Help, wat moet ik nu doen?

Moderators: balance, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ceriadwen

Berichten: 3186
Geregistreerd: 03-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-13 20:44

VragenKop schreef:
Ceriadwen schreef:
dus je hebt niet alleen in de omgang een probleem maar ook onder het zadel?


Wat denk je, de paard is net 4 maanden ingereden en dat ie nu al alles perfect gaat doen? Valentina is geen makkelijk paard, om der braaf onder de zadel te krijgen zal me zeker jaren kosten. Maar échte problemen zoals as een gek door de bak racen en dan opeens een slidingstop maken hebben we niet, ook bokt ze niet heel veel, maar gewoon bij overgangen en soms wanneer ze echt geen zin heeft om die ene oefening te doen.

en dan 2 a 3 uur rijden? Sorrie hoor maar ik kan dit gewoon niet meer serieus nemen. Het spijt me zeer.

het enige wat jij moet doen is hulp erbij halen, een goede instructeur die je ook aan de hand kan helpen, die ook kan zien wat het paard nodig heeft en jou kan leren wat een paard nodig heeft en hoe je met zo een dier om moet gaan.

Ootie

Berichten: 521
Geregistreerd: 09-04-13
Woonplaats: WbD

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-13 21:43

Staat je paard ook met andere paarden buiten?
Twee/drie uur per dag rijden lijkt me wel erg veel. Je zegt dat ze dan ook wel eens bokt, ligt je zadel wel goed dan?

Er zijn al veel tips gegeven, ik zou er ook professionele hulp bij halen. Ik ben bang dat je dit zelf nooit opgelost krijgt. Zo wordt de band met je paard er ook niet beter op.
Beterschap met je arm!

ThePast03
Berichten: 49845
Geregistreerd: 01-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-13 22:40

OPG --> YRT

Almighty
Berichten: 2907
Geregistreerd: 09-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-13 22:58

Ai..4maanden onder het zadel en dan zo lang rijden? Spierpijn en verzuring en gewenning ruiter op de rug is hier snel aan de orde dan! Paarden groeien ook nog;) Dus dat helpt ook niet! Ai..denk dat je gewoon even een paar stappen terug moeten doen. En als je zoveel rijdt ze veranderen snel van lichaam dan en passen je spullen al snel niet correct meer! Dus dat zou je regelmatig even langs laten lopen! Gemakkelijk hoeven ze niet te zijn. Maar deze omslag is al veel voor een paard om te verwerken! Ik zou zeggen geef haar ook eens vakantie dat je alleen komt even aaien en weg weer! In de weide veel laten tussen door zodat ze mentaal ook een kans krijgt om alles een plekje te geven! Makkelijk karakter of niet verleden of niet..het hoeft niet door te blijven gaan met dit gedrag! En als je wil leren zorg dat je blijft leren!

En gewoon blijf dichtbij je eigen gevoel! Zoek iemand waar je een goed gevoel mee hebt in begeleiding de weg die je nu hebt krijg je alleen maar minder lol in je hobby straks en paard ook! En dan is voor beiden het leven zuur straks! Zorg dat paard gaat genieten van wat het leert. En jij daarna ook weer leren ontspannen te zijn! Want je kan mij niet vertellen dat je nu niet met spanning naar je paard gaat omdat ze zo doet! En neem aan dat je daarom je topic hier ook hebt geopend! Dus je wil wel..maar zorg dan dat je zelf ook bij leert. Is het niet met je eigen paard ga naar clinic om eens te zien of je meer kan op steken van de weg die je met haar in kan slaan. Paarden zijn leuk ook moeilijke kunnen leuk worden! Maar de kunst is je vinger achter het juiste probleem te krijgen.

Rustig aan..je wil haar neem ik aan nog 20 jaar houden!!! We willen je wel helpen en wij hebben alleen jou verhaal wat je hier schrijft. Kennen het paard niet en dingen kunnen anders gelezen worden dan je ze bedoelt misschien. Maar soms is het ook handig als je je zonder steeds een tegen woord even rustig iets aanneemt om verder te komen in het leven:) En echt niet fout bedoelt naar jou wat we je proberen duidelijk te maken. We hebben allemaal weleens fouten gemaakt maar de kunst is ook eens toe te geven dat het moeilijk is! En je wil leren om het beter te doen!

