Tips? *Romeo*

Moderators: balance, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
AS1999
Berichten: 625
Geregistreerd: 25-12-12

Re: Tips? *Romeo*

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-13 21:57

Heel erg dankje @Marga :))

lotlot2
Berichten: 1355
Geregistreerd: 21-09-12
Woonplaats: xxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 03:37

Super dat je je droom achterna wilt gaan maar besef wel dat er zo ontzettend veel risico's aanvast zitten!
- Romeo kan in die tussentijd dat jullie sparen zo braaf worden dat hij een perfect (manege)paard is
- Of hij word juist erger en gaat naar de slacht
-De manege gaat failliet en de dichtstbijzijnde stalling is 100 euro duurder, hoe gaan jullie dat doen?
- Jullie (ouders) krijgen knallende ruzie, wat dan?

Mijn beste tip is dat Simone het paard koopt en dat jij het paard least.
Of wat al eerder gezegt is, eerst samen leasen...
Maar de top tip blijft van het roze wolkje afkomen en eens goed gaan realiseren dat de meeste bokkers gelijk hebben ;)

lies1998

Berichten: 357
Geregistreerd: 02-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 03:56

het zal vast al wel gezegd zijn maaaarrrr...
- Koop niet de goedkoopste 'zooi' die je kan vinden. Nou zal je het nu nog niet gaan kopen maar ik bedoel als inschatting. Vaak kun je beter 1 malig iets 'duurs' kopen dan 100x hetzelfde ding voor een kleine prijs. Uiteindelijk ben je zo nog veel geld kwijt. :)
- Krijgen jullie zakgeld ? Probeer daarvan standaard elke week iets apart te leggen.
- Vermijd de 'dat ziet er wel leuk uit'-koopjes. Al die onzin dingen die uiteindelijk in de kast belanden kun je beter besteden aan je droompaard wat op stal staat te wachten! :D

FenHarel

Berichten: 20
Geregistreerd: 19-08-13

Re: Tips? *Romeo*

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 09:56

Hey Hey

@lot

Dat room erger of braver word zie ik niet zo snel gebeuren. misschien iets braver maar onwijs veel? denk het niet. zeker omdat er elke dag van de week minimaal 1 maximaal 2 verschillende ruiter opzitten en in de stal gaan en iedereen behandelt hem anders. Hij is nu ook (pas/al) 14 jaar. Verder is de tip dat ik hem koop en Amber meebetaalt via leasen of betaald verzorgen en bijrijden ook een goede. Kunnen we allebei mee betalen , nog een beetje overleggen en alles maar inderdaad , stel het gaat fout op de een of andere manier , is hij safe. En wij ook. Gaan er over nadenken en overleggen.

@lies :
Jup das een goeie beter 1x wat duurders kopen dan meerdere keren iets goedkoper ben je alsnog zo duur (of zelfs duurder!) uit
Ik shop zelf niet veel dus dat zal wel meevallen dat ik onzin dingen koop. (ik doe het nu ook niet heel veel , maar wel eens)
En ik krijg zakgeld 20 euro in de maand.

P.S roompje is nu 14 jaar ;)

Xox

AS1999
Berichten: 625
Geregistreerd: 25-12-12

Re: Tips? *Romeo*

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-13 10:14

Ja dat ik hem ga leasen en Simone hem koopt, is op zich geen slecht idee idd....
Simone kom je op de chat?

Qua zakgeld... mijn ouders zijn uitelkaar, dus da's dubbelop zakgeld :))
Bij mijn moeder krijg ik 10 in de maand
Bij mijn vader 12.50.
Als ik nou 20 euro in de pot doe, heb ik 2,50 per maand voor mezelf :))

Thnx voor de goeie tips :))

Sonraffie

Berichten: 1286
Geregistreerd: 24-04-09
Woonplaats: Warder, Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 10:21

he wat grappig, jij komt op manege veldt.

scooby is van een oude stalgenoot van mij.. :)

klein wereldje!

AS1999
Berichten: 625
Geregistreerd: 25-12-12

Re: Tips? *Romeo*

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-13 10:28

hahah grappig ja, sta je bij taams?

AS1999
Berichten: 625
Geregistreerd: 25-12-12

Re: Tips? *Romeo*

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-13 10:34

ohja wacht sanne b, nu zie k t :)) jij had toen die shoot gedaan met thirs en scooby :))

vuurneon
Berichten: 49885
Geregistreerd: 17-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 12:14

Ik wil jullie ook nog graag even wijzen op:
[VSW] Wat kost een paard nu daadwerkelijk?

