is zo'n paardje reeel?

Moderators: balance, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sheran

Berichten: 17243
Geregistreerd: 20-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 22:11

Je kunt imo het beste kiezen tussen deze 2 opties:

- een ouder, ervaren paard waar je veel op kan leren
- een jong paard, met zeer intensieve begeleiding van een instructrice.

Ik heb zelf nummer 2 gedaan. Het duurt dan wel wat langer voor je op wedstrijd kan, maar het paard is wel volledig op jou ingesteld, wat erg fijn is. En natuurlijk blijft ook bij optie 1 goed les absoluut noodzakelijk!

Belangrijker dan de afstamming is de beweging en de gezondheid van het paard. Neem iemand mee die er kijk op heeft en die flink kritisch is. Dat bespaart je een hele hoop frustratie! Toen ik een paard zocht als 16-jarige vond ik alle paarden mooi, maar mijn instructrice bleef ze de grond in boren _O-

Rennie89
Berichten: 37258
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 22:12

oef je vader heeft een heel lastige lengte... Hij zal dan namelijk ook niet de lichtste zijn.... Is een Gelder geen optie? Of een ander wat groter en robuustker warmbloed paard?

DynamiteS

Berichten: 1267
Geregistreerd: 04-07-13

Re: is zo'n paardje reeel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 22:13

Ga voor een Fries, ook leuk!! :j :+
(ik rijd nu zelf een hele leuke, zelf zadelmak gemaakt en wil ik ook mee gaan starten :o )

xR_iann
Berichten: 12
Geregistreerd: 15-07-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 22:13

Mijn haf doet het goed in de dressuur. Hij is wel pittig maar als ik mijn neefje van twee erop zet is hij super braaf. Hij kan ook rustig mee het bos in en lekker recreatief rijden. Ik zou je niet te druk maken over het ras :)

Sjolvir

Berichten: 25277
Geregistreerd: 26-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 22:14

Isabel_k schreef:
Misschien mennen? Wij hebben een fjord als gezinspaard en speciaal gekozen voor 1 die ook voor de kar loopt
;)


Maar een flinke man (vader van TS) kan daar niet op.

Dat wordt dan toch paard en eentje die niet te iel gebouwd is.
Maar die zijn er wel hoor!
Groningers zijn ook heel leuk!

0000
Berichten: 5483
Geregistreerd: 04-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 22:14

Ja hoor, dat kan best. Alleen zal je er wel heel erg goed naar moeten zoeken.

Er zijn best dressuurpaarden die, ook al op jongere leeftijd, erg braaf zijn en niet of nauwelijks kijkerig/schrikkerig/heet worden. Ik rijd zelf bijvoorbeeld een jonge Lord Leatherdale merrie die ongelofelijk braaf is en waar je dus echt een kind mee weg zou kunnen sturen. Tegelijkertijd is dit het meest talentvolle dier dat ik ooit heb mogen rijden en heb ik er al >70 % mee gescoord.

Kijk naar nakomelingen van nuchtere en fijn bewerkbare hengsten. Duits bloed bijvoorbeeld maar ook onder de Nederlandse hengsten zijn er heus veel verschillen in het karakter. Daarnaast uiteraard heel goed kijken, uitproberen en het paard zelf beoordelen.

lucifertje

Berichten: 5610
Geregistreerd: 08-03-06
Woonplaats: in ut stedje van lol en plezeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 22:14

Je kan ook kijken naar het Gelderse paard. Zijn ook KWPNers maar vaak nuchter in het hoofd. Je kan Pletje123 op bokt eens pben die heeft een GGK gelderse hengst staan en weet er vaak leuke te koop.
Ook kan je een kijkje nemen in dit topic:
[HK] Nieuw paard kopen deel XIV
Hier zijn meerdere bokkers opzoek naar een nieuw paard.

muntdrop

Berichten: 2971
Geregistreerd: 02-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 22:14

Gelders lijkt mij ook wel een goede keuze, en die kunnen zeker ook goed bewegen, was toch laatst nog een gelders grand prix paard verkocht naar het buitenland?

SophievdV
Berichten: 14752
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: met een prachtig uitzicht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 22:15

GELDERS! :D

KWPN gefokt maar over het algemeen nuchterder dan de hoog in het bloed staande dressuurpaarden. En een vriendelijk karakter plus heel veelzijdig. Ze zijn de alleskunners van het KWPN.

Geen Fries doen, die zijn niet zo vitaal als een Gelderse e bovendien minder allround.

Snollygoster

Berichten: 3834
Geregistreerd: 20-12-12
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 22:16

Ik zou als beginnende ruiter je echt niet blind staren op een bepaalde afstamming :')

Isabel_k

Berichten: 4769
Geregistreerd: 18-03-12
Woonplaats: Zuid holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 22:16

Sjolvir schreef:
Isabel_k schreef:
Misschien mennen? Wij hebben een fjord als gezinspaard en speciaal gekozen voor 1 die ook voor de kar loopt
;)


Maar een flinke man (vader van TS) kan daar niet op.

Dat wordt dan toch paard en eentje die niet te iel gebouwd is.
Maar die zijn er wel hoor!
Groningers zijn ook heel leuk!


Mn vader ment ;)

muntdrop

Berichten: 2971
Geregistreerd: 02-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 22:17

Ik vind het juist goed dat ts er als beginnende ruiter goed over nadenkt, en niet zomaar een toppaard kopt wat ze helemaal niet aankan :)

x_xena
Berichten: 63
Geregistreerd: 03-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-13 22:18

bedankt voor jullie reacties, waarschijnlijk duurt het toch nog wel een tijdje voordat wij een paard krijgen, maar aan deze tips heb ik veel! ik ga nog verder op het internet kijken naar informatie en fokkerijen, marktplaats etc.

Sjolvir

Berichten: 25277
Geregistreerd: 26-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 22:18

Aha, je paps ment.
Dan is het wel een optie! (en met fjorden kan je ook heel leuk mennen, nee, hoor, ben niet bevooroordeeld over fjorden of zo... :Y) zie profiel)
Maar Groningers, Gelders etc. kunnen ook prima voor de wagen.

x_xena
Berichten: 63
Geregistreerd: 03-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-13 22:20

Sjolvir schreef:
Aha, je paps ment.
Dan is het wel een optie! (en met fjorden kan je ook heel leuk mennen, nee, hoor, ben niet bevooroordeeld over fjorden of zo... :Y) zie profiel)
Maar Groningers, Gelders etc. kunnen ook prima voor de wagen.


haha, dat was een ander iemand, mijn vader ment niet hoor! misschien dat hij het wel leuk zou vinden :) maar wij gaan in de eerste plaats kijken naar een leuk dressuurleerpaard, en naar goede instructie!

Isabel_k

Berichten: 4769
Geregistreerd: 18-03-12
Woonplaats: Zuid holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 22:20

Daarom zei ik ook fjord :D Lekker veelzijdig en redelijk koel in de kop :j En aan die van jou te zien kunnen ze prima dressuren ;)

Sjolvir

Berichten: 25277
Geregistreerd: 26-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 22:21

Zijn hier al wel leuke opties genoemd die leuk kunnen dressuur lopen en ook wel in een maat te vinden zijn waar je vader goed op kan.

Dispar_Vulgo

Berichten: 2997
Geregistreerd: 23-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 22:21

Britta31 schreef:
Ga eerst maar flink sparen.


Valt reuze mee in deze tijd hoor!
Kijk maar eens op bokt markt. Staan ontzettend veel gezonde 16 jarige leerpaarden met Z-niveau op voor een paar duizend euro (en goed tehuis nog belangrijker).

TS, tuurlijk zijn er KWPNers te koop die dressuurwedstrijden kunnen lopen en mak zijn (heb er net één zelf verkocht). Zoek een ouder paardje dat z'n niveau al bewezen heeft (M/Z niveau) en ga hem uitproberen! Ieder paard is anders, ongeacht de afstamming.

SophievdV
Berichten: 14752
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: met een prachtig uitzicht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 22:22

Afbeelding

Nog even voor de verbeelding: onze KWPN dekhengst Floris die goed gekeurd is in de Gelderse richting. Paard is 3, 5 jaar oud en toont veel kwaliteit. Eigenlijk wens ik iedereen zo'n paard.

Mocht je meer willen weten over een Gelderse dan pb mij gerust :)

Muronia

Berichten: 19580
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 22:22

Ik was 13 toen ik mijn eerste paard kreeg (heb nooit pony gereden). Ik was lang voor mijn leeftijd en wou er graag jaren plezier van. Ook ik wou graag een paard waarmee ik lekker de sport in kon, maar die ook betrouwbaar was. En die heb ik ook gehad, superbraaf paard waarmee ik uiteindelijk ook nog Z2 dressuur ben geworden voor het eerst, maar die ook een sprong kon maken en die het bos in kon.

