Shetlander probleem

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

HorsesNL

Shetlander probleem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-13 23:55

Heeii lieve mensen. Ik ben Paula, 13 jaar en heb een probleem.

Ik verzorg samen met een vriendin 2 shetlanders. Eigenlijk kun je de een echt verschrikkelijk noemen. Ze heten Paco en Bles, Bles is de verschrikkelijke :p.
Paco is een super lief paardje, kun je alles mee doen, kan prima aan de longe, bijt niet, trapt niet, steigerd niet en kun je heerlijk mee knuffelen ook kun je er makkelijk kleine kinderen op laten rijden. Alleen hij heeft problemen met rechtsom lopen aan de longe. Als ik hem longeer in de wei, gaat linksom prima. Zodra ik hem rechtsom zet, raced hij terug naar zn stal en sleurt je gewoon mee. Ik ben dan sterker dan mn vriendin en hou hem met moeite, maar als zij hem longeert ligt ze of op de grond, of ze moet hem laten gaan. Hoe kan ik dit verhelpen?
Dan mijn tweede probleem, Bles.
Zij is echt het tegenovergestelde van Paco, bijt, bokt, steigerd en kun je nauwelijks iets mee. Ik kan bij haar in de stal komen, meenemen en borstelen maar daar stopt het. Zodra je de longe hebt bevestigd en haar aanspoort te gaan stappen, komt ze naar je toe met open mond en probeerd ze je te bijten. Eerst heb ik geprobeerd om daarover heen te treffen, omdat ik dat advies kreeg door haar een flinke tik met de zweep te geven. Toen ik dat probeerde was dat overduidelijk geen succes. Ze steigerde tegen me op en ik kon haar met moeite van me af houden en weer op de grond krijgen. Ze stopt dan ook niet, maar gaat net zolang door tot je weg moet springen. Ze is dan ook niet bang voor de zweep en gaat het gevecht gewoon aan. Als je de wei in komt en ze is in een pissige bui, moet je rennen voor je leven omdat ze dan om je af komt galopperen, probeerd te bijten, keer steigeren en als ze wegrent je nog een bok nageeft. Ik kan er maar 1x in de week heen dus ze moeten op die dag genoeg beweging krijgen. Jullie snappen wel dat dat bij Bles niet gaat. Ik wil Bles graag helpen, beweging geven en normaal kunnen longeren. Hoeven krabben is trouwens ook een groot probleem. Ik heb echt geen idee wat ik hier aan kan doen. Ik wil dan ook heel graag tips krijgen hierover. Oja en trouwens, ik hou super veel van die beestjes en met 'die verschrikkelijke' aan het begin typ ik alleen maar omdat ik me geen raad meer weet en het verschil tussen Paco en Bles duidelijk wil maken.
Alvast bedankt voor de tips en adviezen xxx

Linsey1998

Re: Shetlander probleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-13 00:00

Blijven volhouden!

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-13 00:00

Ik krijg je verhaal niet gelezen omdat het een lang stuk tekst is. Wat is er wel uit las is dat je de baas niet bent van de pony. Met alleen maar slaan bereik je inderdaad niets, met consequent zijn bereik je veel meer. Wees kordaat en geef je grenzen aan. Als je niet weet hoe kan je hulp vragen aan iemand met ervaring. Waar is de eigenaar in dit verhaal?

othelloster

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-13 00:01

Longeer in een afgezet stuk waar de shet niet uit we gan!, en met bles heel veel oefenen en vaker komen als dat kan

Tazziexxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-13 00:05

Linsey1998 schreef:
Blijven volhouden!

Nee! Ze moeten niet in hun eentje maar wat gaan doen met die shetlander, want dan kan het nog wel eens verkeerd aflopen!

TS: Ik zou zeggen neem les van een volwassene.

HorsesNL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-13 00:09

@Percy ben inderdaad niet de baas erover. De eigenaar doet niks met de pony's, daarom verzorgen wij ze. Ze staan altijd in de wei en ik wil wel vaker komen om meer met die pony's te doen maar door mn drukke school rooster gaat dat niet.

