Vraag over het rijden (Merrie knorrig met rijden etc.)

Moderators: balance, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Chimene15

Berichten: 1134
Geregistreerd: 10-12-11
Woonplaats: Nagele

Vraag over het rijden (Merrie knorrig met rijden etc.)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-13 18:36

Hallo allemaal :D

Sinds 13 juni rij en verzorg ik een 8-jarige merrie.
Ze heeft nogal een gebruiksaanwijzing maar besloten het toch te doen.
Ik moet ongeveer een kilometer lopen/rijden naar de bak toe.
In het begin was het hup opstappen naar de bak rijden, in de bak rijden en terug rijden.
Daarna werd het erheen lopen, in de bak rijden, terug rijden.
En nu erheen lopen, rijden, terug lopen.
Zodra ik opstap wil ze geen stap meer verzetten.
Heb al veel geprobeerd, teugels naar voren, spelen met de teugels, been, een schop, zodra ik een zweepje pak loopt ze 3 stappen en staat weer stil.
Nu is het zelfs zo dat als ik een zweep pak en een tik geef ze begint te bokken/steigeren.

Eerst deed ze altijd leuk in de bak, de lessen gingen super, maar ze werd steeds schrikachtiger, knorrig, wil niet werken.
Mijn lesgeefster geeft me wel prima tips als ze schrikt ergens van en dat werkt ook super maar ze weet niet hoe we het op kunnen lossen met hoe ik gewoon veilig kan rijden naar de bak, en dat ze gewoon weer de oude wordt, niet zo schrikachtig.

Ben er begin oktober afgevallen, ik gaf haar een tik met de zweep omdat ze weer stilstond in de bak(ze staat ook vaak stil in de bak) ze steigerd, klapt bijna achterover, ik val eraf en ze valt ook bijna en geeft perongeluk een trap op mijn been. gips erom en nu een maand verder heb ik afgelopen zaterdag voor het eerst weer gereden in de bak.

Ze is nogsteeds schrikachtig, vervelend, en kan er niet meer op gaan langs de weg.

Wat kan dit nu zijn?
het voer? zadel? doe ik iets fout? iets anders? :?

lesgeefster zegt wel dat we een leuke combi zijn als het rijden wel goed gaat, en dat ik een redelijk nette houding heb, alleen soms iets te streng met mijn handen en val soms iets voorover bij de overgang.

Groetjes!

Chimene15

Berichten: 1134
Geregistreerd: 10-12-11
Woonplaats: Nagele

Re: Vraag over het rijden (Merrie knorrig met rijden etc.)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-13 17:50

Niemandd?

Karin92
Berichten: 1744
Geregistreerd: 25-01-10

Re: Vraag over het rijden (Merrie knorrig met rijden etc.)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 17:52

Ik zou de tandarts laten komen en je zadel na laten kijken.

Chimene15

Berichten: 1134
Geregistreerd: 10-12-11
Woonplaats: Nagele

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-13 17:59

Karin92 schreef:
Ik zou de tandarts laten komen en je zadel na laten kijken.


Tuurlijk de tanden, dat zou ook een optie kunnen zijn!
Ik ga morgen even naar de eigenaresse en vragen wanneer de tandarts voor het laatst is geweest!
En het zadel, ik heb een tijd geleden na laten kijken door mijn lesgeefster die zei dat het nu nog wel kon maar dat er wel een nieuwe moet komen.
De eigenaresse gaat eerst een trailer kopen en dan een nieuw zadel voor mij! *\o/*
Het kan nog een tijd duren, maar ik rij nu gewoon niet intensief.
Rij voor de stallen op het gras wat rondjes zonder zadel, dan is ze wel erg braaf.

Bedankt voor je reactie!

Karin92
Berichten: 1744
Geregistreerd: 25-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 18:12

Chimene15 schreef:
Karin92 schreef:
Ik zou de tandarts laten komen en je zadel na laten kijken.


Tuurlijk de tanden, dat zou ook een optie kunnen zijn!
Ik ga morgen even naar de eigenaresse en vragen wanneer de tandarts voor het laatst is geweest!
En het zadel, ik heb een tijd geleden na laten kijken door mijn lesgeefster die zei dat het nu nog wel kon maar dat er wel een nieuwe moet komen.
De eigenaresse gaat eerst een trailer kopen en dan een nieuw zadel voor mij! *\o/*
Het kan nog een tijd duren, maar ik rij nu gewoon niet intensief.
Rij voor de stallen op het gras wat rondjes zonder zadel, dan is ze wel erg braaf.

Bedankt voor je reactie!


Als je door blijft rijden met een zadel dat niet goed past kun je de rug van je paard heel erg verpesten.
Het beste is om dan niet meer te rijden totdat het zadel aangepast of vervangen is.
En anders zou ik overwegen om met een barebackpad te gaan rijden zolang er geen nieuw zadel is.

Lijkt mij dat de rug van een paard belangrijker is dan een nieuwe trailer...

Chimene15

Berichten: 1134
Geregistreerd: 10-12-11
Woonplaats: Nagele

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-13 18:20

De eigenaresse gaat eerst een trailer kopen en dan een nieuw zadel voor mij! *\o/*
Het kan nog een tijd duren, maar ik rij nu gewoon niet intensief.
Rij voor de stallen op het gras wat rondjes zonder zadel, dan is ze wel erg braaf.

Tuurlijk rij ik niet door met zadel, snap ook wel dat dat slecht is ;)

En klopt, een rug van een paard is ook belangrijker dan een trailer maar we rijden nu toch niet want we hebben geen binnenbak.
Dus wat rondjes zonder zadel elke dag 10 min op het gras vindt Chacha heerlijk!

Chimene15

Berichten: 1134
Geregistreerd: 10-12-11
Woonplaats: Nagele

Re: Vraag over het rijden (Merrie knorrig met rijden etc.)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-13 08:18

Ik heb de eigenaresse gisteren gesproken en ze gaat eerst een zadel kopen en dan een trailer. *\o/*