kiezen tussen 2 stallen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

SnuitjeLove

kiezen tussen 2 stallen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-12 13:56

Hallo bokkers!

Afgelopen 2,5jaar heb ik mijn pony op de manege gestald. Het was niet echt een luxe manege, en de verzorging voor de paarden was ook matig. Mijn pony kwam maar een paar keer per week in de wei, en verder voerden ze haar veel te veel brok. Had hier weinig over mijn eigen pony te zeggen.
Sinds mei heeft de DA mij gemeld dat ik niet meer op mijn pony kan rijden, wegens spierbevangenheid en slecht herstel hiervan.
Woensdag komt er een andere DA langs voor een 'second opinion'.
Sinds ik dus niet meer kon rijden ben ik opzoek gegaan naar een goedkopere stalling. Nu stal ik dus sinds 2 maanden mijn pony bij mijn beste vriendin. Hier krijgt ze hooi, water en staat ze overdag buiten en s'nachts binnen.
op de manege betaalde ik €190,- per maand. incl. inentingen en wormenkuur.
Nu bij mijn vriendin betaal in €120,- per maand. exc. inentingen, wormenkuur, en hoefsmid.

Nu zag ik dus een advertentie op marktplaats waar iemand zijn weide aanbood voor een aantal paarden.
De prijs hiervan zal €35,- per maand zijn. Das bijna niks! Hier moet ik dan wel zelf hooi, en voer enzo regelen. Maar dat is geen probleem.
En ik zit te dromen over een 2e pony erbij te nemen, en dat zou hier dus goed mogelijk zijn.

Nu twijvel ik dus nog wel. Omdat ik nu maar 5km hoef te fietsen en dan ben ik bij mijn pony, maar als ik haar naar die goedkope weide doe zal zo'n ruime 10km moeten fietsen.

Wat zouden jullie doen. En zijn er nog dingen waar ik niet aan gedacht heb?

gr

maaike1994

Re: kiezen tussen 2 stallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 14:01

Ik zou als ik jou was eerst allle voor en nadelen eens goed tegen elkaar afwegen :)
Ik heb sinds kort ook een eigen grote weide, waar mijn paarden alle3 samen op staan, en ik moet zeggen nu ik zelf kies hoeveel eten ik ze geef, hoeveel stro ze krijgen enzo, ik het niet meer anders zou willen. Je kiest zelf alles, welk eten ze je geeft ed. Natuurlijk is het voor jou wel een nadeel dat je zoveel verder moet fietsen. Je moet rekening houden dat je in de winter als het slecht weer is, er ook naartoe moet. Want dan moet je ze zelf iedere dag eten gaan geven ( en drinken, want dat zal in de winter waarschijnlijk vervriezen)

SnuitjeLove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-12 14:18

ja, nouja het eten en drinken geven kan waarschijnlijk wel overlegd worden met de eigenaren van de wei, want die hebben de wei aan huis, dus misschien willen ze tegen een meerprijs dan ook wel eten en drinken geven.
Slechte weer ben ik op voorbereid, moet nu ook 11km fietsen als ik naar m'n werk wil.
En eventueel kan ik nog met de trein, maar hier kost een retourtje dan wel 5,90.

maaike1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 14:27

ah het is wel goed dat de weide aan huis is. Zo is er ook altijd toezicht, moest er iets met je paard zijn, dan is er een grote kans dat ze het vlug zullen opmerken. Ik zou dan zeker op voorhand bespreken of ze in de winter je paard water en eten willen geven.

SnuitjeLove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-12 14:48

ja dat zal ik dan wel doen. Ben me eerst goed aan het oriënteren, voor dat ik het aan m'n ouders ga voorstellen. Hoewel ik het toch zelf moet betalen. En onverwachte kosten willen m'n ouders wel betalen.

etutnlg

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 15:22

Als je een tweede pony erbij neemt, en daar dan wel op wilt rijden, waar kun je dat dan doen als je ze in die weide zet? Of is er een bak aanwezig?
En dat fietsen.. Dat ligt een beetje aan of jij daar de moeite voor wilt nemen. En het neemt natuurlijk meer tijd in beslag, dus dat zou je zelf na moeten gaan of dat allemaal lukt.

Henrieke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 15:24

Zit er wel een schuilstal bij de wei voor 35 euro?

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 15:24

hoe is de weg ernaartoe?
maar bij die manege zou ik niet blijven, arme pony Y;(

moyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 15:31

eclair98 schreef:
hoe is de weg ernaartoe?

Wat is er zielig aan een pony die overdag buiten staat en s´nachts binnen ?
Als je de OP goed leest staat ze al 2 maanden niet meer bij die manege.

Ik zou alle voor en tegen tegenover elkaar zetten en dan kijken waar de meeste voor aan zitten.
Verandering is niet altijd verbetering.

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 15:34

moyra schreef:
eclair98 schreef:
hoe is de weg ernaartoe?

Wat is er zielig aan een pony die overdag buiten staat en s´nachts binnen ?
Als je de OP goed leest staat ze al 2 maanden niet meer bij die manege.

Ik zou alle voor en tegen tegenover elkaar zetten en dan kijken waar de meeste voor aan zitten.

sorry, ik heb moeite om lange lappen tekst te lezen (dyslexie)

Elpharo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 15:36

Hoi TS, fijn dat je nog een second opinion krijgt...zou het niet kunnen dat je pony alsnog kan herstellen nu het voerbeleid zo anders is? Geen idee hoor, maar vroeg het me zo af. Paard alleen in de wei kan fijn zijn, maar ik weet niet hoe dat in de winter is met een spierbevangen pony...misschien meteen es vragen aan de dierenarts woensdag? Het klinkt waar je nu staat eigenlijk wel heel okee. Ik zou in elk geval de woensdag even afwachten....

Froemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 15:36

Hebben ze daar een schuilstal? Of in ieder geval beschutting van bomen etc. ?
Heb jij ruimte om je spullen op te slaan? Denk aan hooi stro en brokken. Ook je spullen om te rijden moet je daar ergens kunnen laten. Waar kun je rijden? Rij je liever in het bos of toch in de bak? Kun je dan voor een paar euro meer in de buurt ergens in een buitenbak/binnenbak rijden?

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 15:40

Ik zou bij je vriendin blijven.

Hooi kost duur, als er een schuilstal is moet er in de winter ook bodembekking in en dan nog de brokken die je moet betalen. Denk dat je even duur uitkomt met minder luxe. Plus je moet alles zelf doen.

PonyCutie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 16:18

Ik zal eerst even er heen fietsen en de voor en nadelen op een rijtje zetten , als het te ver fietsen is dan kan je er nog beter over nadenken.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 16:32

moyra schreef:
eclair98 schreef:
hoe is de weg ernaartoe?

Wat is er zielig aan een pony die overdag buiten staat en s´nachts binnen ?Als je de OP goed leest staat ze al 2 maanden niet meer bij die manege.

Een paard hoort niet in een klein hok te staan? En 's nachts is dan nog rond een uur of 14.

Ik zou naar die wei gaan, ik begrijp dat het paard daar dan dus 24/7 buiten staat en is voor een paard veel beter dan in een stal. Dan zijn ook de kosten van extra voer ook minimaal (ligt er deels aan hoeveel je met je paard doet). Ik heb zelf de paarden 24/7 buiten en die krijgen alleen 's winters hooi bijgevoert verder hebben ze ruim voldoende aan alleen gras.

Froemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 16:42

Het ligt er maar net aan of het paard bij 24/7 ook genoeg beschutting heeft. Geloof me, ik ben een grote voorstander van zoveel mogelijk op de wei, maar als het paard geen mogelijkheid heeft om droge voetjes te krijgen en zich niet kan beschutten tegen smerig weer en de hete zon is 24/7 buiten staan niet alles.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 16:48

Nouja in het wild zoeken paarden hoogstens een struik uit ter 'beschutting'. Paarden gebruiken de beschutting van een stal ook zelden. Alleen in de zomer, maar als er dan wel beschutting in de zin van schaduw en bomen etc. is lijkt me dat voldoende :j

SnuitjeLove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-12 01:13

wow wat veel reactie's in een dag! super zeg.
Maar heb nog weer even na zitten denken, en wat mailtjes gestuurd naar de eigenaar van het weiland.
Er is geen bak aanwezig, en in de wei is geen mogelijkheid om te rijden aangezien er ook andere paarden bij in staan. Schuilstal is niet aanwezig, wel een stukje bebossing.
En ik dacht eerst dat water erbij inzat, maar hier zal ook apart betaald voor moeten worden. En ze willen niet een dag dat ik niet kan mijn paard gaan voeren. Dus wanneer ik een dag ziek zal zijn, zal ik dus toch 10km heen en 10km terug moeten fietsen. En al helemaal in de winter, wanneer het water steeds bevriest.

Denk dat ik voorlopig dus maar bij m'n vriendin blijf staan met m'n pony. En het nieuws van de DA woensdag afwacht.
Wanneer ik toch nog van stal een keer wil veranderen zal ik de boerderijen in de buurt maar even gaan navragen of die nog een plekje hebben voor 1 of 2 pony's.

Elpharo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 12:04

Hee TS, klinkt alsof je goed navraag hebt gedaan en over nagedacht hebt. Ik kan je als ik het zo lees alleen maar gelijk geven. Zeker in de winter, als alle water bevriest kan ik me voorstellen dat je niet lekker zit thuis als je niet vaak genoeg naar je zin even langs kan wippen om water te geven. Ik weet niet of er nog paarden van andere eigenaren zouden staan, misschien is daar wat mee te regelen...maar ik denk dat je in dit geval voor nu goed beslist hebt...succes woensdag...geef je ons een update??

SnuitjeLove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-12 12:14

ja ik zal zeker een update geven, ben zo zenuwachtig en hoop op goed nieuws. Maar moet eingelijk niks verwachten dan kan het altijd meevallen.

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 12:18

In jouw geval is die wei niet zo geweldig als je alleen de fiets hebt. Het is ook niet zoveel goedkoper als je kijkt dat er hooi ingeslagen moet worden, water gebracht en dat je wei bijgehouden moet worden en afgezet agz je lang van je stuk wilt genieten. Dan kom je ook al gauw op hogere bedragen uit. Bij je vriendin heb je het beter en dat is al een stuk goedkoper dan de manege. Ik denk dat je daar het beste staat dan.

SnuitjeLove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-12 15:31

blijf na wat denken toch bij m'n vriendin staan. Heb vanochtend ook geweldig nieuws gekregen van de DA. Na 4maanden met de gedachte geleefd dat ik nooit meer zou rijden op m'n pony. Heb ik nu nieuws gekregen dat ik het rijden weer langzaam mag oppakken. Eerst wil ik haar rug goed trainen met longeren en bijzet. En ik kijk nu al uit naar de buitenritjes weer!!