vriendin denkt dat ik niks van paarden afweet

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

chantaleddie

vriendin denkt dat ik niks van paarden afweet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-14 17:16

heej.

ik heb mijn hele leven al paarden vroeger shetlanders en nu paarden. heb nog nooit zonder gezeten zeg maar. ik weet er ook vrij veel vanaf.

nu mijn probleem : ik heb een klasgenootje / vriendin die ook paardrijd op een manege enzo (heb ik niks tegen maar naar mijn gevoel is het dan meer van awh schattig paarden). aldus ze rijd op manege en zo vertelde ik vanochtend dat ik gisteren had gereden met mijn paard en dat ze heel erg bezweet was (zeep liep er van af) enzo. het paard is van mn zus maar zij heeft er nu te weinig tijd voor dus ik ga nu goed met hem bezig. ze was dus erg bezweet en ik vertelde dus dat ze alleen al bij instappen bezweet was en ik zei dus uitstappen had vrij weinig zin qua droog worden. praat mijn vriendin er snel doorheen van : je moet wel goed uitstappen he want met galop krijgen ze allemaal kleine scheurtjes in hun spieren. ik weet wel dat je moet uitstappen en dat doe ik ook.

maar ik vind het gewoon heel erg vervelend dat ze me zo allemaal dingen verteld alsof ik achterlijk ben en er niks van afweet.

ook gingen we een keer samen buitenrijden op mijn pony, bij het opzadelen ging ik de hoeven uitkrabben en zei ze neee dat moet je niet doen. als je het er gewoon inlaat kunnen er ook geen stenen bij in komen. maar ik weet gewoon hoe mijn zus wil dat ik het doe en zo doe ik dat gewoon. ik vind het dus erg apart dat ze nooit hoeven uitkrabt, voor mijn doen moet dat altijd voor en na het rijden. en als je ze uit de stal haalt.

nog een voorbeeld : we hebben een nieuwe shetlander gekregen, ik vertel dat natuurlijk want ik was heel blij. gaat ze me helemaal vertellen hoe ik er mee om moet gaan. en omdat het een hengstje is dat die wel goede opvoeding nodig hebben enzo. maar dit weet ik al en dan verteld ze het op een toon van ik weet alles veel beter dan jou en ik moet jou vertellen hoe het moet.

ik vind het heel naar en irritant. omdat ik mijn pony verzorg op mijn manier (die van mn zus dus) en ik doe het al heel mijn leven en dan komt zij aan die t sinds dr 6e doet. en een aantal verzorgponytjes heeft gehad. en mij verteld wat ik moet doen en hoe ik dat moet doen. ik denk dan ik vraag het wel aan mijn famillie als ik iets niet weet. (mijn halfe famillie werkt met paarden) (nicht is overijsel kampioen geweest enzo)

wat vinden jullie hier van? ben ik dan zo raar en moet ik alles maar accepteren wat ze zegt of moet ik gewoon zeggen dat ik het niet leuk vind?

en 2e vraag is dat dan echt zo met die hoeven? lijkt mij van niet?

reageer maar met wat je vind enzo en hou het vriendelijk

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Re: vriendin denkt dat ik niks van paarden afweet

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 17:21

TAO -> YRT

mirm

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 17:21

Ik denk dat je het niet negatief moet zien. Ze bedoelt het vast goed en is waarschijnlijk best een beetje jaloers op je. Misschien kan je er eens gewoon met haar over praten?

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 17:23

Eerlijk zeggen tegen haar: jij doet het op jouw manier en ik op de mijne. Laten we het daar bij laten.

Zolang jou pony en haar pony beide goed verzorgt worden maakt de manier waarop niet uit hoor!

Qua hoeven, ik krab ook nooit voor het rijden, die van mij komt alleen op de paddock of het land en ik krab dus na het buiten rijden. Merk dat ik dan minder snel steentjes er in krijg dan dat ik met uitgekrabte hoeven ga rijden. Verder krab ik 1x per week uit en niet elke keer.

