Moet een paard perzee een stal hebben??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Renske4

Moet een paard perzee een stal hebben??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-13 16:50

Haii,
Ik heb een vraagje. Heel veel mensen vinden het zielig dat mijn pony steeds buiten staat. Dus mijn vraag is: moet een paard perzee een stal hebben?

mang

Re: Moet een paard perzee een stal hebben??

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 16:53

Hij moet op zijn minst een goede schuilmogelijkheid hebben waar hij altijd droog kan liggen, uit de wind en uit de zon kan staan. Daarbij is een stal wel altijd handig wanneer je paard bijvoorbeeld een blessure heeft.

QuintySnoepy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 16:56

Het is wel handig en slim anders als het heel hard regent wordt hij nat en krijgt hij het misschien koud.
Ook voor de vliegen is het handig in de zomer en als je hebt gereden en je pony is nat en bezweet.

Bubbleee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 16:57

Shetlanders zie je meestal 24/7 buiten staan, vaak zonder schuilstal, de koudbloeden zoals haflinger/fjord enz staan soms ook 24/7 buiten. Een warmbloed moet sowieso een stal hebben omdat die veel slechter tegen kou en regen kunnen. Maar inderdaad zoals Mang zegt, een schuilmogelijkheid is echt prettig voor een paard!!

Reusje0504

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 16:58

Een schuilmogelijkheid is wel heel belangrijk maar een paard hoeft zeker niet elke nacht op stal hoor, als je de beschikking hebt tot 24/7 buiten lopen is dat juist fijn voor je pony! Ook als je pony nat of bezweet is hoef je hem niet op stal te zetten, juist niet! Lekker buiten laten lopen:)

snorremans

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 16:59

Zoals hier boven al gezegd is, als je een goeie schuilstal hebt waar die droog staat, uit de wind, kou en zon & waar die lekker kan liggen, kom je al heel ver maar bevoorbeeld na het rijden/les en je paard helemaal bezweet is is een stal wel handig, of je zou je een staldeur in je schuilstal moeten hebben, zodat die op kan drogen op stal.

Renske4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-13 17:02

Dankjewel. Ik woon op de boerderij dus er is vast wel mogelijkheid om een schuilstal/ stal te maken.

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 18:30

Bubbleee schreef:
Shetlanders zie je meestal 24/7 buiten staan, vaak zonder schuilstal, de koudbloeden zoals haflinger/fjord enz staan soms ook 24/7 buiten. Een warmbloed moet sowieso een stal hebben omdat die veel slechter tegen kou en regen kunnen. Maar inderdaad zoals Mang zegt, een schuilmogelijkheid is echt prettig voor een paard!!

En tegen de warmte dan?
Het is niet alleen maar koud in Nederland hoor. Schaduwmogelijkheid is ook een musthave anders krijgt je paard in de zomer misschien een zonnesteek. :+.

Bubbleee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 18:32

Poiuytrewq schreef:
Bubbleee schreef:

En tegen de warmte dan?
Het is niet alleen maar koud in Nederland hoor. Schaduwmogelijkheid is ook een musthave anders krijgt je paard in de zomer misschien een zonnesteek. :+.

Haha inderdaad niet aan gedacht. :+
iig, voor elk paard is een schuilstal gewoon erg prettig..

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 18:35

:D :D :j

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 19:24

Bubbleee schreef:

Wat een onwaarheid! Een warmbloed is net als ieder ander paard een paard. Ook zij kunnen prima 24/7 buiten staan.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 19:26

Ik vind een schuilstal wel nodig. Niet eens zozeer in de winter, juist in de zomer vind ik het belangrijk als ik zie hoe de paarden naar binnen vliegen als het warm is en volle zon en dus heel veel dazen dan staan ze liever op het warmst van de dag binnen en vertrekken ze tegen de avond weer de weide in.

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 19:39

Bubbleee schreef:

Beeeetje onzin dit :)
Ik ken zat warmbloeden (arabjes) die hele winters met -20/-25 buiten staan hoor. En in de regen trouwens ook gewoon.

Schuilmogelijkheid is nodig, maar dit kan ook in de vorm van een bosje zijn. Als je een flinke weide hebt, met een stuk bos heb je bijvoorbeeld geen schuilstal nodig. Dan is het bosje (met bomen en struiken dus) vaak al voldoende. En altijd zorgen voor water natuurlijk, dat helpt ook tegen de hitte.

