Rijden, met of zonder bijzet?

Moderators: balance, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
_Gummybear
Berichten: 1818
Geregistreerd: 01-08-12

Rijden, met of zonder bijzet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-13 21:41

Hallo, mijn shet gaat als er iemand opgaat en naar de draf gaat naar het midden toe en bokken en alles en gaat dan niet meer vooruit. Ik ga zaterdag weer iemand erop laten rijden. Alleen moet ik goede afleiding hebben. Dus goed bezighouden enz. Is het slim om met bijzettouwtjes te gaan zijn of juist niet en lekker voorwaarts te blijven ? Ik vraag het aan jullie omdsat ik het niet weet, dus graag geen reacties dat m,ijn idee superstom is enz. ;)

Mvg!

Zomer
Berichten: 761
Geregistreerd: 12-01-13

Re: Rijden, met of zonder bijzet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 21:47

Neem les. En ik zou het niet fijn vinden als iedereen erop gaat en dat vind de pony ook niet. Ga lekker rijden en veel figuren maken, maar bovenal, neem les!!

capopjekop

Berichten: 30656
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 21:48

Ga eerst eens na waarom hij bokt. Heeft hij last van zijn gebit/rug, snapt hij niet wat jullie willen, heeft hij teveel energie, past je zadel, is de ruiter te groot? Dit zijn allemaal zaken waarom een pony kan gaan bokken. Een bijzet gaat je niet helpen bij het probleem.

_Gummybear
Berichten: 1818
Geregistreerd: 01-08-12

Re: Rijden, met of zonder bijzet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-13 21:51

nee dat weet ik . ik ga ook zaterdag testen of dat mn verzorger wordt en kijken of het alleen toen een keer een slechte bui was of dat ze dus echt iets heeft. maar ik wil haar bezighouden.. dus ik dacht misschien dat dit handig was om haar bezig te houden en gespierder te krijgen ;) en, zadel en ruiter passen .

Zomer
Berichten: 761
Geregistreerd: 12-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 21:51

Ik keek even in je profiel, maar dat meisje dat daar op jetske rijd, is veel te groot hoor! Ik weet niet of jij dat bent maar ik zou niet gaan rijden als jij dat bent!! Er zijn genoeg andere leuke dingen te doen, wss bokt ze omdat ze de ruiter eraf wil krijgen of pijn heeft omdat dit voor de pony eigenlijk geen doen is.

_Gummybear
Berichten: 1818
Geregistreerd: 01-08-12

Re: Rijden, met of zonder bijzet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-13 21:53

die rijdt er niet meer op hoor ! en ik zeker niet, ik ben 1.75 ongeveer dus dat doe ik zoiezo nooit haha /

capopjekop

Berichten: 30656
Geregistreerd: 30-11-03

Re: Rijden, met of zonder bijzet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 21:54

Die is idd veel te groot en het zadel ligt daar ook te ver naar voren. Is dat nog hetzelfde zadel waar mee gereden wordt?

Zomer
Berichten: 761
Geregistreerd: 12-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 21:54

Oow gelukkig! Veel succes zaterdag! Gewoon veel figuren rijden en veel schakelen hou de pony bezig.

_Gummybear
Berichten: 1818
Geregistreerd: 01-08-12

Re: Rijden, met of zonder bijzet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-13 21:56

nee ook een ander zadel dat veel beter ligt ;)

RusselNuwell

Berichten: 3352
Geregistreerd: 23-07-11

Re: Rijden, met of zonder bijzet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 22:01

Een bijzet eraan knopen is alleen symptoom bestrijden. Je moet kijken waarom je shetlander bokt, hevig bokken en stilstaan is over het algemeen niet een teken dat je pony alleen wat meer bezig gehouden moet worden.

_Gummybear
Berichten: 1818
Geregistreerd: 01-08-12

Re: Rijden, met of zonder bijzet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-13 22:04

ze heeft maar 1 keer zo irritant gedaan dus waarschijnlijk heeft ze gewoon teveel energie. Ze bokt namelijk ook sinds een tijdje met longeren. Dat deed ze eerst ook niet. En met longeren blijft ze ook heel lang keihard rennen en showen. Dus dan wil ik haar wat meer aan t werk zetten,.

