Ruiterbrevetten springen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ulinda63

Ruiterbrevetten springen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-13 22:29

Hallo,

Ik heb een half jaar tot een jaar geleden mijn A-brevet gehaald maar alleen de theorie en dressuur omdat ik zogezegd met mijn rug zat wat ook een klein beetje waar was maar eigenlijk is het grootste probleem dat ik helemaal niet durf te springen. |(
Ik heb al vele springlessen genomen maar elke keer durf ik niet over de balk en elke keer begin ik te rillen, zweten en ben ik doodsbang.
Ik wil binnenkort terug voor mijn brevetten gaan maar ik durf echt niet te springen.
Ze zeiden dat ik het B-brevet niet moet doen maar bij het A MOET ik wel springen zeiden ze.
Is er een manier om dit niet te hoeven doen of misschien in Nederland dat je niet moet springen?
Ik weet het ook niet meer, ik heb mijn angst proberen te overwinnen maar het is keer op keer niet gelukt en ben hier nu al 2 tot 3 jaar mee bezig.
HELP ME AUB! |(

Levitate

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-13 23:06

Wat vervelend! Zover ik weet moet je bij ons ook gewoon springen, helaas dan....

Je zou kunnen beginnen met de verlichte zit goed onder de knie te krijgen, zodat je er zelfs bochten in kunt maken (over de hoefslag), zowel in stap, draf, als gallop.

Durf je wel gewoon over balken die op de grond liggen? Dan kun je daar overheen stappen en draven. Hierna kun je misschien cavaletti in draf doen, dan krijg je al een beetje een gevoel hoe een paard beweegt als hij/zij springt, maar dan zonder echte sprong (tja, beetje raar uitgelegd xd)

Daarna kun je over de balken galopperen, dan krijg je al echt het idee dat het paard goed gaat "timen" en een beetje uitstrekt, net zoals bij een sprong.

Hierna rest eigenlijk niets anders meer dan een sprong: een laag kruisje bijvoorbeeld, iets waar sommige paarden in draf niet eens voor springen, maar gewoon hun benen wat hoger optillen haha. Als je dit in draf doet is er maar weinig afzet, bijna hetzelfde als bij de cavaletti. In draf voel je weinig afzet, en springt een paard er gewoon een stuk lager overheen dan in gallop.

Als je het gevoel hebt dat het goed gaat, kun je het in gallop proberen. Dit is de eerste keren echt wennen, want nu voel je echt een stevige afzet en echt een sprong, maar als je het eenmaal gewent bent, wil je niets anders meer en weet ik zeker dat je snel hoger durft! ;)

Als je een echte sprong of cavaletti eng blijft vinden, probeer dan eens zelf aan te komen rennen en er overheen te springen, dan merk je zo dat het eigenlijk maar een klein huppeltje is :D

Maar het belangrijkste is natuurlijk: doe alles rustig en in je eigen tempo, dan lukt het uiteindelijk echt wel. Denk er maar aan hoe geweldig je je dan voelt als je eenmaal dag bewijs hebt!

Veel succes!

Ulinda63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-13 23:14

Floriske schreef:
Wat vervelend! Zover ik weet moet je bij ons ook gewoon springen, helaas dan....

Je zou kunnen beginnen met de verlichte zit goed onder de knie te krijgen, zodat je er zelfs bochten in kunt maken (over de hoefslag), zowel in stap, draf, als gallop.

Durf je wel gewoon over balken die op de grond liggen? Dan kun je daar overheen stappen en draven. Hierna kun je misschien cavaletti in draf doen, dan krijg je al een beetje een gevoel hoe een paard beweegt als hij/zij springt, maar dan zonder echte sprong (tja, beetje raar uitgelegd xd)

Daarna kun je over de balken galopperen, dan krijg je al echt het idee dat het paard goed gaat "timen" en een beetje uitstrekt, net zoals bij een sprong.

Hierna rest eigenlijk niets anders meer dan een sprong: een laag kruisje bijvoorbeeld, iets waar sommige paarden in draf niet eens voor springen, maar gewoon hun benen wat hoger optillen haha. Als je dit in draf doet is er maar weinig afzet, bijna hetzelfde als bij de cavaletti. In draf voel je weinig afzet, en springt een paard er gewoon een stuk lager overheen dan in gallop.

Als je het gevoel hebt dat het goed gaat, kun je het in gallop proberen. Dit is de eerste keren echt wennen, want nu voel je echt een stevige afzet en echt een sprong, maar als je het eenmaal gewent bent, wil je niets anders meer en weet ik zeker dat je snel hoger durft! ;)

Als je een echte sprong of cavaletti eng blijft vinden, probeer dan eens zelf aan te komen rennen en er overheen te springen, dan merk je zo dat het eigenlijk maar een klein huppeltje is :D

Maar het belangrijkste is natuurlijk: doe alles rustig en in je eigen tempo, dan lukt het uiteindelijk echt wel. Denk er maar aan hoe geweldig je je dan voelt als je eenmaal dag bewijs hebt!

Veel succes!

Wel, grappig genoeg heb ik dit al heel veel gedaan, over een balkje springen met mijn paard aan de hand.
Zo ben ik zelfs al tot 40cm geraakt.
Maar raar genoeg kan mijn stijf dressuurpaardje de 40 cm maar amper.
Daarna ben ik eens gaan rijden in de hoop er toch over te durven als de balk op de grond lag ofwel op 10 cm lag maar zelfs dat durfde ik niet.

Zelf vind ik dit niet meer normaal dat ik zelfs al zo'n angst heb.
Deze angst komt ook wel omdat mijn paardje het springen niet zo graag doet enzo maar ik heb het al op vele andere paarden geprobeerd waar ik een heel hechte band mee had en daar lukte het ook niet mee.

Ik voel me na die 3 jaar echt al wel hopeloos |(

Levitate

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-13 23:19

Heb je toen ook al gewoon balkjes gelopen, balkjes in draf & gallop gewoon en in de verlichte zit? Want als je over balkjes heengaat in gallop is de afzet al bijna meer dan als je in draf over 10cm gaat ;)

Ulinda63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-13 23:31

Floriske schreef:
Heb je toen ook al gewoon balkjes gelopen, balkjes in draf & gallop gewoon en in de verlichte zit? Want als je over balkjes heengaat in gallop is de afzet al bijna meer dan als je in draf over 10cm gaat ;)

ik heb al veel geprobeerd en ben al bang als ik nog maar eentje zie staan :D
ik heb de moed na 3 jaar echt wel verloren -O-

shiroihebi

Re: Ruiterbrevetten springen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-13 23:34

Weet je ook waarom je het zo eng vindt? Ik vind het ook eng, maar omdat ik er een keer flink af ben gevallen.

Ulinda63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-13 23:48

Riraito schreef:
Weet je ook waarom je het zo eng vindt? Ik vind het ook eng, maar omdat ik er een keer flink af ben gevallen.

ik heb dit al van kleins af aan dat ik bang ben van balken en neen, ik heb nooit iets meegemaakt dus

Bagheera_206

Re: Ruiterbrevetten springen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 07:47

Ik zal jouw topic van WWW verhuizen naar YRT.