2 shetlander verzorgpony's. (en al hun problemen)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Halflingers0

2 shetlander verzorgpony's. (en al hun problemen)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-13 18:55

*\o/* hallo!
Wij hebben dus 2 verzorgpony's. vandaag wouden we ze leren springen. we zijn ze aan het beleren omdat ze 3 zijn en nog niet beleerd zijn. we hadden eerst een balk.. daar stapte ze over heen, goed zo ! daarna een balk op hoogte . Wij helemaal in draf met ze rennen, en ze bleven gewoon daar staan ze stopte opeens, of ze rennen er langs. .. Wat moet ik doen?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 18:56

Een volwassen persoon erbij halen die wel verstand heeft van zaken :)
Zomaar wat aanrommelen is niet verstandig.

Mijati

Re: 2 shetlander verzorgpony's. (en al hun problemen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 18:58

Gewoon beginnen bij de basis: netjes mee lopen, goede band opbouwen en vragen of de eigenaar eens wil meekijken en tips kan geven. Sowieso is springen niet het eerste om aan te leren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 18:59

Net las ik nog dat een van de twee niet mee loopt met je? :Y)
Wat je dan zou kunnen doen is beginnen met de basisopvoeding en eventueel les vragen in de omgang met paarden.

Halflingers0

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-13 19:00

chelle_dora schreef:
Wat je dan zou kunnen doen is beginnen met de basisopvoeding en eventueel les vragen in de omgang met paarden.

haha jaa dank je !

Iolanthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 19:01

Voor de duidelijkheid: je was niet aan het rijden tijdens het springen?
Zet je hindernissen aan de kant van de bak en dan kun je meelopen op die manier dat er maar één uitweg is, en dat is de sprong.
Maar zoals de anderen zeggen: vragen aan iemand om te helpen en zeker ook eerst een goede basis hebben, zorg dat ze ontspannen met je meelopen en doe misschien eerst hindernissen waarbij je niet moet springen, dus bijvoorbeeld tussen balkjes lopen.

Halflingers0

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-13 19:07

Iolanthe schreef:
Voor de duidelijkheid: je was niet aan het rijden tijdens het springen?
Zet je hindernissen aan de kant van de bak en dan kun je meelopen op die manier dat er maar één uitweg is, en dat is de sprong.
Maar zoals de anderen zeggen: vragen aan iemand om te helpen en zeker ook eerst een goede basis hebben, zorg dat ze ontspannen met je meelopen en doe misschien eerst hindernissen waarbij je niet moet springen, dus bijvoorbeeld tussen balkjes lopen.

Dankje ! nee we waren niet aan het rijden, (dat kunnen ze nog niet )

Iolanthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 19:08

Oké, gelukkig dan :)

Olympia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 19:43

FZ => YRT

Halflingers0

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-13 19:53

chelle_dora schreef:

Dat hebben we ook gedaan. we hebben speciaal info opgezocht en aan de bazin gevraagd. die zij dat we moeten doortrekken of klein maken met een snoepje. hihi /3 /3

veertje99

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 19:54

Misschien kan je beter beginnen met eerst balkjes draven i.p.v meteen een balk op de grond en daarna een sprong maken. Ga longeren en laat ze dan eens over een balkje heen draven. Mijn shetlander wou eerst ook niet springen.. Ik ging niet aandringen om te springen.. Ik deed het in stapjes.. En nu springt ze gewoon mee..

Halflingers0

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-13 20:00

veertje99 schreef:
Misschien kan je beter beginnen met eerst balkjes draven i.p.v meteen een balk op de grond en daarna een sprong maken. Ga longeren en laat ze dan eens over een balkje heen draven. Mijn shetlander wou eerst ook niet springen.. Ik ging niet aandringen om te springen.. Ik deed het in stapjes.. En nu springt ze gewoon mee..

oh wat goed ! ze kunnen al longeren, en dat doen we best wel vaak. we hebben het ook gedaan in stapjes. eerst een balk op de grond leggen en gewoon een paar keer stappen er over. maar weet, wij rijden niet op ze he? dat kunnen ze nog niet. dus we hebben het langzaam opgebouwd, om gelijk dat hele verhaal over hoe we begonnen zijn tot nu te vertellen is een beetje TE. daarom heb ik even alleen de belangrijke dingen waar we nu mee zitten. hihih *D

Happie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 20:04

Begin bij het begin en niet ergens halverwege. Jij bent ook begonnen in groep 1 en niet in groep 5. Dus eerst de basis dan de rest.