VragenKop
Berichten: 337
Geregistreerd: 14-09-13
Woonplaats: Aarde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-13 23:07

Ja, ik rijd der nu veel mee. En ik hoef niet van mensen te horen dat "te veel voor een paard dat 4 maanden ingereden is" ik ken mijn paard volgens mij een heel stuk beter dan dat mensen hier haar kennen.
2/3 uur rijden is trouwens juist door iemand met veel ervaring hier mee gëadvieseert omdat ze anders veel te druk is, meer dan 2 uur in de weide/paddock per dag is ook niet goed, maar zij moet dat zeker hebben! Doordat ze een heel hoog uithoudingsvermogen heeft en doordat ze anders veel te druk zal zijn en veel te veel energie zal hebben.

En ja de zadel ligt goed en alles is oké met haar tuig, bokken doet ze om der nog een lolletje van te maken en om de ruiter (in dit geval míj) uit te dagen. Verder is ze echt een schatje, soms alleen momentjes van oortjes naar voren en maakt nbeit uit wat de ruitertje wil maar we moeten écht even een racetje door de bak maken!
Laatst bijgewerkt door VragenKop op 25-12-13 23:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Vjestagirl

Berichten: 26658
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-13 23:09

VragenKop schreef:
Ja, ik rijd der nu veel mee. En ik hoef niet van mensen te horen dat "te veel voor een paard dat 4 maanden ingereden is" ik ken mijn paard volgens mij een heel stuk beter dan dat mensen hier haar kennen.
2/3 uur rijden is trouwens juist door iemand met veel ervaring hier mee gëadvieseert omdat ze anders veel te druk is, meer dan 2 uur in de weide/paddock per dag is ook niet goed, maar zij moet dat zeker hebben! Doordat ze een heel hoog uithoudingsvermogen heeft en doordat ze anders veel te druk zal zijn en veel te veel energie zal hebben.


Bedoel je 2 tot 3 uur, of 2/3 uur en dus 40 minuten?

Overigens is er niets mis met meer dan 2 uur weide of paddock per dag, sterker nog: 4 uur vrijebeweging per dag is eigenlijk wel het minimum, ook volgens de welzijnsrichtlijn van de sectorraad:
http://www.sectorraadpaarden.nl/12-rich ... lzijn.html

Snollygoster

Berichten: 3834
Geregistreerd: 20-12-12
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-13 23:13

timokyana schreef:
Misschien is TS van belgie, daar kennen ze geen 2e kerstdag.


Dat kennen we hier wel hoor :)

Almighty
Berichten: 2907
Geregistreerd: 09-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-13 23:14

Tja, ik weet niet maar jij vraagt de hulp hier....en wat Vjestagirl zegt hier zit ook nog een verschil in:) En blijkbaar weet je het allemaal al dus hoeven we je niet te helpen mee denken denk ik zo:) En snap het vele energie..dan is het dat je beter kan kijken wat je krachtvoer doet:) Hooi maakt niet veel uit geeft ook veel meer energie dan je denkt zeker als ze genoeg krijgen:) En begrijp in verhouding dan toch dat ze maar weinig eigen tijd buiten heeft? Verhoog die tijd eens met andere paarden erbij in de weide..daar is ze gelukkig begrijp ik? Want daar doet ze je weinig..zegt mij dat je haar meer vrijheid moet geven buiten dan wordt de energie ook lager onder het zadel omdat ze die buiten al eruit gegooid heeft:) En tja krachtvoer moet ze veel hebben volgens jou omdat ze veel werkt..maar je zegt als ze minder krijgt ze meteen korter kan lopen? Ja klopt ze vallen even terug omdat ze moeten leren schakelen van krachtvoer met explosieve suikers/zetmeel naar meer verdeelde energie. Dat komt wel goed vaak na 2 maanden. En als ze zn druk karakter heeft is het dan niet beter om Olie te geven als kracht energie? Dat verdeeld meer en rustigere energie en komt niet als een explosie eruit! Krachtvoer doet dat wel.

