Hoe kom ik op hoogniveau?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

RomyHorseX

Hoe kom ik op hoogniveau?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-12 15:41

Hoi, ik rijd al 4 jaar ben 13 jaar en heb 2 paarden ingereden. 1 daarvan is nu een braaf lespaard. Het andere paard is braaf maar alleen bij mij en de gene die mij les geeft, maar daar ga ik nog mee verder. Ik rijd ook op een manege op de paarden. Ik wil graag op hoogniveau paard leren rijden. Ik heb Anky van Grunsven ongeveer een week geleden een brief geschreven met de vraag of ik misschien bij haar een leskon nemen. Het antwoord was dat daar alleen mensen op heel hoogniveau rijden. Ik vond dit jammer maar snapte het wel. Ik denk dat je ook hoger kunt komen als je een eigen paard hebt. Ik spaar al een tijd maar heb nog steeds niet genoeg, en als ik genoeg heb vinden mijn ouders heet heel misschien niet goed. Daar zijn ze nog niet helemaal uit. Weten jullie misschien wat ik kan proberen?
Alvast bedankt voor de reacties!

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 15:46

Je hebt mensen die hun paard aanbieden als bijrijdpaard bij sommige daarvan is het mogelijk om ook aan wedstrijden mee te doen, alleen zal je dan wel zelf vaak voor het geld moeten zorgen en vervoer. Dus opzoek gaan naar mensen die iemand zoeken voor hun paard te rijden, mocht je dat goed kunnen en je krijgt contacten in de paardenwereld rol je er vaak vanzelf wel ergens in maar dan moet je wel wat in huis hebben.

4EverHobbes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 15:47

Heel hard gaan sparen en nog harder trainen. Met een goede instructeur. Dat is het begin.
Of je talentvol bent moet dan blijken. Wedstrijden gaan rijden. En ik denk dat je ook heel veel geluk moet hebben.

RomyHorseX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-12 15:57

Tigra_ schreef:
Je hebt mensen die hun paard aanbieden als bijrijdpaard bij sommige daarvan is het mogelijk om ook aan wedstrijden mee te doen, alleen zal je dan wel zelf vaak voor het geld moeten zorgen en vervoer. Dus opzoek gaan naar mensen die iemand zoeken voor hun paard te rijden, mocht je dat goed kunnen en je krijgt contacten in de paardenwereld rol je er vaak vanzelf wel ergens in maar dan moet je wel wat in huis hebben.

Bedankt! De paarden die ik inrijd/heb ingereden zijn nu ook mijn bijrijd paarden.. Ik ga kijken of mensen iemand zoeken die wedstrijden voor ze wil rijden.

RomyHorseX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-12 15:59

4EverHobbes schreef:
Heel hard gaan sparen en nog harder trainen. Met een goede instructeur. Dat is het begin.
Of je talentvol bent moet dan blijken. Wedstrijden gaan rijden. En ik denk dat je ook heel veel geluk moet hebben.

Ik lesde bij iemand die heel veel mensen kende in de paarden wereld. Ik reed daar met mijn bijrijdpaard maar die overleed plotseling. Daarna ben ik daar gestopt omdat ik haar manier van les geven niet erg fijn vond. Zevond wel dat ik heel goed reed maar ja ik en mijn paard moeten het ook leuk vinden toch? :j
Laatst bijgewerkt door RomyHorseX op 18-12-12 16:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 16:00

Je hoeft in het begin echt niet per se van Anky les te hebben hoor om op een hoog niveau te komen ;) Je hebt al les lees ik op je bijrijpaarden. Dat is ook al een goed begin!

moonshine88

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 16:04

Moed, wil en doorzettingsvermogen is nodig, niet persé Anky!

Ga lekker rijden, lessen, kijken naar anderen, concoursen rijden en concoursen bezoeken! Je bent nog jong, geniet er wel van, Op hoog niveau ben je niet met een jaar! Eerder met 10 jaar! En dan is het nog voor de meesten van ons niet weggelegt!

troi

Re: Hoe kom ik op hoogniveau?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 17:38

Hoog kom je door veel te oefenen en goed les te krijgen, priveles is dan echt het beste. Ook is het altijd nuttig om te kijken naar anderen die les krijgen zodat je daar ook van leert en filmpjes van jezelf te laten maken zodat jij ook kan terugzien wat je precies goed en fout doet. Als je dapper bent plaats je die filmpjes op bokt en vraag je advies. Vaak krijg je dan vrij stevig commentaar maar wel eerlijk dus daar kun je wel veel aan hebben.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 20:44

zorgen dat je goed les krijgt....4 jaar rijden is nog niet echt lang,gewoon doorgaan en goed luisteren naar je lesgever!

