Heeft ze lange of korte manen? Dotjes, vlechten, hengstenvlecht, mooi borstelen en los laten?
WillekeKnol
Geplaatst: 13-06-13 12:55
Hoe lang zijn ze? Als ze erg lang zijn, gewoon zo laten naar mijn mening en een hengstevlecht! Anders: inknotten. (Vind ik zelf altijd het mooiste )
sueann
Geplaatst: 13-06-13 13:01
hay misschien kun je Vlechten of roosjes proberen of knotten of hengsten vlecht licht ook net aan de lengte van de manen wat je allemaal kunt doen, verder nog veel plezier met je dresuur westrijd en veel succes met de maantjes!
hij heeft halflange manen maakte eerst knotjes maar daar zijnde manen nu te lang voor. een hengstenvlecht valt helaas uit.... ik heb de laatste ker een matje gemaakt maar dacht misschien heeft iemand hier nog iets aparts??
Ik vind voor een dressuurwedstrijd eigenlijk alleen knotjes mooi. Heb je een foto van de lengte van de manen van je pony? Met langere manen kun je ook gewoon knotten hoor.
Los laten lijkt mij dan het mooist. Ben ook een fan van hengsten vlechten maar je gaf al aan dat die niet bleven zitten.
chilld
Geplaatst: 20-06-13 14:00
Waarschijnlijk blijft de hengstenvlecht niet goed zitten omdat het te los zit. Dat klinkt mij in ieder geval erg bekend in de oren sinds ik heb gezien hoe strak het moet (ja echt tegen de kam aan). Oefenen! Je krijgt wellicht wel wat kramperige handen, maar volgens mij kan een hengsten vlecht bij ieder paard (Mits hij minimaal halve hals lengte heeft). Als je denkt dat je het al op zijn strakst doet; haarlak! Lijkt mij dat het dan echt niet zomaar loslaat. Succes
Loslaten mag wel. Maar dan moeten ze aan één kant hangen.
RoosMarije
Geplaatst: 15-07-13 09:40
FriesWytske schreef:
Loslaten mag wel. Maar dan moeten ze aan één kant hangen.
oké, weer wat geleerd!
jaap_2005
Geplaatst: 15-07-13 09:51
In het wedstrijdregelement dressuur van de KNHS staat het volgende:
De manen: A. gevlochten in één enkele rij van dubbel geslagen vlechtjes of knotjes die afgewerkt mogen zijn met wit band. De maantop mag daarbij los blijven, maar moet dan over de frontriem worden gedragen. B. Los gedragen goed verzorgde naar één zijde liggende manen van gelijke lengte. C. Op andere wijze dan onder (A) aangegeven ingevlochten manen. D. Totaal afgeschoren manen. Bij voorkeur wordt vlakachter de oren een stukje manen verwijderd ('derde oor'),zodat het hoofdstel een goede ligplaats heeft.
Pepper32
Geplaatst: 25-07-13 08:30
Bij lange manen als ze ook veel haar hebben maakt mijn zusje wel eens heel veel vlechtjes van de voren even uithalen en je hebt hele mooie golfjes....
Als je toch graag een hengstenvlecht heb ik nog wel een handige tip voor je. Wanneer je de hengstenvlecht gevlochten hebt knip je een stuk of 5 elastiekjes kapot en die doe je om de vlecht verdeelt. Zo blijft je vlecht toch zitten.
TailsLover1
Geplaatst: 29-07-13 23:24
of je doet gewoon een matje met allemaal leuke strikjes of roosjes erin (of allebei heeft je paard dikke manen? want dan zou je ook in 2 lagen vlechtjes kunnen doen
Persoonlijk vind ik knotten (roosjes) of een hengstenvlecht het mooist Roosjes staan waarschijnlijk dan niet zo mooi als de manen te lang zijn, maar je zou deze week kunnen oefenen om een goede hengstenvlecht te maken. En dan op de wedstrijddag er haarlak insprayen zodat het goed blijft zitten