Help! Wat moet ik toch??!!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

EsmeeSenja

Help! Wat moet ik toch??!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-14 11:20

Hoi ik ben esmee en heb tips en hulp nodig van jullie..
Ik heb een Friese merrie van 8 jaar oud
Ik heb hem net een dag of 4 maar ik les ook nog eens op de manege met les paarden! Mijn fries staat bij een pensioen stal voor eigen paarden . Maar een fries houdt niet bepaald van springen!!! Ik stond op de wachtlijst voor springen er is inmiddels een plekje vrij voor mij maar..... Ik mag niet meer op de manegerijden!! En dus kan ik ook niet het volgende doen: carnaval,wedstrijden,springen,carrousel en nog veel meer wat ik geweldig vindt!
En kijk als het paard nou zooooo geweldig is is het anders maar ze moet eerst waar een week ofzo aan de long omdat ze ruim een jaar stil heeft gestaan daarna moet ze aan de long met zadel met mij erop daarna naar 3 weken moet ik ' rustig ' rijden en dan na een weekje is de beslis tijd houden of niet houden! Is dit nou wel zo leuk dan zoveel opgeven en de kans lopen om het voor minder te verliezen???
Advies plzzzzz

Lauke

Re: Help! Wat moet ik toch??!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 11:22

Heb je er überhaupt wel over nagedacht wat een eigen paard in houdt voordat je deze merrie kocht?

Faelynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 11:22

Zou ik mogen vragen waarom je dan voor dit paard gekozen hebt?

EsmeeSenja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-14 11:23

Lauke schreef:
Heb je er überhaupt wel over nagedacht wat een eigen paard in houdt voordat je deze merrie kocht?

Nee ik leas hem heel vanaf volgende maand dus...
Maar of ik het wel zo leuk vindt weet ik niet...

EsmeeSenja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-14 11:24

Dani199764 schreef:
Zou ik mogen vragen waarom je dan voor dit paard gekozen hebt?

Nou ik heb het van een kennis die op de stal haar fries heeft dus mijn moeder ging kijken en was meteen verliefd maar ja... Lief is iets anders dan rijde

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 11:25

Nou als je dat denkt zou ik dat met je ouders bespreken. Kost veel geld om een paard te leasen en als jij liever op de manege rijdt dan zou ik dat gaan doen.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 11:25

Nou, inderdaad. En hebben je ouders je dit niet verteld?

Mijati

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 11:26

Ok, js gaat de friese merrie leasen. Maar nu mag je niet meer op de manege rijden van je ouders?
Eigenlijk wel logisch, want leasen kost best veel geld. Net als je manegelessen. Dus even goed nadenken en dan de beslissing nemen.

Cowgirl_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 11:28

Waarom kan je niet meer op de manege rijden?
Dan kan je beter iets doen je zelf graag wilt! Je kan altijd nog aan een eigen paard beginnen :)
Laatst bijgewerkt door Cowgirl_K op 08-04-14 11:30, in het totaal 2 keer bewerkt

Elles

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 11:28

RT-V >> YRT (TS is 10 jaar, hou daar ook even rekening mee ;) )

Faelynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 11:30

Als ik dan jou verhaal zo lees, zou ik als ik jou was gaan voor de manege lessen.
Als je eenmaal een eigen paard hebt, ben je er niet zo meer weer vanaf en hebt veel verplichtingen: verzorgen rijden ook al gaat dit niet altijd goed, longeren en als het nodig is zal ook de dierenarts, tandarts en hoefsmid moeten komen en met een beetje pech als er iets is kan je weken niet rijden.

Fortitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 11:31

Goh, als ik op die leeftijd een paard had gehad dan had ik toch wel even heel anders gereageerd -O-
Heb het er eerlijk met je ouders over, dit is voor het paard ook niet leuk.

