Jullie ervaringen met ''budget'' voor je paard ?!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

xKaneau

Jullie ervaringen met ''budget'' voor je paard ?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-13 22:23

Hallo,

Ik ben vaak opzoek naar een paard om te kopen. Ik wil er al heel lang heel graag een. Ik heb voldoende tijd en het geld weet ik dus niet.
Ik wil weten wat jullie ervaringen met de kosten zijn. De stal waar ik heen wil is 220 euro per maand, met binnenbak en alles er op en er aan (eten, stal vulling, hij word binnen en buiten gezet, er zijn paddocks, er is weidegang.. etc.) Alleen de inentingen kosten 7 euro per stuk.
Met welke kosten kom ik nog meer in aanmerking, en hoeveel gaat dat ongeveer kosten ?
Ik wil een jong paardje, die eventueel zelf in te rijden is. Daar gaan een paar mensen me mee helpen..
Welk ''budget'' moet ik per maand hebben om mijn paard te kunnen verzorgen ?
Graag jullie ervaringen met de ''betalingen''.

Ook nog even een vraag hoeveel je kwijt ben bij ''onderzoekjes'' bij de dierenarts.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 22:31

ED --> YRT

Selien

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 23:38

Er zijn hier heel wat topics over te vinden, heb er zelf ook naar gezocht. :')

Rekening houden met hoefsmid, om de 8 weken (ligt er aan of je ijzers nodig hebt of niet).
Geld apart houden voor dierenarts kosten (ik ben nog aan 't zoeken of een verzekering niet beter is). Jaarlijke inenting en dure rekeningen als je paard ziek wordt kunnen heel hoog oplopen, zonder verzekering zou ik altijd 1000 apart hebben staan, met weet ik dus nog niet wat er vergoed wordt. :+
Onverwachtse dingen, stel je zadel moet gerepareerd worden. Je kunt het denk ik wel zo duur maken als je zelf wil, maar de kosten van de hoefsmid, inentingen, stalling en onverwachtse spullen die kapot gaan hou je toch. /3

Misschien hier even klikken: http://www.bokt.nl/wiki/Onderhoudskosten OF [YRT] hoeveel ben jij kwijt per maand voor je pony/paard?

lucifertje

Re: Jullie ervaringen met ''budget'' voor je paard ?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 23:48

Houd maar rekening met 500 euro per maand.

200 stalling
2 euro pd eten
35 euro per week les
125 euro hoefsmid --> 62,50 per maand
Totaal: 462.5 per maand

Dierenarts rekening paard met Einschuss in het weekend: 400 euro

BenaLaars

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 23:54

500 per maand is wel heel fors. Ik sta volpension voor €250, 1 keer per jaar enten a €20, hoefsmit is €30 per 10 weken en tandarts €100 per jaar. Verder voer ik extra bij wat een zak of 2 per maand is a €24 totaal.
Meer ben ik niet kwijt. Heb nog nooit een da rekening gehad, maar heb welwat achter de hand. Met €300 kom ik prima rond per maand. Les kan je zo gek maken als je wil, van €60 per 45 min tot €30 per uur.

Ow en niet te vergeten wormenkuur is 22,50, maar heb een groot paard dus moeten er 2 in!

xKaneau

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-13 17:41

Selien schreef:
Er zijn hier heel wat topics over te vinden, heb er zelf ook naar gezocht. :')

Rekening houden met hoefsmid, om de 8 weken (ligt er aan of je ijzers nodig hebt of niet).
Geld apart houden voor dierenarts kosten (ik ben nog aan 't zoeken of een verzekering niet beter is). Jaarlijke inenting en dure rekeningen als je paard ziek wordt kunnen heel hoog oplopen, zonder verzekering zou ik altijd 1000 apart hebben staan, met weet ik dus nog niet wat er vergoed wordt. :+
Onverwachtse dingen, stel je zadel moet gerepareerd worden. Je kunt het denk ik wel zo duur maken als je zelf wil, maar de kosten van de hoefsmid, inentingen, stalling en onverwachtse spullen die kapot gaan hou je toch. /3

Misschien hier even klikken: http://www.bokt.nl/wiki/Onderhoudskosten OF [YRT] hoeveel ben jij kwijt per maand voor je pony/paard?

