Zonder zadelrijden, slecht ?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

louux

Zonder zadelrijden, slecht ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-13 16:37

Hii,

Is het slecht voor je pony als je heel vaak
zonder zadel rijd ?

xx

romyloverrr

Re: Zonder zadelrijden, slecht ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 16:38

een zadel is beter voor de drukverdeling , maar echt slecht om bv 3 keer per week zonder zadel te
rijden , dat lijkt mij niet :D

zoutenootjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 16:40

Het geeft puntbelasting op de rug van je pony. Je zitbeenknobbels drukken op een plek in de rugspieren. Er zijn best pony's die het niet heel erg vinden, maar zoek maar eens op puntbelasting van de rug en dan kom je verder. Een zadel verdeelt de druk als het ware over een groter oppervlak.

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 16:41

waarom zouden er pony's en paarden zijn die het wel erg vinden ?
als het goed is doen die zzitknobbels je paard / pony geen pijn hoor !

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 16:44

ligt ook heel erg aan de zit van de ruiter!

zoutenootjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 16:46

romyloverrr schreef:
waarom zouden er pony's en paarden zijn die het wel erg vinden ?Misschien omdat ze spierpijn krijgen door de extra belasting op de lange rugspier?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 16:46

Het ligt eraan wat je gaat doen; elke dag een rit van een 2 uur maken zonder zadel of even 5 minuten uitstappen. Dat eerste is minder geschikt om vaak te doen ivm gebrek aan goede druk verdeling, maar even 5 minuten uitstappen is zo'n korte belasting dat het je dat prima zonder zadel kan doen.
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 02-04-13 16:47, in het totaal 1 keer bewerkt

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 16:47

romyloverrr schreef:
waarom zouden er pony's en paarden zijn die het wel erg vinden ?

Ben ik met je oneens.

Wij zitten hoe dan ook met onze zitbeenknobbels op de rugspieren met puntbelasting dus na verloop van tijd wel degelijk hoor..

Waarom denk je dat ze vroeger ook al een laag in de vorm van een schapenvelletje oid ertussen legde??

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 16:47

upendo schreef:
Waarom denk je dat ze vroeger ook al een laag in de vorm van een schapenvelletje oid ertussen legde??

Omdat het lekkerder zit voor de ruiter :D beetje comfort haha (want ik krijg zelf last van mijn zit knobbels dus kan mij voorstellen dat paard het ook echt wel zal voelen)

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 16:49

inderdaad !
en '' na verloop van tijd '' hoe lang noem jij na verloop van tijd ?
10 minuten , 3 uur of 3 dagen ?

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 16:51

Ook, maar ook vanwege de belasting van de rug lijkt me, is wel degelijk een dempende laag, waardoor je ook minder onstabiel zit..

Nou, Romyloverrr, laten we stellen.. Na drie dagen.....

Je kan mij niet wijsmaken dat een paard rijtechnisch correct loopt met puntbelasting op de rug en als dat voorkomt gaat het paard ontlasten op die plek, anders lopen, zijn lijf verkeerd gebruiken.. Kortweg, het riedeltje van dáááág goedlopend paard.

Motje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 16:51

Dhr. van Muiswinkel van Dierenkliniek Emmeloord schrijft in zijn boek “Van hoofd tot staart” (over rugproblemen bij paarden) dat het geen kwaad kan voor de paardenrug om zonder zadel te rijden.

orion456

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 16:52

Ik heb een tijd (3 mnd, 4x id week) als nood zonder zadel gereden, omdat wij maar geen goedpassend zadel konden vinden.
Ik rij Z1 en heb ook zodanig getraind zonder zadel, wel zware oefeningen dus. Mijn paardje is daarvan vast gaan zitten in de rug, rugwervels geblokkeerd, precies op de plek waar ik zat. Zij ging hier bijna kreupel van lopen.......ik zou het dus afraden als je het vaker dan 1x id week wilt gaan doen.
Met de redenen die hierboven genoemd zijn. Doordat je met je zit (hoe je ook zit, scheef, recht, rustig of onrustig) op 1 plek zit op de wervelkolom, krijg je daar een hoge piekbelastig voor de wervels en spieren. Die zijn daar niet op gebouwd (Zelf de rugwervels die het meest geschikt zijn om te dragen niet), en daar veroorzaak je dan dus een blessure. Een zadel verspreidt die draaglast van jouw zit over de het hele dragende deel van de rugwervels en komt er (als het goed passend is) nergens een hoge piekbelasting op één bepaalde plek. Je kunt het vergelijken met dat jij een uur lang zware arbeid moet doen met de hele tijd een sterke druk op 1 plek op je rugwervels......niet echt lekker. terwijl als je een rugzak plat op je rug zou moeten dragen (zoals het paard jou draagt) dan gaat dat prima, omdat het gewicht over een groter oppervlak verdeeld wordt.