RusselNuwell

Berichten: 3352
Geregistreerd: 23-07-11

Re: Rijden, met of zonder bijzet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 22:09

Op zich kan bokken best betekenen dat een paard te veel energie heeft, maar het niet willen lopen past daar totaal niet bij in het plaatje. Had je die keer iets anders dan normaal? En reageert je pony normaal met opzadelen en poetsen, of is daar het gedrag ook bij verandert (bijten, rug wegtrekken etc.)?

_Gummybear
Berichten: 1818
Geregistreerd: 01-08-12

Re: Rijden, met of zonder bijzet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-13 22:12

nee bij opzadelen volkomen normaal gewoon stilstaan beetje omkijken. en ja, alleen een andere ruiter en ze had een maand of 2 niet meer onder het zadel gelopen

RusselNuwell

Berichten: 3352
Geregistreerd: 23-07-11

Re: Rijden, met of zonder bijzet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 22:43

Kan het misschien zijn dat de ruiter te zwaar/groot was of scheef zat waardoor er onbalans ontstond, of dat er misschien gewoon teveel van hem gevraagd werd?

_Gummybear
Berichten: 1818
Geregistreerd: 01-08-12

Re: Rijden, met of zonder bijzet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-13 22:47

weet ik niet ! Maar, ik laat nog wel even weten hoe het zaterdag is gegaan :)

RusselNuwell

Berichten: 3352
Geregistreerd: 23-07-11

Re: Rijden, met of zonder bijzet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 22:55

Goed dat je in ieder geval nagaat of er wat mis is! Kijk critisch naar hoe de ruiter zit. Veel ruiters zitten scheef, maar op een shetlander heeft dat door de grootte van het beestje al snel een grotere invloed dan op een ander paard.

_Gummybear
Berichten: 1818
Geregistreerd: 01-08-12

Re: Rijden, met of zonder bijzet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-13 21:38

Maar is het over t algemeen slecht om met bijzet te rijden ? Want ik wil haar leren dat ze haar rug moet ontspannen .. even dat bokken enz. weggelaten .

MuttleyMarty

Berichten: 1158
Geregistreerd: 07-06-13
Woonplaats: Duckstad

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 21:40

_Gummybear schreef:
Maar is het over t algemeen slecht om met bijzet te rijden ? Want ik wil haar leren dat ze haar rug moet ontspannen .. even dat bokken enz. weggelaten .

Het is niet slecht als je weet hoe je het moet gebruiken

_Gummybear
Berichten: 1818
Geregistreerd: 01-08-12

Re: Rijden, met of zonder bijzet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-13 21:40

nee dat weet ik gewoon hoor :)

_Gummybear
Berichten: 1818
Geregistreerd: 01-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-13 21:41

en, bedankt !

Calanddra

Berichten: 14121
Geregistreerd: 27-02-03

Re: Rijden, met of zonder bijzet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 00:05

Een bijzet is niet om mee te rijden, daar wordt mee gelongeerd :)

Hoe groot is de pony en hoe groot is de ruiter? En hoe zwaar is ze?

Hoeveel eten krijgt de pony en hoeveel komt deze nu buiten?

Is haar rug en haar gebit weleens goed nagekeken door een osteopaat?

Ik ben het eens met anderen dat je achter de oorzaak moet komen waarom ze dit doet. Een pony doet dit niet zonder reden.

RusselNuwell

Berichten: 3352
Geregistreerd: 23-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 00:27

_Gummybear schreef:
Maar is het over t algemeen slecht om met bijzet te rijden ? Want ik wil haar leren dat ze haar rug moet ontspannen .. even dat bokken enz. weggelaten .

Het principe van bijzetteugels is niet slecht, maar ze zijn bedoeld voor het longeren. In het overgrote deel van de gevallen ligt het niet ontspannen niet aan het paard maar aan de ruiter. Ook met bijzet zal het paard dan nog steeds gespannen zijn, alleen dan met een naar beneden getrokken hoofd.

terrabeertje
Berichten: 1090
Geregistreerd: 22-02-13

Re: Rijden, met of zonder bijzet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 17:52

en hoe is t gegaan?

_Gummybear
Berichten: 1818
Geregistreerd: 01-08-12

Re: Rijden, met of zonder bijzet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-13 18:45

Het ging heel goed ! Waarschijnlijk was te toen gewoon druk haha. Ze ging normaal draven aan het begin wou ze wel de andere kant op als de ruiter, maar 1 keer ff aangedreven en gestuurd en ze begreep het. Alleen op de rechterhand wil ze niet van de hoefslag af.. Weet iemand waar dit door komt misschien en hoe ik t kan verhelpen ??