Hulp nodig, bijrijdpaardje of niet?!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

jopaardjo

Hulp nodig, bijrijdpaardje of niet?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-13 14:38

Hallo allemaal!

Wat de titel al zegt is dat ik hulp nodig heb, en ik vond bokt wel een hele goede plaats om mijn verhaal te vertellen en te hopen dat iemand oplossingen heeft!

Het zit zo;
Ik heb samen met een vriendin een pony genaamd Tobias. We rijden geen wedstrijden maar gewoon een beetje recreatief.
Er staat iemand bij ons op stal genaamd T. Ze heeft een eigen paard en T is ongeveer 23 jaar oud.
T heeft een vriendin, en die vriendin heeft een pony. Die vriendin gaat voor 2 jaar naar het buitenland en moet haar pony kwijt.
T heeft aangeboden dat zij die pony voor twee jaar wel zou willen 'hebben'.
En dat gaat gebeuren. Nu zagen we een berichtje op facebook staan dat ze nog iemand zocht die haar wou helpen met die pony omdat ze het zelf al wel wat druk heeft. Mijn vriendin en ik hebben haar gelijk een berichtje gestuurd omdat het ons er leuk leek want dan kunnen we ook afentoe samen rijden ipv omste beurt te moeten op onze pony. Zodra we die pony zouden willen rijden moeten we elke week les nemen van haar, voor 15,- per uur, en dan mogen we ook meerijden met onze eigen pony, dus de een op Tobias, onze eigen en de ander op die andere pony. Maar mijn ouders willen de les niet betalen omdat ik behalve mijn pony ook nog op dansen en turnen zit, en dat is dus ook zo bij mijn vriendin. Of terwijl, we zouden de lessen zelf moeten gaan betalen, 7,50 per week, dus 30,- per maand. Het is niet veel voor les, maar wel als ik dat zelf moet gaan betalen, ik werk namelijk niet. En ik heb het er wel voor over, ik zou dan op willen gaan passen op mijn zusje en broertje en in ruil daarvoor betaald mijn moeder mijn lessen. Maar mijn vriendin wilt dit dus niet, ze vindt het zonde als ze dat zelf moet gaan betalen. Maarja, zonder haar kan het hele plan niet doorgaan. Want T wilt dat we zowiezo 1x in de week lessen met die pony ( en dan mogen we ook wel 2 x zelf rijden ofso) Maar zodra mijn vriendin niet wilt lessen 1x in de week, maar om de week mogen we die pony niet doen. En ik kan niet in mijn eentje 2x 15,- & 2 x 7,50 = 45,- per maand gaan betalen aan lessen. En al zou ik dat wel doen, dan les ik op andermans pony terwijl mijn pony op stal staat, dat vind ik dan te gek voor woorden. En ik zou dan 15,- voor 1 uur les betalen en dan rij ik in mijn eentje, terwijl voor die zelfde 15,- mag mijn vriendin dus gewoon meelessen met onze eigen pony. Maarja, dat doe ik ook weer niet want dat betekend dat ik dan haar lessen aan het betalen ben.
Ik kom er dus niet helemaal uit, en ik weet niet zo goed wat ik moet doen. Ik wil die pony namelijk wel heel graag doen, omdat die pony op aardig hoog niveau loopt en die pony ook uitgebracht moet worden op wedstrijd in die twee jaar, en dat is altijd al mijn droom geweest. Echt landelijk kunnen starten met een pony.

Ik hoop dat het een beetje duidelijk is, en dat iemand mij kan helpen! :)

Evelijn

Re: Hulp nodig, bijrijdpaardje of niet?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 14:44

Tja nog eens gaan overleggen met je ouders... want een goed opgeleide pony rijden voor 45 euro per maand (met elke week les) en daar wedstrijdjes mee mogen rijden klinkt wel heel super...en ook erg goedkoop (neem aan dat je de wedstrijden dan ook nog moet betalen)
Maar wat ik me afvraag... jullie hebben dus samen een eigen pony maar helemaal geen les? en je ouders betalen dus wel de helft van de pony + dansen + turnen... ik vind dat ook beetje zonde van jullie eigen pony... misschien eens keuze maken wat je nou wil doen qua hobby.

jopaardjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-13 14:55

Evelijn schreef:
Tja nog eens gaan overleggen met je ouders... want een goed opgeleide pony rijden voor 45 euro per maand (met elke week les) en daar wedstrijdjes mee mogen rijden klinkt wel heel super...en ook erg goedkoop (neem aan dat je de wedstrijden dan ook nog moet betalen)
Maar wat ik me afvraag... jullie hebben dus samen een eigen pony maar helemaal geen les? en je ouders betalen dus wel de helft van de pony + dansen + turnen... ik vind dat ook beetje zonde van jullie eigen pony... misschien eens keuze maken wat je nou wil doen qua hobby.