Lauke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 11:31

Okee, ten eerste staat er dan wat verkeerd in je openingspost, het gaat hier dus om lease.
Zeker als je nog niet begonnen bent, zou ik per direct melden dat je het toch niet wilt doen (dit haal ik in ieder geval uit je topic)
Als je op de manege het vele malen meer naar je zin hebt, gewoon lekker daar blijven rijden! :)
Laatst bijgewerkt door Lauke op 08-04-14 11:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Pearlx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 11:32

Als ik het goed begrijp mag TS deze merrie nu op proef rijden en eventueel leasen, omdat de moeder verliefd is geworden op het dier.

Dit betekend echter dat TS dan niet meer op de manege mag rijden. (Best logisch aangezien leasen al genoeg kost en ze dan een 'eigen' paard zou hebben) maar dat vindt ze eigenlijk helemaal niet leuk en wil liever op de manege blijven rijden vanwege onder andere de leuke dingen zoals springen, caroussel en carnaval etc.

Oftewel, zeg je ouders hoe je je voelt over deze situatie. Als je liever bij de manege wilt blijven rijden inplaats van de merrie leasen gewoon even overleggen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 11:34

TS, het paard is dus niet van jou maar lease je begrijp ik.
Dat kan alleen maar in jouw voordeel werken. Als jij graag wilt springen, en je rijdt nu een friese merrie die niet zo goed is in springen, is dat erg zonde. Niet alleen voor jou, maar ook voor het paard én van het geld van je ouders.

Als jij graag veel verschillende dingen wil doen (zoals ik begrijp van jouw berichtje, je wil graag springen, caroussel rijden, en ik denk dat het op de manege ook erg gezellig is toch?) dan kun je denk ik het beste met je ouders overleggen en vragen of je nog even op de manege mag blijven rijden in plaats van deze friese merrie leasen.
Misschien kan je zelfs overleggen dat je dan 2x in de week mag lessen op de manege in plaats van een leasepaardje. Zo kan jij nog even genieten van alle verschillende paarden en komt het juiste paard wellicht nog wel op jullie pad, maar als jij graag wil springen is dit geen fijne combinatie natuurlijk als dit paard het helemaal niet leuk vind.

Succes!

dito

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 11:38

oei lastig voor je, het heeft dus iets anders uitgepakt dan je verwacht had. Denk goed na wat je wilt, al heb ik het idee dat je er wel een beetje uit bent en eigenlijk liever op de manege wilt blijven? Als dat zo is, kun je beter vandaag al een gesprekje met je ouders gaan hebben, je kunt beter eerlijk zijn, als je wacht word het alleen maar moeilijker. je bent nog jong nu kun je nog lekker genieten. ooit komt er weer een paardje voorbij. Maar praat wel met je ouders hoe lastig dat ook kan zijn.

EsmeeSenja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-14 12:08

Ik heb het over legt en ik mag bij die stal lessen maar privé mijn vriendin van school heeft daar haar eigen paard maar het is toch anders... Voor de kar lopen vindt hij eng dus...

EsmeeSenja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-14 12:08

[quote="Esmee2003"]
Hoi ik ben esmee en heb tips en hulp nodig van jullie..
Ik ben momenteel een Friese merrie van 8 jaar oud aan het leasen
Ik heb hem net een dag of 4 maar ik les ook nog eens op de manege met les paarden! Mijn fries staat bij een pensioen stal voor eigen paarden . Maar een fries houdt niet bepaald van springen!!! Ik stond op de wachtlijst voor springen er is inmiddels een plekje vrij voor mij maar..... Ik mag niet meer op de manegerijden!! En dus kan ik ook niet het volgende doen: carnaval,wedstrijden,springen,carrousel en nog veel meer wat ik geweldig vindt!
En kijk als het paard nou zooooo geweldig is is het anders maar ze moet eerst waar een week ofzo aan de long omdat ze ruim een jaar stil heeft gestaan daarna moet ze aan de long met zadel met mij erop daarna naar 3 weken moet ik ' rustig ' rijden en dan na een weekje is de beslis tijd houden of niet houden! Is dit nou wel zo leuk dan zoveel opgeven en de kans lopen om het voor minder te verliezen???
Advies plzzzzz
Ik mag trouwens enkel privé lessen bij die stal maar of dat wel zo leuk is....