Les van iemand nemen is geen optie, eigenaar wilt niet mee betalenen mn eigen zakgeld is bij lange na niet genoeg

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-13 00:13

Het paard corrigeren terwijl deze vrij duidelijk boven jouw staat is een slecht plan want dat pikt hij gewoon weg niet van een lagere in rang. Dat is wel een probleem. De eigenaar doet er dan wel niets mee maar kan deze wel normaal de wei in gaan? Je zult toch bij hem te raden moeten gaan. Snap dat hij niet mee gaat betalen aan les. Maar misschien is het verstandiger als je geen medewerking hebt van de eigenaar om het paard met rust te laten, elke keer dat hij voor elkaar krijgt wat hij wil maakt jouw eigenlijk "zwakker" waardoor je dat gedrag er lastiger uit krijgt. En gezien hij zich duidelijk een heel stuk boven jouw plaats moet je daar zelf niet mee aan de slag gaan.

Je kan je spaargeld toch wel opsparen, als je een goed persoon vind en deze kan jouw goede tips geven waar je dan eventueel wel zelf mee aan de slag kunt zonder jezelf in gevaar te brengen. Je kan het samen met je vriendin doen. Je hoeft niet perse elke week te lessen gewoon even sparen.

HorsesNL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-13 00:18

@Tigra_ maar wat dan? Ik heb al eens aan de bel getrokken bij de eigenaar maar die kan/doet er niks mee. Als we Bles met rust laten word ze zo dik als ik weet niet wat, ze heeft al hele tijd stil gestaan toen ik ze nog niet verzorgde en ze is nu dus al niet op gewicht. Ik weet me geen raad meer, ze moet toch beweging krijgen.

Tazziexxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-13 00:20

Ik vind dat als je geen les kan krijgen je maar moet stoppen... Sorry, maar straks is een trap echt raak en dan lig je in het ziekenhuis!

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-13 00:22

Ik denk niet dat 1x in de week beweging geven echt veel zal doen om het gewicht te veranderen daarvoor zul je echt meer aan de slag moeten.
Daarnaast is het jouw verantwoordelijkheid niet en moet je geen risico nemen. Als het paard je de wei uit wil jagen, richting jouw bijt, trapt en steigert. En daarbij totaal niet accepteert dat je hem corrigeert dan is dat gewoon gevaarlijk omdat de kans erin zit dat je het alleen maar erger maakt met "geklungel". Nu heb je wel het geluk dat het een shetlander is maar ook die moet je niet onderschatten.
Het paard accepteert op dit moment niet dat jij hem ergens op wijst dat is gewoon iets wat je niet via internet even kan oplossen misschien kan je oproep plaatsen op de bokt markt of er een bokker in je buurt zit die je kan en wil helpen.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-13 00:22

Ik vind het nogal wat om je spaarcentjes uit te geven aan les van iemand om met een, misschien wel onopgevoede, pony aan de slag te gaan. Straks steekt zij haar centjes er in en zegt de eigenaar bedankt en tot nooit meer ziens.
Ik had geschreven dat ik je verhaal niet gelezen had maar dat klopt niet helemaal want ik had wel een poging gewaagd.

Het is het in elk geval nooit waard dat je zelf gevaar loopt, dan kan je beter verder zoeken naar een andere verzorgpony. Ik weet niet hoe gemakkelijk dat is bij jullie in de omgeving natuurlijk. Het is lief dat jij zo om deze pony denkt maar de eigenaar zou dat moeten doen en jou niet aan je lot over moeten laten.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-13 00:25

Percy schreef:
Ik vind het nogal wat om je spaarcentjes uit te geven aan les van iemand om met een, misschien wel onopgevoede, pony aan de slag te gaan. Straks steekt zij haar centjes er in en zegt de eigenaar bedankt en tot nooit meer ziens.
Ik had geschreven dat ik je verhaal niet gelezen had maar dat klopt niet helemaal want ik had wel een poging gewaagd.

Het is het in elk geval nooit waard dat je zelf gevaar loopt, dan kan je beter verder zoeken naar een andere verzorgpony. Ik weet niet hoe gemakkelijk dat is bij jullie in de omgeving natuurlijk. Het is lief dat jij zo om deze pony denkt maar de eigenaar zou dat moeten doen en jou niet aan je lot over moeten laten.

