voor een 3 jarige paard zorgen hoe?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Iejoor

voor een 3 jarige paard zorgen hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-14 10:51

hoi, allereerst sorry als er al een topic over bestaat of als het verkeerd staat.

de overbuurvrouw van de pension stal waar mijn verzorg pony staat kwam zonet naar mij toe. want zij gaat vanaf maandag op vakantie en of ik voor haar pony's wil zorgen als zij weg is. nou ik zei naartuurlijk waarom niet dacht ik. het zijn 3 paarden. een shetlander van ongeveer 12 een oude lieve dame van 19 en een 3 jarige paard.
nou vroeg ze dus ook of ik hem alvast wat dingen wilde leren omdat ze daar zelf te oud voor was (ze is ongveer 80 denk ik) zodat hij alvast dingen kent als hij echt zadelmak wordt gemaakt. dus vraag ik om tips hoe je het best en 3 jarig paard kan trainen en hoe je hem moet behandelen ( en dan bedoel ik vooral uitzonderingen)
wat ik weet is dat hij aan het halster vast kan staan maar verder nog niks kent. dus ik wil heel erg graag tips hoe ik hem het beste kan leren om te longeren.
hij gaat in de toekomst bitloos bereden worden.
het gaat om een periode van 2,5 weken.

ik hoop dat jullie tips hebben /3

Lau

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 10:55

Ik zou rustig beginnen met het opbouwen van poetsen en voetje geven. Gaat dit goed zou ik hem aan het hoofdstel leren wennen, zodra hij hem rustig in kan hebben ga je met hem door de bak wandelen of het weiland.
Dan zou ik hem kennis laten maken met de beginselen van longeren.
Eerst 2 rondjes links 2 rondjes rechts, doet hij dit goed is het klaar en beloon je hem heel overdreven.
En zo bouw je dit langzaam uit.

Iejoor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-14 10:57

lrtj_ schreef:
Ik zou rustig beginnen met het opbouwen van poetsen en voetje geven. Gaat dit goed zou ik hem aan het hoofdstel leren wennen, zodra hij hem rustig ik kan hebben ga je met hem door de bak wandelen of het weiland.
Dan zou ik hem kennis laten maken met de beginselen van longeren.
Eerst 2 rondjes links 2 rondjes rechts, doet hij dit goed is het klaar en beloon je hem heel overdreven.
En zo bouw je dit langzaam uit.

dankje wel voor je snelle reactie! maar als ik ga beginnen met longeren zal ik dat met of zonder longeersingel doen?

Amaris

Re: voor een 3 jarige paard zorgen hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 10:59

Je bent 12? Ik zou er maar gewoon niet aan beginnen als ik jou was...

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 11:00

IN 2,5 week kan je niet zoveel.
Als hij goed aan de hand mee kan, blijft staan wanneer nodig en voetjes kan geven etc ben je al een heel eind.

Iejoor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-14 11:02

Goof schreef:
IN 2,5 week kan je niet zoveel.
Als hij goed aan de hand mee kan, blijft staan wanneer nodig en voetjes kan geven etc ben je al een heel eind.

oke dankje wel.

Lau

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 11:02

Gewoon zonder zo min mogelijk gebruiken in het hele begin.
Een longeersingel is leuk als hij al wat meer kent en al echt kan longeren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 11:02

ik zou ook rustig aan doen! Als je het netjes wilt doen dat kom je niet aan longeren toe, hooguit een singeltje om doen. Nieuwe dingen leren vergt veel energie voor zo'n jong paard. Een aantal dingen die je eerst zult moeten doen tot het 'echte' werk:
- vast kunnen staan
- hem overal kunnen aanraken / poetsen
- voetjes geven, hoefjes uitkrabben
- meelopen aan de hand
- rechts gaan als jij dat wilt. stoppen als jij dat wilt. achteruit gaan als jij dat wilt.

daarna - na de normale opvoeding komt pas het longeren etc. In die 2 weken ga jij daar niet aan toe komen, dat moet je ook helemaal niet willen.

