in de winter met uitrijdeken rijden?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

annechica

in de winter met uitrijdeken rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-14 18:46

Hallo bokkers!

Mijn pony staat 24/7 buiten in een paddock met schuilstal. In de winter ook en krijgt een deken op als dat zou moeten. (Ik heb der pas net een halfjaartje en toen we der kochten was ze geschoren). Ik weet dus niet hoe dikke vacht ze aan maakt. Wij hebben geen binnenbak dus moeten we in de winter buiten rijden. Maar mijn vraag is nu: moet ik met rijden een uitrijdeken op doen? Zoja, met in en uitstappen alleen of de hele tijd tijdens het rijden?

Alvast bedankt!

Groetjes Anne-fleur

michelle___

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 19:29

Wanneer 'moet' je paard volgens jou een deken op?
Doe je bv. een regendeken op als het regent, een 100gr deken op begin winter en bouw je op naar 400gr of meer? Of heb je 1 dikke (neem aan waterdichte) deken voor de hele winter?

Mits je gaat scheren zou ik geen uitrijdeken opdoen (nu nog niet in ieder geval), en als je wel gaat scheren alleen met in en uitstappen.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 19:32

Geschoren paard heb ik alleen gedaan met in en uitstappen.
pony niet.
Hoe dik ga je met dekens? Ga je scheren of niet?

annechica

Re: in de winter met uitrijdeken rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-14 19:37

Ze word niet geschoren. Als ze een deken nodig heeft komt er een regendeken op van volgensmij 100 gram

MissFloorx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 19:45

Wat ik me wel even afvraag nu, mijn pony wordt geschoren en we rijden ook in de wimter alleen buiten . Maar waar laat ik na het in- en uitstappen die deken dan? :o

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 19:47

Als jouw paard geen deken op heeft zit hij dus goed in zijn vacht (of gaat dat zitten). Dus dan heb je helemaal geen in- uit rij deken nodig maar een deken na het rijden als hij erg bezweet zou zijn om kou vatten te voorkomen. Het beste kun je hem na goed uitstappen, dan beschut weg zetten met een zweet deken op. Na een (half) uur kun je die deken dan af doen. Je ziet dan het dikke vocht op de deken.

Paarden worden juist op tijd een deken op gelegd om te voorkomen dat ze dik in hun vacht komen te zitten waardoor je problemen zou kunnen krijgen van verkoudheid vanwege zweet, of te gauw warm hebben met rijden waardoor sommige paarden gauw zweten of niet vooruit te branden zijn. Als je dan de deken af doet om te gaan rijden zijn er paarden die het prettig vinden om een in- en later uitrij deken te hebben zodat de overgang minder groot is.
Mijn paard rijd ik als het echt guur is zelfs de hele tijd als ik naar buiten ga met een dekentje op anders is ze niet te rijden zo fel omdat ze het te gauw koud heeft. Ik heb een dunnetje maar ook dikkere die ook de regen tegen houd.
Laatst bijgewerkt door pien_2010 op 26-09-14 19:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 19:47

Ik heb ook alleen buitenbak, pleur m op de bakrand, zodat ik er na bij kan.
Met les geef ik hem aan mijn instructrice, heeft zij een dekentje :+.

annechica

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-14 19:53

Oke dankjuliewel! Ik heb welleens gehoord als een pony eem x geschoren is dat de vacht minder dik word? Ik denk namelijk dat ze der hebben geschoren voor der verkoop omdat dat misschien mooier was zodat ze eerder verkocht werd?

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 19:54

Dat kan, hoeft niet perse :).

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 19:55

HAR -> YRT

Daarnaast heb ik een schopje verwijderd, een topic hoeft niet zo snel na plaatsing omhoog geschopt te worden.

MissFloorx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 19:57

Ess_Ramona schreef:
Ik heb ook alleen buitenbak, pleur m op de bakrand, zodat ik er na bij kan.
Met les geef ik hem aan mijn instructrice, heeft zij een dekentje :+.

Dat is inderdaad een oplossing bij een buitenbak, maar wij rijden echt alleen in het 'bos'. En om de deken nu aan een boom te hangen...? :')

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 20:03

Dan laat je hem toch gewoon op zitten. Als ik naar buiten ga doe ik dat ook en heb dan meestal het dunne dekentje op.

annechica

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-14 20:07

Oke bedankt!

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 20:08

Mijn paard is regelmatig geschoren en produceerd nog steeds een enorme teddy vacht dus daar hoef je je niet druk over te maken. Een rijdeken hoeft niet als je geen deken gebruikt. Eventueel voor het uitstappen als hij erg gezweet heeft

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 20:09

Als je paard geschoren is zou ik wel een uitrijdeken adviseren, en dan met in- en uitstappen om laten. Je kan de deken gewoon met het klittenband los maken, eraf doen en dan gooi je hem ergens op de bakrand oid.

annechica

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-14 20:25

Oke! Bedankt allemaal! Ik zie vanzelf wel hoe dike vacht zij aan maakt (:

annechica

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-14 20:26

HorseLove28 schreef:
Als je paard geschoren is zou ik wel een uitrijdeken adviseren, en dan met in- en uitstappen om laten. Je kan de deken gewoon met het klittenband los maken, eraf doen en dan gooi je hem ergens op de bakrand oid.

Ik denk dat als ik hem weg gooi dat me pony 'weg' is haha, maar ik snap wat je bedoelt (: