Leuk shetlander veulen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Linsey1998

Leuk shetlander veulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-12 19:00

Hallo,
ik ben van plan om een shetlanderveulen te kopen van april, Mei vorig jaar!
Alleen wat doen jullie met jullie veulens?
Met vriendelijke groet

Linsey1998

Re: Leuk shetlander veulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-12 21:37

Ik ben ook benieuwd, vanaf welke leeftijd jullie bijvoorbeeld beginnen met longeren, grondwerk, lange lijnen en wanneer jullie beginnen met beleren voor de kar en onder het zadel.
ook als hij verkeersmak is dan wil ik gaan fietsen met hem.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 21:42

Veulens laten we vooral in de wei staan met vriendjes totdat ze 2.5 jaar zijn. Ondertussen halen we ze er zo af en toe vanaf om een stukje te lopen aan het halster of om te borstelen. Als ze 2.5 jaar zijn beginnen we met grondwerk, daarna met loswerken. Ondertussen zo af en toe het hoofdstel in en een dekensingeltje om. Wanneer ze goed gewend zijn aan diverse commando's dan ga ik ze longeren. Wanneer dit goed gaat kun je verder met de lange lijnen en daarna wellicht voor de kar beleren. Maar dat zou ik zeker aan deskundige personen over laten.

Wanneer het longeren goed gaat kun je gaan longeren met zadel en daarna rustig aan beginnen met inrijden. Ik zie alleen wel dat je 13 bent. Wanneer het veulen oud genoeg is om onder het zadel te kunnen ben je 15 en vermoedelijk te groot (en te zwaar) om een shetlander te rijden.

Linsey1998

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-12 22:01

Hallo,
Mij idee is alles behalve om er op te rijden.
ik schaf hem aan om later mee te mennen, en te vrijheidsdressuren en lekker te tuttelen.
er gaat wel een nichtje op rijden van 6
bedankt voor de informartie

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 23:43

F-AM -> YRT

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-12 08:58

Ik denk dat je dan beter een brave Shet merrie/ruin van een jaar of 8 kunt kopen die alles al kan, als ik lees wat je er allemaal mee van plan bent :)

WildJes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-12 11:52

EskeGirl schreef:
Ik denk dat je dan beter een brave Shet merrie/ruin van een jaar of 8 kunt kopen die alles al kan, als ik lees wat je er allemaal mee van plan bent :)

Lijkt mij ook wel beter.. :j

loverxbritt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 00:40

Het zelfde als hier boven :D

Linsey1998

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-12 12:50

Nee dat is niet wat ik wil, ik wil zelf een veulen helemaal naar me eigen hand zetten :) en lekker alles zelf beleren, ik ga vandaag kijken bij een shet veulen van 1 jaar en 8 maanden dit is een heel leuk hengstje en helemaal verkeersmak en kijkt niet om Meriie,s waarschijnlijk haal ik hem Donderdag of vrijdag op :D heb er zin in :D

ShauniBef

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 12:51

Nee, op die leeftijd zijn ze meestal nog niet zo met merries bezig.. :)

Doe rustig aan met je jaarling...... :)

Rider01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 12:55

Iris82 schreef:
Veulens laten we vooral in de wei staan met vriendjes totdat ze 2.5 jaar zijn. Ondertussen halen we ze er zo af en toe vanaf om een stukje te lopen aan het halster of om te borstelen. Als ze 2.5 jaar zijn beginnen we met grondwerk, daarna met loswerken. Ondertussen zo af en toe het hoofdstel in en een dekensingeltje om. Wanneer ze goed gewend zijn aan diverse commando's dan ga ik ze longeren. Wanneer dit goed gaat kun je verder met de lange lijnen en daarna wellicht voor de kar beleren. Maar dat zou ik zeker aan deskundige personen over laten.

