Zonder zadel rijden slecht voor de rug ?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

SannieHorse7

Zonder zadel rijden slecht voor de rug ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-14 09:10

Hallo iedereen,
ik heb ergens gelezen en ik hoor het ook van verschillende mensen:
Als je te vaak zonder zadel rijd(elke dag dus bijvoorbeeld)dat dat slecht voor de paardenrug is en dat een paard dan op den duur ernstige rugproblemen kan krijgen.Is dat waar ?

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 13:12

Hangt van een aantal dingen af of het slecht is. Hoe lang rij je dan, hoe zwaar ben je, hoe scherp zijn je zitbotjes, hoeveel spek zit er op de rug van het paard, etc.
Als je zonder zadel rijdt wordt de druk van je gewicht niet verdeeld over de rug. Met name je zitbotjes kunnen vrij veel druk op een nogal klein oppervlak geven en dit kan problemen geven bij het paard (drukkingen).

SannieHorse7

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-14 14:09

Waratje schreef:
Hangt van een aantal dingen af of het slecht is. Hoe lang rij je dan, hoe zwaar ben je, hoe scherp zijn je zitbotjes, hoeveel spek zit er op de rug van het paard, etc.
Als je zonder zadel rijdt wordt de druk van je gewicht niet verdeeld over de rug. Met name je zitbotjes kunnen vrij veel druk op een nogal klein oppervlak geven en dit kan problemen geven bij het paard (drukkingen).

een buitenrit van een half-uurtje,per dag,in verschillende gangen.Ik weeg nu bijna 40 kilo,en dan wel op een koudbloedig ras.Zijn die daar ook niet goed tegen bestemd ?

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 14:35

Hangt van het paard af, dat heeft niet zozeer met koudbloedig te maken. Gewicht van jou zegt ook niet zoveel, je bouw spreekt ook een woordje mee.

SannieHorse7

Re: Zonder zadel rijden slecht voor de rug ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-14 14:39

ik ben wel behoorlijk licht gebouwt,dus misscchien zou ik het gemiddeld iets vaker kunnen doen.Maar hoe zit het nou met mensen in het algemeen ?

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 14:44

In het algemeen zou ik het niet adviseren. Beter om een (passend!!!!) zadel te gebruiken, is beter voor de rug van het paard.

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 14:56

Een zadel zorgt voor een goede drukverdeling, zonder zadel is een goede drukverdeling dus niet mogelijk. Ik ben van mening dat zonder zadel rijden niet standaard moet zijn, maar af en toe kan dit geen kwaad. Rijden met een niet-passend zadel is ook niet de bedoeling.

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 14:59

Ladyson schreef:
Een zadel zorgt voor een goede drukverdeling, zonder zadel is een goede drukverdeling dus niet mogelijk. Ik ben van mening dat zonder zadel rijden niet standaard moet zijn, maar af en toe kan dit geen kwaad. Rijden met een niet-passend zadel is ook niet de bedoeling.

Hier sluit ik mij bij aan :j

konijntje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 15:27

het is slecht voor de rug en voor je kruis :)
maar ook voor het paard is het niet prettig.

Djowel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 17:50

Ik wist niet dat het zó slecht was voor een paard.. achteraf als je erover na gaat denken is het eigenlijk heel logisch. Op de manege waar ik vroegâh begonnen ben met rijden, begonnen alle beginners zonder zadel en kregen we eerst dekenles en heel veel gymnastiek :P Nu waren alle beginners die dekenles kregen wel kinderen tot een bepaalde leeftijd.. (jong) volwassenen begonnen gewoon met zadel :)

SannieHorse7

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-14 10:02

Oke,dit is een heel rare vraag maar,dus eigenlijk maakte al die indianen die zonder zadel reden de rug van het paard gewoonweg kapot ? :n

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-14 10:23

Die pikten zodra ze konden de zadels van cowboys :+
De periode dat Indianen paarden hadden is niet zo heel lang geweest, maar ook zij gingen vrij snel dingen op de rug leggen.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 15:01

ED -> YRT