Jaarling "proeft" van zadeltje

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Chiave

Jaarling "proeft" van zadeltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-14 22:55

Geen idee of het goed staat, excuus mod.

Dag Bokkers,

Zojuist plaatste ik in een HK een foto van mijn jaarling, waarbij ik hem een zadeltje op had gelegd en een hoofdstelletje aan had gedaan. Gewoon, even kijken hoe hij erop zou reageren en om te zien of het enigszins zou passen. De reacties waren verdeeld en ook "dat vind ik niet kunnen" kwam voorbij.
Maar waarom kan dit niet?
Dit is misschien een gevoelig onderwerp, maar ik wil 'm best aansnijden omdat ik ook benieuwd ben naar jullie meningen.

Ik ben absoluut niet van plan mijn jaarling in te rijden (te groot en te zwaar voor en hij is way to young), maar dit was om hem te laten proeven.
Singeltje zat absoluut niet strak, hoofdstelletje ook niet.

Hierbij een foto van vanmiddag:
Afbeelding

En een overzichtsplaatje:
Afbeelding
Graag eens een goed onderbouwde reactie. ;)

Dankjewel!
Laatst bijgewerkt door Chiave op 12-08-14 23:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Firelight
Hoofd Nieuwsredactie
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 22:57

Heb je ook een foto van het hele paard (pony?). Op deze foto ziet het er niet als een jaarling uit?

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 22:58

Ik heb mijn shetlander al van jongs af aan (mis)bruikt als zadelbok :')
Dus van mij geen commentaar.

:+

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 22:59

Verdorie joooopie.
Dit kan echt niet hoor!
Spoiler:
Ik bedoel dat je dit topic verkeerd hebt geplaatst, ik te, wel even.

Chiave

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-14 22:59

Afbeelding

Ja. Ik zal 'm ook direct in de OP zetten.
Vladimir is 1 jaar en 3 maanden.

Guess_NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 23:00

De ene jaarling is de andere niet.
Ik zie jonge veulens en jaarlingen hier met toeters en bellen voorbij komen alsof het paspoppen zijn, 'ah wat schattig, ah wat lief, blabla'. En hier maken ze heibel van.

Leven en laten leven denk ik dan.
Je paard geeft zelf duidelijk wel aan wat hij/zij wel of niet wil, óók een jaarling.
Een bitje zou ik zeggen, oké dat had ik nog wel achterwegen gelaten, ze groeien nog dus over een jaar of 3 moet je waarschijnlijk toch nieuwe spullen aanschaffen, voor het passen is het dus niet heel realistisch. Ach ik zie dit als lol met je knol en hem/haar kennis te laten maken met vreemde dingen. misschien de volgende keer zonder bit en zadeltje los erop zonder singeltje en/of stijgbeugels voor het gewicht, al zal je jaarling er echt niet dood aan gaan of gelijk een zwakke rug krijgen als dit 1 x gedaan word.

C_arola

Re: Jaarling "proeft" van zadeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 23:00

HAR -> YRT

Firelight
Hoofd Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 23:03

Hij gaat er niet dood aan maar zelf laat ik ze liever met soorgenoten op de wei tot ze minimaal drie jaar zijn. Mijn ervaring is dat paarden waar veel mee getut is op jonge leeftijd een stuk lastiger zijn op latere leeftijd. Het heeft mijn voorkeur dus absoluut niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 23:03

Het kan weinig kwaad op die manier, de vraag is gewoon 'waarom'? Waarom zou je dit willen? Laat je pony lekker in de wei, af en toe een beetje wandelen, knuffelen, hoefjes optillen. Dat zadel kan altijd nog. Het kan namelijk gewoon te snel gaan voor je pony, hij is nog zo jong!

Oh voor ik ook heel bokt over me heen krijg :+, dat is wat ik gedaan zou hebben.

Chiave

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-14 23:05

Vladi staat met twee shetlanders en een pony op de weide, dus aan vertier en soortgenootjes ontbreekt het hem niet.
Ik haal hem zo'n twee keer in de week even uit de wei voor een eindje kuieren met een van de twee andere shetlanders erbij. Even borstelen en kammen doe ik dan direct daarna.
Waarom ik dit gedaan heb?
Pure interesse of hij dat accepteren zou.

