hij passeerde zelfs de grote merens met zijn kleine beentjes. Knoerend hard scheurde hij tot grote hilariteit van iedereen over het strand. Mijn dochter ging met paard zwemmen in de zee, Tarzan vloog er achter aan. Kortom, wij hebben zo'n schik gehad. Toen we terug kwamen op locatie was ik benieuwd wat de eigenaar zou zeggen, want Tarzan zat onder het zand, het water van de zee. De eigenaar die ziet zijn paardje en zegt: "eindelijk hé Tarzan, wat heb jij genoten, je ogen stralen helemaal". En dat was dus ook zo. De vraag kwam of mijn zoon hem een week later weer wilde meenemen en dat mocht gratis en voor niets. De Tarzan die altijd zo stout was bij de kleine kinderen had het die week super gedaan bij de kleintjes en braaf stapte hij aan de hand van de ouders mee.

Moraal van het verhaal. Het gaat hier om een pittige shetlander. Kijk hoe sterk het paardje is. 35 kg is echt helemaal niets voor deze sterke ponies. Kijk of het paardje het leuk vind dat je op hem rijdt en of hij in balans kan blijven iets dat ook afhankelijk is van hoe jij rijdt. Mijn zoon kon echt goed rijden, dus die zat als een huis op de kleine shetlander.
Dus zeggen je bent te groot, je bent te groot en nee je bent echt te groot, vind ik veels te kort door de bocht.
MAAR rijd niet elke dag op hem en neem hem mee naar buiten want dat is minder vermoeiend als in zo'n bakje lopen te pielen met zo'n beestje en meestal vinden ze daar ook niets aan. Daarbij houd hem goed in de gaten en als je hem 1 of 2 x per week rijdt dan zou hij dat in principe prima aan moeten kunnen.

Anoniem

Re: [INFO] Ben ik te groot/zwaar voor mijn pony/paard? #25

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-18 19:08

Mijn persoonlijke mening is gewoon dat ik haar te groot vind. Dat kan je kort door de bocht vinden, prima. Maar dat is mijn mening en er zijn meerdere die deze mening schijnbaar delen.

Ik blijf er bij dat ze gewoon te groot is.

wopwop2008

Berichten: 94
Geregistreerd: 16-04-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-18 19:18

Ik ben 1.80 en het paard is 1.65

Kan dit nog?


Afbeelding

Afbeelding

Trui

Berichten: 4798
Geregistreerd: 26-04-16

Re: [INFO] Ben ik te groot/zwaar voor mijn pony/paard? #25

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-18 19:19

ja hoor

prugelpiet

Berichten: 12590
Geregistreerd: 20-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-18 21:48

pien_2010 schreef:
Dat zie ik dus anders. Ik zou kijken hoe de shetlander erop reageert. Want.... onze zoon, die te groot en te zwaar was voor de shetlander, kreeg in Zeeland ooit Tarzan mee naar buiten van het verhuur bedrijf. Tarzan was een pittige shetlander en dus door niemand van de kleine huurdertjes te rijden en hij verveelde zich stierlijk.
Dus Tarzan mee naar zee met onze zoon en onze dochter op onze merens. Mams, ikke dus er achter aan want ik had mijn twijfels over de combinatie van de shet met mijn zoon. Mijn zoon was echt wel groter en zwaarder als dit meisje hierboven.
Wat genoot die shet enorm en wat was hij braaf. Eindelijk mocht het beestje achter de merens in galop n hij passeerde zelfs de grote merens met zijn kleine beentjes. Knoerend hard scheurde hij tot grote hilariteit van iedereen over het strand. Mijn dochter ging met paard zwemmen in de zee, Tarzan vloog er achter aan. Kortom, wij hebben zo'n schik gehad. Toen we terug kwamen op locatie was ik benieuwd wat de eigenaar zou zeggen, want Tarzan zat onder het zand, het water van de zee. De eigenaar die ziet zijn paardje en zegt: "eindelijk hé Tarzan, wat heb jij genoten, je ogen stralen helemaal". En dat was dus ook zo. De vraag kwam of mijn zoon hem een week later weer wilde meenemen en dat mocht gratis en voor niets. De Tarzan die altijd zo stout was bij de kleine kinderen had het die week super gedaan bij de kleintjes en braaf stapte hij aan de hand van de ouders mee.