Maar hier is geen goed of fout in. Er zijn mensen die net als jij elke keer uitkrabben en mensen die bv alleen na een buitenritje dit doen en verder nooit. Zolang je paard er goed bijstaat vind ik dat je moet doen waar je je goed bij voelt.

chantaleddie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-14 17:23

mirm schreef:
Ik denk dat je het niet negatief moet zien. Ze bedoelt het vast goed en is waarschijnlijk best een beetje jaloers op je. Misschien kan je er eens gewoon met haar over praten?

ja ik kan dat idd wel proberen maar dan gaat ze het waarschijnlijk verkeerd opvatten

_Animo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 17:24

Ik snap je wel, ik zou het ook vervelend vinden.

Gewoon naar haar toe gaan, zeggen dat jij het op jouw manier doet en zij het op haar manier. Maar niet boos worden, ze bedoelt het vast niet verkeerd. :)

Legoblokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 17:25

Ik zou haar eens duidelijk vertellen wat jij van haar opmerkingen vind.
Dit is natuurlijk niet leuk en na mijn idee beschadigt ze de vriendschap ermee.
Wat zeg jij altijd als ze zoiets zegt?

fourseasons

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 17:25

Dit doet me denken aan toen ik tien was. Ik wist alles over paarden en als iemand het beter wist was diegene dom. :') Maar goed, zeg gewoon dat jij ook wel wat van paarden weet en dat iedereen anders met zijn paarden om gaat. Jij krabt de hoeven uit voor het rijden, zij niet. Dat is nou eenmaal de paardenwereld en iedereen behandelt zijn paarden anders.

chantaleddie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-14 17:28

JCDJK schreef:
Ik zou haar eens duidelijk vertellen wat jij van haar opmerkingen vind.
Dit is natuurlijk niet leuk en na mijn idee beschadigt ze de vriendschap ermee.
Wat zeg jij altijd als ze zoiets zegt?

ik zeg er meestal niks van en mompel wat ofzo en dan ga ik gewoon mijn eigen gangetje maar ik zeg het dan wel tegen mijn zus over wat ze dan zegt zodat ik me de volgende x een beetje kan verdedigen

TailsLover1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 17:31

heb t zelfde gehad met een vriendin. vreselijk irritant. Ik heb gewoon na een tijdje gezegt: dat jij ook wat paarden weet heel leuk voor je maar ik zelf weet er ook wat van dus je hoeft mij niet constant te verbeteren en te vertellen wat ik moet doen en doe alsjeblieft ook niet alsof je alles zelf weet (wel op een iets nettere manier:) ) en sinds dien heeft ze het niet echt meer gedaan. misschien heb je er iets aan?:)

chantaleddie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-14 17:34

ja das wel een goede manier om het te zeggen (ik zei het precies zo zeggen qq) het zelfde gebeurd nu ook bij engels omdat ik niet zo goed uit kan spreken en dan zeg ik bv zullen we x naar primark gaan op de nederlandse manier gaat ze helemaal zeggen het is primark en dan op engelse manier kan ik me kapot aan ergeren

Nightingale

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 17:38

Sowieso met haar gaan praten. Op deze manier kom je met steeds meer spanningen te zitten en dat is natuurlijk nooit goed voor de vriendschap. Ik denk dat je vriendin inderdaad jaloers is en dat er daardoor een zekere rivaliteit tussen jullie ontstaat. Jij hebt je paarden en je familie die laten zien dat je er al aardig wat van weet, zij moet het echter van andere middelen hebben en daardoor gaat ze je maar de hele tijd 'adviezen' geven. Probeer niet boos te zijn als je met haar gaat praten, ze bedoelt het hoogstwaarschijnlijk niet verkeerd en is vast vooral onzeker.

Ik hoop dat jullie er samen uitkomen!

Edit: na je laatste bericht denk ik dat er misschien meer aan de hand is. Is het echt alleen dit gedrag waar je je aan ergert, of passen jullie gewoon niet zo goed bij elkaar? Als je zo'n soort topic gaat maken gaat het denk ik wat verder dan alleen haar opmerkingen.

janneke_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 17:41

Het is irritant ja. :p Zou er gewoon een keer over praten als ik jou was. Het is een vriendin van jou toch? Dan zal ze het ook wel kunnen begrijpen als je er gewoon vriendelijk bij blijft.
En blijf natuurlijk gewoon met jouw pony omgaan op de manier die jij het prettigst vind. Als je pony er niet onder lijd kan het geen kwaad natuurlijk.
Er komt ook jaloersheid bij kijken denk ik. Heb ik ook gehad vroeger :') heb me er gelukkig overheen gezet xD
Hoort een beetje bij de leeftijd ook denk ik...