Twist1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 23:06

Ik denk dat het niet zozeer het probleem is dat het schade toe brengt, ik snap gewoon niet waarom.
Je bent niet van plan je pony in te rijden voordat hij drie is, wat is dan het nut om hem nu al te laten wennen aan een zadel en hoofdstel? Dat gaat echt geen verschil maken als je hem wilt inrijden over twee jaar. Dat je wilt zien of het zadel past snap ik ook niet, hij is toch pas een jaar? Hij zal niet dezelfde maat rug hebben over twee jaar.

Ik probeer niet te zeggen dat ik het slecht vind hoor :)
Ik denk dat ik het ongeduld gewoon niet zo snap.

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 23:07

Ik vraag me wel eens af, waarom niet? Als ze van jongs af aan hier een goede ervaring mee hebben gehad, is dat toch alleen maar voordelig voor de toekomst? Waarom mag je dan wel wandelen, aan halster laten lopen en voetjes optillen? Dan leert hij/zij ook wat en dan kan hij ook niet lekker jong in de wei veulen zijn :')

Je zou kunnen zeggen, ja maar de ervaring kan ook op een slechte ervaring uitlopen. Dat is wat mij betreft aan de eigenaar/verzorger op dat moment. Die zou die verantwoordelijkheid moeten nemen dat het goed gaat en leuk is voor het veulen.

Misschien een slechte vergelijking maar met pups is het ook goed om ze aan allerlei dingen te laten wennen als ze jong zijn. Dit onthouden ze het beste. Voor veulens niet heel veel anders denk ik?

Guess_NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 23:08

Doanique schreef:
Het kan weinig kwaad op die manier, de vraag is gewoon 'waarom'? Waarom zou je dit willen? Laat je pony lekker in de wei, af en toe een beetje wandelen, knuffelen, hoefjes optillen. Dat zadel kan altijd nog. Het kan namelijk gewoon te snel gaan voor je pony, hij is nog zo jong!

Oh voor ik ook heel bokt over me heen krijg :+, dat is wat ik gedaan zou hebben.

Hier ben ik het dan ook wel een beetje mee eens. Maar dan ook geen slingers, zwembandjes ect om de veulens, want daar word alleen maar leuk op gereageerd terwijl dat dan net zo erg is. Dat vind ik wel altijd heel dubbel, dat er knuffels met singels vast worden gezet op jonkies maar een zadel 'ho maar'.

Ik laat mijn veulens ook tot 3 op de weide, wel halster mak, voetjes tillen ect, maar verder niet al die poespas, misschien pas vanaf 2,5 beetje beginnen met wennen aan dekjes etc.

Maar goed zoals ik eerder zij; leven en laten leven denk ik maar..

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 23:09

Zie het probleem hier echt niet van in om dit een keer te proberen. Het nut ook niet echt maar dat moet je zelf weten. Kan best zijn dat hij het nu allemaal prima vind en als 3 jarige de sterren van de hemel bokt dat weet je toch nooit. Maar beestje is het allang vergeten ondertussen en zal er geen schade van oplopen. Dus om hier een drama van te maken lijkt me ook wat kortzichtig en erg onnodig. Wel een leuke pony. Veel plezier nog met hem.

Chiave

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-14 23:09

Twist1991 schreef:
Ik denk dat het niet zozeer het probleem is dat het schade toe brengt, ik snap gewoon niet waarom.
Je bent niet van plan je pony in te rijden voordat hij drie is, wat is dan het nut om hem nu al te laten wennen aan een zadel en hoofdstel? Dat gaat echt geen verschil maken als je hem wilt inrijden over twee jaar. Dat je wilt zien of het zadel past snap ik ook niet, hij is toch pas een jaar? Hij zal niet dezelfde maat rug hebben over twee jaar.

Ik probeer niet te zeggen dat ik het slecht vind hoor :)
Ik denk dat ik het ongeduld gewoon niet zo snap.

Hmm, ongeduld vind ik persoonlijk geen gepaste term. Ik wilde gewoon even kijken of hij het accepteren zou. Ik ben absoluut niet van plan om nu druk met vrijheidsdressuur, longeren en gek doen in de weer te gaan, want hij is, zoals jullie ook zeggen, gewoon nog jong en speels.
Hij vond het niet vervelend, hapte niet en was niet dwars, dus klaagde niet.

