worden jullie hier ook gek van???

Moderators: Neonlight, balance, Sica

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Morrie

Berichten: 22335
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-13 12:23

op deze manier heb ik 5 jaar geleden met mijn überbrave en makke paard een naar ongeluk gehad: hond kwam vanuit het niets uit het bos vliegen.
Ik heb mijn paard nu zo geconditioneerd dat hij stil gaat staan als we een loslopende hond (al dan niet met baas) tegenkomen en wachten tot de hond (het gevaar) voorbij is.

Ik heb een dusdanig hondentrauma opgelopen (behalve littekens die ik iedere dag zie als ik in de spiegel kijk) dat ik alleen nog 's morgens heel vroeg, als het net licht is, het bos in durf met mijn paard.

Paard zit er een stuk minder mee trouwens, heeft alleen het benul niet om eens flink af te slaan als er weer zo'n niet luisterende etterbak met z'n tanden in z'n achterbenen hangt.

Op stal waren mijn stalkatten zelfs op eigen terrein hun leven niet zeker, ik heb het onderhand allemaal zo afgezet dat er zelfs geen Jack Russel meer op mijn terrein kan komen als het hek dicht is, dus nu zijn mijn stalkatten op eigen terrein hun leven weer redelijk zeker

Elles

Berichten: 22816
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-13 14:56

RT-D >> YRT

MuttleyMarty

Berichten: 1158
Geregistreerd: 07-06-13
Woonplaats: Duckstad

Re: worden jullie hier ook gek van???

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-13 18:12

Wij hadden dat een keer met de manegeles, we gingen op buitenrit. Eigenaresse van de manege was echt wel boos op die hond.
Mijn hond doet niks, gaat er gewoon langs, kijkt ook niet van ze op. Maar doordat het een zwarte labrador is vinden de meeste ruiters te paard hem toch wel een beetje eng...

boyca
Berichten: 1091
Geregistreerd: 14-12-11

Re: worden jullie hier ook gek van???

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-13 19:45

Mijn hond gaat paarden achter na als deze draven of galopperend voorbij komen.
In een losloopgebied waar honden en paarden elkaar kunnen treffen ben ik dus ook erg alert, maar mijn ervaring is dat de paarden ons daar stappend passeren. Heerlijk doe ik mijn hond even vast, zodat het voor iedereen veilig is. Het is i.d.d. voor beide partijen even rekening houden met elkaar.

Babbelaar20
Berichten: 1722
Geregistreerd: 29-12-12

Re: worden jullie hier ook gek van???

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-13 19:50

Ohg, wij reden vorige week in het bos komen we een tweetal tegen die midden op het bospad lopen waardoor wij op het fietspad moesten en vervolgens komt die hond aangestoven en loopt die vlak achter de benen van mijn 5 jarige die sinds kort weer normaal het bos in kan. Mensen roepen het beest niet bij zich en laten hem gewoon maar lopen. Als mijn pony dat beest had getrapt had ik er op dat moment totaal geen moeite mee gehad. Wat zijn sommige mensen toch ombeschoft -:(-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-13 20:04

Jaa, helaas veel te vaak! Honden horen er aangelijnd te worden, maar bijna niemand houd zich eraan. Dat ze loslopen is voor mij geen probleem maar ze moeten dan wel luisteren als er geroepen word.

Mijn paard is nogal een heethoofd dus ik moet echt geen honden in mijn buurt hebben. Heb het regelmatig gehad dat hondeneigenaren er gewoon bij stonden te grinneken. Eventjes kont van het paard naar de hond draaien en flink laten uithalen ( alleen als de hond bijt ) Het spijt me zeer voor die hond, maar ik heb liever dat die hond een flinke klap krijgt dan dat ik en mijn paard tegen een auto aanknallen op de autoweg naast het bos.

