Valse paard? Of is de ruiter toch vals?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

VragenKop

Valse paard? Of is de ruiter toch vals?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-13 18:16

Vaak hebben mensen het over "Valse" paarden, of verpeste paarden. Dat begrijp ik nou niet, elke paard kan geholpen worden, sommige bokkers hebben zelfs zelf van zulke paarden die eerst vals genoemd werden, maar uiteindelijk echte uitblinkers werden.

Kijk naar de manege paarden, iedereen zegt dat ze verpest zijn. Maar dat vind ik niet, gewoon een opknapbeurtje en een goede eigenaar is goed.

Wat vinden jullie?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-13 18:19

Je hebt paarden met een kronkel in de kop, dus ik geloof dat het niet altijd aan de eigenaar ligt. Dus nee, niet elk paard kan geholpen worden, sommigen doen het beter met een spuitje.

Mijn paard was ook een eikel, maar die bleek dus een dusdanige tumor te hebben dat hij daardoor oprecht gevaarlijk en vals werd. Dus zonder tussenkomst van de mens en puur door zijn eigen lichaam werd het een onhandelbaar paard.

Maar over het algemeen zullen de meeste paarden wel kunnen verbeteren.

Thats_Me

Re: Valse paard? Of is de ruiter toch vals?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-13 18:23

Als je zoals TS denkt dan ben je nog nooit een paard tegen gekomen dat van zichzelf vals is. Dat zijn er niet veel maar voor sommigen is een enkeltje hemel toch echt beter voor zichzelf en voor de omgeving. Dit zijn wel de uitzondering op de regel en inderdaad zit er dan vaak iets niet lekker in het koppie maar toch ze zijn er.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-13 18:24

Sommige mensen worden met de beste begeleiding ook niet beter en eindigen als smeerkaas op de voorkant van een trein.

Maargoed, daar ging het niet over. Het hoeft niet altijd aan de eigenaren te liggen. Als een paard écht vals is dan is dat meestal omdat er pyschisch iets niet goed zit. Paarden zijn uit zichzelf niet woedend of wraakzuchtig.

KirstenHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-13 18:26

Het verschilt per paard vind ik. Wanneer een paard verschillende 'foute' eigenaren heeft gehad en daardoor helemaal niet meer luistert vind ik hem verpest. Zoiets kun je bijna niet meer genezen en als het te verhelpen is zal het paard nooit meer 100% de oude worden. Manege paarden vind ik niet direct verpest, maar sommige zie ik door de jaren heen veranderen van lief beest tot kreng. Ik heb op mijn manege een klein shetlandertje staan die dus wordt gereden door beginners. Toen ik klein was, was het een lief beest, ondeugend wel maar dat was haar karakter. Nu, jaren later, moet ze vast staan aan twee touwtjes, gooit ze vaak kinderen eraf en hapt/bijt ze. Schoppen doet ze niet snel, maar je moet wel oppassen. Dat vind ik zelf wel verpesten en heb ook medelijden met dat diertje. Heb nou eenmaal niet de middelen om het over te kopen en weer lief te krijgen.

Verschil zit hem dus in de situatie per paard.

Ewona

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-13 18:31

Iedereen heeft daar zijn mening over natuurlijk.
Maar in principe worden er geen valse paarden geboren.
Het is maar in de jaren die erop volgen dat ze of vals gemaakt worden door mensen die hun verpesten met zeg maar slaan en verwaarlozing. Of gewoon door dingen die ze door de jaren heen meemaken, elk paard neemt in zijn leven een rugzakje mee. Sommige eigenaren laten daar leuke herinneringen in achter, sommige eigenaren steken er een brokstuk (onwetend of niet) vol ellende in.
Jammer voor het dier.
Veel paarden zijn nog te helpen als er veel tijd en geduld in gestoken wordt, sommige komen er niet meer uit en krijgen een ticketje richting slachtbank.
Erg jammer soms, want er zijn mooie dieren bij, die best lief kunnen zijn in omgang. Maar die door de dingen die ze meegemaakt hebben een gevaar zijn voor de ruiter en voor zichzelf.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-13 19:36

In 99% van de gevallen zal het gedrag van het paard komen door het slecht optreden van de mens. Die andere 1% zijn de paarden zoals ze zijn, of zijn geworden (bijv tumor).