RomyHorseX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-12 21:13

troi schreef:
Hoog kom je door veel te oefenen en goed les te krijgen, priveles is dan echt het beste. Ook is het altijd nuttig om te kijken naar anderen die les krijgen zodat je daar ook van leert en filmpjes van jezelf te laten maken zodat jij ook kan terugzien wat je precies goed en fout doet. Als je dapper bent plaats je die filmpjes op bokt en vraag je advies. Vaak krijg je dan vrij stevig commentaar maar wel eerlijk dus daar kun je wel veel aan hebben.

dit ga ik zeker doen! bedankt

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 22:03

Filmpjes op bokt vind ik nogal discutabel maar je kan het wagen.

Je hebt veel doorzettingsvermogen nodig, dan kom je al een heel eind. Waar je ook veel van kan leren is het kijken naar anderen die goed les hebben. Kost je niets maar je steekt er wel wat van op.

Misschien kan je later een pony/paard leasen? Er zijn toch wel wat mensen die, zeker een pony, niet kwijt willen maar wel een andere ruiter de kans willen geven om er verder mee te geraken. Kost je dan geen aanschaf maar meestal wel het onderhoud.
Wedstrijden rijden zelf is trouwens erg duur. Je lidmaatschap maar zeker de startgelden en met name het vervoer. Je moet natuurlijk wel tot daar komen.

Veel succes!!

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 00:52

PP ---> YRT

RomyHorseX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-12 09:47

Percy schreef:
Filmpjes op bokt vind ik nogal discutabel maar je kan het wagen.

Je hebt veel doorzettingsvermogen nodig, dan kom je al een heel eind. Waar je ook veel van kan leren is het kijken naar anderen die goed les hebben. Kost je niets maar je steekt er wel wat van op.

Misschien kan je later een pony/paard leasen? Er zijn toch wel wat mensen die, zeker een pony, niet kwijt willen maar wel een andere ruiter de kans willen geven om er verder mee te geraken. Kost je dan geen aanschaf maar meestal wel het onderhoud.
Wedstrijden rijden zelf is trouwens erg duur. Je lidmaatschap maar zeker de startgelden en met name het vervoer. Je moet natuurlijk wel tot daar komen.

Veel succes!!

Bedankt. Ik heb een keer een pony geleast toen ik net een paar maanden reed. Ik heb er veel van geleerd. Ik heb het er met mijn moeder ook al vaak over gehad maar ik rij nu bij een andere manege en op de paarden en dat is duurder en je moet per maand betalen maar wel minimaal 3 maanden leasen. Ik ben daar dus ook al voor aan het sparen..

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 09:52

Anky rijdt al jaren en die reed ook niet direct op hoog nivo na 4 jaartjes rijden.
Blijf lekker door rijden, zorg dat je goed les krijgt, ga kijken bij anderen tijdens hun lessen/wedstrijden.
Maak filmpjes als je zelf rijdt, kijk daar goed naar en daar leer je ook heel veel van.
Bedenk wel dat je nooit uitgeleerd bent, elk paard is weer anders en daar leer je ook veel van.

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 17:46

Dan zou je toch echt een eigen paard moeten hebben, of een verzorgpaard waarmee je wedstrijden mag rijden. Maar, je rijdt nog maar 4 jaar? Toen Anky 4 jaar reed, was ze echt nog geen Z ruiter!

FlameHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 15:53

Ik zou aanraden een lease-pony of een bijrijdpony waar je les kan krijgen en dan is het gewoon oefenen en nog eens oefenen en telkens een stapje hoger en maar denken ik kom er wel! :)

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 15:55

Wat schattig dat je Anky een brief hebt geschreven. Blijven dromen en kleine stapjes in de goede richting maken!

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 16:14

Ten eerste heb je natuurlijk een paard (pony) nodig.
Nu zie je veel (jonge) mensen daar voor sparen.
Echter is het zo dat hoe beter je kan rijden met veel ervaring, hoe meer keuze je hebt in paarden.
Het investeren in (prive) lessen is dus nu ookal heel belangrijk als je verder wilt komen.