Geeft jullie een mooi kijkje in de realiteit :)
(En ja, dat is zelfs voor ons eigenaren best confronterend om alles op te tellen :') )

YellowGray
Berichten: 1049
Geregistreerd: 05-06-13
Woonplaats: Utrecht

Re: Tips? *Romeo*

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 14:36

Sparen kan ik sowieso wel toejuichen! Zelfs al blijkt het uiteindelijk niet naar een paard te gaan, extra geld is altijd mooi meegenomen voor vakanties, studie en dergelijke dingen voor later. Ik zou wel aanraden om het spaargeld niet zomaar bij elkaar te gooien, maar allebei een aparte spaarrekening en/of fysiek spaarpotje te hebben.

Ik geloof best dat jullie de komende jaren geen slaande ruzie krijgen. Ik heb nog nooit ruzie gehad met een vriendin wat de vriendschap beëindigde dus dat is zeker mogelijk. Maar waar je niet onderuit kunt is dat je soms onenigheid gaat krijgen. Bereid je daarop voor, bekijk samen de situaties die hier genoemd worden en probeer daar vantevoren een antwoord op te verzinnen. Ga ook na hoe je zelf zou reageren in zo'n situatie. Ben je iemand die compromissen wil sluiten of doe je eigenlijk liever je eigen zin als je daar echt achter staat? Wees je bewust van de valkuilen!
Eventueel is er ook de optie om 1 van jullie eigenaar te laten zijn van het paard, bij voorkeur diegene met de meeste financiële zekerheid. Op die manier is het niet helemaal gelijk verdeeld voor jullie, maar voorkom je wel dat het paard onder een eventuele discussie of onenigheid gaat lijden.

Veel succes in elk geval en spaarze! :)

Thirza_99

Berichten: 1143
Geregistreerd: 29-07-13
Woonplaats: Delft

Re: Tips? *Romeo*

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 09:54

Ik heb nu sinds kort een paardje met mn zusje.
Tussen ons gaat het wel goed, al is er wel eens een meningsverschil. Maar ja, met zusjes ligt dat naar mijn idee wat anders.
Ik ben Ong even oud als jou. Ik zit in de derde en heb opzich wel genoeg tijd voor mijn paard. Ik niet een kwartiertje fietsen. Het lukt meestal om 5-6 dagen per week te gaan. Ik heb wel het geluk dat mijn ouders ons wel eens willen brengen als het slecht weer is.
Qua financiën: ik en mijn zusje hadden beide al een aardig bedrag gespaard en hebben samen een niet al te duur paardje gekocht. Wij betalen ook de spullen en de rest mijn ouders. Dus ik heb geen baantje (ook nog tijdverslindent) nodig. Maar ook de spullen zijn duur. Ik kreeg bij hem een zadel dat niet paste, toen een andere en ben nu over op boomloos, en zadels zijn niet goedkoop.
En als hij 'mishandeld' is, en alleen jullie hem leuk vinden, is het dan wel slim om hem te kopen. Ik denk dat het misschien wel voor problemen zorgt. Als hij jou er steeds afbokt of hij steeds bijt, en jij durft niet meer, wat dan?

AS1999
Berichten: 625
Geregistreerd: 25-12-12

Re: Tips? *Romeo*

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-13 17:39

Nee, hij bokt serieus NOOIT met rijden, dan is hij het allerbeste paard ooit! En qua bijten, dat gaat puur om de manier hoe je hem benaderd... de meeste mensen zijn heel bang, en dan wordt room onzeker en gaat hij bijten. maar simone n ik zijn niet (meer) bang voor hem, we kennen hem door en door :))

Puck94
Berichten: 384
Geregistreerd: 22-10-13
Woonplaats: Twente!

Re: Tips? *Romeo*

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 17:49

Ik weet niet of het al gezegd is, maar één van jullie is 19 jaar. Die zal binnenkort moeten gaan studeren, of studeert al. Ik studeer zelf ook en heb daarnaast echt geen tijd voor een eigen paard.. Wat ga je doen als je het te druk krijgt met je studie? Hoop dat je daar wel realistisch naar kijkt, daar mag je paard niet onder lijden.
Verder veel succes, meiden!

FenHarel

Berichten: 20
Geregistreerd: 19-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 17:53

Bokken doet hij nooit , nooit gedaan ook. Het is een super goed en braaf rijpaard. En dat bijten valt bij ons reuze mee. Het is eigenlijk een onwijs leuk en lief paard , maar bijna niemand ziet het in. Bijna iedereen (ook een aantal instructeurs) kan niet goed met hem overweg. Ze zijn bang en dat voelt hij aan , en bepaalde mensen moet hij gewoon niet. Dat kan , je hoeft niet iedereen leuk te vinden. mensen hebben dat , honden hebben dat en paarden ook. Alle dieren op deze planeet trouwens. :)

Ik kan mij niet heugen dat ik ooit bang voor hem ben geweest , vanaf seconde 1 voelde ik , en hebben wij , een band :D

En ik studeer nu op het MBO nog 1 jaar en ik ben klaar. verder leren wil ik niet. Daarna op zoek naar een baan, of baantje.

