juist lichtrijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

madebygifi

juist lichtrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-13 19:31

ik zit met een probleem !!!
er zijn waarschijnlijk al veel forums van maar ik heb nog nergens mijn antwoord kunnen vinden .
Mijn probleem is is dat ik altijd op het verkeerde been licht rij en ik probeer te kijken maar het lukt me toch nog altijd niet .
heeft er misschien iemand tips ????

muis_lover

Re: juist lichtrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-13 13:09

Heel flauw maar toch altijd kijken als je in draf zit. Ook kan je het proberen aan te voelen.

RivaldoX

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-13 14:38

jezelf aanleren om elke keer bij van hand veranderen en na overgangen te kijken of je juist zit. Ik help een jong meisje die het allemaal ook nog moet leren. Het viel me op dat als ze haar gekleurde peesjes om had zij het wel goed kon zien. weet niet precies hoe het kan maar misschien ook het proberen waard in het begin? Op een gegeven moment zal je het snappen en dan is het een kwestie van aanleren, na een tijdje zal het automatisch gaan.

Marjolijnvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 08:18

Het is een kwestie van gevoel en er niet al te gespannen mee omgaan. Misschien helpt het als je tijdens een andere les je er op gaat trainen om te zien of een andere ruiter op het goede been zit. Dit kan veel helpen.
Misschien is het ook mogelijk om eens prive les te krijgen om hier rustig aan te werken.

Succes.

CrazyIris

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 08:55

ik kijk meestal naar het binnenbeen, als dat naar voren gaat, gaan zitten.

Marsje_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 09:00

Probeer in stap al naar het buitenvoorbeen te kijken en elke keer als je in stap het buitenvoorbeen naar voren ziet gaan zeg je bij jezelf of hardop nu. Als het kan laat iemand je hierbij helpen dat je echt ziet dat de schouder (het been dus) naar voren gaat en dat je op het juiste moment nu zegt. Als dat in stap lukt probeer het dan in draf doorzitten en daarna met lichtrijden. Hopelijk hebt je er wat aan, als je het eenmaal doorhebt gaat het daarna bijna automatisch net als het lichtrijden zelf.

Milty

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 20:35

Ik keek altijd naar het buitenvoorbeen, als ik zat als die naar voor ging, dan weet ik dat ik verkeerd zat. Mijn oplossing daarvoor: Gewoon heel even blijven lichtrijden en dan 1 keer als je gaat zitten, 1x doorzitten en dan weer verder gaan en dan zit je weer goed. Ik hoop dat ik het een beetje duidelijk heb kunnen uitleggen, het is voor mij zo logisch en moeilijk onder woorden te brengen.

Succes!

XMandylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 16:33

Als je gaat aandraven , moet je de eerste 2 drafpassen doorzitten, dan kun je lichtrijden . Soms voel je dit verkeerd aan, en zit je 1 of 3 passen door . Dan wissel je gewoon van been . Hoe dat moet stat hierboven al wel ;)
Als je merkt dat je verkeerd zit, ga dan 2 passen doorzitten .

Bodinee_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 17:02

Naar mijn mening is het de kunst om het te gaan voelen en daarna pas te controleren.
Klopt het dat je wel kan zien dat je verkeerd zit maar moeite hebt met het herstellen ervan en moeite hebt dat als je aandraaft het moeilijk vind om gelijk goed te gaan lichtrijden?

Misschien helpt het je dat als je aandraaft je door blijft zitten. Dan kijk je gewoon recht voor je uit en ga je proberen te voelen wanneer je moet gaan staan. Als je denkt dat je moet gaan staan ga je staan, daarna controleer je door te kijken of je goed zit.
Dit kun je een paar keer zo oefenen, dus tijdens het rijden een paar passen door te gaan zitten (je hoeft te passen niet te tellen), en weer gaan staan als jij denkt dat het goed is.
Zo kun je gaan leren voelen wanneer je moet gaan staan en wellicht helpt dit jou!