____

Verder was het om te kijken of het zadeltje nu paste, want hij zit midden in zijn groeispurt, dus groeit hij door. Er liggen nog twee zadels die groter zijn, dus voor definitief kijken of dit het zou zijn, was het niet.

TheJokerr

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 23:11

harbourlight schreef:
Hij gaat er niet dood aan maar zelf laat ik ze liever met soorgenoten op de wei tot ze minimaal drie jaar zijn.
mijn ervaring is dat paarden waar veel mee getut is op jonge leeftijd een stuk lastiger zijn op latere leeftijd. Het heeft mijn voorkeur dus absoluut niet.

Zoals in een van de eerste reacties wordt vermeld is dat de ene jaarling niet de ander is. Eens is ook dat dus de ene pony de andere niet is. Zo is elke pony anders met zijn doen en laten en kan pony van TS heel anders reageren dan de pony('s) waar jij ervaring mee hebt gehad.

TS, ik zou inderdaad gewoon tutten met je pony, laten wennen is niet erg gaat een paard niet dood aan. Toch zou ik voor de verdere spullen wachten. Wanneer het paardje in kwestie rond de 2.5 is zou je kunnen beginnen met singeldruk, hoofdstel, druk op de mond, sturen. Imo als hij 3 is en wat bespiering heeft pas beleren voor de kar. Ligt er maar net aan wanneer je paardje er klaar voor is. Dit kan zoals hoe ieder paard anders is ook weer verschillen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 23:14

Maar over 2 jaar heeft je pony toch een hele andere bouw of zie ik dat nou verkeerd :?

Wat nou als hij het niet had geaccepteerd? Tja wie niet waagt wie niet wint uiteraard maar wat heeft het voor toegevoegde waarde om dat nu al te doen?

Ik ga trouwens ook mee met de knuffel-aan-een-singel-post. Waarom zou je in godsnaam zwembandjes om een veulen z'n benen doen. Wat voor 'gevaar' is er op de weg te vinden waardoor je pony bomproof zou moeten zijn voor zwembandjes om z'n benen? Wapperend plastic etc. kan ik begrijpen maar dit?

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 23:17

JoopC schreef:
Hmm, ongeduld vind ik persoonlijk geen gepaste term. Ik wilde gewoon even kijken of hij het accepteren zou. .

Er zijn 2 mogelijke uitkomsten;
Óf hij accepteerd het zadel, en daar heb je zo vroeg niets aan.
Óf hij accepteert het niet, dan heb je hem voor niets onnodige stress laten ondergaan.

Dus ja, ongeduld is wel degelijk een passende term.

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 23:18

Sorry hoor maar ik snap niks van jullie mening :')

Er kan ook iets mis gaan met een halster om een veulen. Dat mag dan ook niet toch? Of stel dat hij pijnlijk uitglijdt over een stuk plastic zeil waar je hem/haar aan wil laten wennen.

Naar mijn mening heerst er gewoon een beetje een taboe over omdat wij Bokkers bang zijn dat paarden en pony's te vroeg beleerd worden. Naar mijn mening heeft een zadel op doen net zo weinig of juist veel te maken met het beleren van een paard als hem dingen leren als een halster om doen, vast staan, voetjes optillen etc.

Reactie op hierboven, alles wat je je veulen leert kan onnodige stress veroorzaken.

Chiave

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-14 23:19

Doanique schreef:
Maar over 2 jaar heeft je pony toch een hele andere bouw of zie ik dat nou verkeerd :?

Wat nou als hij het niet had geaccepteerd? Tja wie niet waagt wie niet wint uiteraard maar wat heeft het voor toegevoegde waarde om dat nu al te doen?

Ik ga trouwens ook mee met de knuffel-aan-een-singel-post. Waarom zou je in godsnaam zwembandjes om een veulen z'n benen doen. Wat voor 'gevaar' is er op de weg te vinden waardoor je pony bomproof zou moeten zijn voor zwembandjes om z'n benen? Wapperend plastic etc. kan ik begrijpen maar dit?