Thanks. Van mijn vader, als ik een paard heb, moet ik hem sowieso verzekeren.
Natuurlijk wel even kijken welke verzekering wat dekt.
Ik ben geen lief hebber van hoefijzers, maar als het paard ze nodig heeft, neem ik ze wel.
De inentingen krijg je daar voor 7 euro per stuk op stal.

xKaneau

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-13 17:43

lucifertje schreef:
Houd maar rekening met 500 euro per maand.

200 stalling
2 euro pd eten
35 euro per week les
125 euro hoefsmid --> 62,50 per maand
Totaal: 462.5 per maand

Dierenarts rekening paard met Einschuss in het weekend: 400 euro

De stalling daar is 220 euro, eten en alles zit er bij in.
Ik heb les van een dochter, van een vriendin van mijn moeder, die vraagt 10 euro per les, omdat ik het ben.
Hoefsmid komt wel goed.

xKaneau

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-13 17:47

LenaBaars schreef:
500 per maand is wel heel fors. Ik sta volpension voor €250, 1 keer per jaar enten a €20, hoefsmit is €30 per 10 weken en tandarts €100 per jaar. Verder voer ik extra bij wat een zak of 2 per maand is a €24 totaal.
Meer ben ik niet kwijt. Heb nog nooit een da rekening gehad, maar heb welwat achter de hand. Met €300 kom ik prima rond per maand. Les kan je zo gek maken als je wil, van €60 per 45 min tot €30 per uur.

Ow en niet te vergeten wormenkuur is 22,50, maar heb een groot paard dus moeten er 2 in!

300 euro klinkt niet erg gek. Mooi bedrag, ik had er veel meer van verwacht.
Ik denk wel dat ik het ga redden, want we hebben nu alvast 2000 achter de hand voor onverwachte kosten.
Ook willen we het paard verzekeren. Les heb ik best goedkoop. Extra voer komt wel goed.
Ik heb daarnaast per maand maar rond de 400 euro voor alles.
Zou ik dit redden ?

Blackberry28

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-13 17:50

De voorrijkosten van de da zijn al gauw 40 euro en dan komt er dus nog het een en ander bij als hij wat moet doen. Als je je paard voor alles wilt verzekeren moet je hem wel klinisch en röntgenologisch laten keuren anders sluiten ze vaak dingen uit. Ook heb je in veel gevallen te maken met een eigen risico per jaar en dat er maar 80% wordt vergoed bijvoorbeeld.

Wat je per maand kwijt bent aan je paard ligt er maar net aan natuurlijk, maar zal al snel rond de 300/350 euro per maand zijn.

Succes!

BenaLaars

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-13 17:56

Tja, je kan de pech hebben regelmatig een da nodig te hebben. Ik heb m in 3 jaar 1 maal telefonisch geraadpleegd over een huidschimmel en ben op zijn advies een potje imaverol gaan halen bij de welkoop. Ik reken dus geen honderder euro's extra per maand voor da kosten, omdat dat eerder uitzondering dan regel zou moeten zijn. Zolang je geld achter de had hebt, red je t heus wel met die €300

Merleayslinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-13 21:50

Misschien ook handig om rekening te houden met aankoop benodigheden zoals dekens, poetsspullen, zadel, hoofdstel, vliegenspray etc. Hier gaat vaak meer geld in zitten dan je verwacht.
Kosten hiervan kan ik je niet geven omdat het er maar net aan ligt watvoor kwaliteit je wilt/nodig hebt.

xKaneau

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-13 21:29

Merleayslinn schreef:
Misschien ook handig om rekening te houden met aankoop benodigheden zoals dekens, poetsspullen, zadel, hoofdstel, vliegenspray etc. Hier gaat vaak meer geld in zitten dan je verwacht.
Kosten hiervan kan ik je niet geven omdat het er maar net aan ligt wat voor kwaliteit je wilt/nodig hebt.

