Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
bugpluisje schreef:Hey, waarschijnlijk heb je bij de dekjes en je halster met touw gekeken naar wat je ook leuk vind (die zijn ook goedkoper te krijgen namelijk). Da/hoefsmid en tandarts zijn de kosten "variabel". Gaat je paard op ijzers of niet? Kappen is gemiddeld 30 euro per 8 weken, tandarts laat ik alleen komen als ik merk dat mijn paard ergens last van heeft en zit rond de 70 euro, da is afhankelijk van of je paard wat krijgt (houd wel rekening met de wormenkuren en de influenza enting (laatste kost 25 a 30 euro excl voorrijkosten, wormenkuren variëren qua prijs). Je zadel heb je op 200 euro gezet (als je een paard met een moeilijke rug treft dan ga je er met 200 euro niet komen). Voor 200 euro een goed tweedehands zadel zonder gebreken vinden dat ook nog past is vaak ook een moeilijke klus, ik zou die dus zeker op rond de 800 euro zetten zodat je wat ruimte hebt om evt via iemand die ook kan aanmeten een goed tweedehands zadel te kopen wat ook echt past. Voerbak, ligt eraan wat je wilt kopen, voor 15 euro via agradi.
Het is dus maar net hoe je eea bekijkt en waar je je prioriteiten wilt leggen, maar ga met schatten van wat het kost niet te krap zitten. Ik weet uit ervaring inmiddels dat het altijd duurder uitvalt dan je in eerste instantie verwacht (ps heb je ook aan een klinische keuring ed bij aankoop paard gedacht?)
Heel veel succes in ieder geval!
XAnoukdb schreef:Wat: Kosten per keer:
Paard 2000 - kan goedkoper ligt er aan wat voor een paard
Zadel 200 - goedkoop is duurkoop
Zadeldekjes (2) 50 - ik weet niet of je voor hv polo dekjes gaat of voor een standaard qhp dek
Hoofdstel 40 - denk wel redelijk goed
Halster 13 - denk wel redelijk goed
Halstertouw 6 - denk wel redelijk goed
Voer 50 per maand - ligt er aan of jij echt sport ambities hebt maar verzorgponys krijgen bv alleen hooi
Binnenbak rijden 5 per maand - weet niet hoeveel dat bij jullie kost
Dierenarts/ 60 per maand - er zijn maanden dat je helemaal geen dierenarts nodig hebt en maanden dat je opeens 1000 euro
hoefsmid/tandarts kwijt bent / ik weet niet of je paard op ijzers staat
Wedstrijden 20 per maand- weet niet hoeveel je wilt gaan starten
Bontje onder het
zadel 15 - is niet perse nodig
Eigen voerbak 45 - ligt er aan of je ijzer of plastic neemt
Lessen bij Paulien
2x per maand 60 per maand- geen idee hoeveel het bij jullie per maand kost
Evt. Verzekering?
Totaal 2564
XAnoukdb schreef:Mijn moeder had dus gevraagd of ik dan de maandelijkse kosten en de aankoopkosten op een rijtje kon zetten, zien jullie iets waarvan de prijs anders is of als ik iets ben vergeten ofzo?
Wat: Kosten per keer:
Paard 2000
Denk dat dat hoger zit, denk 3000 en/of hoger
Zadel 200
Voor een goed dressuur zadel zit je al gauw op de 1000 euro .
Zadeldekjes (2) 50
Zit je wel goed!
Hoofdstel 40
Denk wat hoger , 100 euro ongeveer voor een goed hoofdstel
Halster 13
Zit je goed.
Halstertouw 6
zit je goed.
Voer 50 per maand
Zit je goed.
Binnenbak rijden 5 per maand
Zit je goed.
Dierenarts/hoefsmid/tandarts 60 per maand
Hier zit je ook wel hoger bij, een hoefsmid betaal je al gauw 100 euro maar dan wel met ijzers.
Wedstrijden 20 per maand
zit je wel goed.
Bontje onder het zadel 15
zit je ook wel goed.
Eigen voerbak 45
zit je ook wel goed.
Lessen bij Paulien 2x per maand 60 per maand
Zit je goed.
Evt. Verzekering?
Totaal 2564
even wat extra info: Het paard wordt gestald bij mijn oma achter in de tuin bij een stal met weidegang, de kosten voor het voer zijn niet zo hoog omdat we het goedkoper krijgen.