Dat geld is natuurlijk niet weg gegooid want ze is sowieso een ervaring rijker. Daarnaast als de eigenaar er geen probleem mee heeft is het ook niet aan hem om daar voor te betalen. Les is niet alleen voor het paard maar, net zo goed voor TS om te leren hoe ze met de shet om moet gaan.

HorsesNL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-13 00:28

Mensen in ieder geval bedankt. Ik ga denk eerst nog maar eens naar de eigenaar en kijken of we tot iets van een overeenkomst kunnen komen en verder veel met Paco aan de slag en Bles alleen borstelen en proberen een goede en sterke band met haar op te bouwen. Dat helpt denk ik ook wel. Ik zal ook bij mensen met ervaring is hulp gaan zoeken. X

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-13 00:34

Ze is 13 jaar oud, geld zal niet voor het oprapen liggen en ik vind toch echt dat als een verzorgster een probleem heeft met een pony dat de eigenaar hierin mee moet helpen. Hij/zij heeft een verzorgster voor deze pony en dat wil zeggen dat hij/zij ook de verantwoordelijkheid hierin heeft, ook wettelijk gezien.

Dit meisje heeft geen leuke rijpony onder haar billen waar ze zelf ook veel kan leren, ze mag een shetlander verzorgen die blijkbaar niet bepaald opgevoed is. Daar kan je ook van leren maar dat kost heel veel inzet en energie waarbij je er in eerste instantie niet zo heel veel voor terugkrijgt. Dat moet ze dan ook nog gaan bekostigen? Het is nog maar de vraag of ze daar lessen voor het leven van uithaalt.

CastaMickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-13 00:38

Zo te lezen hebben jullie niet genoeg ervaring. Vraag hulp van een ervaren iemand (volwassene) want dit wordt gevaarlijk.

RoosWies

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-13 16:23

En als je iets lekkers (snoepje, biks) mee neemt, zou dat helpen?

Ik ben nog een beginner van 2 jaar les, dus ik weet nog niet veel van dit soort dingen maar wil je graag helpen :o

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-13 16:42

Een keer in de week beweging gaat niets uithalen tegen overgewicht en longeren op de wijze zoals omschreven, met uitbrekend paard, gaat meer kwaad dat goed doen. Denk aan het aanleren van een verkeerde gewoonte, maar ook aan het verkeerd belasten van de gewrichten.

Mbt Bles... lekker verzorgen en lekker mee gaan wandelen, misschien agility of schrikparcoursje doen e.d. Liever niet gaan springen, want dat is geen goed idee met een te zware pony die niet in conditie is. Om dat te verbeteren zul je minimaal 3 keer in de week daaraan gericht en met verstand van zaken aan moeten werken, en dat is voor jullie geen optie
Dus niet druk maken om het gewicht (is niet jullie verantwoordelijkheid en niet te veranderen in de beperkte tijd die jullie hebben) maar wel lekker genieten, tutten,wandelen, spelletjes doen zoals agility. Zonder iets te moeten.

Mbt de pony die gevaarlijk gedrag vertoont. Bij weg blijven; handen vanaf houden. Iedere keer als de pony wegkomt met dit gedrag /jullie wegjaagt, wordt het gedrag versterkt.
Gedrag wat wordt beloond, wordt namelijk altijd sterker.
Stel dat je iets moet doen waar je geen zin in hebt en je komt eronderuit door een grote mond op te zetten (en kunt bv lekker ijs gaan eten of zo) zul je dat de volgende keer eerder en sneller doen.
Zo is het met de pony ook.
Dit gedrag corrigeren is werk voor iemand met zeer veel verstand van zaken. Als je dat niet hebt, is het beter om gewoon niets te doen, opdat je het gedrag niet erger maakt.
(of inderdaad alleen dat doen wat wel goed gaat)
Vergis je niet... een shetlander kan ook iemand behoorlijk verwonden.
En ook hier... het is niet jullie verantwoordelijkheid.

Ik zou zeggen .... doe de dingen die de pony's leuk vinden en ga lekker tutten, wandelen en spelen en geniet. Voor iedereen leuker!