EsmeeSenja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-14 12:12

Mijn moeder zegt steeds elke fries rijdt lekker dus maak je geen zorgen

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 12:14

Je mag je topic niet op deze manier telkens omhoog schoppen, houdt daar even rekening mee.
Rustig wachten dus op mensen die reageren.

Rijdt je moeder zelf ook?
Ik zou hen eerlijk zeggen dat je het een lief paard vind maar dat je qua rijden het niet leuk vind op een Fries en dat je liever op de manege les hebt.

Is het geen mogelijkheid om met je leasepaard bij de manege te lessen?

En uh, ook Friezen kunnen springen hoor! Misschien niet zo soepel en hoog als een KWPN'er maar ik heb er genoeg een klein parcourtje mee rond zien springen.

Waarom hebben je ouders eigenlijk een leasepaard voor je uitgezocht? Heb jij daar om gevraagd?

EsmeeSenja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-14 12:17

MarliesV schreef:
Je mag je topic niet op deze manier telkens omhoog schoppen, houdt daar even rekening mee.
Rustig wachten dus op mensen die reageren.

Rijdt je moeder zelf ook?
Ik zou hen eerlijk zeggen dat je het een lief paard vind maar dat je qua rijden het niet leuk vind op een Fries en dat je liever op de manege les hebt.

Is het geen mogelijkheid om met je leasepaard bij de manege te lessen?

En uh, ook Friezen kunnen springen hoor! Misschien niet zo soepel en hoog als een KWPN'er maar ik heb er genoeg een klein parcourtje mee rond zien springen.

Waarom hebben je ouders eigenlijk een leasepaard voor je uitgezocht? Heb jij daar om gevraagd?

Sorry het ging automatisch xd maar ik wou graag een leaspaard we zochten en mijn moeder vond toen deze

BobbieLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 12:19

Lieve ts,
Je hebt volgens mij je keuze al gemaakt je vind rijlessen leuker.
Want je ziet dat je met deze merrie dingen meer als obstakels ziet ipv doelen.
En dat mag iedereen is anders, geef dat ook aan.
is het mogelijk een manege pony te lease? :)

Succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 12:21

Maar met 'we', is dat jij, of jij en je moeder? Als je moeder er namelijk ook op rijdt/wil rijden dan kan ik me voorstellen dat als zij het paard wel leuk vind en ermee wil rijden, dat het leasepaard gehouden wordt.

Wel kan je dan aangeven dat jijzelf écht niks met het paard hebt. Dat kan, dat is geen schande, niet iedereen is voor ieder paard geschikt!
Wel kan je dan dus overleggen of je dan op de manege mag blijven rijden, maar niet de friese merrie rijdt.

Zelf zou ik het wel heel even een kans geven. Je geeft aan dat het dier een jaar stil heeft gestaan, en dus nog opgebouwd moet worden, dus wie weet is het wel een heel leuk en fanatiek springpaardje, verborgen in een Fries!

EsmeeSenja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-14 12:23

BobbieLover schreef:
Lieve ts,
Je hebt volgens mij je keuze al gemaakt je vind rijlessen leuker.
Want je ziet dat je met deze merrie dingen meer als obstakels ziet ipv doelen.
En dat mag iedereen is anders, geef dat ook aan.
is het mogelijk een manege pony te lease? :)

Succes!

Ja we hadden er een Calimero maar daar had mijn moeder geen klik mee toen laika maar niemand anders kon haar ook berijden en toen nacho maar die moest heel verleast worden

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 12:26

Is een fries niet te sterk voor een meisje van 10?