Moraal van het verhaal. Het gaat hier om een pittige shetlander. Kijk hoe sterk het paardje is. 35 kg is echt helemaal niets voor deze sterke ponies. Kijk of het paardje het leuk vind dat je op hem rijdt en of hij in balans kan blijven iets dat ook afhankelijk is van hoe jij rijdt. Mijn zoon kon echt goed rijden, dus die zat als een huis op de kleine shetlander.
Dus zeggen je bent te groot, je bent te groot en nee je bent echt te groot, vind ik veels te kort door de bocht.
MAAR rijd niet elke dag op hem en neem hem mee naar buiten want dat is minder vermoeiend als in zo'n bakje lopen te pielen met zo'n beestje en meestal vinden ze daar ook niets aan. Daarbij houd hem goed in de gaten en als je hem 1 of 2 x per week rijdt dan zou hij dat in principe prima aan moeten kunnen.


Dat jij iets niet snel niet vind kunnen, betekent niet dat het dan allemaal maar kan. 1,57 op een shet kan niet. Punt.

Pollywollie

Berichten: 119
Geregistreerd: 16-01-18

Re: [INFO] Ben ik te groot/zwaar voor mijn pony/paard? #25

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-18 22:02

Valkwithney je vraagt of je niet te zwaar bent en of je er nog regelmatig op kan. Na de reacties, waar de meerderheid echt zegt dat het niet meer kan, lijkt het alsof je wilt horen dat het wel nog kan. Wees eerlijk tegenover de shetlander en jezelf.

We kunnen door blijven zeggen dat je te lang bent, maar ga je er echt ‘iets aan doen’?

Anoniem

Re: [INFO] Ben ik te groot/zwaar voor mijn pony/paard? #25

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-18 22:03

Dat vroeg ik me idd ook af, Pollywollie.

Laatste past makkelijk. :)

Remembrance

Berichten: 523
Geregistreerd: 02-04-17
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-18 22:17

Laatste past, diegene daarvoor echt niet meer! Ik ben even lang als jij en geen haar op mijn hoofd die er aan denkt om nog op zo'n kleine pony te rijden. Rijden is geen behoefte voor een paard (er zijn ook andere manieren om aan beweging te komen) en dat zou het ook niet voor jou moeten zijn.

Als je te groot bent ben je te groot; als je er dan nog op gaat zitten denk je eigenlijk alleen aan jezelf.

pien_2010

Berichten: 43700
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-18 23:25

Vooral kijk ik naar het gewicht. Daarnaast werd er al aan gegeven dat er niet structureel en vaak op de Shetlander gereden zal worden. Het is geen mini Shetlander maar een normale. Daar waar ik op stal stond reden kleine meisjes van rond dit gewicht op de shetlanders en dat ging goed. Ik vind het wat anders als er elke dag intensief getraind zou worden
Mijn vroegere instructrice, volwassen grote vrouw, reed elke week 1x 20 minuten de kleine C pony van haar dochter bij. Daardoor bleef hij braaf. Nooit heb ik het idee gehad dat der pony hier last van had.
Dit meisje wil hetzelfde doen voor haar jonge broertje die nog niet kan rijden. Ik zie het probleem niet. Ze zijn sterk de shetlanders.
Ik vind echt niet alle combinaties goed, maar dat betreft dan meestal warmbloed combinaties. Die hebben niet dat oer en robuuste.

Neverland

Berichten: 6639
Geregistreerd: 23-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-18 23:38

Als je broertje wil rijden dan zet je hem toch op een makke beginnerspony? Niet op een pony waar nog nooit iemand heeft opgezeten. 8)7

Trui

Berichten: 4798
Geregistreerd: 26-04-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-18 23:40

mijn instructrice rijd ook kleine pony’s. wilt niet zeggen dat ze niet te zwaar en te
groot is want dat js ze zeker wel... dus zegt niet zoveel

ik snap dit topic soms ook niet hoor moet ik toegeven. vinden me aan de lange kant voor een pony die niet rank is van 1,65. en vinden me te groot voor een stevige tinker van 1.40. maar vinden me wel passen op een smalle pony van 1,40...

pien_2010

Berichten: 43700
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: [INFO] Ben ik te groot/zwaar voor mijn pony/paard? #25

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-18 23:56

Trui het heeft ermee te maken hoe vaak en hoe lang er gereden wordt.