In Nederland moet je uitkijken met de hitte. Met de kou niet echt, wel met regen/wind combinatie. Droge kou kunnen paarden heel goed tegen, je zal ze met sneeuw ook niet snel binnen zien staan als ze kunnen kiezen. Als het regent en waait, dan wordt 't soms weleens koud :). Vandaar een minimale schuilmogelijkheid, in de vorm van schuilstal of natuurlijke schuilplekken is echt een must.

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 20:12

Bubbleee schreef:
zou wat zijn als warmbloeden niet zonder stal kunnen, al die arme koniks _O-

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 20:15

In het wild zal een paard hoogstens een struikje als beschutting opzoeken. Mijn paarden staan zélden in de schuilstal als ze er al in staan dan is dat in de zomer, in de regen en zo staan ze altijd buiten :j

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 20:15

Das makkelijk: Heb jij per see een dak nodig ? :D Of is een open huis zonder dak ook goed?

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 20:17

Mioux schreef:
Das makkelijk: Heb jij per see een dak nodig ? :D Of is een open huis zonder dak ook goed?

Mensen en paarden kan je niet vergelijken ;)
wij hebben geen dikke vacht, die isoleerd..

Gytrash24

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 20:18

Bubbleee schreef:

bijna helemaal mee eens. Behalve het warmbloed gedeelte. Als een paard van jongs af aan al gewend is kan die dat prima hoor ;) warmbloeden zijn niet mietjes. Ik zeg altijd dat worden ze gemaakt met al dat deken op bij het geringste spatje regen tja... dan zou mijn vacht ook spontaan raar gaan doen. Maar goed dat is dan weer mijn mening.

Mijn shet heeft altijd 24/7 op wei gestaan. er was wel mogelijkheid tot schuilen maar heb hem eigenlijk altijd met de kont in de wint in de regen zien staan :')
De stal waar ik nu sta is in de winter geen weidegang mogelijk... tja dan ploegen de shetjes het om en dat willen we ook weer niet. Maar ze komen dan wel gewoon 'naakt' in de padox overdag.

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 20:20

mijn 24-7 buiten paarden zijn intens gelukkig met hun schuilstalletje. Denk dat ze het wel heel erg waarderen maar niet ongelukkig zijn zonder dak, als er een boom is oid.

xTammyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 20:22

Geef ze een schuilstalletje, dan kan je paard in ieder geval kiezen!
Die van mij staat alleen binnen wanneer het heel erg waait en regent, verder altijd buiten :)

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 20:25

Een paard hoeft niet in de avond op stal. Wel heeft elk paard een schuilgelegenheid nodig voor de felle zon/regen/wind en eventueel vliegen.
een paard heeft altijd een plekje nodig waar het droog kan staan/liggen.

Het ene paard gaat er alleen met 30 graden in en staat met sneeuw en regen gewoon buiten, de ander juist andersom.
Wellicht vind je het leuk http://www.paardnatuurlijk.nl eens te lezen, daar staat genoeg info ;)

PS: een warmbloed moet helemaal geen stal hebben. ik ken genoeg warmbloeden die gewoon lekker buiten staan, puur natuur, ongeschoren en zonder deken.

In princiepe kan ELK paard 24/7 buiten. Scheer je? ja dan moet je dekens op leggen en soms ook meer dan 1 in de winter.
Scheer je niet dan heeft je paard vanzelf in de winter de juiste vacht om zich warm te houden. Met kouder weer voer je meer hooi (geen krachtvoer maar hooi) Dit geef je om ze energie te geven om zich warm te houden.

Ik vind wel, shet of niet dat een schuilgelegenheid (al is het door wat struiken en bomen waar het tussen kan gaan staan) nodig heeft. Wellicht gebruiken ze het niet, de optie is er wel voor ze. Tevens moeten ze niet alleen staan. Staan ze op een stal waar de mogelijkheid is buiten te blijven en alle anderen zijn binnen dan is je paard niet gelukkig.

Als een paard nooit eerder buiten heeft gestaan moet je in de zomer langzaam beginnen, als je dan niet scheert kan hij in de winter wel zonder, als de wintervacht niet goed doorgekomen is kun je hem op zn minst volgend jaar wel zonder dekens buiten laten.

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 21:05

VSW--YRT

Renske4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-13 21:22

aan de rand van de wei staan allemaal bomen. Meestal schuilt hij daar dan onder.