Aan de teugel rijden!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Pacific

Aan de teugel rijden!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-12 10:25

Hoi hoi,

Wat is dat toch met maneges, als je het over aan de teugel rijden hebt en dat soort dingen.

Op mijn manege gaat het zo: Wil je naar links? Trek dan aan je linkerteugel. Naar rechts? Net andersom. Wil je harder? Een schopje. Geen reactie? Harder schoppen. Nog geen reactie? Nog 10 x hard schoppen en dan pas de zweep erbij.

En dan krijg je nog het zogenaamde aan de teugel rijden. Trek en zaag een paar keer in de mond van je paard om, en hoppatee! Paardje loopt 'aan de teugel'.

Wat vind ik dat vreselijk zeg:S. Paarden lopen totaal niet ontspannen, maken hun passen niet af, gebruiken hun rug niet goed, achterhand zit er niet onder en nageeflijk lopen doen ze écht niet. Nee, alleen een vals knikje. Maar ja, als je het op deze manier doet heb je natuurlijk snel 'resultaat'.

Ik rijd nu op deze manege een 4 jarige door en het enige waar constant op gehamerd wordt is: Hou druk op je teugels, ga 'knabbeltjes' (of te wel zagen) maken en zorg dat hij aan de teugel gaat lopen. Terwijl het dier amper door kan blijven draven.

Dan heb ik zo iets, zorg eerst gewoon dat het beestje goed aan het been is, dat er een goed stuur, gas en rem op zit en dat het ontspannen is tijdens het rijden. Rijd de achterhand er onder, maak het diertje soepel en dan komt dat nageeflijk lopen vanzelf wel! Dit arme beestje is nog maar 4 jaar en wordt nu al zo verpest.

Omdat ik het totaal niet eens ben met deze manier, ga ik bij deze manege stoppen met rijden, en dus stoppen met lessen. Ik leer niks meer en dat wat ik leer, leer ik verkeerd. Doordat ik hier op HN en op bokt zit weet ik hoe het wel moet, en daar ben ik jullie erg dankbaar voor.

Als ik mijn verzorgpony rijd, doe ik het dan ook op mijn manier en poehee, wat loopt zij ontspannen, terwijl ze zelfs een beetje stijf is! Maar als je het vergelijkt met die manegepony's, dan is zij zó soepel! Ik ben met haar ook niet bezig met aan de teugel trekken, maar meer met de achterhand er onder te krijgen, haar nog losser te maken en haar goed op het been te laten reageren. En dat gaat super.

Daarom dus besloten te stoppen met lessen, omdat ik er geen bal aan heb. Erg zonde, dat wel, want veel mensen zeggen wel dat ik 'talent' heb, zeg maar. Maar de dingen die ik nu weet, ga ik bij mijn verzorgpony uitvoeren. Helaas heb ik niet de mogelijkheid om met haar op les te gaan.

Ik ga trouwens maandag weer naar die manege voor les, aangezien het kwartaal nog niet afgelopen is. Ik ga met mijn instructrice praten, en vragen of het ook anders kan, op mijn manier. En dat ga ik dan met duidelijke argumenten onderbouwen :). Als ik het lef heb tenminste...

Wat vinden jullie hier nou van? Is het heel erg dat ik ga stoppen met lessen?
Laatst bijgewerkt door Pacific op 06-10-12 10:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Re: Aan de teugel rijden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 10:28

Zo te horen gaat het daar niet zoals het zou moeten. Als dit echt de manier is van lesgeven op die manege zou ik er ook stoppen. En idd lekker met je verzorgpony gaan rijden. Waarom kan je niet met haar lessen?

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 10:34

Kun je niet lekker gaan lessen met je verzorgpony? Bij een ponyclub of les thuis daar leer je over het algemeen meer van dan op de manege is mijn ervaring. Bij de manege stoppen is een wijs besluit, zo leer je niet op een goede manier rijden. Ik zou sowieso wel blijven lessen, anders kunnen er makkelijk foutjes insluipen die je zelf niet in de gaten hebt.
Laatst bijgewerkt door capopjekop op 06-10-12 10:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Pacific

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-12 10:34

Nou, als ik dan naar les moet, zou ik dus van het terrein af moeten en daar heen rijden of lopen, en dat is niet bepaald vertrouwd...

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 10:35

Je kunt toch ook daar lessen? Ik heb met mijn pony ook thuis gelest in de wei voordat we naar de ponyclub gingen.

Pacific

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-12 10:35

Ja, maar dat is vaak nogal duur... En het geld groeit me ook niet op de rug.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 10:37

Dan les je om de week of 1x per maand desnoods. Helemaal geen les zou ik niet doen, iedere ruiter komt weleens op het punt dat het even wat minder lekker loopt en dan is goede begeleiding echt onmisbaar, plus dat een instructeur op tijd aan de rem trekt als er fouten in sluipen.

En anders oefenen dat van het terrein afgaan niet meer vreemd is, dan kun je mss wel naar een ponyclub. Daar heb je voor een relatief bedrag een jaar lang les (ik betaalde vroeger iets van 185 euro en dan kon je 2x per week dressuurles rijden, voor springles moest je bijbetalen.