Hier ben ik het mee eens.
Ik ben alleen met grondwerk begonnen toen hij 2 was i.p.v. 2,5, dit omdat hij wat moeilijker te hanteren was.
Die van mij is 4/5 dagen per week helemaal vrij, de andere dagen zijn we effectief 20 min bezig met grondwerk (dan heb ik het over een 2,5 jarige pony)

Uiteraard staat ie 24/7 buiten.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 12:59

Wat ik met mijn shetje deed toen hij jong was? Af en toe een keer poetsen, voetjes uitkrabben. Leren vaststaan en een paar keer per maand een rondje buiten wandelen, zodat hij vast kon wennen aan vreemde dingen (overigens gingen we niet zo lang lopen, hij was al snel zijn aandacht kwijt). Met longeren begin ik pas als ze 3 zijn en het beleren voor de wagen en onder het zadel daarna pas.

Dat ze niet naar merries kijken wil niet zeggen dat ze dat ook niet doen als er eentje hengstig is. Ze zijn immers wel al vruchtbaar als het goed is, dus ik zou me daar niet op verkijken.

Linsey1998

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-12 18:34

Ik vroeg me af vanaf welke leeftijd ik het veulen in de bak kan Laten lopen en dan met lichaams taal rondsturen?
Omdat hij wel goed op gewicht is, en ik wil dat hij wel wat meer spiertjes krijgt.
Groetjes

kionasuppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-12 18:38

dat is loswerken loswerken zou ik pas doen nadat je grondwerk hebt gedaan. Ik zou pas bij 2 jaar met grondwerk beginnen dan met ong 2,5 met loswerken met 3 jaar longeren en rond de 3,5 4 jaar beleren

Linsey1998

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-12 21:28

Oké bedankt.

quintolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-12 21:36

Het is geheel wat je pony aan kan. Ik heb er 1 staan als die bij iemand anders was geweest vast al aan het werk was gezet. Ik heb een mega leergierige pony, en je bent ook geneigd om meer te doen met hem.
Hij is inmiddels 2,5 jaar, en vanaf 2 jaar dus heb ik hem 1 x in de week soms 1 x in de 2 weken uit de wei gehaald om wat te doen. De ene x lekker los in de bak de andere keer wat vrijheidsdressuur de andere keer weer wandelen, of lekker naar het strand om te zwemmen. Als het aan hem ligt wil hij dit iedere dag, hij wil continu met je mee om wat te doen. Als je de wei uit gaat moet je oppassen dat hij ook niet al aan de andere kant staat haha, is nu inmiddels al 2 x gebeurd en gelijk de andere 2 paarden ook gelijk ontsnapt haha. Mijn muppet krijg ik super makkelijk te pakken de andere 2 niet haha. Al vaak krijg ik de vraag maar waarom doe je nog niks met hem? Uuh nou hij mag nog lekker jong zijn!! Maar hij wil zo graag, nou en dat wil hij ook nog wel over een jaar haha. Er waren al mensen die hem wel wouden in rijden nou geen haar op me hoofd die daaraan denkt!!
van 2 (2,5) jaar lekker heel afentoe wat leuks doen, leer alles spelende wijs waardoor het leuk blijft voor ze. Het is voor hun nog geen werken. Vanaf 3 jaar kan je langzaam aan wat meer doen, afentoe een keer longeren, lange lijnen en beleren voor de kar. Maar houd er rekening mee doet niet te veel! ongeveer 3 x in de week wat leuks is al heel wat om te verwerken voor ze.

Lizzykizzx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 09:30

Ik zou net als hierboven wordt gezegd eerst je veulentje laten wennen en dan pas gaan beginnen met grondwerk enz... :j

Linsey1998

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-12 22:40

Ik heb inmiddels een jaarling van 1 1/2 en hij wilt ook heel graag. Hij staat samen met een een andere shet in een inloop stal. Hij heeft sowieso een dag vrij, en ik poets hem lekker vaak en dit vind hij heerlijk soms even een rondje wandelen dit doe ik zo 2 dagen en dan 1 dag gewoon alleen poetsen en 2 dagen doe ik een kort stukje grondwerk en dan versta ik hieronder gewoon een beetje spelen leren meelopen etc. En 1 dag ga k, met en een andere shet met de kar. En loop mijn jaarling naast de kar voor conditie veel stappen en in totaal minuutjes draven. Dus hij trekt te kar niet ofzo.
Oja en ik had nog een idee, ik dacht als als hij een halster om heeft en dat teugels aan maak en km bij zijn schouders loop en dan een beetje sturen, is dit zwaar belastend?
Groetjes