Paard vastzetten?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Shaggy09

Paard vastzetten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-13 17:42

Hoi Bokkers,
Steeds meer mensen hoor ik vertellen over dat hun paard/pony een probleem
heeft gehad met vastzetten. Ik bedoel lostrekken, steigeren aan het touw etc.
Zelf heb ik hier ook een dramatische ervaring mee gehad, ik heb dan ook besloten
om onze pony's niet meer vast te zetten maar gewoon vast te houden. :) Dit hoor
ik ook steeds vaker.

Wat is jullie ervaring? Wat doen jullie? Ik ben benieuwd :)

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 17:46

Ik zet ze vast. Ten eerste omdat ik vind dat het gewoon moet kunnen (nu graag niet meteen een discussie over paarden die het wel en niet kunnen) en ten tweede omdat een halstertouw meestal wel breekt als er té veel kracht op komt te staan. Dus zichzelf ophangen zal niet zo snel gebeuren, en anders heb je altijd nog de veiligheidsknoop die je los kan trekken.

Ik veroordeel verder niemand die zijn paard niet vastzet, maar dit is mijn mening :)

pumbaalover

Re: Paard vastzetten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 17:53

ik heb een keer gehad dat een paard zo schrok dat de knoop niet meer los kon en ik was de oudste in de buurt(toen 11) en ik deed het toen zo dat de andere 2 (9 en 8) aan het halster moesten hangen omdat het paard probeerde te stijgeren en ik zou dan de veiligheids haak(die ene van het halstertouw waarmee je m vast maakt aan het halster) los zou maken nou dat was een klus...... de pony was zo bang dat ie in de verdediging ging en me probeerde te bijten en toen ik m dan ook vast had zij ik dat die kinderen direct de stal uit moesten want ze probeerde te gaan schoppen en toen heb ik haar los gemaakt en ben ik er zo snel mogelijk uit gegaan... was effe schrikken maar ja kan altijd gebeuren als er iets gebeurd... zet ze nog steeds aan het halster vast want normaal doet ze dat noooit...

als je pony altijd raar doet moet je het niet doen de pony zal niet snel iets overkomen maar ze kunnen natuurlijk altijd in paniek raken al ze het al eng of niet leuk vinden.... dus ligt volkomen aan de pony.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-13 19:23

Ik ga met je mee :j Mijn vriendin heeft ook pony's die hartstikke braaf zijn als de vaststaan, hoe kort het touw ook is enzo.
Maar omdat ik al veel dingen heb meegemaakt (ook zoiets als jij dus had) zet ik liever geen van mijn pony's meer vast, vind
het toch een eng idee.

pumbaalover schreef:
ik heb een keer gehad dat een paard zo schrok dat de knoop niet meer los kon en ik was de oudste in de buurt(toen 11) en ik deed het toen zo dat de andere 2 (9 en 8) aan het halster moesten hangen omdat het paard probeerde te stijgeren en ik zou dan de veiligheids haak(die ene van het halstertouw waarmee je m vast maakt aan het halster) los zou maken nou dat was een klus...... de pony was zo bang dat ie in de verdediging ging en me probeerde te bijten en toen ik m dan ook vast had zij ik dat die kinderen direct de stal uit moesten want ze probeerde te gaan schoppen en toen heb ik haar los gemaakt en ben ik er zo snel mogelijk uit gegaan... was effe schrikken maar ja kan altijd gebeuren als er iets gebeurd... zet ze nog steeds aan het halster vast want normaal doet ze dat noooit...

als je pony altijd raar doet moet je het niet doen de pony zal niet snel iets overkomen maar ze kunnen natuurlijk altijd in paniek raken al ze het al eng of niet leuk vinden.... dus ligt volkomen aan de pony.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 19:42

OPG --> YRT

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 19:48

Als je een lusje maakt heb je die zo los. Een paard hoort gewoon vast te kunnen staan. Het is een vorm van opgesloten zitten, net als een singel om zijn buik bijvoorbeeld
Een paard kun je dat gewoon leren..

Renaatt92

Re: Paard vastzetten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 12:21

Ons jonge paard ging in het begin ook in verzet als ze vast stond. ( hangen etc. ) Wij hebben haar gewoon laten staan, dat kan prima als het niet gevaarlijk wordt. Inmiddels staat gerust een uur vast.

Kimberly520

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 12:24

Ik laat die van mij gewoon losstaan :)

xAnthea

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 12:24

Mijn pony kan ik ook niet vastzetten. geen idee hoe het komt, maar hij staat eerst gewoon rustig en dan stapt hij een beetje achteruit, voelt hij die druk en panikeert dan zo hard dat hij alles stuk trekt.
gelukkig is meneertje braaf en kan ik hem ook gewoon los laten staan :')

Mijn paard zet ik wel gewoon vast, die heeft daar geen problemen mee.

chilld

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 12:26

Ik zou zeker wel je paard leren om vast te staan. Je weet nooit in wat voor situatie je terecht kan komen en je je paard echt even vast zou moeten zetten... gewoon altijd zorgen dat je een paardenknoop erin legt of een veiligheidsgespje hebt en oefenen maar. Oefening en geduld!
Alhoewel ik wel erken dat het enorm vervelend is.

Unique6

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 12:27

Ik zet mijn pony altijd vast. Ik heb zo'n poetsring met muurplaatje. Ik heb een touw met een paniekhaak, touw is niet al te sterk, dus kan waarschijnlijk wel breken met een paardenkracht. Maar ik zet ze dus vast met een paardenknoop. Als er iets aan de hand is trek ik of de knoop in 1 ruk los. Of de paniekhaak in 1 keer los. En als ponylief keihard heeft getrokken is het touw vast stuk. :+

Met dit, niet sterke, touw ga ik uiteraard niet wandelen. :j

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-13 17:25

Wat jou pony heeft, hebben beide pony's van mij :')

xAnthea schreef:
Mijn pony kan ik ook niet vastzetten. geen idee hoe het komt, maar hij staat eerst gewoon rustig en dan stapt hij een beetje achteruit, voelt hij die druk en panikeert dan zo hard dat hij alles stuk trekt.
gelukkig is meneertje braaf en kan ik hem ook gewoon los laten staan :')

Mijn paard zet ik wel gewoon vast, die heeft daar geen problemen mee.

Belle_Siem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 17:30

Ik vind dat een paard ook vast moet kunnen staan, maar ik heb er eens een achterover zien vallen toen hij zich lostrok. Ik ben nu heel huiverig om mijn paarden vast te binden als ze achteruit kunnen.
Ik zou het verschrikkelijk vinden als ze zich zouden verwonden. En volgens mij voelen ze mijn onzekerheid daarin.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 18:46

Er is een trainingstool die je kan helpen bij het leren vaststaan van je paard of pony. Het probleem omzeilen en gewoon niet meer vastzetten: 1-0 voor de pony, hij heeft gewonnen.
Als je een probleem tegenkomt dan dien je dat in mijn ogen aan te pakken.

Wat meer info over de trainingstool Aussie Tie Ring of Safe Clip en filmpjes hoe deze werken zie je hier:

http://www.youtube.com/watch?v=JMnPufIytiY

Aussie Tie Ring (vanaf 5.30)

http://www.youtube.com/watch?v=XeguCqS4YiY