Succes in ieder geval!

juliaspeex
Woonplaats: Op aarde, naast mijn buren, een dak boven mijn hoofd uhhm in zuid holland ergens...

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 17:23

CrazyIris schreef:

Het is net andersom, als het buitenbeen naar voren gaat (de kant van de muur) dan moet je gaan staan. Dat komt omdat het buitenbeen langere passen maakt dan het binnenbeen, het buitenbeen loopt al het ware meer.

En als je dus verkeerd zit dan moet je 2 x doorzitten. En dan rijd je wel op het goede been licht

Bodinee_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 17:42

juliaspeex schreef:
CrazyIris schreef:

Het is net andersom, als het buitenbeen naar voren gaat (de kant van de muur) dan moet je gaan staan. Dat komt omdat het buitenbeen langere passen maakt dan het binnenbeen, het buitenbeen loopt al het ware meer.

En als je dus verkeerd zit dan moet je 2 x doorzitten. En dan rijd je wel op het goede been licht

Dat bedoeld Iris toch ook. Als het buitenbeen naar voren gaat moet je gaan staan, maar als het binnen been naar voren gaat moet je gaan zitten (dan is het buitenbeen dus naar achter en moet je ook zitten). Dat is hetzelfde.

En dat een paard met het buitenbeen langere passen maakt mag je me uit gaan leggen. Want je verteld me nu iets waar ik echt nieuwsgierig naar ben. :')

Mesteno

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 21:35

probeer in het begin bij het draven effe overdreven naar beneden te kijken en langzaam normaal te zitten en lichtrijden zodat je ziet welke been er naar voren gaat als je staat :) En je voelt zeker het verschil als je op het verkeerde been zit maar lang niet altijd hihi XD... en ja probeer te onthouden bij elke struikelingetje of als je van hand gaat veranderen...

en anders aan je instructeur vragen

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 21:40

CrazyIris schreef:

Andersom is makkelijker, dan ga je samen met het been naar voren.

juliaspeex
Woonplaats: Op aarde, naast mijn buren, een dak boven mijn hoofd uhhm in zuid holland ergens...

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 09:18

xSlvna schreef:
CrazyIris schreef:

Andersom is makkelijker, dan ga je samen met het been naar voren.

Ka dat bedoelde ik ook dan gaat het makkelijker vind ik!

CrazyIris

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 16:53

ik doe dat vooral omdat ik meestal op mijn rechterhand rijd en de manen van het paard waar ik op rijd zijn echt lang en ze liggen langs de linkerkant, dus vaak kan ik het gewoon niet goed zien ;)

juliaspeex

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 19:03

CrazyIris schreef:
ik doe dat vooral omdat ik meestal op mijn rechterhand rijd en de manen van het paard waar ik op rijd zijn echt lang en ze liggen langs de linkerkant, dus vaak kan ik het gewoon niet goed zien ;)

Waarom rijd je meer op rechterhand dan linkerhand? Vind je pony het fijner lopen?

CrazyIris

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 19:12

ja dat is haar betere kant ;) maar ik rijd ook veel op mn linkerhand hoor, maar gewoon iets meer op het rechterhand...

VosjeN

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 21:21

Er zijn hier al heel veel tips gegeven over hoe je kunt leren voelen of je 'op het goede been zit', en hoe je van been moet wisselen wanneer je ontdekt dat je op het verkeerde been zit. Ook de tip om bij iedere keer van hand verwisselen (en wanneer je paard / pony struikelt :Y) ) te controleren of je goed zit kwam al langs. Hier zal ik dus niets meer over zeggen. Echter, TS schrijft in haar openingspost:

madebygifi schreef:
ik zit met een probleem !!!
... Mijn probleem is is dat ik altijd op het verkeerde been licht rij en ik probeer te kijken maar het lukt me toch nog altijd niet ...

