Met stiek rijden ja of nee?

Moderators: balance, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Giolli
Zeg maar Ber!

Berichten: 19226
Geregistreerd: 17-11-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 22:59

lailapri schreef:
Zoiets heet dan toch halsverlenger?



Halsverlenger, stiek, elastiek.
De een noemt het zus, de ander zo.

Kimara_00
Berichten: 1632
Geregistreerd: 30-01-12
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 23:00

Ik denk dat ze die weggehaald heeft. (Het filmpje)

Maar ts, luister goed naar de tips die gegeven worden en zoek een goede instructrice/instructeur die je kan helpen om zelf ontspannen en goed te zitten, en je verder te helpen. Succes

RusselNuwell

Berichten: 3352
Geregistreerd: 23-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 23:03

Giolli schreef:
trysteffy schreef:
Dravers gaan al zowiezo moeilijk naar beneden.

Met een goeie inserecteur of iemand die veel verstand heeft van dravers kom je veel sneller aan de gang om alleen maar zelf te doen.



Dorine92 schreef:
Zou t niet doen idd, dravers hebben al zo snel rugproblemen..


Hé?! :+ What the... is wrong with you guys...

Een draver is ook gewoon een paard dat gewoon nageeflijk kan lopen net als een tinker, een shetlander, een fries of een belgisch trekpaard.
En daar heb je echt geen aparte lesgeefster voor nodig die 'verstand heeft van dravers'
Tenminste, ik neem aan dat paard niet gekoerst heeft? Anders heb je hooguit problemen met galop.
Verder is het gewoon net als elk ander paard hoor. jeetje... -O-


Grappig dat je dravers vergelijkt met tinkers, friezen, etc. De paarden die jij noemt zijn korter gebouwd dan het standaard rijpaard, dravers daarentegen zijn langer gebouwd dan het standaard rijpaard, beiden leveren hun eigen problemen op. Dravers hebben geen standaard bouw, want het zijn geen paarden die gefokt zijn om te rijden. Neemt niet weg dat het ontzettend leuke rijpaarden zijn.

TS, ik heb een draver, toen ik hem net had hebben ze me op mijn vorige manege ook aangeraden om met stiek te rijden. Paard ging leuk naar beneden met zijn hoofd, maar die ontspanning, die moet je er zelf echt inrijden, dat doet een stiek niet voor je. Dus nee, ik raad het je niet aan, geen enkele hulpteugel trouwens.
Belangrijk is dat je op je zit en je been rijdt, in plaats van het 'kneden'. Heel veel overgangen, schijnovergangen, voltes. Bij spanning terug nemen naar stap, lekker laag rijden.
Ook lekker longeren, vind zelf een pessoateugel een fijne hulp daarbij omdat het helpt de achterhand er mooi bij te krijgen, of anders een longeerhulp, die helpt niet zo zeer voor de achterhand maar wel voor de ontspanning vanuit de rug.
En een instructeur zoeken die heel sterk is in de basis. Ik heb met mijn draver dingen geleerd van mijn instructeur, waarvan ik geen idee had dat het zo veel kon uitmaken.

Giolli
Zeg maar Ber!

Berichten: 19226
Geregistreerd: 17-11-07

Re: Met stiek rijden ja of nee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 23:05

Ik noemde maar een paar rassen waar ook veel over geroepen word dat die niet 'aan de teugel' kunnen lopen.
Had daar verder geen bedoelingen mee, maar wat je zegt klopt wel. Die hebben op hun eigen manier 'problemen' gezien hun bouw.
Maar dat neemt nog steeds niet weg dat OOK die paarden gewoon netjes te rijden zijn.
Net als een draver.

Dorine92
Berichten: 5329
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Re: Met stiek rijden ja of nee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 23:09

Tuurlijk heb je gelijk in. Maar niemand beweerde hier dat dravers het niet zouden kunnen toch?

Giolli
Zeg maar Ber!

Berichten: 19226
Geregistreerd: 17-11-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 23:10

Dorine92 schreef:
Tuurlijk heb je gelijk in. Maar niemand beweerde hier dat dravers het niet zouden kunnen toch?



Ik vond de reactie van Trysteffie er anders aardig op lijken. :+

Dorine92
Berichten: 5329
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 23:14

Giolli schreef:
Dorine92 schreef:
Tuurlijk heb je gelijk in. Maar niemand beweerde hier dat dravers het niet zouden kunnen toch?



Ik vond de reactie van Trysteffie er anders aardig op lijken. :+


Mwah denk niet dat ze t zo bedoelde..maar waar we t iig allemaal over eens zijn is dat TS les zou moeten nemen :j

Giolli
Zeg maar Ber!

Berichten: 19226
Geregistreerd: 17-11-07

Re: Met stiek rijden ja of nee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 23:15

Juist. En dat ze zelf even haar houding moet veranderen. :j

lailapri

Berichten: 22123
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: Heerhugowaard

Re: Met stiek rijden ja of nee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 23:16

Klinkt zo leuk, even je houding veranderen. Vind het zelf maar wat lastig.

fourseasons

Berichten: 4788
Geregistreerd: 07-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 23:16

Nageefelijk lopen lijkt me niet het belangrijkste. Begin eerst maar met lessen, als jij goed zit en vriendelijk rijd word je paard vanzelf ontspannen en gaat nageefelijk lopen ook vanzelf.

Dorine92
Berichten: 5329
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 23:17

Giolli schreef:
Juist. En dat ze zelf even haar houding moet veranderen. :j

Even?

Snollygoster

Berichten: 3834
Geregistreerd: 20-12-12
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 23:18

lailapri schreef:
Klinkt zo leuk, even je houding veranderen. Vind het zelf maar wat lastig.