HorsesNL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-13 18:03

liljebo schreef:
Een keer in de week beweging gaat niets uithalen tegen overgewicht en longeren op de wijze zoals omschreven, met uitbrekend paard, gaat meer kwaad dat goed doen. Denk aan het aanleren van een verkeerde gewoonte, maar ook aan het verkeerd belasten van de gewrichten.

Mbt Bles... lekker verzorgen en lekker mee gaan wandelen, misschien agility of schrikparcoursje doen e.d. Liever niet gaan springen, want dat is geen goed idee met een te zware pony die niet in conditie is. Om dat te verbeteren zul je minimaal 3 keer in de week daaraan gericht en met verstand van zaken aan moeten werken, en dat is voor jullie geen optie
Dus niet druk maken om het gewicht (is niet jullie verantwoordelijkheid en niet te veranderen in de beperkte tijd die jullie hebben) maar wel lekker genieten, tutten,wandelen, spelletjes doen zoals agility. Zonder iets te moeten.

Mbt de pony die gevaarlijk gedrag vertoont. Bij weg blijven; handen vanaf houden. Iedere keer als de pony wegkomt met dit gedrag /jullie wegjaagt, wordt het gedrag versterkt.
Gedrag wat wordt beloond, wordt namelijk altijd sterker.
Stel dat je iets moet doen waar je geen zin in hebt en je komt eronderuit door een grote mond op te zetten (en kunt bv lekker ijs gaan eten of zo) zul je dat de volgende keer eerder en sneller doen.
Zo is het met de pony ook.
Dit gedrag corrigeren is werk voor iemand met zeer veel verstand van zaken. Als je dat niet hebt, is het beter om gewoon niets te doen, opdat je het gedrag niet erger maakt.
(of inderdaad alleen dat doen wat wel goed gaat)
Vergis je niet... een shetlander kan ook iemand behoorlijk verwonden.
En ook hier... het is niet jullie verantwoordelijkheid.

Ik zou zeggen .... doe de dingen die de pony's leuk vinden en ga lekker tutten, wandelen en spelen en geniet. Voor iedereen leuker!

Heel erg bedankt, heb hier heel veel aan

Lotusje555

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-13 18:08

Zoals liljeno hierboven ook al zei, ik zou van bles maar afblijven. Als hij zo slecht opgevoed is dat hij naar je gaat stijgeren is er voor jou ook geen veilige situatie meer en je hebt zelf ook nog niet de ervaring om hier goed mee om te gaan (shetlanders kunnen enorm slim zijn). Ik zou lekker met Paco verdergaan, wandelingetjes doen, balkjesstappen, misschien targetten of horse agillity. Voor het longeren zou je misschien een les kunnen nemen (misschien de ouders lief aankijken) want ik denk dat dát al heel veel zou schelen. Vaak is er maar een klein dingetje wat er fout gaat, en dat kan tot zulke problemen leiden. Ik denk dat je er wel een hoop van zou kunnen op steken.
Niet te veel zorgen maken, en vooral veel genieten van je ponies *\o/*

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-13 21:13

oeps, zie wel dat ik de namen door elkaar heb gehaald. Bedoelde natuurlijk met paco leuke dingen doen zoals wandelen,tutten en agilitie en Bles verder met rust laten.

HorsesNL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-13 21:23

liljebo schreef:
oeps, zie wel dat ik de namen door elkaar heb gehaald. Bedoelde natuurlijk met paco leuke dingen doen zoals wandelen,tutten en agilitie en Bles verder met rust laten.

Haha, ik snapte t :p

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-13 21:25

ik kan ook niets met shetlanders....moeilijke hengsten heb ik geen probleem mee,maar shets.... :7

kroontje98

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-13 21:27

Het lijkt erop dat bles de rollen heeft omgekeerd.
En je moet proberen weer de baas over Bles te kunnen zijn, maar wel langzaam en met begrip, en misschien is het beter om het met een volwassenen erbij te doen.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-13 21:29

geerke schreef:
ik kan ook niets met shetlanders....moeilijke hengsten heb ik geen probleem mee,maar shets.... :7

tss watje. :+ Shetlanders zijn zooooo gaaf. :)

Loe_Loe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-13 21:34

TS waar woon je in de buurt? Er zijn vast wel bokkers die jullie op weg willen helpen.
Als je bij mij in de buurt woont wil ik best 's een middagje bijspringen hoor.