Bedankt voor je reactie!

Ja klopt daarom zou ik het ook heel graag willen!
Alleen het probleem is dat we al eerder les hebben gehad van T, met onze eigen pony, het ging opzich prima en ik merkte dat het echt beter ging enzo, maar toen hoorde we van haar zusje ( die ook op stal staat) dat T helemaal geen diploma's heeft en geen opleiding of iets dergelijks heeft gedaan in het lesgeven en dat ze daarover tegen ons gelogen heeft.

En waarom zonde van onze eigen pony? Hij heeft een prima leven hoor, staat de hele dag op de wij, 's nachts in een warme en schone stal, de hele dag met zijn vriendjes en wij komen sowieso elke dag en rijden hem 5 x per week + we doen vrijheidsdressuur wat hij heel erg leuk vindt ! Onze pony hoeft naar mijn idee niet te klagen. :)

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 15:00

Nou ja.. meer zonde dat je jezelf niet verder ontwikkeld in het paardrijden ... en daardoor kunnen er ook dingen insluipen die je niet ziet of weet.... niemand weet tenslotte alles... maar goed als T als instructrice geen papiertje heeft gehaald is het niet verstandig les te geven ... ze is namelijk wel aansprakelijk als er iets gebeurt tijdens de les. (wil niet zeggen dat ze niet goed lesgeeft alleen krijg je enorm gedoe met de verzekering als er wel iets gebeurt)

Je schrijft dat je graag wedstrijden zou willen rijden... als dat echt je droom is zou je dat zelfs met je eigen pony kunnen doen maar zonder begeleiding/les wordt het wel lastig om dat te doen.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 15:01

TAO-> YRT

jopaardjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-13 15:05

Evelijn schreef:
Nou ja.. meer zonde dat je jezelf niet verder ontwikkeld in het paardrijden ... en daardoor kunnen er ook dingen insluipen die je niet ziet of weet.... niemand weet tenslotte alles... maar goed als T als instructrice geen papiertje heeft gehaald is het niet verstandig les te geven ... ze is namelijk wel aansprakelijk als er iets gebeurt tijdens de les. (wil niet zeggen dat ze niet goed lesgeeft alleen krijg je enorm gedoe met de verzekering als er wel iets gebeurt)

Je schrijft dat je graag wedstrijden zou willen rijden... als dat echt je droom is zou je dat zelfs met je eigen pony kunnen doen maar zonder begeleiding/les wordt het wel lastig om dat te doen.

Ja oke, ik snap wat je bedoelt.
Maar het probleem met mijn eigen pony is dat ik hem met mijn vriendin heb of terwijl ik heb een 'halve' pony,
en dat maakt het toch een stuk lastiger om wedstrijden te rijden omdat je dan ook weer zit met twee startkaarten?
En we idd nog heel wat lessen nodig hebben om echt verder te kunnen komen in de wedstrijdsport.

Calanddra

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 15:12

Je kan met Tobias ook wedstrijden mee doen he :) jullie staan ook hier in Houten toch?

Ik ga bijvoorbeeld met mijn pony mee rijden op de manege met de onderlinge wedstrijden, lidmaatschap daarvoor is €60 per jaar geloof ik. Je kan ook lid worden en dat je dan én de onderlinge wedstrijden mee mag rijden én ook landelijk kan starten, dat is wat duurder. Maar de manege is niet zo heel ver voor jullie lopen toch met Tobias? (doe ik nu ook elke keer vanaf mn stal in bunnik)

Calanddra

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 15:14

De startkaart gaat per persoon, dus ook met de eventuele bijrijdpony zullen jullie beiden een startkaart moeten hebben als jullie allebei willen starten. Dat jullie Tobias delen maakt niet uit hoor voor je startkaart :) als jij wedstrijden wilt rijden kun je gewoon mee doen.

Daarom is het misschien leuk om anders eens met de onderlinge wedstrijden mee te doen. Kunnen jullie alvast wat ervaring op doen en lekker oefenen :) als je lid bent van de manege mag je geloof k ook met lessen mee rijden voor een lagere prijs :)

jopaardjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-13 15:22

@Calanddra

Bedankt voor je reactie!
Heb je het nu over manege Zilfia's Hoeve?