chantaleddie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-14 17:49

Nightingale schreef:
Sowieso met haar gaan praten. Op deze manier kom je met steeds meer spanningen te zitten en dat is natuurlijk nooit goed voor de vriendschap. Ik denk dat je vriendin inderdaad jaloers is en dat er daardoor een zekere rivaliteit tussen jullie ontstaat. Jij hebt je paarden en je familie die laten zien dat je er al aardig wat van weet, zij moet het echter van andere middelen hebben en daardoor gaat ze je maar de hele tijd 'adviezen' geven. Probeer niet boos te zijn als je met haar gaat praten, ze bedoelt het hoogstwaarschijnlijk niet verkeerd en is vast vooral onzeker.

Ik hoop dat jullie er samen uitkomen!

Edit: na je laatste bericht denk ik dat er misschien meer aan de hand is. Is het echt alleen dit gedrag waar je je aan ergert, of passen jullie gewoon niet zo goed bij elkaar? Als je zo'n soort topic gaat maken gaat het denk ik wat verder dan alleen haar opmerkingen.

mijn gezicht staat van zichzelf dat als ik gewoon neutraal / geconcentreerd kijk dat het gelijk boos lijkt. het is ook idd niet echt mijn type vriendin maar ik kan niet echt heel erg kiezen met wie ik omga bij deze vriendenclubje uit mijn klas pas ik wel het best dus niet populair. maar ik kan me heel gauw ergeren aan mensen doordat ik eigenlijk heel moe ben ik heb net een moeilijkere periode achter de rug ( ik moest verhuizen doordat de dijk werd verschuift waar ik nu woon was toen de hele buurt tegen ons omdat we op een boerderij wonen, nu hebben we ook een horeca gelegenheid en ik werk daar ook zo vaak mogelijk aan mee) ik ben dus heel moe en raak ook iets sneller geïrriteerd maar ik zit nu al 2 jaar in dezelfde klas, ze mogen nu wel weten hoe ze met ze om moeten gaan vind ik

fourseasons

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 17:52

Dat weten ze niet als jij niet zegt dat je je snel irriteert en moe bent etc.

hannah41

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 17:52

Ik zou haar vriendelijk bedanken voor haar hulp, en zeggen dat jij het graag op je eigen manier wil doen. Niet boos, of geïrriteerd. :)

chantaleddie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-14 17:58

naomi_g1998 schreef:

weten ze wel.. ik heb het vaak uitgelegd en ze weten dat ik veel werk enzo

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 18:00

chantaleddie schreef:
naomi_g1998 schreef:

weten ze wel.. ik heb het vaak uitgelegd en ze weten dat ik veel werk enzo

Hoe hard werk jij op je 14e dan? Ik zou gewoon zeggen dat jij een eigen manier hebt die voor het paard en voor jezelf het beste is, en dat ze jou nergens op hoeft te wijzen wat jij in haar ogen verkeerd doet, want zolang jij het goed vindt is het goed (Klinkt raar :'))!

chantaleddie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-14 18:03

naomi_g1998 schreef:

weten ze wel.. ik heb het vaak uitgelegd en ze weten dat ik veel werk enzo[/quote]
Hoe hard werk jij op je 14e dan? Ik zou gewoon zeggen dat jij een eigen manier hebt die voor het paard en voor jezelf het beste is, en dat ze jou nergens op hoeft te wijzen wat jij in haar ogen verkeerd doet, want zolang jij het goed vindt is het goed (Klinkt raar :'))![/quote]
mijn ouders hebben dus eigen bedrijf en daar werk ik sws hele weekenden en doordeweeks soms. en idd heb je wel een punt! zolang ik niks van dat paardengedoe zeg. denkt zij natuurlijk dat ik het niet erg vind enzo. en nog een vraag..

vinden jullie het persoonlijk irritant als een vriendin even rijd op je paard? ik persoonlijk wel, ik wil dan namelijk zelf graag rijden haha

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 18:04

Irritant als er iemand anders op mijn paard rijdt? Ik heb geen paard, maar het zou me toch wel leuk lijken om mijn pony te zien ohz zonder mij erop. Maar dit is offtopic.