Hieruit maak ik op dat TS misschien vooral moeite heeft om te zien of ze juist wel of juist niet op het goede been lichtrijd. Ik herken dit heel erg duidelijk; jarenlang heb ik geen antwoord kunnen geven op de vraag of ik op het goede been zat. Ik wist het (ook toen al..) perfect: "staan als het buitenvoorbeen naar voren gaat". Maar toch bleef het erg lastig om te zien (en voelen!) of dat ik goed zat. Ik kon de informatie van het bewegend voorbeen heel erg slecht aan de informatie van mijn eigen bewegingen koppelen.

Wat mij hierbij heel erg heeft geholpen is om me steeds toch maar op 1 ding te concentreren. Eerst focuste ik me op de beweging van het voorbeen, daarbij zei ik dan steeds zachtjes in mijn hooft nu, nu, nu, nu, op de momenten dat het buitenvoorbeen naar voren ging. Wanneer dat ritme dan in mijn hoofd zat dan verplaatste ik mijn aandacht naar mijn eigen beweging (het lichtrijden of het gaan lichtrijden), doordat ik dan nog steeds zachtjes voor mezelf "nu, nu, nu" zei kon ik zo kijken of ik wel of niet goed zat. Ik deed er gerust meerdere rondjes bak over om te besluiten of ik nu wel of niet goed zat... En dan daarna uiteraard nog tig keer controleren -O- zo blijf je wel bezig in je les.

Twee dingen om hoop uit te putten; ik heb er goed van leren doorzitten (steeds weer blijven zitten tot ik het wist, en weigeren licht te rijden wanneer ik het he-le-maal zat was...) en het is met de jaren vanzelf makkelijker geworden (oei, nu voel ik mij oud....). Tegenwoordig kan ik redelijk goed zeggen of ik wel of niet goed zit. Ik zit nog maar een enkele keer fout :D

puppy1128

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-13 00:06

Rij je in een bak met spiegels waar je het in kan zien? Want misschien kan je in de spiegels kijken, en dan pas kijken naar de been. Misschien dat je het daarna wel ziet :)

Summerfly

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-13 13:31

Gewoon blijven kijken, dan komt het vanzelf goed! Ik heb het zelf ook heel lang niet kunnen zien en nou gaat het goed. Ik kan het op mijn verzorgpaard (Fries) nog steeds niet zien, maar dat gaat ook steeds beter!

Senna012

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-13 14:33

Kijk naar beneden ( doe ik ook ) om te kijken op welk been je zit. Ook rij ik licht op gevoel, is altijd handig ;) Met licht rijden moet je altijd geduld hebben. Ik het begin lukten mij het ook niet! Succes ;)

juliaspeex

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-13 18:15

Eigenlijk kijk ik zelde meeromdat ik voel wanneer ik verkeerd zit en ik, als ik aandraaf, meteen op het goede been lichtrij

CrazyIris

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-13 18:18

hoe voel je dat dan eigenlijk?

juliaspeex

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-13 18:31

CrazyIris schreef:
hoe voel je dat dan eigenlijk?

ik ga scheep zitten of onregelmatig lichtrijden, en dan weet ik al nu zit ik op het verkeerde been, ik rij als zinds me 4e bij kennisen en toen ik 7 was op de manege, dus ik voel het nu wel aardig door te kijken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-13 18:37

XMandylover schreef:
Als je gaat aandraven , moet je de eerste 2 drafpassen doorzitten, dan kun je lichtrijden . Soms voel je dit verkeerd aan, en zit je 1 of 3 passen door . Dan wissel je gewoon van been . Hoe dat moet stat hierboven al wel ;)
Als je merkt dat je verkeerd zit, ga dan 2 passen doorzitten .

Dat is niet helemaal waar. Je kan gewoon direct al gaan licht rijden, als je dan verkeerd zit kun je altijd nog 2x doorzitten.