Narita

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 10:38

Waarom is dat niet vertrouwd? Worden er met haar nooit buitenritten gemaakt? Dan zou ik eerst eens gaan oefenen met buiten wandelen aan de hand, daarna met een persoon erop, en misschien kan je als dat lukt wel ergens anders lessen? Of je neemt les aan huis, inderdaad.

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 10:39

Misschien om de week lessen met je verzorgpony. :)

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 10:41

Wat herkenbaar je beginpost, dat is nou voor mij precies dezelfde reden geweest dat ik gestopt ben met de manege, ik was er op een gegeven moment helemaal klaar mee, vooral toen ik een verzorgpony had waar wel volgens 'mijn manier' mee getraind werd. Ik zou lekker stoppen daar en les nemen met je vz pony. Ik snap dat het duur is maar het hoeft ook niet iedere week, je kan ook eens in de maand les nemen he. :) Liever een keer in de maand een goede les waar je weer mee vooruit gaat dan elke week een slechte les op de manege waar je niks mee opschiet en alleen gefrustreerd van wordt.

Pacific

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-12 10:42

Er worden wel buitenritten met haar gemaakt, en ze is wel verkeersmak, maar ze dribbelt nog al wat en de laatste keer dat ik met haar op buitenrit ben geweest heeft ze een auto geschopt... De eigenaar vertrouwd het gewoon niet.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 10:43

En les met je vzpony hoeft echt niet veel duurder te zijn, volgens mij betaal je op de manege ook al snel 10/15 euro per uur als het niet meer is? Ik had voor 15 euro een half uur priveles op het paard van mijn buurmeisje bij haar op locatie, daar leerde ik 100x meer dan in een groepsles op de manege :)

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 10:46

Ik heb ook les gehad voor 15,- per uur priveles.. maar ook voor (officieel, ik liep er stage) 40,- per uur. Maar dat kwaliteitsverschil merk je dan toch echt wel... Dus als je een goedkope instructrice neemt, wees wel kritisch! (en natuurlijk ook als je een duurdere neemt haha)

Pacific

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-12 10:53

Ik heb even op marktplaats rondgeneusd, en heb een instructrice gevonden die aan huis les geeft. Ik heb haar even een mailtje gestuurd, om even een indicatie te krijgen van hoeveel dit ongeveer gaat kosten.

Whupp

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 10:58

Goed dat je de keuze hebt gemaakt om daar te stoppen. Heb ik destijds ook gedaan en ik heb nu les met mijn eigen paard. Nu kan ik lekker rustig en ontspannen rijden, in plaats van dat ik op een stijf paard met een harde mond.
Als je goed zoekt vindt je wel iemand die je les kan geven voor niet te veel geld. Ik heb nu les van iemand die eigenlijk niet eens een diploma heeft (dus het is eigenlijk gewoon rijden, maar dan met iemand van wie je tips krijgt ;) ) en het gaat veel beter dan eerst.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 11:00

Ik zou wel zoeken naar iemand die in klassiek of academische dressuur les geeft..

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 11:00

saskiakefie schreef:
Ik zou wel zoeken naar iemand die in klassiek of academische dressuur les geeft..

Waarom dat als ik vragen mag?

faithjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 11:01

ik loop ook naar de manege een half uurtje, je kan er desnoods ook naast lopen
maar als jij dat niet vertrouwt moet je het niet doen en lekker thuis les nemen

maar niet iedere thuis les is goed, ik had paar weken terug ook iemand en dat was helemaal niks
ik moest het eerst verkeerd aan leren en later doen we het goed.

Marit

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 11:03

Ik heb precies dezelfde ervaring als jij en gelukkig bestaat bokt want dankzij bokt weet ik nu wel beter en ben ik gestopt op de manege.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 11:06

Omdat wat ik heb mee gemaakt is dat andere instructrices ook teveel op het hoofd/hals gefocussed zijn en niet op de natuurlijke scheefheden. Er zullen vast ook wel instructrices zijn die dat ook doen, maar die moet ik dan nog tegen komen... En zo sluit je in ieder geval uit dat je weer in hetzelfde schuitje beland. (ervan uitgaande dat ze ook echt op die manier les geven en niet zichzelf de naam opgeplakt hebben)

Pacific

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-12 11:17

Ja naja, ik ben ook nog niet specifiek naar iets aan het zoeken, maar meer gewoon wat prijzen bekijken.

Moet het sowieso nog met de eigenaar overleggen, want als die het niet wil gaat het niet door natuurlijk.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 11:25

ik heb juist wel goede ervaringen met gewone instructeurs. Je hebt overal rotte peren tussen zitten, het is belangrijk om te zien of een bepaalde instructeur bij jou en je paard past en een beetje logisch blijven nadenken, dan kom je al een eind.

Pacific

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-12 16:20

Ik heb al even een prijs opgevraagd van iemand en dat alt me heel erg mee. Al zou ik het maar één keer per maand doen, als ik mezelf dan wel iets verkeerd aanleer is er toch iemand die mij kan corrigeren. Maar eerst maandag maar even wachten en als dat niks wordt maar eens overleggen met de eigenaresse.

Pacific

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-12 18:57

Ook regelmatig thuis lessen zit er niet in, eigenaresse gaat binnenkort zelf met mijn verzorgpony lessen en dan wil ze niet dat ik ook regelmatig ga lessen met der.

pien2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 19:04

Zou ik ook doen en ik zou ook de dierenbescherming bellen (voor de zekerheid)