Suusie22 schreef:de kosten van het zadel kan omhoog naar 600 euro denk ik wel wil je een beetje zadel hebben.
MarZarascha schreef:Zou dus wel even een kijkje op tweedehandssites etc. nemen, het kan heel veel geld schelen.
Als je niet veel weet over zadels, kan je het best iemand vragen die er wel verstand van heeft of een zadelmaker inhuren. Een goed zadel is van groot belang.
Tip: Koop geen goedgebruikte tweedehandszadels, de kussen zijn (mits opgevuld) al niet zo goed meer en kunnen je dus alsnog een hoop geld gaan kosten.
XAnoukdb schreef:Mijn moeder had dus gevraagd of ik dan de maandelijkse kosten en de aankoopkosten op een rijtje kon zetten, zien jullie iets waarvan de prijs anders is of als ik iets ben vergeten ofzo?
Paard 2000
Zadel 200
reken minimaal op 600 euro
Zadeldekjes (2) 50
Hoofdstel 40
Halster 13
Je hebt ze ook voor 8 euro
Halstertouw 6
Voer 50 per maand
Binnenbak rijden 5 per maand
Dierenarts/hoefsmid/tandarts 60 per maand
Heb je niet iedere maand, maar is wel handig een potje te maken. Hoefsmid ligt er aan of je er ijzers onder wilt of niet
Wedstrijden 20 per maand
Je bent in de meeste gevallen al 10 euro per proef kwijt
Bontje onder het zadel 15
Is helemaal niet nodig
Eigen voerbak 45
Paard kan ook vanaf de grond eten. Is ook nog beter voor hem.
Lessen bij Paulien 2x per maand 60 per maand
Evt. Verzekering?
Totaal 2564
even wat extra info: Het paard wordt gestald bij mijn oma achter in de tuin bij een stal met weidegang, de kosten voor het voer zijn niet zo hoog omdat we het goedkoper krijgen.
Paard 2000 kan goedkoper ligt eraan wat je wilt.
Zadel 200 dat is wel erg weinig, mijn 2e hands is 475 geweesten dan hadden we nog geluk. wel altijd bij een zadelpasser kopen/laten nakijken.
Zadeldekjes (2) 50 kan wel maar de echte leuke dekjes zijn meestal duurder
Hoofdstel 40 dan heb je wel een slecht hoofdstel je komt meestal rond 60/70 euro en dan heb je wel een leuk hoofdstelletje.
Halster 13 ja dit klopt wel.. alleen ik ben meestal rond de 25 euro kwijt voor een halster.
Halstertouw 6 ja klopt opzich wel
Voer 50 per maand ik ben 10 euro aan voer kwijt per maand dus dat is wel heel duur.
Binnenbak rijden 5 per maand ook dit is wel erg weinig... lijkt me niet dat dit per maand is maar per keer rijden?
Dierenarts/hoefsmid/tandarts 60 per maand je moet er wel rekening mee houden dat eventuele DA kosten tot hoog kunnen oplopen....
Wedstrijden 20 per maand lijkt mij een beetje weinig? hoeveel wedstrijden wil je hiervan rijden?rijd zelf nog geen wedstrijden maar mij lijkt het erg weinig
Bontje onder het zadel 15 bontje is rond de 60 euro.... tenminste ik ken ze niet heel veel goedkoper. teminste niet als je een beetje een redelijke kwaliteit wil
Eigen voerbak 45 dit weet ik niet sta op een pensionstal...
Lessen bij Paulien 2x per maand 60 per maand ja dit klopt
Evt. Verzekering? 225 per jaar ofzoiets? ik weet niet precies ik betaal dit niet maar mijn vader
Totaal 2564
even wat extra info: Het paard wordt gestald bij mijn oma achter in de tuin bij een stal met weidegang, de kosten voor het voer zijn niet zo hoog omdat we het goedkoper krijgen. staat het beestje dan alleen? dan zou ik er sowieso niet aan beginnen paarden zijn kudde dieren....
_gitte_ schreef:Als je gaat kijken voor een paard kan je er mischien de spullen zoals zadel en hoofdstel wel bij kopen.
Dan weet je zeker dat het voor het paard past en zo bespaar je weer de kosten van een zadelmaker uit.
XAnoukdb schreef:Ik ben ook van plan wel wat dingen 2e hands te kopen, zodat het niet te duur wordt, hopelijk zit het zadel erbij maar anders ga ik die niet 2e hands kopen.