En tijd heb ik nu nog genoeg. En anders maak ik die en ik heb mijn moeder nog. die kan ook zo goed met hem opschieten en amber.

We gaan nu de manege een mailtje sturen om te vragen of wij hem met zijn 2en kunnen leasen.

Anoniem

Re: Tips? *Romeo*

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 18:20

Je instructeur is bang voor hem?

jadeken
Berichten: 1855
Geregistreerd: 09-04-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 18:43

DE AANKOOP
Allereerst hoe betalen jullie hem cash of via overschrijving ?
Jullie sparen apart betalen jullie dan ieder een deel of koopt er iemand hem en betaalt de ander voor z'n onderhoud?
Delen jullie alle kosten door 2 of betaalt de ene de stalling en de ander de hoefsmid bv?
Wie bewaard het paspoort/de papieren ?
VOER
Wat gaan jullie hem voeren en hoeveel,zijn jullie het daar over eens?
Wat als de ene dat wil voeren en de ander iets anders?
Wie komt er hem telkens voeren of gaan jullie in shiften werken?
Hoe zit het met lekkernijen ? Hoeveel snoepjes mag hij en wat mag hij?
Elektrisch drinkbakje of emmer?
Hooi in een ruif,hooinet of op de grond?
Welke stalbedekking? En hoeveel stalbedekking?
DA,HOEFSMId,TANDARTS
Wie betaalt de enting,wormenkuren?
Zijn jullie het eens over een da of willen jullie elk een andere?
Hoevaak bekappen?
Welke hoefijzers?
Vitaminen nodig?
Wie betaalt als hij een wondje heeft?
ALS hij een wondje heeft en jij van de DA moet komen en de ander vind van niet wat dan?
Hoevaak de tandarts/welke tandarts?
SPULLEN
Jij wil dat zadel de ander wil een ander hoe los je dit op?
Het zadel zit voor de een goed voor de ander niet wat nu ?
Jij vind dat bitloos hoofdstel goed de ander niet wat dan?
Wel of geen deken?
Wie verwisseld de deken?
Sprinschoene/peesjes of niet?
hou met alles rekening,sommige vragen zijn onozel maar kunnen ruzie veroorzaken ;)

AS1999
Berichten: 625
Geregistreerd: 25-12-12

Re: Tips? *Romeo*

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-13 18:55

we hebben besloten dat simone hem koopt en ik hem dan lease :))

en mijn instructrice is niet per se bang voor hem, maar ze hebben geen klik en zij heeft liever dat ik hem opzadel. ook als ik niet op hem moet maar iemand anders, dan vraagt mijn instructrice of ik hem wil zadelen en die ander mijn lespaard wil zadelen

FenHarel

Berichten: 20
Geregistreerd: 19-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 18:57

Nou bang is misschien een te groot woord. Ze kan hem niet opzadelen in zijn stal enzovoorts. In de bak durft ze alles met hem (vasthouden , achteruit zetten , helpen met dekjes recht leggen). Er zijn andere mensen (instructeurs / medewerkers) die hem wel/ook op kunnen zadelen. En zover ik weet maar een paar andere lessers , maar weinig.

En @jadeken

Betalen via overschrijving is denk ik het makkelijkste ,maar dat zien we wel
We delen de kosten door twee denk ik. of ik betaal de stalling etc en amber iets anders.
paspoort / papieren bewaren moeten we nog overleggen

Voer
de manege voert alle paarden.
Een elektrische drinkbak zit in alle stallen
Het hooi ligt nu altijd op de grond.
Op de manege worden de stallen bedekt met vlas. Wel moet je met een eigen paard zelf uitmesten en alles

hoefsmid / tandarts
De kosten gaan door twee
De da weten we nog niet.
bekappen word waarschijnlijk elke 4 weken , maar dat moeten we nog even bekijken willen eerst weten hoe vaak hij nu gaat.
we moeten nog overleggen over ijzers , hij heeft nu alleen voor. Wie weet gaat hij wel van ijzers af , dat zien we wel.
vitaminen heeft hij niet
Dan goed overleggen met elkaar en de DA
Tandarts weten we nog niet en hoe vaak weten we ook niet. waarschijnlijk 1 a 2 maal per jaar ter controle en verder als het echt nodig is.