Een verzorgpaard(je) zoeken waarbij de eigenaar ook graag wilt dat je wedstrijden gaat rijden is dus een zeer mooi begin. Overleg eerst met je ouders hoeveel geld ze over hebben voor les en wedstrijden en ga dan gericht zoeken naar een verzorgpaardje. Ook viavia komen er vaak leuke aanbiedingen, maar dat is wel wanneer je zelf ook veel wilt investeren (tijd en geld) om jezelf en je verzorgpaard(je) te verbeteren.

RomyHorseX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-12 09:36

superwoman schreef:
Ten eerste heb je natuurlijk een paard (pony) nodig.
Nu zie je veel (jonge) mensen daar voor sparen.
Echter is het zo dat hoe beter je kan rijden met veel ervaring, hoe meer keuze je hebt in paarden.
Het investeren in (prive) lessen is dus nu ookal heel belangrijk als je verder wilt komen.

Een verzorgpaard(je) zoeken waarbij de eigenaar ook graag wilt dat je wedstrijden gaat rijden is dus een zeer mooi begin. Overleg eerst met je ouders hoeveel geld ze over hebben voor les en wedstrijden en ga dan gericht zoeken naar een verzorgpaardje. Ook viavia komen er vaak leuke aanbiedingen, maar dat is wel wanneer je zelf ook veel wilt investeren (tijd en geld) om jezelf en je verzorgpaard(je) te verbeteren.

Bedankt voor de tip! Hier heb ik zeker wat aan

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-12 10:24

Btw: misschien kun je op zoek gaan naar fokkers in de buurt.
Maar nogmaals,zorg dat je ouders je steunen,want vaak hebben ook fokkers ervaring met meisjes met mooie verhalen,zonder dat ze waar gemaakt zijn. Jij moet je onderscheiden van de rest.

xDreamerx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-12 10:29

Doorzettingsvermogen! Een veel, heel veel oefenen, les nemen, veel lezen ook, je kennis verbreden. Verder raad ik je aan om naast je bijrijdpaard op zo veel mogelijk verschillende paarden en pony's te rijden, daar leer je super veel van. Als je bereid bent om er veel tijd in te steken en wil blijven leren dan moet het goed komen! :)

RomyHorseX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-12 10:41

xDreamerx schreef:
Doorzettingsvermogen! Een veel, heel veel oefenen, les nemen, veel lezen ook, je kennis verbreden. Verder raad ik je aan om naast je bijrijdpaard op zo veel mogelijk verschillende paarden en pony's te rijden, daar leer je super veel van. Als je bereid bent om er veel tijd in te steken en wil blijven leren dan moet het goed komen! :)

Ik rijd op de manege elke week op een nieuw paard, ook steeds moeilijkere paarden dus verschillendende paarden en pony's doe ik al veel.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-12 14:00

Pas op bij "moeilijkere" paarden en pony's.
Vraag naar paarden/pony's die zo eerlijk mogelijk reageren op je hulpen. Zo kan een moeilijk paard zijn; een paard die niet correct reageerd op goede hulpen, maar kan een "moeilijk" paard ook juist een fijngevoelig paaard zijn, die juist reageerd op elke onbedoelde hulp. Wil je snel-correct leren rijden, heb je het meest aan die laatste, mits je ver genoeg bent in je opleiding en dus niet héél veel onbedoelde foutjes maakt. Paarden die niet fijn gevoelig zijn, worden vaak als beginnerspaard op de manege gebruikt. Dan kan de leerling leren om zijn evenwicht te houden. Op een fijngevoelig paard, zal het paard erg in de war (en misschien gefrustreerd) raken door zo'n ruiter. Moeilike pony's van de manege zijn vaak pony's die wel weten wat de bedoeling is, maar sommige fouten van de ruiter benutten om zo hun eigen gang te gaan.
Meeste manegepaarden zijn niet gevoelig, omdat ze dienen als leerpaarden.Ook jonge paarden worden geselecteerd op karakter. Prive(eigen) paarden en pony's zijn vaak een grote stap voor manegeruiters (al hangt het natuurlijk wel af van zowel het privepaard én zijn eigenaar)

Alice_Josje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-12 15:56

3 keer per week priveles, je aanbieden voor het inrijden van paarden en pony's en een verzorg paard of pony zoeken waar op je ook wedstrijden mag rijden.

xLotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-12 20:31

Gewoon lekker trainen, met je paardjes doorgaan, misschien een paard zoeken voor wedstrijden, veel leren maar vooral plezier maken, en paarden zoeken waarmee je een echte combinatie kunt vormen. Wie weet, op een dag, heb jij je eigen paard en schitteren jullie in de Z. Oh ja, ontmoet mede-ruiters op wedstrijden enzo!