Mijn paardje is geholpen door de osteopaat en zijn de rugwervels weer los gemaakt, maar ik ga niet meer zo lang zonder zadel rijden! Dat weet ik wel.

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 16:54

RT-P -> YRT

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 16:57

Hmm de belasting op je zitbeenknobbels is denk ik niet zo'n gevaar want in principe verdeel je je eigen gewicht prima. Een boom in je zadel is daarom eigenlijk ook nutteloos en doet meer kwaad dan goed. Wat wel van belang is is de vrijheid van de ruggegraat en dit mis je toch als je zonder zadel rijdt.

xJorgx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 17:00

Ik denk de het 1x in de week niet erg is.
( ik rij zelf 1x in de week een half uurtje zonder zadel )

Yanne_RP

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 19:15

Ik rij zowat altijd zonder zadel en nergens last van. Alleen met het opspringen gebruik ik vaak een krukje zodat ik de rug niet beschadig :)

kendiva2012

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 19:49

ik denk dat pony's het wel fijn als ze een keer zonder zadel mogen inplaats van die strakke singel om je buik

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 19:52

Het is juist heel goed om op je paard te rijden zonder zadel!
Geen betere drukverdeling op de rug dan de billen van een ruiter die gewoon naadloos aansluiten op het vlees van het paard.
En voor de ruiter is het dé allerbeste manier om een hele goede zit te ontwikkelen.

Doen! Zo vaak mogelijk!

xNoah

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 20:04

Dees schreef:
Geen betere drukverdeling op de rug dan de billen van een ruiter die gewoon naadloos aansluiten op het vlees van het paard.
En voor de ruiter is het dé allerbeste manier om een hele goede zit te ontwikkelen.

Doen! Zo vaak mogelijk!

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 20:07

Dees schreef:

Doen! Zo vaak mogelijk!

Ben het er mee eens dat je er een goede zit van krijgt, maar het is niet per se de beste drukverdeling.
Stel je een zwaarder persoon voor met een kippenkont.. Dan wordt die druk helemaal niet mooi verdeeld. De zitbeenknobbels zullen dan echt in de rug prikken.
Terwijl een paar dikke billen en bredere dijen juist wel voor een goede drukverdeling zorgen. :')

louux

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-13 20:07

okee .. hihi bedankt voor de reacties allemaal

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 20:11

kort maar goed, zo af en toe kan het geen kwaad. Maar beter niet te vaak :)

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 20:18

Nachtlampje schreef:
Ben het er mee eens dat je er een goede zit van krijgt, maar het is niet per se de beste drukverdeling.
Stel je een zwaarder persoon voor met een kippenkont.. Dan wordt die druk helemaal niet mooi verdeeld. De zitbeenknobbels zullen dan echt in de rug prikken.
Terwijl een paar dikke billen en bredere dijen juist wel voor een goede drukverdeling zorgen. :')

De drukverdeling zonder zadel is nog altijd beter dan de drukverdeling met zadel.
Mensen met een zware bouw en een smal kontje zijn topzwaar en die zullen dus ook met zadel niet goed 'in het paard' kunnen zitten.

Wist je dat heel veel paarden in NL gereden worden met een zadel dat eigenlijk helemaal niet zo goed past?

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 20:45

:j
Dees schreef:
Nachtlampje schreef:

De drukverdeling zonder zadel is nog altijd beter dan de drukverdeling met zadel.
Mensen met een zware bouw en een smal kontje zijn topzwaar en die zullen dus ook met zadel niet goed 'in het paard' kunnen zitten.

Wist je dat heel veel paarden in NL gereden worden met een zadel dat eigenlijk helemaal niet zo goed past?

Ben ik het niet mee eens.
Zelf ben ik van mening dat boomzadels te vaak ongeschikt zijn voor paarden, zelf rijd ik dan ook Barefoot zodat de drukverdeling soepel is.
Als je een zwaar kippenkontpersoon op een paard laat zitten zal deze nooit echt "lekker" zitten voor het paard, maar dat is een ellenlange discussie die over en over wordt gevoerd, uiteindelijk zou dan bijna niemand op een paard mogen rijden dus die vlieger gaat gewoon niet op.
En ja, ik zie het constant :7 Of paarden met passende zadels die met bontjes voor de mooi gereden worden :j