Spullen
Dan advies vragen aan iemand anders. En de zadels vergelijken en kijken welke het beste voor hem is.
Kijken voor een ander zadel of gewoon blijven rijden. nu rijden we ook wel op zadels die niet lekker zitten.
over het hoofdstel zijn we uit , dit word bitloos
Deken in de wintermaanden , heeft hij nu ook dus lijkt me het beste om het zo te houden
verwisselen doen we om en om
Peesjes en springschoenen heeft hij niet nodig , hij gaat er alleen maar maf van lopen

Het is alleen maar beter al die vragen ,kunnen wij goed overleggen met elkaar en met de manege. (hun weten immers veel van hem)
:)

Amber nog op / aanmerkingen of iets? hoor het graag :D

AS1999
Berichten: 625
Geregistreerd: 25-12-12

Re: Tips? *Romeo*

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-13 18:59

ja, chantal en tom zouden hem best kunnen, maar mijne niet echt... :s hij begint haar best te bijten :s

Samblabla

Berichten: 3312
Geregistreerd: 28-03-13
Woonplaats: Heerlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 19:06

AS1999 schreef:
we hebben besloten dat simone hem koopt en ik hem dan lease :))

en mijn instructrice is niet per se bang voor hem, maar ze hebben geen klik en zij heeft liever dat ik hem opzadel. ook als ik niet op hem moet maar iemand anders, dan vraagt mijn instructrice of ik hem wil zadelen en die ander mijn lespaard wil zadelen



Maar stel.. Jij least hem en simone koopt hem en er komt ooit eens iets tussen door studie, financiele omstandigheden, sterfte etc en je kan hem dan niet meer leasen dan staat simone er alleen voor. Wat dan? Degene die hem koopt is de eigenaar en de leaser gewoon de leaser. En als het puntje bij paaltje komt moet simone alles officieel betalen en de leaser niet.

capopjekop

Berichten: 30656
Geregistreerd: 30-11-03

Re: Tips? *Romeo*

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 19:20

Dit lijkt me een slimme oplossing. Simone heeft waarschijnlijk meer middelen om een paard te onderhouden dan jij en nu heeft zij het laatste woord over beslissingen die genomen worden. Jij hebt wel inspraak omdat je mee betaalt. Laat wel alsnog alles goed op papier zetten. Welke dagen mag jij rijden, wie betaalt als er wat kapot gaat etc, hoe lossen jullie het op als hij ziek wordt. Want degene die de eigenaar is heeft wel het laatste woord.

Verder top dat jullie je zo goed inlezen en open staan voor tips. Meer kun je niet doen, hoe goed je voorbereiding ook is, er kan altijd iets gebeuren waardoor het fout loopt. Dat kan bij iedereen gebeuren, je kunt niet alles vooraf uitstippelen, soms moet je een risico durven te nemen.

AS1999
Berichten: 625
Geregistreerd: 25-12-12

Re: Tips? *Romeo*

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-13 19:39

:)) thnku

YellowGray
Berichten: 1049
Geregistreerd: 05-06-13
Woonplaats: Utrecht

Re: Tips? *Romeo*

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 22:59

Vind het goed dat jullie wat doen met alle tips en super hoe jullie omgaan met de kritiek :)
Ik denk dat 1 eigenaar en 1 leaser een goed idee is.

Calanddra

Berichten: 14121
Geregistreerd: 27-02-03

Re: Tips? *Romeo*

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 00:01

Top dat jullie overwegen dat Simone hem koopt en de TS m dan bijrijd en meebetaald. Ik denk dat dat de beste optie. Zo is hij soort van jullie beiden, maar indien er grote beslissingen gemaakt moeten worden of er gebeurd wat ligt deze beslissing of verantwoordelijkheid bij 1 persoon.

Betreft het samen kopen, zeg nooit dat je geen ruzie zal krijgen... want dat weet je niet :)
Ik heb jaren terug een shetje gekocht met mijn toen allerbeste vriendin. We lagen betreft álles op 1 lijn. Het was ook 'maar' een shet, ze was niet beleerd voor de wagen, niet onder het zadel. Dus het ging puur om lekker tuttelen, longeren en wandelen. Je zou toch denken dat dat goed zou gaan, dat dachten wij ook. Wij hadden nooit ruzie en dachten echt over alles hetzelfde. Maar tóch kregen we ruzie... we hebben haar uiteindelijk maar een paar maanden samen gehad waarna zij haar over heeft genomen.

Uiteindelijk is het weer goed gekomen tussen ons, maar als we haar samen zouden hebben gehouden was het niet meer goed gekomen :n

Dus nogmaals, zeg nooit nooit :)

Esmee_RS

Berichten: 4880
Geregistreerd: 10-07-11
Woonplaats: Op het circuit

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 00:02

Vraagje, doen jullie dan nog wel de aankoop samen, of betaalt Simone hem dan helemaal zelf of betalen jullie alsnog allebei de helft? En delen jullie dan de kosten of moet de leaser gewoon een bepaald bedrag betalen per maand? :)