Mirjam_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 11:03

Ja ik zou inderdaad nog niks met longeren of hoofdstel of zadel doen. Wat Goof ook zegt: aan de hand mee lopen, voetjes geven, stil staan, misschien wijken voor druk.

PenP2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 11:03

Amaris schreef:
Je bent 12? Ik zou er maar gewoon niet aan beginnen als ik jou was...

Dit klinkt niet aardig maar ga er wel in mee. Ik denk dat de mevrouw in kwestie niet helemaal begrijpt dat je op je 12e niet de kennis en het overwicht hebt om een 3 jarig paard in je eentje "even op te voeden". Wat ik zou doen is òf er een ouder en ervaren iemand bij halen. Of het houden op alleen aaien.

Dreamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 11:04

Zorg dat je niet alleen bent als je echt iets wil gaan doen, al zou ik het gezien je leeftijd en blijkbaar gebrek aan ervaring sowieso niet zelf gaan doen.

Mocht je gaan beginnen met longeren is een longeersingel nog totaal overbodig, wat wil je daarmee gelijk gaan doen?

Ik zou gewoon lekker gaan poetsen en misschien als dat goed gaat een beetje grondwerk doen. Zoals hierboven eigenlijk ook wordt aangegeven.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 11:04

In 2,5 week kun je zorgen dat hij netjes stilstaat en opzij of terug gaat als je het vraagt.
Longeren van een groen paard zonder goede omheining kost vaak sterke volwassen spierballen: niet doen dus!!!!!
Helemaal niet met singel, dat doe je vaak met 2 volwassen mensen samen omdat ze dan heel hoog kunnen gaan bokken terwijl je er nog naast staat.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 11:07

Hij kan dus vast staan, voetjes geven, etc. Mee lopen en daarbij op jouw letten (snelheid aanpassen, positie t.o.v. jouw vasthouden, etc.) en verder elke dag in handen zijn qua poetsen en netjes meelopen. Echt gaan oefenen met tuig, etc. zou ik niet aan beginnen, maar wennen aan elke dag in handen zijn en even moeten opletten/concentreren op die mens aan het andere eind van het touwtje is erg prettig voor de trainer zometeen.

Ga niet longeren, dat kan de trainer zometeen veel beter zelf er op zetten, schriktraining is een betere optie, dat went hem veel meer alvast aan dat mensen rare dingen doen die toch echt niet eng zijn.

lady62

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 11:12

Ik zou het ook gewoon bij het verzorgen houden eventueel leren netjes mee lopen,hoeven krabben gewoon de dagelijkse dingen zorg ervoor dat er altijd iemand aanwezig is voor als er wat gebeurt.

Laat het beleren en zadelmak maken over aan iemand met verstand van zaken want het is echt niet zo makkelijk als het lijkt er kan veel mis gaan en ook moet je het gevaar goed kunnen inschatten.
Zelfs met het longeren kunnen er ongelukken gebeuren

Toen ik zo oud was als jij dacht ik ook dat ik al heel veel kon maar kwam er later achter dat ik nog heel veel moest leren.

Iejoor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-14 11:16

oke dank jullie wel voor al jullie tips!! ik ga zeker nu zeker niet longeren. ik ga samen met een meisje van de stal ( zij is 15/16) beginnen met voetje geven en zorgen dat hij niet schrikt als je er naast loopt. en we gaan overleggen om een schrik training te gaan doen

PenP2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 11:20

Goed dat je samen met iemand gaat en nog even geen ingewikkelde dingen gaat doen! Enne niet vergeten veel plezier want zolang je de veiligheid vooropstelt is het natuurlijk wel een hele leuke kans! :D

lady62

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 11:22

Veel plezier hoor geniet ervan.

xemmosx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 11:22

Gewoon rustig aan doen, laat dat paard ook goed aan jou wennen en jij aan hem, en probeer niet alles te vlug te doen, heb geduld :)
Succes

TessaHa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 16:42

lekker rustig aan doen en alles wat hierboven al is gezegd

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 20:14

TAO -> YRT