Ja, opzich zijn onderlinge wedstrijdjes met onze eigen pony misschien wel een optie.
Maar wat vooral het stomme is, het klinkt misschien een beetje raar.
Maar stel mijn vriendin en ik rijden allebei dezelfde dressuurproef, op dezelfde pony, en de een heeft geeneens een winstpunt en de ander de 1e plaats ofso. Dat is dan toch bestwel, tja, stom zegmaar. Dus vandaar dat het ons, en dan vooral mij, super leuk leek als we ook zouden mogen starten met die bijrijdpony en dat mijn vriendin en ik dan samen op wedstrijd zouden kunnen zegmaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 15:25

Hoezo is dat dan stom? Als de een het er beter uit kan rijden dan de ander, dan moet je je daar niet door tegen laten houden. Anders kan je nooit starten, een ander rijdt altijd beter.

Bedenk wel, de wedstrijdpony moet je over 2 jaar weer inleveren, je eigen pony kan je als het goed gaat nog langer op doorrijden en daar betalen je ouders toch al voor. Ik zou het dan even lekker op je eigen pony houden, daar haal je veel meer uit.

jopaardjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-13 15:29

chelle_dora schreef:
Hoezo is dat dan stom? Als de een het er beter uit kan rijden dan de ander, dan moet je je daar niet door tegen laten houden. Anders kan je nooit starten, een ander rijdt altijd beter.

Bedenk wel, de wedstrijdpony moet je over 2 jaar weer inleveren, je eigen pony kan je als het goed gaat nog langer op doorrijden en daar betalen je ouders toch al voor. Ik zou het dan even lekker op je eigen pony houden, daar haal je veel meer uit.

Tja, wij zijn 14 en 16 en zouden het toch minder vinden, misschien is het niet heel begrijpbaar, maar ik snap ook wat er nu bedoelt wordt.
Maar bedankt voor de tip, ga er zeker over denken!

Calanddra

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 15:34

De Zilfia's Hoeve idd :)

Dat is idd wel t enige, dat jullie dan in dezelfde rubriek mee zullen rijden. Is het niet toevallig zo dat de 1 liever springt en de andere liever dressuur rijdt? :P anders kun je dat weer verdelen.

Met de andere pony erbij kun je idd wel samen wedstrijden rijden, maar die gaat weer weg over 2 jaar, en hoe bepaal je dan wie wanneer op welke pony mee doet? Want die andere pony zal waarschijnlijk beter lopen dan jullie eigen pony dus ook daarin komt dan misschien weer onenigheid :)

jopaardjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-13 18:36

Calanddra schreef:
De Zilfia's Hoeve idd :)

Dat is idd wel t enige, dat jullie dan in dezelfde rubriek mee zullen rijden. Is het niet toevallig zo dat de 1 liever springt en de andere liever dressuur rijdt? :P anders kun je dat weer verdelen.

Met de andere pony erbij kun je idd wel samen wedstrijden rijden, maar die gaat weer weg over 2 jaar, en hoe bepaal je dan wie wanneer op welke pony mee doet? Want die andere pony zal waarschijnlijk beter lopen dan jullie eigen pony dus ook daarin komt dan misschien weer onenigheid :)

Ik spring liever, en mijn vriendin dressuurt liever, maar zij wilt afentoe ook wel springen, dus dat wordt 'm ook niet helemaal.

Hmm, daar zit ook wat in idd, lastig dit!

wel heel erg bedankt voor het meedenken!

jopaardjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-13 20:22

Verder nog iemand met goede ideeën?

jopaardjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-13 21:20

niemand?

Mariaboz1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 21:29

Je vriendin wil niet mee betalen. Jij kan het niet in je eentje betalen. Ja hoe rottig het ook is voor je. Jullie zullen om en om moeten doen je jullie eigen pony. Je kan haar niet dwingen. Zij deelt niet dezelfde droom als jij. Samen er op uit.

no--a

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 21:43

Tja hoe graag wil je het? Zoals het er nu voor staat kan het niet dus de enige optie is gaan werken en het bijrijdpaard daarvan betalen. Bedenk wel dat je naast lessen dan ook een startkaart zal moeten kopen en dat de kosten dus op kunnen lopen (transport e.d.) én dat je misschien een van je andere sporten zal moeten laten vallen om tijd te maken om te werken.

Overigens zou ik er geen fan van zijn om verplicht wekelijks les te krijgen van iemand die geen diploma's heeft...

Bedenk ook dat als je uiteindelijk wel met je vriendin dit paard gaat bijrijden dat jullie eigen paard hier niet onder moet gaan lijden én dat jullie dan ook moeten kijken wie het paard (wanneer) op wedstrijd uitbrengt. Want grote kans dat je hetzelfde krijgt als nu met je paard (allebei willen starten maar niet tegen elkaar) want waarschijnlijk starten jullie allebei liefst met dit ervaren paard.