Verder ben ik ook wel eens (met de hond achter me aan) naar een hondeneigenaar gegaloppeerd, even goed laten zien dat ik elke stap van mijn paard onder controle heb en vervolgens die man helemaal verrot gescholden dat ie geluk had dat ik mijn paard onder controle had en dat ik mijn paard dat miezerige kl*te hondje wel even dood zou laten schoppen. En als het nog even kon de eigenaar een trap voor zn harsens laten geven. Vervolgens heb ik het hondje dat ondertussen in mijn paard dr staart hing een tik met de zweep gegeven en ben toen weggereden. Man heeft z'n mond niet opengetrokken en was helemaal overrompeld. Zal de volgende keer wel 2x nadenken denk ik. Had natuurlijk die dreigementen niet uitgevoerd, want het is mijn paard ten strengste afgeleerd te trappen. En ben zelf een grote hondenliefhebber. Was puur om de eigenaar te laten schrikken.

Verder is het slaan met de zweep richting de hond ook erg effectief, meestal zien de eigenaren er dan de ernst wel van in. Maar als ik echt in galop zit en er vliegt een hond achter me aan, houd ik mijn paard niet in om een flinke tik uit te delen. Het spijt me zeer voor het hondje, maar ik wil niet de gevolgen dragen als de hond echt agressief oid is.

Verder is mijn paard niet bang van honden, hebben regelmatig 4 duitse doggen, border collies en een teckel rond lopen zowel bij de stallen als tijdens het rijden. De haat die ik koester jegens loslopende honden is puur omdat ik niet wil dat mijn paard straks (eventueel blijvend) een blessure oploopt vanwege luie hondeneigenaren..

evelien_89
Berichten: 206
Geregistreerd: 18-11-13
Woonplaats: Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 20:01

Axel_Clauw schreef:
Dat is inderdaad erg vervelend, net als andersom, dravende en galopperende paarden in een losloopgebied haha. Het is leven en laten leven. Als ik weet dat er paarden in de buurt zijn, lijn ik mijn honden altijd netjes aan(ruim op tijd, niet pas op het laatste moment). Rijd ik paard en zie ik honden loslopen, ga ik er niet langs draven/galopperen. Dan vraag ik of ze de hond even willen aanlijnen tot ik uit het zicht ben. :)


Kijk en op deze manier kan het ook heel goed op een nette manier en ben je ook een voorbeeld voor anderen. voor zowel honden eigenaren als ruiters.

het ligt er vooral aan hoe de baasjes ermee omgaan. vind niet dat het alleen maar stomme honden zijn als het eens gebeurd. ligt ook in de natuur van t beestje, honden zijn en blijven roofdieren en paarden vluchtdieren.

Bomba
Berichten: 1461
Geregistreerd: 27-09-09

Re: worden jullie hier ook gek van???

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 20:09

Bij ons in het bos is het heel anders. Hier mogen de honden wel los, maar er mogen geen paarden komen. Het gebeurd hier echter regelmatig dat als je met je hond door het bos loopt, je een ruiter met paard tegenkomt. In zo'n geval kan je er als hondenbezitter niks aan doen en is de schuld, mocht er wat gebeuren, bij de ruiter te zoeken.

Ligt er dus aan wat de regels zijn en hoe goed een hond onder controle is. Ik heb m'n hond daar waar hij niet los mag, ook niet los. Heel af en toe een keer een uitzondering, maar als ik roep, komt hij gelijk.

KingYasFenn
Berichten: 1430
Geregistreerd: 10-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 20:13

Als je hond niet luistert houd hem aan de lijn!
niet alleen te paard maar ten alle tijden!
opvoeden zo'n dieren en kan je dat niet? accepteer dat een hond niks voor jou is, neem lekker een hamster...
(want elke hond kan luisteren!!!)

Henrike5

Berichten: 788
Geregistreerd: 26-02-13

Re: worden jullie hier ook gek van???

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 21:57

tja helaas had ik dat ook de voorste pony schrok en mijn pony zag niks dus draaide om dat de rest ook omdraaide. Gelukkig bleef ze rustig en draaide daarna nog eens om, om te kijken wat er aan de hand was. Nu hou ik mijn zweepje in de aanslag en komt een hond te dicht bij dan kan hij een klein tikje verwachten. Mijn hond hou ik altijd vast of aan de lijn als er paarden aankomen want het kunnen jonge paarden zijn, maar waar het mag doe ik mijn hond altijd los