Meestal zal het paard dan ook te helpen zijn, bijna altijd is wat de mens "kapot" heeft gemaakt met veel aandacht ook weer te verhelpen.

Wel jammer dat je manegepaarden als voorbeeld geeft. De meeste manegepaarden zijn juist een voorbeeld van goed opgevoedde paarden waar ook beginners uitermate goed mee uit de voeten kunnen.

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-13 19:39

Ieder paard is met de juiste ruiter/persoon een 'goed' paard. Je hebt sommige paarden die door trauma's etc misschien niet helemaal meer zoals de oude worden, maar paarden met gedragsproblemen hebben een vast persoon nodig die alle tijd, aandacht en liefde in ze steekt die ze nodig hebben en dan is ook met die paarden prima te werken. Ik ken daar een heel goed voorbeeld van. Grootste draak bij iedereen die met hem aan de gang gaat en word altijd maar afgeschreven als 'rotknol' en weet ik was allemaal, ik kon lezen en schrijven met dat paard, het is maar hoe je je opstelt.

DianXX

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-13 13:58

Geen enkel paard wordt vals geboren!
Als het paard vals word, ligt het aan de mens ja!
Geen goede opvoeding, slechte, negatieve ervaringen met mensen.
Geen enkel paard IS vals. ze kunnen vals WORDEN en ja dat komt door de mens.

_XENA

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 11:54

VragenKop schreef:
Vaak hebben mensen het over "Valse" paarden, of verpeste paarden. Dat begrijp ik nou niet, elke paard kan geholpen worden, sommige bokkers hebben zelfs zelf van zulke paarden die eerst vals genoemd werden, maar uiteindelijk echte uitblinkers werden.

Kijk naar de manege paarden, iedereen zegt dat ze verpest zijn. Maar dat vind ik niet, gewoon een opknapbeurtje en een goede eigenaar is goed.

Wat vinden jullie?

De fout ligt meestal bij de ruiter zelf ook al heb je het zelf niet door. 'Valse' paarden bestaan in mijn ogen niet. 'Verpeste' paarden daarop tegen wel. Als je je pony/paard helemaal opfokt kan het wel eens zijn dat hij/ zij irritant gaat doen waardoor er ruiters zijn die het verkeerd opvangen en hun pony/paard een tik geven, wat eigenlijk helemaal niet nodig is.

Bv. ik ken een pony en hij ligt net onder het zadel waardoor hij wat lastig doet. Er zijn altijd kinderen die doen alsof ze hem gaan opzadelen maar beginnen altijd te twijfelen waardoor de pony strest en lastig begint te doen. Waardoor hij nu naar onschuldige kinderen stampt of bijt.

Een 'verpeste' pony kan dan nog geholpen worden door het juist te behandelen en terug vertrouwen op te bouwen (:
xx

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 11:58

valse paarden of verpeste paarden bestaan wel degelijk,en die zijn zelden uit zichzelf zo geworden en helemaal niet altijd weer goed te krijgen.
En dan bedoel ik niet de onopgevoede shet van de buren maar meer de erg hoog in het bloedstaande,voor een bepaald gebruiksdoel gefokte paarden....waar het vaak iets ingewikkelder ligt dan alleen een schop onder zijn kont.

QueenSisi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 09:59

Ik heb vroeger een paard gehad, die eerst op een manege stond.
Viel uit en op het laatst kon er niemand meer op rijden.
Met hulp van iemand, heb ik nog 6 jaar plezier van hem gehad.
Heb zelfs nog op hem kunnen rijden.
Was niet altijd koek en ei, viel nog wel eens uit, maar wel stukken minder.
Als je veel liefde en respect geeft en hem neemt zoals hij/zij is, krijg je dit zeker terug.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 10:02

DianXX schreef:

niet mee eens, mijn ouders hebben er wel eens een gehad die was als veulen al vals en gestoord

DianXX

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 18:18

fokfanaat schreef:
DianXX schreef:

niet mee eens, mijn ouders hebben er wel eens een gehad die was als veulen al vals en gestoord

Wat deed die dan precies? Want ik kan me niet voorstellen dat een veulen vals is.