[INFO] Ben ik te groot/zwaar voor mijn pony/paard? #25

Moderators: balance, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
shanaira
Berichten: 42
Geregistreerd: 20-10-11
Woonplaats: Badhoevedorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-23 16:23

Mars schreef:
Ze heeft in de tijd dat je rijdt iig wat onderhals ontwikkeld en dat is gewoon niet zo’n goed teken. Kan aan je rijden liggen, aan t zadel of aan iets anders maar ik zou er echt even wat aandacht aan besteden.


Die heeft ze gekregen door het luchtzuigen wat ze is gaan doen door de maagzweren. Ze doet dit nu sinds januari dus ze heeft idd een aardig ondernekje

shanaira
Berichten: 42
Geregistreerd: 20-10-11
Woonplaats: Badhoevedorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-23 16:31

Sintara schreef:
Nee juist tegenovergesteld, een diepe zit is altijd krapper vergeleken met een evengrote platte zit


Oh helaas!

Bowo
Berichten: 2814
Geregistreerd: 11-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-23 16:39

Ik schrik ook wel van die foto. Het is in mijn ogen wat naïef om te zeggen dat ze geen pijn heeft omdat ze je er niet af gooit. Paarden zijn vluchtdieren die hun pijn niet snel tonen. Een paard dat uitvalt met longeren vanwege pijn, heeft ongetwijfeld als tientallen andere pijnsignalen gegeven. Het is de taak aan jou als eigenaar om ook die subtiele signalen op te vangen en daar al op te reageren. Het verschil tussen een 'auw' en het uitgillen van de pijn. De manier waarop jouw paard loopt in die foto is een 'auw', als je dat negeert, wordt dat ook uitgillen van pijn, namelijk jou er inderdaad afgooien. Andere subtiele signalen zijn het gebrek aan voorwaarts zijn, zijn het moeilijk vinden en onbalans. In zeker mate hoort moeilijk vinden en onbalans bij paarden en zeker jonge, groene dieren (maar gebrek aan voorwaarts niet, dat is al een signaal van ongemak), maar als het dusdanig erg is dat ze zo loopt het haar hoofd, is het waarschijnlijk meer dan moeilijk en onbalans. Zeker bij een paard dat (als ik het goed afleid) als een half jaar tot meer dan een jaar onder het zadel is/getraind wordt.

Ik kan op basis van 1 foto absoluut niet zeggen waar dat ongemak vandaan komt. Ik zie wel een ruiter die toch niet helemaal lekker in het zadel past en dat zou ongemak kunnen geven. Er zijn echter ook nog tientallen andere mogelijke oorzaken. Ik zou daar toch eens kritisch naar gaan kijken.

gerlindie

Berichten: 4642
Geregistreerd: 10-08-10

Re: [INFO] Ben ik te groot/zwaar voor mijn pony/paard? #25

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-23 16:58

Ik vind dat je qua grootte prima past op je paard, maar inderdaad; ze loopt niet lekker.
Succes met je paardje! Hopelijk vind je snel wat er aan de hand is :)

shanaira
Berichten: 42
Geregistreerd: 20-10-11
Woonplaats: Badhoevedorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-23 17:10

Bowo schreef:
Ik schrik ook wel van die foto. Het is in mijn ogen wat naïef om te zeggen dat ze geen pijn heeft omdat ze je er niet af gooit. Paarden zijn vluchtdieren die hun pijn niet snel tonen. Een paard dat uitvalt met longeren vanwege pijn, heeft ongetwijfeld als tientallen andere pijnsignalen gegeven. Het is de taak aan jou als eigenaar om ook die subtiele signalen op te vangen en daar al op te reageren. Het verschil tussen een 'auw' en het uitgillen van de pijn. De manier waarop jouw paard loopt in die foto is een 'auw', als je dat negeert, wordt dat ook uitgillen van pijn, namelijk jou er inderdaad afgooien. Andere subtiele signalen zijn het gebrek aan voorwaarts zijn, zijn het moeilijk vinden en onbalans. In zeker mate hoort moeilijk vinden en onbalans bij paarden en zeker jonge, groene dieren (maar gebrek aan voorwaarts niet, dat is al een signaal van ongemak), maar als het dusdanig erg is dat ze zo loopt het haar hoofd, is het waarschijnlijk meer dan moeilijk en onbalans. Zeker bij een paard dat (als ik het goed afleid) als een half jaar tot meer dan een jaar onder het zadel is/getraind wordt.

Ik kan op basis van 1 foto absoluut niet zeggen waar dat ongemak vandaan komt. Ik zie wel een ruiter die toch niet helemaal lekker in het zadel past en dat zou ongemak kunnen geven. Er zijn echter ook nog tientallen andere mogelijke oorzaken. Ik zou daar toch eens kritisch naar gaan kijken.



