Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Kimmutjuh89 schreef:Ik heb ook een jonkie van 4,5 jaar oud, net 1,5 jaar onder het zadel.
Voor de afwisseling maak ik wel eens een buitenritje of ga ik buitenom uitstappen.
Je kan pionnen vlak achter elkaar neerzetten, zodat je kan slalommen. Zo leert je paard vlug te buigen en worden ze soepel van. Je kan inderdaad ook balken neerleggen. Ik heb eens een balk precies op X op de A-C lijn gelegd. Telkens met een volte of op een volte van hand veranderen kwam ik er overheen. Of je legt 3 balken achter elkaar op een stukje hoefslag. Heb mijn knollie ook al een keertje een klein sprongetje laten maken. Vond hij ook heel erg leuk om te doen.
Maar ook in de dressuur kan je ontzettend veel afwisselen. Een keer alleen een drafdag, en een andere dag pak je galop erbij, de ene dag leg je het accent op wijken, dan een keer op schakelen en overgangen etc. Er zijn zoveel mogelijkheden.
Wil je het niet onder het zadel doen, doe dan wat leuks aan de longe. Een keer aan de bijzet en dan weer aan de dubbele longe en dan een keertje aan een halstertje en dan een keer los longeren! En je kan met longeren ook pionnen neerzetten, bijv 4. Laat je het paard tijdens het lopen dan buiten de pion om lopen en dan weer aan de binnenkant en dan weer aan de buitenkant. Of leg een balkje neer, of twee!
En anders wat vrijheidsdressuur. Lekker aan de slag met stukken zeil, plastic, paraplu's, pionnen, etc. Super leuk!
veel succes!