Dit was een KWPNer met aan moeders kant Groninger bloed en aan vaders kant modern bloed. Een combinatie van beide dus. Kan je zeker een paard met sowieso aan 1 kant van de stamboom Groninger of Gelders bloed aanraden. Deze hebben vaak een rustiger en stabieler karakter, maar kunnen zeker ook goed bewegen, helemaal gekruist met wat moderner bloed! De mijne was 4 toen ik haar kreeg en dat ging uitstekend (ik had toen pas 3 jaar manege-ervaring), dus op zich hoeft een ouwe sok niet eens zo per sé denk ik.

Sjolvir

Berichten: 25277
Geregistreerd: 26-03-05

Re: is zo'n paardje reeel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 22:24

Vriendin van mij heeft ook Gelder, heerlijk dier! Kan super lopen.
(qua maat is het net paard, dus die zou niet geschikt zijn en heel chique dier)
Maar er zijn echt hele leuke Gelders te vinden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 22:27

Er zijn zat leuke kwpners die geschikt zijn voor ook de jeugdige ruiters hoor! Vaak worden die dan aangeboden onder de tekst " ook geschikt voor ruiters die de overstap van een pony naar een paard willen maken " het is denk ik gewoon zoeken proberen nog een keer proberen verder kijken en weer proberen. Bij een echt braaf paard eens vragen of je hem ook eens op buitenrit of op vreemd terrein mag proberen ( wel eerst voor laten rijden ) een Jazz is wellicht niet het bloed dat je zou moeten willen maar er zijn zat goede (oudere) bloedlijnen die wel talent hebben maar ook gewoon cool in het hoofd zijn. Anders zou je ook nog naar een groninger kunnen kijken. Ook heel veelzijdige alles kunners en veelal lekker cool inhet hoofd. Als je zo een paard treft, kun je makkelijkk samen groeien en ontdekken hoor. Maar neem de tijd een geschikt maatje te vinden en ga niet bij de eerste de beste overstag omdat je zo graag een paard wil. Ja hoor TS ik geloof er wel in mits je met hulp en voldoende kennis op zoek gaat.. ze zijn te vinden :j

x_xena
Berichten: 63
Geregistreerd: 03-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-13 22:27

mmmm ik vind haflingers en fjorden ook superleuk hoor, maar zien jullie mijn vader daar al op?? :Y)
misschien moet ik maar eens naar gelders en groningers gaan kijken.

x_xena
Berichten: 63
Geregistreerd: 03-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-13 22:30

Share schreef:
Er zijn zat leuke kwpners die geschikt zijn voor ook de jeugdige ruiters hoor! Vaak worden die dan aangeboden onder de tekst " ook geschikt voor ruiters die de overstap van een pony naar een paard willen maken " het is denk ik gewoon zoeken proberen nog een keer proberen verder kijken en weer proberen. Bij een echt braaf paard eens vragen of je hem ook eens op buitenrit of op vreemd terrein mag proberen ( wel eerst voor laten rijden ) een Jazz is wellicht niet het bloed dat je zou moeten willen maar er zijn zat goede (oudere) bloedlijnen die wel talent hebben maar ook gewoon cool in het hoofd zijn. Anders zou je ook nog naar een groninger kunnen kijken. Ook heel veelzijdige alles kunners en veelal lekker cool inhet hoofd. Als je zo een paard treft, kun je makkelijkk samen groeien en ontdekken hoor. Maar neem de tijd een geschikt maatje te vinden en ga niet bij de eerste de beste overstag omdat je zo graag een paard wil. Ja hoor TS ik geloof er wel in mits je met hulp en voldoende kennis op zoek gaat.. ze zijn te vinden :j

bedankt voor je reactie, ik zou zelf denk ik nooit voor een jazz gaan, ik help ook op een fokkerij en daar loopt een jazz merrie, die wil je niet meemaken hoor! haar karakter is gewoon niet zo fijn, dat vind de fokker zelf ook..

Anoniem

Re: is zo'n paardje reeel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 22:38

Heel goed dat je je daar bewust van bent! Zelf heb ik een kwpner met bloed waarvan men zegt dat ze vaak relaxte nakomelingen geven.. nou ze is zo sensibel en heet als de pest wel braaf maar je moet ermee om kunnen gaan. Dus het is heel goed dat je je niet blindstaar op bepaald bloed. Karakter en een goede bouw is wat jou en je toekomstige paard gaat helpen! Wel spannend zeg, dat je een eigen paardje krikgt terzjnertijd! Leuk vooruitzicht en zo kan je lekker veel informatie zoeken, lezen en vragen! Heel goed hoor TS. :)