Ze heeft mij 1 keer aangevallen en toen wist ik er gelijk dat er iets mis was. Ik ben gelijk naar de dierenarts gegaan en heb er alles aan gedaan om haar beter te krijgen. Dus ik vind dat ik mijn taak als eigenaar prima doe.
Ze is van zichzelf niet voorwaarts in de bak maar met buitenrijden is ze een raket en makkelijk ontspannen te rijden, ze moet leren om ook zo voorwaarts te zijn in de bak voordat ik daar aan de voorkant ga zitten.

Ik rijd haar nu sinds 1 maand 2 keer in de week 5 a 15 minuten en dan meestal alleen stappen en een klein stukje draf. Toen ze net onder het zadel was heb ik haar 3 maanden, 1 keer per 2 a 3 weken gereden aangezien ze net 3,5 was.
Dus niet een jaar :)

In iedergeval bedankt voor je reactie over het zadel.

prugelpiet

Berichten: 12565
Geregistreerd: 20-01-12

Re: [INFO] Ben ik te groot/zwaar voor mijn pony/paard? #25

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-23 18:19

Als je geen advies wil, vraag dan niet.

Ik vind je te groot voor je paard. En je zadel.

Wonkeydonkey

Berichten: 132
Geregistreerd: 03-11-22
Woonplaats: Sprookjesbos

Re: [INFO] Ben ik te groot/zwaar voor mijn pony/paard? #25

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-23 18:53

Ook ik vind dit geen fijn beeld om te zien.

little_birdy
Berichten: 12229
Geregistreerd: 08-01-11
Woonplaats: Randstad

Re: [INFO] Ben ik te groot/zwaar voor mijn pony/paard? #25

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-23 19:10

Ik denk dat je met wat zitles en langere beugels prima op je paard gaat passen.
Je zit nu in elkaar gedoken met je billen naar achteren.
Wel zou ik kijken of je met goede les en grondwerk de bespiering van ja paard kan verbeteren waardoor ze je beter kan dragen

shanaira
Berichten: 42
Geregistreerd: 20-10-11
Woonplaats: Badhoevedorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-23 21:36

prugelpiet schreef:
Als je geen advies wil, vraag dan niet.

Ik vind je te groot voor je paard. En je zadel.


Advies mag altijd maar ik hoef geen commentaar over de gezondheid van mijn paard.

Bedankt voor je mening.

Mars

Berichten: 33264
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-23 21:38

shanaira schreef:
prugelpiet schreef:
Als je geen advies wil, vraag dan niet.

Ik vind je te groot voor je paard. En je zadel.


Advies mag altijd maar ik hoef geen commentaar over de gezondheid van mijn paard.

Bedankt voor je mening.


Dan heb je nog een hoop te leren want de gezondheid van je paard is direct van invloed op haar vermogen om jou wel/niet te kunnen dragen. En dat is exact het onderwerp van het topic

shanaira
Berichten: 42
Geregistreerd: 20-10-11
Woonplaats: Badhoevedorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-23 21:40

little_birdy schreef:
Ik denk dat je met wat zitles en langere beugels prima op je paard gaat passen.
Je zit nu in elkaar gedoken met je billen naar achteren.
Wel zou ik kijken of je met goede les en grondwerk de bespiering van ja paard kan verbeteren waardoor ze je beter kan dragen


Thanks! Zitles is zeker een goede! Met grondwerkles zijn we al aardig goed opweg en gaan we al beginnen met travers :) ik merk dat ze hierdoor inderdaad ook wat meer spieren gaat gebruiken die ze normaal niet gebruikt!

shanaira
Berichten: 42
Geregistreerd: 20-10-11
Woonplaats: Badhoevedorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-23 21:48

prugelpiet schreef:
Als je geen advies wil, vraag dan niet.

Ik vind je te groot voor je paard. En je zadel.


Advies mag altijd maar ik hoef geen commentaar over de gezondheid van mijn paard.

Bedankt voor je mening.[/quote]

Dan heb je nog een hoop te leren want de gezondheid van je paard is direct van invloed op haar vermogen om jou wel/niet te kunnen dragen. En dat is exact het onderwerp van het topic[/quote]

Daarom heb ik haar tijdens maagzweren niet gereden en zijn we langzaam aan het opbouwen. Ze is nu eindelijk weer gezond, anders was ik er niet op gaan zitten :)

shanaira
Berichten: 42
Geregistreerd: 20-10-11
Woonplaats: Badhoevedorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-23 21:58

gerlindie schreef:
Ik vind dat je qua grootte prima past op je paard, maar inderdaad; ze loopt niet lekker.
Succes met je paardje! Hopelijk vind je snel wat er aan de hand is :)


Thanks! Nu is er niks meer aan de hand, ze had maagzweren die nu zijn behandeld Ze is sinds 3 maanden maagzweer vrij. Maar ze heeft er veel last van gehad!

Ze kan het wel hoor ontspannen lopen maar dit zijn nog erg kleine stukjes! Ik vraag verder niks zodat ze zelf mijn hand opzoekt :)

Afbeelding

Amber_anne

Berichten: 6919
Geregistreerd: 09-04-18

Re: [INFO] Ben ik te groot/zwaar voor mijn pony/paard? #25

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-23 22:11


Avalanche

Berichten: 15988
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-23 00:03

shanaira schreef:
Poekkie schreef:
Oei die loopt verschrikkelijk weggedrukt met oren achteruit en een rare knik aan de schoft.
Ook ik ga mee met mijn voorgangers… ‘t is een heel kort paard en jij zit op de lepel. Misschien daarmee dat zij ook die pijnlijke houding aanneemt?

Die foto van die pony is zo donker, daar kan ik niets van zeggen zo.


Ze loopt op dit moment niet ontspannen omdat ze het moeilijk vind en geen balans heeft. Dit zie je vooral in de bochten. Ze loopt nog niet voorwaarts dus kan ik niet aan de voorkant gaan werken. Overigens is dit ook de vorm van haar rug. Het omhoog lopen met haar hoofd maakt het iets erger. Ze kan het wel, maar ik ga nog niks doen als ze niet voorwaarts is. Als ze pijn had gehad had ze me er allang af gegooid aangezien ze wel laat weten als ze ergens last van heeft.



[ [url=m/sQWtCs.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ze laat het toch ook weten? Ze drukt de rug weg en loopt in een houding die overduidelijk laat zien dat ze pijn heeft. En als jij minder achterop het zadel zou zitten, hoeft zij de rug niet weg te drukken, maar deze houding zegt dat ze aan het compenseren is voor jou.

AvHdG
Berichten: 261
Geregistreerd: 11-08-17

Re: [INFO] Ben ik te groot/zwaar voor mijn pony/paard? #25

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-23 07:26

Nou volgensmij is ieders punt zo wel duidelijk toch? Zo doordrammen lijkt me weinig toevoegen en zorgt alleen voor een nare sfeer

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-23 11:42

Ik denk dat de frustratie weg komt uit het feit dat we vorig jaar precies hetzelfde gezegd hebben, netjes met foto bewerkingen er bij waar haar zwaartepunt lag en waar die hoort te liggen in verhouding tot het paard. Ook toen zijn de risico's genoemd van het weg drukken van de rug als zo doorgereden werd.
1 jaar later krijgen we een foto te zien van een paard met gigantisch weggedrukte rug...

Tja, ik moest gisteren ook echt op mijn handen gaan zitten toen ik de foto's zag.

shanaira
Berichten: 42
Geregistreerd: 20-10-11
Woonplaats: Badhoevedorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-23 12:43

Daphara schreef:
Ik denk dat de frustratie weg komt uit het feit dat we vorig jaar precies hetzelfde gezegd hebben, netjes met foto bewerkingen er bij waar haar zwaartepunt lag en waar die hoort te liggen in verhouding tot het paard. Ook toen zijn de risico's genoemd van het weg drukken van de rug als zo doorgereden werd.
1 jaar later krijgen we een foto te zien van een paard met gigantisch weggedrukte rug...

Tja, ik moest gisteren ook echt op mijn handen gaan zitten toen ik de foto's zag.



Hi,

Snap je reactie, misschien was dit niet de juiste foto om mee te sturen :)

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-23 13:57

shanaira schreef:
Daphara schreef:
Ik denk dat de frustratie weg komt uit het feit dat we vorig jaar precies hetzelfde gezegd hebben, netjes met foto bewerkingen er bij waar haar zwaartepunt lag en waar die hoort te liggen in verhouding tot het paard. Ook toen zijn de risico's genoemd van het weg drukken van de rug als zo doorgereden werd.
1 jaar later krijgen we een foto te zien van een paard met gigantisch weggedrukte rug...

Tja, ik moest gisteren ook echt op mijn handen gaan zitten toen ik de foto's zag.



Hi,

Snap je reactie, misschien was dit niet de juiste foto om mee te sturen :)


Maar je zit nog steeds te ver achter in je zadel in een stoelzit, even los van al het andere en de medische problematiek van je paard. Oprechte vraag, waarom heb je niets met dat advies gedaan?
Jij past zo niet goed op je zadel, je zit veel te ver naar achteren op je paard. Zelfs op de wazige laatst foto, waarbij er volgens jou een moment ontspanning te zien is, zie ik een paard dat de rug weg drukt.

