Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Cassidy schreef:Heb je begeleiding bij het beleren? Want als ik die lijst hierboven zo bekijk, gaat het een beetje van hot naar her en zit er geen structuur in het opleidingstraject.
Wat je iig kunt doen is grondwerk. Paard vanaf de grond een pasje achterwaarts en naar links en naar rechts opzij mee te laten nemen. Leren wijken voor druk op elk gedeelte van het lichaam. Maar om dat goed te doen moet weten waar je mee bezig bent. Dus als je nog geen begeleiding hebt bij het beleren van de pony, vraag hulp.
Santos_05 schreef:Lekker in de wei laten staan om de oefeningen te verwerken
Oniekje schreef:.Ik heb een 2 jarige tinker. Waarmee ik ook vrijheidsdressuur, schriktraining en longeren mee doe.
Verder is het goed dat je op vreemde plekken gaan wandelen. Zodat ze dat ook kan leren.
EsmeeArrow8 schreef:Santos_05 schreef:Lekker in de wei laten staan om de oefeningen te verwerken
Inderdaad, dit doen we ook regelmatig maar hij is nog jong dus breekt met te veel energie de halve wei af![]()
Wel laten we hem met rust wanneer hij afgeleid worden en dwingen we hem niet om een paar uur achter elkaar te trainen omdat de meeste paarden hier te weinig geduld voor hebben en hij dit zoiezo al lastig vind omdat hij in zijn pubertijd is en snel wil klieren.
FriesWytske schreef:Aan je verhaal hierboven heb je niet veel ervaring met beleren. Geef hem een aantal dagen de tijd om alles te verwerken. De 1 doet dit door druk te doen en de ander juist door heel erg rustig te zijn.
Hier worden paarden/pony's tijdens het beleren niet meer dan 3/4 keer per week gebruikt. De rest van de week staan ze gewoon in het land. Die tijd hebben ze nodig om dingen te verwerken.
Cassidy schreef:Het bijtprobleem gaat vanzelf stoppen als hij meer respect voor je krijgt.
En hij krijgt meer respect voor je als je goed grondwerk met hem doet.
Goed grondwerk houdt onder andere in dat je hem vooruit, achteruit, naar links en naar rechts kunt zetten, en daarbij de kleinste poging beloont.
Grondwerk houdt ook in dat je hem laat wijken voor druk op ieder punt van het lichaam.
Als je tips wilt hebben wat voor grondwerk je kunt doen, dan verdiep je eens in Parelli.
En ik weet niet hoe je engels is, maar dit is een artikel van de Parelli's over bijtende paarden. En dat je door het doen van grondwerk het bijtgedrag kunt stoppen.
http://www.thezenpen.com.au/docs/pr/parelli.pdf
Citaat:Als het paard gewoon lekker elke dag naar buiten kan, word dat vanzelf minder. Lekker buiten spelen met andere paarden is altijd nog het beste voor een jonkie! De hele dag buiten, elke dag even in de hand en een paar keer per week wat langer aan het werk is meestal zat voor ze.
Cassidy schreef:Hoe oud is de pony? Een jong dier is net als een jong kind en kan zich niet zo lang concentreren. Meerdere korte sessies hebben meer en langduriger effect dan sessies van uren.
ijssnuiver schreef:Hoe oud/jong is het dier?
Ik deed in de eerste instantie veel loswerken en grondwerk, wandelen langs de weg ed, schriktraining. Hij ging regelmatig als handpony mee op buitenrit, goed voor zijn conditie en hij leert er een hoop van.
0
Daarna kwam het bekend maken met bitje en barebackpad en het werken aan de enkele en de dubbele lange lijnen, werken aan de lange teugel, werken aan de hand en zadel/ruitermak maken.
Hierna was het opstappen en wegrijden. Pony was door al het werk op de grond al bekend met de teugelhulpen en voor het voorwaartse heb ik wat hulp vanaf de grond gehad, om de hulpen te koppelen aan de ruiter.