Niemand heeft ooit gezegd dat paardrijden makkelijk is ;)

Dorine92
Berichten: 5329
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 23:18

lailapri schreef:
Klinkt zo leuk, even je houding veranderen. Vind het zelf maar wat lastig.

Haha je was me voor :P

fourseasons

Berichten: 4788
Geregistreerd: 07-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 23:21

lailapri schreef:
Klinkt zo leuk, even je houding veranderen. Vind het zelf maar wat lastig.
Paardrijden leer je ook niet 123. Het is een sport waarvoor je kiest dus dan moet je er ook wat voor over hebben vind ik. Is ook niet fijn voor het dier als de ruiter iets de hele tijd niet goed doet.

Giolli
Zeg maar Ber!

Berichten: 19226
Geregistreerd: 17-11-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 23:22

Dorine92 schreef:
Giolli schreef:
Juist. En dat ze zelf even haar houding moet veranderen. :j

Even?


Zo bedoel ik dat niet. ;)

lailapri

Berichten: 22123
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: Heerhugowaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 23:23

Snollygoster schreef:
lailapri schreef:
Klinkt zo leuk, even je houding veranderen. Vind het zelf maar wat lastig.

Niemand heeft ooit gezegd dat paardrijden makkelijk is ;)

hoor het anky nog zeggen, gewoon beetje dit en dat en hup paard loopt in piaffe of passage, Been naar achter en hopla een wissel, zo makkelijk is het. :+

Anoniem

Re: Met stiek rijden ja of nee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 23:25

Ga niet zelf kloten want je verkloot je hele paard er mee als je het niet goed doet..
Neem gewoon les :)

RusselNuwell

Berichten: 3352
Geregistreerd: 23-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 23:25

Giolli schreef:
Ik noemde maar een paar rassen waar ook veel over geroepen word dat die niet 'aan de teugel' kunnen lopen.
Had daar verder geen bedoelingen mee, maar wat je zegt klopt wel. Die hebben op hun eigen manier 'problemen' gezien hun bouw.
Maar dat neemt nog steeds niet weg dat OOK die paarden gewoon netjes te rijden zijn.
Net als een draver.

Absoluut mee eens! Maar het helpt wel ontzettend mee als je een instructeur hebt die er zelf een hoop ervaring mee heeft. Dravers vertonen eigenlijk over het algemeen de standaard problemen dat ze moeilijk over de rug lopen en moeite hebben met galop. Vooral het eerste is iets waarvan je zou verwachten dat iedere instructeur het kan verhelpen, valt in praktijk heel zwaar tegen. Heb echt goed aangeschreven instructeurs gehad die vonden dat ik mijn teugels maar een stukje korter moest pakken, omdat paard te kort liep of omdat hij niet netjes zakte.

Dorine92
Berichten: 5329
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 23:26

lailapri schreef:
Snollygoster schreef:
Niemand heeft ooit gezegd dat paardrijden makkelijk is ;)

hoor het anky nog zeggen, gewoon beetje dit en dat en hup paard loopt in piaffe of passage, Been naar achter en hopla een wissel, zo makkelijk is het. :+

Haha ja, vind ik altijd beetje raar, want om dat te bereiken ga je eerst een hoop fases door, en pas aan t eind wordt t makkelijker..

fourseasons

Berichten: 4788
Geregistreerd: 07-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 23:27

lailapri schreef:
Snollygoster schreef:
Niemand heeft ooit gezegd dat paardrijden makkelijk is ;)

hoor het anky nog zeggen, gewoon beetje dit en dat en hup paard loopt in piaffe of passage, Been naar achter en hopla een wissel, zo makkelijk is het. :+
Zou niet leuk zijn als het echt zo makkelijk was.

Dorine92
Berichten: 5329
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 23:29

naomi_g1998 schreef:
lailapri schreef:
hoor het anky nog zeggen, gewoon beetje dit en dat en hup paard loopt in piaffe of passage, Been naar achter en hopla een wissel, zo makkelijk is het. :+
Zou niet leuk zijn als het echt zo makkelijk was.


Nja das wel waar je naartoe werkt natuurlijk.. alleen de weg er naartoe is vaak zo enorm hobbelig :P

Snollygoster

Berichten: 3834
Geregistreerd: 20-12-12
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 14:20

Dorine92 schreef:
Haha ja, vind ik altijd beetje raar, want om dat te bereiken ga je eerst een hoop fases door, en pas aan t eind wordt t makkelijker..


Het wordt er echt niet makkelijker op volgens mij hoor, zulke ruiters werken er ook elke dag keihard voor. Maar ik ben niet echt een fan van Anky :')

Anoniem

Re: Met stiek rijden ja of nee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 14:22

Overleggen met de eigenaar en instructie.
Ik denk dat de eigenaar dat wel kan hebben gezegd maar daarmee niet bedoeld dat je het dier bij wijze van in de krul mag laten lopen door er van alles om te hangen.

Dorine92
Berichten: 5329
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 00:43

Snollygoster schreef:
Dorine92 schreef:
Haha ja, vind ik altijd beetje raar, want om dat te bereiken ga je eerst een hoop fases door, en pas aan t eind wordt t makkelijker..


Het wordt er echt niet makkelijker op volgens mij hoor, zulke ruiters werken er ook elke dag keihard voor. Maar ik ben niet echt een fan van Anky :')


Tuurlijk wordt het makkelijker. Je traint je paard en hoe beter je oefent, hoe makkelijker het wordt.. waarom zou je anders trainen, als het niet beter wordt?

Giolli
Zeg maar Ber!

Berichten: 19226
Geregistreerd: 17-11-07

Re: Met stiek rijden ja of nee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 00:54

Er komen alleen steeds moeilijker dingen bij. :D