Het zadel kan ik lenen van een vriendin van me. De dekens en zo komen wel goed. Ik heb zelf een hoofdstel, 20 verschillende poets bostels, shampoo's, Jodium shapmoo, creams.. Vliegen-spray leen ik ook van die vriendin. Verder koop ik af en toe een dingetje die ik nodig heb !

xKaneau

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-13 21:30

LenaBaars schreef:
Tja, je kan de pech hebben regelmatig een da nodig te hebben. Ik heb m in 3 jaar 1 maal telefonisch geraadpleegd over een huidschimmel en ben op zijn advies een potje imaverol gaan halen bij de welkoop. Ik reken dus geen honderder euro's extra per maand voor da kosten, omdat dat eerder uitzondering dan regel zou moeten zijn. Zolang je geld achter de had hebt, red je t heus wel met die €300

Ja, een pech paard moet ik niet hebben.. Dat word teveel inderdaad.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 21:38

Maar dat weet je nooit van te voren

XAnoukdb

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 21:58

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 22:12

Wat komen sommige hier met bedragen zeg :')

Wat mijn paard mij vorig jaar gekost heeft:
2760 aan stalling
47 aan wormenkuren (3 'gewone' en een speciale)
200 aan hoefsmid (2 keer €50, 4 keer €25)
25 aan enting toen rhinovirus rond ging
110 aan osteopathie

€260 per maand gemiddeld dus

En dan tel ik het voer niet mee, dit hoef jij ook niet te doen (zit bij jou stalling inbegrepen, bij mij niet).
Entingen krijgt de mijne niet, heeft geen middeltjes nodig, bezoeken van de hoefsmid krijgt die genoeg, tanden zijn nog netjes dus geen tandarts bezoeken,
dekens heb ik in de afgelopen 4 jaar maar 2 gekocht (tweede hands, 150 en 200 grams) €50, er komt binnenkort nog een 200 grams bij, een regendeken krijgt ze verder niet (regen vind ik alleen erg als het koud erbij is, is het koud heeft ze ook x aantal grams).

Trouwens, ik bespaar nergens op, paard krijgt gewoon enkel bezoek van tandartsen, hoefsmeden, dierenartsen als het nodig is, ik ga geen €500 per maand uitgeven 'voor niks'.
Eenmalige aankopen als zadel, hoofdstel, dekjes, halsters etc kun je zo duur maken als je het wilt.

Ik kijk eens even voor jou als je een D pony koopt (ivm kuren, smidkosten...)
€220 x 12 aan stalling
€10 x 3 en €20 x 1 aan wormenkuur (verschilt per stalling)
€25 x 1 aan entingen (enkel eerste jaar het dubbele als het paard nog nooit geënt is)
€25 x 8 tot €40 x 8 aan hoefsmidkosten (rondom zonder ijzers, bespaard gelijk op de dierenartskosten)
€100 x 1 aan tandarts, osteopaat, masseur die het paard 'toevallig' nodig heeft

Daarbij in het begin ;
€1500 voor een paard + gekeurd door eigen dierenarts
€300 voor een zadel (2ehands)
€25 voor hoofdstel (Decathlon, heb er 2 die al 4 jaar perfect meegaan)
€30 voor een dekje
€15 voor een fles goede vliegenspray (zeker kopen!)
€15 voor een vliegenmasker
€50 voor 2 winterdekens (als je wilt gaan scheren, scheren kost zo'n €50)
€30 voor een vliegendeken
€25 voor een fleecedeken