Mijn kijk is zeker anders dat te maken heeft dat ik op veel plaatsen in de wereld de (kleine ) oer paardjes heb gereden vd plaatselijke bevolking. Paardjes die oer sterk zijn en nooit wat hebben. Dit itt tot de warmbloed paarden waar vaak wat mee is. Vaak is het hoe groter hoe hoger het paard, hoe verder doorgefokt hoe kwetsbaarder het beestje is, zo is mijn ervaring. Dus klopt dat ik afwijkende mening heb.

prugelpiet

Berichten: 12590
Geregistreerd: 20-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 00:05

pien_2010 schreef:
Trui het heeft ermee te maken hoe vaak en hoe lang er gereden wordt.

Mijn kijk is zeker anders dat te maken heeft dat ik op veel plaatsen in de wereld de (kleine ) oer paardjes heb gereden vd plaatselijke bevolking. Paardjes die oer sterk zijn en nooit wat hebben. Dit itt tot de warmbloed paarden waar vaak wat mee is. Vaak is het hoe groter hoe hoger het paard, hoe verder doorgefokt hoe kwetsbaarder het beestje is, zo is mijn ervaring. Dus klopt dat ik afwijkende mening heb.


Dat heeft er niks mee te maken voor mij. Als het niet past, past het niet. Ook niet voor even.

En onze verwende Nederlandse paardjes zijn niet te vergelijken met de sterke beesten uit een ander deel van de wereld.

Floko

Berichten: 408
Geregistreerd: 31-10-18

Re: [INFO] Ben ik te groot/zwaar voor mijn pony/paard? #25

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 00:21

Wopwop, dat kan prima.

ValkWhitney

Berichten: 199
Geregistreerd: 24-09-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 07:34

pien_2010 schreef:
Dat zie ik dus anders. Ik zou kijken hoe de shetlander erop reageert. Want.... onze zoon, die te groot en te zwaar was voor de shetlander, kreeg in Zeeland ooit Tarzan mee naar buiten van het verhuur bedrijf. Tarzan was een pittige shetlander en dus door niemand van de kleine huurdertjes te rijden en hij verveelde zich stierlijk.
Dus Tarzan mee naar zee met onze zoon en onze dochter op onze merens. Mams, ikke dus er achter aan want ik had mijn twijfels over de combinatie van de shet met mijn zoon. Mijn zoon was echt wel groter en zwaarder als dit meisje hierboven.
Wat genoot die shet enorm en wat was hij braaf. Eindelijk mocht het beestje achter de merens in galop n hij passeerde zelfs de grote merens met zijn kleine beentjes. Knoerend hard scheurde hij tot grote hilariteit van iedereen over het strand. Mijn dochter ging met paard zwemmen in de zee, Tarzan vloog er achter aan. Kortom, wij hebben zo'n schik gehad. Toen we terug kwamen op locatie was ik benieuwd wat de eigenaar zou zeggen, want Tarzan zat onder het zand, het water van de zee. De eigenaar die ziet zijn paardje en zegt: "eindelijk hé Tarzan, wat heb jij genoten, je ogen stralen helemaal". En dat was dus ook zo. De vraag kwam of mijn zoon hem een week later weer wilde meenemen en dat mocht gratis en voor niets. De Tarzan die altijd zo stout was bij de kleine kinderen had het die week super gedaan bij de kleintjes en braaf stapte hij aan de hand van de ouders mee.

Moraal van het verhaal. Het gaat hier om een pittige shetlander. Kijk hoe sterk het paardje is. 35 kg is echt helemaal niets voor deze sterke ponies. Kijk of het paardje het leuk vind dat je op hem rijdt en of hij in balans kan blijven iets dat ook afhankelijk is van hoe jij rijdt. Mijn zoon kon echt goed rijden, dus die zat als een huis op de kleine shetlander.
Dus zeggen je bent te groot, je bent te groot en nee je bent echt te groot, vind ik veels te kort door de bocht.
MAAR rijd niet elke dag op hem en neem hem mee naar buiten want dat is minder vermoeiend als in zo'n bakje lopen te pielen met zo'n beestje en meestal vinden ze daar ook niets aan. Daarbij houd hem goed in de gaten en als je hem 1 of 2 x per week rijdt dan zou hij dat in principe prima aan moeten kunnen.



Dankjewel. Hier heb ik tenminste wat aan. Leuk dat het zo goed ging met Tarzan en je zoon.