Halflingers0

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-13 20:11

Happie schreef:
Begin bij het begin en niet ergens halverwege. Jij bent ook begonnen in groep 1 en niet in groep 5. Dus eerst de basis dan de rest.

jaa ~! maar we zijn begonnen daarmee. niet gelijk dingen beleren eerst was het alleeen maar elke dag borstelen en join ups, gewoon de band tussen ons versterken. dat ging goed, en steeds een stapje verder. ik denk inderdaad dat in een keer springen te veel is gevraagd, ookal zijn ze wel eens over een hoog hekje gesprongen om gras te kunnen eten (naar een ander weiland ) hihi daarom dachten we ze zijn er klaar voor. en dat denken we nog steeds, alleen we zijn te snel gegaan. we gaan nu eerst gewoon oefenen met de balk leren kennen en vaker der over stappen . hihi

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 20:12

Elke dag join ups... right :?

Begin maar bij de basis.. Boekjes lezen over paarden en topics lezen over grondwerk..

Happie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 20:14

Las volgens mij in een ander topic dat één van de twee nog moeite had met meelopen dus dan zit de basis toch niet helemaal goed. Wat doe je als je een join up doet? Eerst zorgen dat al het andere er goed in zit. Kunnen ze aan de logeerlijn, luisteren ze naar stemcommando's, lopen ze netjes met je mee, kan je met ze wandelen. Als je dat allemaal kan dan zou ik rustig beginnen met een balkjes op de grond.

Halflingers0

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-13 20:16

haha, rustig we hebben ontiegelijk veel boeken gelezen van grond werk tot natural horse man ship. we weten echt wat we doen , haha., maar we doen niet elke dag join ups. ben nu even met veel dingen tegelijk bezig dus bedoelde gewoon dat we dat wel eens hebben gedaan. het is namelijk goed voor vertrouwen. maar je gaat opeens laat je zien wie je bent en maak je je groot. is niet goed als je vaak doet, echt we weten wat we doen haha

finnens

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 20:18

nou, een echte join up zou het vast niet zijn, hooguit een beetje rondjes laten rennen :')
misschien nog wat meer boeken gaan lezen en/of les nemen? Als je wist wat je dee zou je vast niet even elke dag join ups gaan doen ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 20:24

Is als het goed is helemaal niet nodig.. Een Join Up doe je niet om een band op te bouwen of om je paard mee te laten lopen. Vraag me dan ook af of je wel de goede boekjes hebt gelezen, de boekjes van Heartland tellen niet ;)

Halflingers0

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-13 20:25

rustig dat doen we niet !!!!!! we hebben het ongeveer 3 x gedaan en we hebben ze nu een halfjaartje. nee wel een ''join up'' niet rondjes laten rennen. dat is geen join up. die wij doen moet je geduld en respectr tonen aan het paard. en daarna het paard aan jou. je maakt je eerst heel groot, van: ik ben de baas. dat hou je even vol , daaarna ga je in een hoekje staan, en kijk je met je hoofd naar beneden. dan als het goed is, komt het paard met hoofd naar beneden naar je toe. en DAT is een join up ! *\o/* *\o/*

Happie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 20:26

Betwijfel of het zo simpel werkt maar goed na al die boeken zal je vast goed op de hoogte zijn hoop ik dan maar

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 20:27

Nou schat, DAT is geen join up... Dat is gewoon je paard een rondje laten rennen en dan stil staan en hopen dat ie naar je toe komt.. Tis zeker vakantie tijd...

Zal straks even de sticky's voor je opzoeken en wat filmpjes van een JU... En sorry hoor als je dat 3x in een half jaar gedaan hebt, dan heb je geen Join Up gedaan.. En anders is het niet zo gek dat je pony niet meer mee loopt, ik zou als pony zijnde ook niet meer meedoen met die achterlijke kermis taferelen.. :D

finnens

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 20:27

Halflingers0

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-13 20:31

nou, we hebben veel hulp gehad van mensen die al JAREN ervaring hebben en ze zeiden allemaal dat we het goed doen. ook youtube geeft ons gelijk. ze rennen niet . ze staan stil. ik heb hier een boek liggen die het precies uitlegt. geloof je me dan nog niet, kom dan even een keer langs de manege Lucky stable die zegt precies het zelfde als mij !

finnens

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 20:33

Youtube geeft jullie gelijk, weet je hoeveel onzin er op Youtube staat ? :')
Maargoed, waarschijnlijk kunnen we jullie toch niet stoppen, als jullie een 'Join up' willen doen doen jullie dat toch wel.

edit; lees het topic even door wat ik net geplaatst heb..