Wat houd B dressuur in.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Doef

Wat houd B dressuur in.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-14 19:51

Hoi!
Ik ben op zoek naar een verzorgpaard,
maar op sommige advertenties zie ik staan dat je B dressuur moet kunnen rijden.
Ik heb verder geen ervaring met echt dressuur rijden en zo.
Maar is dat dat je echt helemaal aan de teugels etc gaat rijden?
Of dat je gewoon bepaalde dingen moet kunnen? Zo ja wat dan?
Zou iemand me even duidelijk uit willen leggen wat het allemaal precies is en inhoud.

Op google enzo, vind ik alleen onduidelijke info.
Maar ik wil echt zeker zijn, voordat ik reageer op een advertentie!

Sorry als dit in het verkeerde topic staat, ik snap niet zo heel veel van bokt :+

Groetjes!

_nvds

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-14 19:52

B is bij de KNHS voor wedstrijden qua niveau.
Je hoeft dus dan nog niet officieel aan de teugel maar figuren enzo rijden.
Anders mail je toch gewoon , je kan altijd proefrijden en dan zien mensen vanzelf wel hoe goed ze vinden.

Edit :
Bij je adv. Zie ik dat je in de gevorderde lessen rijd , dan zit je denk prima aan B niveau

mariantjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-14 19:54

Ja ik denk dat de mensen ermee bedoelen, dat je gewoon fatsoenlijk moet kunnen rijden.
Dus dat je netjes kunt rijden en niet zomaar een eind hobbelt.
Je hoeft een paard denk ik niet perse aan de teugel te laten lopen, maar als je er maar goed mee om kunt gaan. Je moet dus geen beginner zijn. Als je genoeg ervaring hebt, denk ik dat je wel kunt reageren. Ik vind het erg moeilijk om dit uit te leggen, maar hoop je hiermee geinformeerd te hebben

Doef

Re: Wat houd B dressuur in.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-14 19:56

Heel erg bedankt! Ik snap nu een beetje wat ze er mee bedoelen! :)

_nvds

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-14 19:58

Goedzo!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-14 20:02

B-dressuur:

arbeidsstap, middenstap, arbeidsdraf, middendraf, arbeidsgalop op twee kanten, grotere figuren als grote voltes en gebroken lijnen.
Waarop beoordeelt de jury?
- takt en regelmaat
- ontspanning
- aanleuning (!!!)
- houding en zit ruiter

Dus men verwacht een degelijke dressuurbasis van je, maar nog niet per se het beheersen van zijgangen of fijnere afstemming.

Of de eigenaar daadwerkelijk iemand zoekt die het paard aan de teugel kan laten lopen kun je natuurlijk altijd vrijblijvend informeren.

Yasmijntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-14 20:04

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-14 20:09

_nvds schreef:
Je hoeft dus dan nog niet officieel aan de teugel maar figuren enzo rijden.
Een paard in een B-proef moet wel degelijk aanleuning hebben en nageeflijk zijn.

Bij een verzorgpony kun je er idd van uit gaan dat het om juiste voltewerk gaat, beetje stelling en buiging, aan kunnen galopperen, juiste been lichtrijden en het paard voorwaarts over de rug kunnen rijden.

Elles

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-14 20:42

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 16:31

Omdat dit ook niet echt een wedstrijdvraag is en gezien de leeftijd van TS verplaats ik het topic van WD-V naar YRT.

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 16:39

Je moet denk ik het paard wat te bieden hebben. Zelfstandig aan de gang kunnen. Kunnen zadelen en poetsen zonder dat er ongelukken gebeuren. Niet zo rijden dat je hem in de weg zit. Dus goed de juiste hulpen kunnen geven. De drie basisgangen kunnen rijden. Kunnen sturen en samen met het paard verder kunnen en willen groeien. Als ze meer met het paard in petto hebben zo als correct nageeflijk rijdendan vroegen ze minstens m niveau.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 16:57

piezze schreef:
Je moet denk ik het paard wat te bieden hebben. Zelfstandig aan de gang kunnen. Kunnen zadelen en poetsen zonder dat er ongelukken gebeuren. Niet zo rijden dat je hem in de weg zit. Dus goed de juiste hulpen kunnen geven. De drie basisgangen kunnen rijden. Kunnen sturen en samen met het paard verder kunnen en willen groeien. Als ze meer met het paard in petto hebben zo als correct nageeflijk rijdendan vroegen ze minstens m niveau.

Van iemand op M-niveau vragen ze hopelijk wel iets meer anders stop ik er maar mee, als dat alles is wat ik geleerd heb na 29 jaar rijden hahaha.

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 13:59

Urielle schreef:
piezze schreef:

Van iemand op M-niveau vragen ze hopelijk wel iets meer anders stop ik er maar mee, als dat alles is wat ik geleerd heb na 29 jaar rijden hahaha.

Ben jij M dressuur (of hoger) en nog actief in de wedstrijdsport na 29 jaar?

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 17:53

Ja, ben op mijn zesde voor het eerst gaan lessen met een D-pony, en ik ben nu 35 jaar. Dus ik rij nu 29 jaar paard (met les, daarvoor alleen hobbelen). Op mijn 12e begonnen met onderlinge manegewedstrijden en op mijn 20e KNHS-wedstrijden (toen uiteraard nog gesplitst) met diverse paarden van B t/m M. Momenteel drie actieve startpassen, een paard mag van de zomer de overstap maken naar het M2 en eentje heeft net een wedstrijdje M1 gelopen.
Dat is toch niet zo raar denk ik? De meeste wedstrijdrijdende dertigers en veertigers zullen ongeveer in die situatie zitten lijkt me?