Sjolvir

Berichten: 25283
Geregistreerd: 26-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-13 23:16

VragenKop schreef:
Ja, ik rijd der nu veel mee. En ik hoef niet van mensen te horen dat "te veel voor een paard dat 4 maanden ingereden is" ik ken mijn paard volgens mij een heel stuk beter dan dat mensen hier haar kennen.
2/3 uur rijden is trouwens juist door iemand met veel ervaring hier mee gëadvieseert omdat ze anders veel te druk is, meer dan 2 uur in de weide/paddock per dag is ook niet goed, maar zij moet dat zeker hebben! Doordat ze een heel hoog uithoudingsvermogen heeft en doordat ze anders veel te druk zal zijn en veel te veel energie zal hebben.

En ja de zadel ligt goed en alles is oké met haar tuig, bokken doet ze om der nog een lolletje van te maken en om de ruiter (in dit geval míj) uit te dagen. Verder is ze echt een schatje, soms alleen momentjes van oortjes naar voren en maakt nbeit uit wat de ruitertje wil maar we moeten écht even een racetje door de bak maken!


Nog maals de vraag hoeveel minuten per dag rij je haar?
Aangezien we anders heel erg langs elkaar heen praten hier in dit topic.

Cioccolato

Berichten: 6625
Geregistreerd: 13-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-13 23:17

Als je twee tot drie uur rijden bedoeld kan daar ook het probleen liggen. Dat is té veel voor zon onervaren paard.
En ook nog eens weinig buiten. Alleen maar aan het werk en maar kort speeltijd en de rest in de box, alleen, achteraf.
Nee dat kan echt niet. Als ik dat paard was had ik je ook aangevallen. Probeer je te verplaatsen in her paard.

Als het 40 minuten rijden is zou het al beter zijn mits her nier elke dag is maar dan kan nog wat extra buiten tijd er wel bij.

xSogno

Berichten: 2270
Geregistreerd: 23-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-13 23:18

VragenKop schreef:
Ja, ik rijd der nu veel mee. En ik hoef niet van mensen te horen dat "te veel voor een paard dat 4 maanden ingereden is" ik ken mijn paard volgens mij een heel stuk beter dan dat mensen hier haar kennen.
2/3 uur rijden is trouwens juist door iemand met veel ervaring hier mee gëadvieseert omdat ze anders veel te druk is, meer dan 2 uur in de weide/paddock per dag is ook niet goed, maar zij moet dat zeker hebben! Doordat ze een heel hoog uithoudingsvermogen heeft en doordat ze anders veel te druk zal zijn en veel te veel energie zal hebben.

En ja de zadel ligt goed en alles is oké met haar tuig, bokken doet ze om der nog een lolletje van te maken en om de ruiter (in dit geval míj) uit te dagen. Verder is ze echt een schatje, soms alleen momentjes van oortjes naar voren en maakt nbeit uit wat de ruitertje wil maar we moeten écht even een racetje door de bak maken!

Hoe kom je daar op?
Dat een iemand zegt dat het goed is wil niet zeggen dat het ook goed is, dat vele rijden op een net zadelmak (en dus denk ook jong?) paard. Sorry maar imo rijdt je veel te veel en staat je paard veel te weinig buiten, tenzij je hier een specifieke reden voor hebt die wij nog niet gehoord hebben?

VragenKop
Berichten: 337
Geregistreerd: 14-09-13
Woonplaats: Aarde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-13 23:19

Kostolany schreef:
Tja, ik weet niet maar jij vraagt de hulp hier....en wat Vjestagirl zegt hier zit ook nog een verschil in:) En blijkbaar weet je het allemaal al dus hoeven we je niet te helpen mee denken denk ik zo:) En snap het vele energie..dan is het dat je beter kan kijken wat je krachtvoer doet:) Hooi maakt niet veel uit geeft ook veel meer energie dan je denkt zeker als ze genoeg krijgen:) En begrijp in verhouding dan toch dat ze maar weinig eigen tijd buiten heeft? Verhoog die tijd eens met andere paarden erbij in de weide..daar is ze gelukkig begrijp ik? Want daar doet ze je weinig..zegt mij dat je haar meer vrijheid moet geven buiten dan wordt de energie ook lager onder het zadel omdat ze die buiten al eruit gegooid heeft:) En tja krachtvoer moet ze veel hebben volgens jou omdat ze veel werkt..maar je zegt als ze minder krijgt ze meteen korter kan lopen? Ja klopt ze vallen even terug omdat ze moeten leren schakelen van krachtvoer met explosieve suikers/zetmeel naar meer verdeelde energie. Dat komt wel goed vaak na 2 maanden. En als ze zn druk karakter heeft is het dan niet beter om Olie te geven als kracht energie? Dat verdeeld meer en rustigere energie en komt niet als een explosie eruit! Krachtvoer doet dat wel.


Zonder krachtvoer doet ze helaas helemaal niks, dus ik moet eenmaal kiezen of met krachtvoer en veel doen of zonder krachtvoer en niks doen wat heel slecht voor der zal zijn.
Ik bedoelde het wat anders ;) ik bedoelde juist dat ik haar 1 tot 2 uur in de paddock of weide zet, dat bedoelde ik. En ja ik bedoelde dat ik 2 tot 3 uur met haar rijd. Dat heeft ze nodig.
Ik weet niet alles zelf, ik vroeg hier om raad maar ik vroeg niet om commentaar om hoe ik alles doe/wat zij allemaal nodig heeft.

Wel bedankt iedereen die me tips heeft gegeven wat ik beter kan doen!

VragenKop
Berichten: 337
Geregistreerd: 14-09-13
Woonplaats: Aarde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-13 23:21

Carolaaxxxx schreef:
Als je twee tot drie uur rijden bedoeld kan daar ook het probleen liggen. Dat is té veel voor zon onervaren paard.
En ook nog eens weinig buiten. Alleen maar aan het werk en maar kort speeltijd en de rest in de box, alleen, achteraf.
Nee dat kan echt niet. Als ik dat paard was had ik je ook aangevallen. Probeer je te verplaatsen in her paard.

Als het 40 minuten rijden is zou het al beter zijn mits her nier elke dag is maar dan kan nog wat extra buiten tijd er wel bij.


Ik bedoel 2 tot 3 uur rijden ja, maar dat is het nodige. Valentina groeit (bijna) niet meer trouwens, dus daar zal het probleem zeker niet liggen. Ik heb al eens geprobeerd om met der minder te gaan rijden ect, maar het resultaat was het uitbreken van haar staldeur. Ze heeft té veel energie, ze is een te sterk paard en dit is het oplossing der voor.

VragenKop
Berichten: 337
Geregistreerd: 14-09-13
Woonplaats: Aarde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-13 23:22

Sjolvir schreef:
VragenKop schreef:
Ja, ik rijd der nu veel mee. En ik hoef niet van mensen te horen dat "te veel voor een paard dat 4 maanden ingereden is" ik ken mijn paard volgens mij een heel stuk beter dan dat mensen hier haar kennen.
2/3 uur rijden is trouwens juist door iemand met veel ervaring hier mee gëadvieseert omdat ze anders veel te druk is, meer dan 2 uur in de weide/paddock per dag is ook niet goed, maar zij moet dat zeker hebben! Doordat ze een heel hoog uithoudingsvermogen heeft en doordat ze anders veel te druk zal zijn en veel te veel energie zal hebben.

En ja de zadel ligt goed en alles is oké met haar tuig, bokken doet ze om der nog een lolletje van te maken en om de ruiter (in dit geval míj) uit te dagen. Verder is ze echt een schatje, soms alleen momentjes van oortjes naar voren en maakt nbeit uit wat de ruitertje wil maar we moeten écht even een racetje door de bak maken!




Nog maals de vraag hoeveel minuten per dag rij je haar?
Aangezien we anders heel erg langs elkaar heen praten hier in dit topic.


Licht aan haar humor, normaal 2 tot 3 uur zoals ik al zei. Reken maar uit hoe veel minuten dat zijn.
Laatst bijgewerkt door VragenKop op 25-12-13 23:23, in het totaal 1 keer bewerkt

sallandval
Berichten: 6056
Geregistreerd: 21-09-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-13 23:22

VragenKop schreef:
Zonder krachtvoer doet ze helaas helemaal niks, dus ik moet eenmaal kiezen of met krachtvoer en veel doen of zonder krachtvoer en niks doen wat heel slecht voor der zal zijn.
Ik bedoelde het wat anders ;) ik bedoelde juist dat ik haar 1 tot 2 uur in de paddock of weide zet, dat bedoelde ik. En ja ik bedoelde dat ik 2 tot 3 uur met haar rijd. Dat heeft ze nodig.
Ik weet niet alles zelf, ik vroeg hier om raad maar ik vroeg niet om commentaar om hoe ik alles doe/wat zij allemaal nodig heeft.

Wel bedankt iedereen die me tips heeft gegeven wat ik beter kan doen!


Volgende week komt de dierenarts toch? Ik zou met hem/haar ook je trainings- en voedingsschema doornemen. Eens kijken of hij nog suggesties heeft.

xSogno

Berichten: 2270
Geregistreerd: 23-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-13 23:23

VragenKop schreef:
Kostolany schreef:
Tja, ik weet niet maar jij vraagt de hulp hier....en wat Vjestagirl zegt hier zit ook nog een verschil in:) En blijkbaar weet je het allemaal al dus hoeven we je niet te helpen mee denken denk ik zo:) En snap het vele energie..dan is het dat je beter kan kijken wat je krachtvoer doet:) Hooi maakt niet veel uit geeft ook veel meer energie dan je denkt zeker als ze genoeg krijgen:) En begrijp in verhouding dan toch dat ze maar weinig eigen tijd buiten heeft? Verhoog die tijd eens met andere paarden erbij in de weide..daar is ze gelukkig begrijp ik? Want daar doet ze je weinig..zegt mij dat je haar meer vrijheid moet geven buiten dan wordt de energie ook lager onder het zadel omdat ze die buiten al eruit gegooid heeft:) En tja krachtvoer moet ze veel hebben volgens jou omdat ze veel werkt..maar je zegt als ze minder krijgt ze meteen korter kan lopen? Ja klopt ze vallen even terug omdat ze moeten leren schakelen van krachtvoer met explosieve suikers/zetmeel naar meer verdeelde energie. Dat komt wel goed vaak na 2 maanden. En als ze zn druk karakter heeft is het dan niet beter om Olie te geven als kracht energie? Dat verdeeld meer en rustigere energie en komt niet als een explosie eruit! Krachtvoer doet dat wel.


Zonder krachtvoer doet ze helaas helemaal niks, dus ik moet eenmaal kiezen of met krachtvoer en veel doen of zonder krachtvoer en niks doen wat heel slecht voor der zal zijn.
Ik bedoelde het wat anders ;) ik bedoelde juist dat ik haar 1 tot 2 uur in de paddock of weide zet, dat bedoelde ik. En ja ik bedoelde dat ik 2 tot 3 uur met haar rijd. Dat heeft ze nodig.
Ik weet niet alles zelf, ik vroeg hier om raad maar ik vroeg niet om commentaar om hoe ik alles doe/wat zij allemaal nodig heeft.

Wel bedankt iedereen die me tips heeft gegeven wat ik beter kan doen!

Tips om minder te rijden zijn ook tips.
Ik vind het logisch dat je je paard je aanvalt. Ze staat dus zo'n 20 uur per dag achteraf in een hoekje, alleen, ze is net zadelmak, ze mag er bijna alleen uit om keihard te werken, en ze mag maar een uurtje zelf naar buiten, daar wordt ieder paard chagrijnig van. Degene die jou verteld heeft dat dit goed is heeft geen idee waar ze over praten.
Kijk iedereen kan fouten maken, dat geeft niks.
Maar er zijn nu meerdere mensen die vertellen dat het fout is, mag toch hopen dat je er iets mee gaat doen.

Cioccolato

Berichten: 6625
Geregistreerd: 13-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-13 23:23

Nee dan is de oplossing om haar meer weidegang te bieden.
Zo snel veel doen werkt verkeerd in op haar geest. Misschien wil ze niet en valt ze daarom aan. Ooit aan gedacht? Probeer maar eens zoala gezegd. Minder werken meer spelen. Voor omervaren dieren is dat nodig

VragenKop
Berichten: 337
Geregistreerd: 14-09-13
Woonplaats: Aarde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-13 23:24

sallandval schreef:
VragenKop schreef:
Zonder krachtvoer doet ze helaas helemaal niks, dus ik moet eenmaal kiezen of met krachtvoer en veel doen of zonder krachtvoer en niks doen wat heel slecht voor der zal zijn.
Ik bedoelde het wat anders ;) ik bedoelde juist dat ik haar 1 tot 2 uur in de paddock of weide zet, dat bedoelde ik. En ja ik bedoelde dat ik 2 tot 3 uur met haar rijd. Dat heeft ze nodig.
Ik weet niet alles zelf, ik vroeg hier om raad maar ik vroeg niet om commentaar om hoe ik alles doe/wat zij allemaal nodig heeft.

Wel bedankt iedereen die me tips heeft gegeven wat ik beter kan doen!


Volgende week komt de dierenarts toch? Ik zou met hem/haar ook je trainings- en voedingsschema doornemen. Eens kijken of hij nog suggesties heeft.


Dierenarts komt morgen, waar ik woon hebben we geen 2e kerstdag dus heeft niemand vrij of iets dergelijks. Bereken maar waar ik allemaal kan wonen, waar we geen 2e kerstdag hebben. Zijn echt een heel groot aantal landen geloof me.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-13 23:24

Wat ik lees is dat het paard de ene dag poeslief is, en de andere levensgevaarlijk... Klopt dat ts? Een vriendin had járen geleden zo'n pony. Bleek een hersentumor te hebben. Was ook nog jong (6 meen ik). Toen ze er (dmv een scan) achter kwamen hebben ze m direct in laten slapen.

xSogno

Berichten: 2270
Geregistreerd: 23-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-13 23:25

VragenKop schreef:
Carolaaxxxx schreef:
Als je twee tot drie uur rijden bedoeld kan daar ook het probleen liggen. Dat is té veel voor zon onervaren paard.
En ook nog eens weinig buiten. Alleen maar aan het werk en maar kort speeltijd en de rest in de box, alleen, achteraf.
Nee dat kan echt niet. Als ik dat paard was had ik je ook aangevallen. Probeer je te verplaatsen in her paard.

Als het 40 minuten rijden is zou het al beter zijn mits her nier elke dag is maar dan kan nog wat extra buiten tijd er wel bij.


Ik bedoel 2 tot 3 uur rijden ja, maar dat is het nodige. Valentina groeit (bijna) niet meer trouwens, dus daar zal het probleem zeker niet liggen. Ik heb al eens geprobeerd om met der minder te gaan rijden ect, maar het resultaat was het uitbreken van haar staldeur. Ze heeft té veel energie, ze is een te sterk paard en dit is het oplossing der voor.

Daarom moet je haar ook de mogelijkheid geven om die energie kwijt te kunnen, op het land/ paddock, niet alleen onder het zadel. En dat lukt niet in een a twee uur.

Sjolvir

Berichten: 25283
Geregistreerd: 26-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-13 23:25

Hoe oud is je paard?
Meen 4? en nu 4 maand onder het zadel?

Als bovenstaande aannames juist zijn.

Je geeft aan problemen te hebben bij de overgangen dat je paard dan wel eens een gang terug valt.
Vind je het gek? Met 2 uur rijden? (of meer)
Ja, met die hoeveelheid beweging moeten er allicht ook wel wat brokjes in ja.

Wel eens bedacht dat minder werk EN minder voer, allicht een beter gebalanceerd geheel gaat geven,
dan volproppen en dan pogen energie eruit te rijden?


Effectief veel slimmer om korter te rijden, maar desnoods intensiever, uitdagender, voor ruiter en paard.

Je paard heeft straks een bereconditie, wat ga je dan doen? 5 uur rijden? Omdat ze anders vervelend is?

Wanneer krijgt je paard de kans te herstellen van bv spierpijn (of gewoon het werk) van de dag ervoor?

Een keer een bosrit ofzo die wat langer duurt zal geen drama zijn, maar dagelijkse training op deze manier.. nee, dat is niet de weg.
Laat ik het zo zeggen, diegene die je dat adviseerde moet je zeker niet om hulp gaan vragen bij je huidige probleem.

Ceriadwen

Berichten: 3186
Geregistreerd: 03-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-13 23:25

Ik loop al heel wat jaren mee, maar ik kan me echt geen enkele reden bedenken waarom je in hemelsnaam met een jong paard dat net onder het zadel is 2 a 3 uur zou gaan rijden. Nog nooit meegemaakt dat een jong paard dat nodig had.

Een jong net zadelmak paard is 3 a 4 keer in de week een half uurtje werken ZAT

Het advies dat je mbt voer gekregen heb is ook echt een kul advies.

Het is duidelijk dat je niet alles zelf weet en het enige juiste advies is het advies wat iedereen je geeft en dat is er goede begeleiding bijhalen voordat jouw paard onherstelbaar beschadigd is in lijf en of leden.

Vjestagirl

Berichten: 26658
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-13 23:25

Waarom zet je haar niet de hele dag buiten? Het paard naast haar kan duidelijk 10 uur per dag naar buiten toe, als je haar dan bij zet? Of bij een ander jong paard? Dan kan ze de hele dag lopen, spelen, rennen etc. Doordat ze zich dan ook als paard kan gedragen heb je kans dat ze rustiger wordt. En het is goed voor haar spieropbouw :). En dan kan ze geen staldeuren eruit meppen :P. En je zei dat ze veel liever is op de wei. Win-win-win-win toch?

En misschien kun je haar minder krachtvoer geven en dan ook minder rijden? Een jong dier 2 tot 3 uur per dag belasten is heel zwaar voor de rug, gewrichten, spieren etc. Als ze nog jong is dan zijn haar groeiplaten nog aan het sluiten, en kun je haar best wel wat schade aanbrengen (onbewust en met de beste bedoelingen uiteraard).

VragenKop
Berichten: 337
Geregistreerd: 14-09-13
Woonplaats: Aarde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-13 23:26

Carolaaxxxx schreef:
Nee dan is de oplossing om haar meer weidegang te bieden.
Zo snel veel doen werkt verkeerd in op haar geest. Misschien wil ze niet en valt ze daarom aan. Ooit aan gedacht? Probeer maar eens zoala gezegd. Minder werken meer spelen. Voor omervaren dieren is dat nodig


Dat moet ik eigenlijk eens proberen ja, in plaats van 2 á 3 uur rijden dus ongeveer 1 uurtje rijden en 4 uur in de paddock/weide. Zal ik na dat de dierenarts geweest is gelijk doen. De dierenarts komt morgenvroeg, dan zien we wel.

VragenKop
Berichten: 337
Geregistreerd: 14-09-13
Woonplaats: Aarde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-13 23:28

Vjestagirl schreef:
Waarom zet je haar niet de hele dag buiten? Het paard naast haar kan duidelijk 10 uur per dag naar buiten toe, als je haar dan bij zet? Of bij een ander jong paard? Dan kan ze de hele dag lopen, spelen, rennen etc. Doordat ze zich dan ook als paard kan gedragen heb je kans dat ze rustiger wordt. En het is goed voor haar spieropbouw :). En dan kan ze geen staldeuren eruit meppen :P. En je zei dat ze veel liever is op de wei. Win-win-win-win toch?

En misschien kun je haar minder krachtvoer geven en dan ook minder rijden? Een jong dier 2 tot 3 uur per dag belasten is heel zwaar voor de rug, gewrichten, spieren etc. Als ze nog jong is dan zijn haar groeiplaten nog aan het sluiten, en kun je haar best wel wat schade aanbrengen (onbewust en met de beste bedoelingen uiteraard).


Ik zal het proberen, ik heb al eens geprobeert om der de hele dag lang buiten te laten staan maar dat was niet bepaald slim, maar 4 of 5 uurtjes buiten kan wel. Van de hele dag lang buiten krijg ik der neit uit de weide en begint ze nog drukker te worden, wat ik wel zeker weet is dat ze zeker elke dag bereden moet worden, of in geval als dat helemaal niet lukt, ten minste gelongeerd.