Ja, over twee jaar ziet hij er anders uit en daarom schreef ik ook in mijn vorige post dat er meer zadeltjes liggen die grotere pasvormen hebben. Deze lag toevallig bovenop de stapel, was het kleinst en bleek te passen. Lachen om te weten, verder doe ik daar niks mee.

Waarom ik gekeken heb of hij het nu passen zou? Interesse en nieuwsgierigheid dus, maar ook eens kijken of hij het zou pikken van míj. Ik vind dat daar een stuk van vertrouwen ligt tussen ruiter en paard.

Chiave

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-14 23:20

Kuggur schreef:
JoopC schreef:
Hmm, ongeduld vind ik persoonlijk geen gepaste term. Ik wilde gewoon even kijken of hij het accepteren zou. .

Er zijn 2 mogelijke uitkomsten;
Óf hij accepteerd het zadel, en daar heb je zo vroeg niets aan.
Óf hij accepteert het niet, dan heb je hem voor niets onnodige stress laten ondergaan.

Dus ja, ongeduld is wel degelijk een passende term.

Maar wanneer ik een veulen meeneem uitwandelen ervaart hij ook "onnodige" stress... Waar ligt de grens dan tussen nodig en onnodig? Ik vind dit ook niet persé nodig, maar zoals ik hierboven al schrijf: maakt het dat je samen werkt aan een stuk vertrouwen?

DonCamillo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 23:27

Ik zie er helemaal geen kwaad in. Lekker tutten met die pony, wordt hij alleen maar mak van. Veel nut zal het verder niet hebben, maar so what? Moet dat dan altijd? Dan kun je de hele paardensport wel opdoeken, want er is vrijwel geen paard meer in Nederland die beroepshalve wordt ingezet.

Vadrouille

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 23:33

Ik heb een belg gehad van zijn 2de tot zijn 4de.En ook hem heb ik een zadel en hoofdstel op gelegd toen die 2 was ( oke deze is dan iets jonger waar het nu over gaat ). Puur om hem nu al iets te laten wennen voordat hij me te sterk zou zijn. Heb dit 1 of 2 x per maand gedaan. En dan gewoon even los er mee door de bak stappen 5 minutjes soms 10. En dan weer lekker de wei op. Heb hem 2 maanden voordat hij 3 was gelongeerd met zadel en halster. en toen die 3 was ben ik opgestapt en reed ik zo weg. heb helemaal geen problemen met hem gehad met inrijden.

Heb met mijn shetlanders precies het zelfde gedaan. 1 met bit en de ander zonder bit aangezien die bitloos bleef. Daar is iemand voor gekomen omdat ik veel te groot was en te zwaar. Maar die reed er ook zo op weg.

Naar mijn idee, als je het gewoon beperkt houd en gewoon niks raars doet op zoon jonge leeftijd kan het vaak later in je voordeel werken. Kijk natuurlijk moet je niet te gek gaan doen, maar dat is logisch. Ik zie hier echt geen probleem in.

De meeste mensen die lopen te zeuren over dingen die zielig zijn, moet je gewoon niet te veel van aantrekken. Jij weet als de beste wat joun pony kan hebben, jij kent het dier en zal heel goed aan het paardje kunnen zien of hij dit een goed plan vind of niet.

Ik heb een jaar in de dravers gezeten en daar is hun eerste koers in de maand juni van het jaar waar ze 2 geworden zijn. Die worden dus al heel vroeg beleerd. Oke deze paarden koersen dan en gaan dan weer de wei op om verder te groeien, en deze paarden krijgen bijna allemaal elk jaar een pauze op het land.

Als je tegen iemand uit de dravers zegt dat je het zielig vind word je gek aangekeken, als je tegen een springruiter zegt rij je paard in bij 1,7 jaar word je raar aan gekeken. iedereen in de paardenwereld heeft zo zijn mening en daar blijven altijd discussies over.

Dus ook of het zielig is om een jong paard een zadel op te leggen.

Zolang mensen er niet in door slaan en ze gewoon normaal doen, vind ik niet dat dit kwaad kan.

Geniet lekker van je pony :)

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 23:35

Thesserd schreef:
Reactie op hierboven, alles wat je je veulen leert kan onnodige stress veroorzaken.

Klopt, daarom leer ik veulens niets.

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 23:38

Kijk, dat vind ik dan een ander verhaal :j