ValkWhitney

Berichten: 199
Geregistreerd: 24-09-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 07:35

Neverland schreef:
Als je broertje wil rijden dan zet je hem toch op een makke beginnerspony? Niet op een pony waar nog nooit iemand heeft opgezeten. 8)7


Whitney is dus echt super man. Als je haar een beetje kent weet je echt 100% dat ze niks doet.

ValkWhitney

Berichten: 199
Geregistreerd: 24-09-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 07:37

TelmaB schreef:
Laatste past, diegene daarvoor echt niet meer! Ik ben even lang als jij en geen haar op mijn hoofd die er aan denkt om nog op zo'n kleine pony te rijden. Rijden is geen behoefte voor een paard (er zijn ook andere manieren om aan beweging te komen) en dat zou het ook niet voor jou moeten zijn.

Als je te groot bent ben je te groot; als je er dan nog op gaat zitten denk je eigenlijk alleen aan jezelf.


Ik vind rijden niet eens echt super leuk. Mennen ligt me meer. Maar we hebben alles al met de shet geprobeerd. Alleen ze vind niks anders leuk. Als we gaan longeren, blijft ze stil staan enz. Alleen bij het rijden gaat ze echt hard en is de loop sterk. En ik ben d3 enigste die er op kan.

Neverland

Berichten: 6639
Geregistreerd: 23-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 07:41

Dan snapt de shet of het longeren gewoon niet of ze is jullie de baas want ze trekt lekker dr eigen plan. En er zijn meerdere dingen die je met de shet kan doen naast longeren. Het bestaat niet uit of rijden of longeren.

ValkWhitney

Berichten: 199
Geregistreerd: 24-09-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 07:44

Ik Zal maar effe een foto plaatsen van 2 maanden geleden toen ik 1 cm kleiner was.

Afbeelding

Let hierbij niet op mijn rijhouding ik had namelijk last van mijn buik een beetje omdat ik daarvoor can haar was afgevallen. Best wel hard eigenlijk

ValkWhitney

Berichten: 199
Geregistreerd: 24-09-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 07:45

Neverland schreef:
Dan snapt de shet of het longeren gewoon niet of ze is jullie de baas want ze trekt lekker dr eigen plan. En er zijn meerdere dingen die je met de shet kan doen naast longeren. Het bestaat niet uit of rijden of longeren.


Hebben alles al geprobeerd

O.a dat

Maar ook langelijnen,bijspringen,vrijheidsdressuur,spelen,enz ze wilt het gewoon niet

Remembrance

Berichten: 523
Geregistreerd: 02-04-17
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 08:16

ValkWhitney schreef:
TelmaB schreef:
Laatste past, diegene daarvoor echt niet meer! Ik ben even lang als jij en geen haar op mijn hoofd die er aan denkt om nog op zo'n kleine pony te rijden. Rijden is geen behoefte voor een paard (er zijn ook andere manieren om aan beweging te komen) en dat zou het ook niet voor jou moeten zijn.

Als je te groot bent ben je te groot; als je er dan nog op gaat zitten denk je eigenlijk alleen aan jezelf.


Ik vind rijden niet eens echt super leuk. Mennen ligt me meer. Maar we hebben alles al met de shet geprobeerd. Alleen ze vind niks anders leuk. Als we gaan longeren, blijft ze stil staan enz. Alleen bij het rijden gaat ze echt hard en is de loop sterk. En ik ben d3 enigste die er op kan.



Oké, als je rijden niet eens leuk vindt en je ment met je eigen pony, hoef je daar dus al niet meer op te gaan rijden :) Dus even als je de Shetlander terzijde houdt weet je nu dus dat je beter niet meer op je Welsh kan rijden
Laatst bijgewerkt door Remembrance op 01-11-18 08:37, in het totaal 2 keer bewerkt

ValkWhitney

Berichten: 199
Geregistreerd: 24-09-18

Re: [INFO] Ben ik te groot/zwaar voor mijn pony/paard? #25

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 08:18

Dankje. Nu weet ik het tenminste duidelijk over mijn Welsh. Want daar vroeg ik het om

pien_2010

Berichten: 43700
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 09:33

ValkWhitney schreef:
Ik Zal maar effe een foto plaatsen van 2 maanden geleden toen ik 1 cm kleiner was.

[ [url=m/2zb7Cx.jpg]Afbeelding[/url] ]

Let hierbij niet op mijn rijhouding ik had namelijk last van mijn buik een beetje omdat ik daarvoor can haar was afgevallen. Best wel hard eigenlijk

Past nog.