Zo wil je toch niet opstappen?

Mars

Berichten: 33264
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Re: [INFO] Ben ik te groot/zwaar voor mijn pony/paard? #25

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-23 14:23

Idd op je laatste foto zie ik ook geen ontspanning maar een weggedrukte rug. Je hebt een jong dier dus eea moet nog ontwikkelen maar juist dan is het toch heel belangrijk dat je eea goed voor elkaar hebt? Er is nu puntbelasting op een heel gevoelig deel van je paard haar lichaam. Zelfs als ze wil ontspannen wordt t haar wel heel moeilijk gemaakt terwijl jouw bedoelingen volgens mij goed zijn. Zonde toch?

Poekkie

Berichten: 7353
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Re: [INFO] Ben ik te groot/zwaar voor mijn pony/paard? #25

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-23 14:31

Mag ik vragen hoe jullie dat juist kunnen zien op die laatste vage foto? Ik zie een erg korte pas, achterbenen niet eronder gezet maar over de rug kan ik op die foto eig niet veel zeggen? Ik leer graag bij :)

shanaira
Berichten: 42
Geregistreerd: 20-10-11
Woonplaats: Badhoevedorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-23 14:55

[/quote]

Maar je zit nog steeds te ver achter in je zadel in een stoelzit, even los van al het andere en de medische problematiek van je paard. Oprechte vraag, waarom heb je niets met dat advies gedaan?
Jij past zo niet goed op je zadel, je zit veel te ver naar achteren op je paard. Zelfs op de wazige laatst foto, waarbij er volgens jou een moment ontspanning te zien is, zie ik een paard dat de rug weg drukt.

Zo wil je toch niet opstappen?[/quote]

Ze is iets gegroeid dus ik wil alleen weten of er wat verschil is kwa hoe het eruitziet als ik erop zit.

Ik zie overigens geen verschil in hoe haar rug normaal is zonder iemand erop en met iemand erop. Dat is eenmaal door haar bouw en ze heeft er altijd al zo uitgezien en dit heeft ze van vaders kant overgenomen. We proberen het met grondwerk te verbeteren

shanaira
Berichten: 42
Geregistreerd: 20-10-11
Woonplaats: Badhoevedorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-23 15:17

Poekkie schreef:
Mag ik vragen hoe jullie dat juist kunnen zien op die laatste vage foto? Ik zie een erg korte pas, achterbenen niet eronder gezet maar over de rug kan ik op die foto eig niet veel zeggen? Ik leer graag bij :)



Dit was tijdens mijn les gister, wanneer ze ontspannen loopt is het idd minder te zien :)
Alsnog blijf ik erbij dat het erg veel met de vorm van haar rug te maken heeft.

Afbeelding

Afbeelding

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-23 15:24

shanaira schreef:
Ze is iets gegroeid dus ik wil alleen weten of er wat verschil is kwa hoe het eruitziet als ik erop zit.

Ik zie overigens geen verschil in hoe haar rug normaal is zonder iemand erop en met iemand erop. Dat is eenmaal door haar bouw en ze heeft er altijd al zo uitgezien en dit heeft ze van vaders kant overgenomen. We proberen het met grondwerk te verbeteren


Waarom denk je dat het feit dat je paard iets gegroeid is een verschil uitmaakt?
Als je vorig jaar al niet goed op je zadel paste en je hebt daaraan niets verandert, dan pas je nu toch nog steeds niet op je zadel?
Zo te zien ben jij niet afgevallen (ik zeg absoluut niet dat je te dik bent, alleen dat jij ten opzicht van vorig jaar er niet slanker op geworden bent), rij je nog steeds met vrij korte beugels (imo echt te kort) en zit je nog steeds achter op je zadel.

Het verhoudingspercentage paard/ruiter zal nu misschien beter passen, maar dat doet niets af aan het feit dat dit zadel zo jou echt niet past, of het zadel je paard past kan ik niet beoordelen.

Dat iets qua gewichtsverhouding past, betekend nog steeds niet dat het plaatje klopt.
Met alle medische problematiek met je paard, zou ik echt adviseren niet meer op te stappen tot je een goed passend zadel voor jullie beiden hebt.

Poekkie

Berichten: 7353
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Re: [INFO] Ben ik te groot/zwaar voor mijn pony/paard? #25

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-23 15:34

Op die twee laatste foto’s vind ik haar idd veel beter lopen :)
Maar ik ga wel met daphara mee dat dat zadel absoluut niet bij jou past. Die laatste foto zit je zelfs letterlijk op de lepel. Dat kan toch niet comfortabel zijn?