Wat is dat toch met maneges, als je het over aan de teugel rijden hebt en dat soort dingen.
Op mijn manege gaat het zo: Wil je naar links? Trek dan aan je linkerteugel. Naar rechts? Net andersom. Wil je harder? Een schopje. Geen reactie? Harder schoppen. Nog geen reactie? Nog 10 x hard schoppen en dan pas de zweep erbij.
En dan krijg je nog het zogenaamde aan de teugel rijden. Trek en zaag een paar keer in de mond van je paard om, en hoppatee! Paardje loopt 'aan de teugel'.
Wat vind ik dat vreselijk zeg:S. Paarden lopen totaal niet ontspannen, maken hun passen niet af, gebruiken hun rug niet goed, achterhand zit er niet onder en nageeflijk lopen doen ze écht niet. Nee, alleen een vals knikje. Maar ja, als je het op deze manier doet heb je natuurlijk snel 'resultaat'.
Ik rijd nu op deze manege een 4 jarige door en het enige waar constant op gehamerd wordt is: Hou druk op je teugels, ga 'knabbeltjes' (of te wel zagen) maken en zorg dat hij aan de teugel gaat lopen. Terwijl het dier amper door kan blijven draven.
Dan heb ik zo iets, zorg eerst gewoon dat het beestje goed aan het been is, dat er een goed stuur, gas en rem op zit en dat het ontspannen is tijdens het rijden. Rijd de achterhand er onder, maak het diertje soepel en dan komt dat nageeflijk lopen vanzelf wel! Dit arme beestje is nog maar 4 jaar en wordt nu al zo verpest.
Omdat ik het totaal niet eens ben met deze manier, ga ik bij deze manege stoppen met rijden, en dus stoppen met lessen. Ik leer niks meer en dat wat ik leer, leer ik verkeerd. Doordat ik hier op HN en op bokt zit weet ik hoe het wel moet, en daar ben ik jullie erg dankbaar voor.
Als ik mijn verzorgpony rijd, doe ik het dan ook op mijn manier en poehee, wat loopt zij ontspannen, terwijl ze zelfs een beetje stijf is! Maar als je het vergelijkt met die manegepony's, dan is zij zó soepel! Ik ben met haar ook niet bezig met aan de teugel trekken, maar meer met de achterhand er onder te krijgen, haar nog losser te maken en haar goed op het been te laten reageren. En dat gaat super.
Daarom dus besloten te stoppen met lessen, omdat ik er geen bal aan heb. Erg zonde, dat wel, want veel mensen zeggen wel dat ik 'talent' heb, zeg maar. Maar de dingen die ik nu weet, ga ik bij mijn verzorgpony uitvoeren. Helaas heb ik niet de mogelijkheid om met haar op les te gaan.
Ik ga trouwens maandag weer naar die manege voor les, aangezien het kwartaal nog niet afgelopen is. Ik ga met mijn instructrice praten, en vragen of het ook anders kan, op mijn manier. En dat ga ik dan met duidelijke argumenten onderbouwen
. Als ik het lef heb tenminste...Wat vinden jullie hier nou van? Is het heel erg dat ik ga stoppen met lessen?
) en het gaat veel beter dan eerst.