Doorzitten blijft lastig...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

xSvdVelde

Doorzitten blijft lastig...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-12 23:33

Hey allemaal,

ik weet dat er misschien wel duizenden topics over het doorzitten gaan.. Maar toch start ik er zelf ook maar een.. :o
De laatste tijd boek ik echt vooruit gang met het doorzitten en me houding.. Eerst vond ik het niet erg belangrijk hoe ik zat, als ik de proef maar goed reed en dan vond ik het prima! Totdat ik echt veel puntenaftrek kreeg en het tot me doordrong dat het me soms te veel punten kostte en het ook slecht voor het paard kan zijn als ik verkeerd zit. Vandaar dit topic!

Wat het doorzitten betreft, in principe gaat het wel goed alleen je ziet heel erg dat ik gespannen zit en hierdoor gaat m'n pony ook gespannen lopen en ziet het er niet uit en begin ik erg te 'hobbelen' als jullie snappen wat ik bedoel.. Daardoor probeer ik steun te zoeken bij mijn beugels, maar dat moet je juist niet doen (toch?)..
Hebben jullie misschien enige tips hoe ik dit het beste kan verbeteren?
Ik krijg wel tips van m'n instructrice, maar zou graag van meerdere mensen wat willen horen, altijd fijn :)

Alvast bedankt! En meer info nodig, ask me!
:*

Kaatastrof

Re: Doorzitten blijft lastig...

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-12 23:44

Ik heb heel lang zonder stijgbeugels moeten rijden, en het werkt echt heel goed! Ik zit nu ook veel beter. Beste wat je kan doen is dus een halfuurtje (wel opbouwend) zonder stijgbeugels rijden. Probeer je te ontspannen, benen lang, schouders naar achter en probeer mee te bewegen met je heupen, net als op een schommel. Probeer te denken dat je in je zetel/bank/fauteuil zit. Succes!

crazyy_caro

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-12 23:46

zonder zadel of zonder stijgbeugels rijden

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 12:37

Wat voor mij de gouden tip blijft (zo heb ik het ook geleerd, eigenlijk noodgedwongen :))):
Beugels uit en draven maar :D

xSvdVelde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-12 13:38

Dank jullie wel!! Ik ga het vanmiddag gelijk proberen.. Als ik jullie zo hoor heeft het jullie zeker geholpen dus ik hoop dat dat bij mij ook het geval is!
:)

RusselNuwell

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 15:26

cutecaro schreef:
zonder zadel of zonder stijgbeugels rijden

Zonder zadel vind ik een afrader. Als je een slechte houding hebt zit je je paard daarbij alleen maar in de weg. Door zonder beugels te rijden wordt je zit onafhankelijk, en krijg je dus niet het probleem dat je steun zoekt in de beugels, dus dat is wel zeker een aanrader.
Bij veel mensen die niet goed kunnen doorzitten zie je ook dat de bekken niet goed gekanteld zijn, daardoor kun je niet lekker meegaan met de gang van je paard. Dat kun je heel makkelijk verhelpen, beugels uit, en dan je voeten omhoog trekken. Dan goed voelen hoe je in het zadel zit, en dat volhouden.
Succes :)

Noa12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 17:50

Ik heb nog wel een tipje ;)

Ik blijf altijd een beetje ontspannen zitten. Dat werkt best wel goed en dan je bekken nog naar voren xP Ik blijf dan echt mooi recht en ook nog eens stil zitten!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 17:54

Probeer je voor te stellen dat je billen als je ze aanspant harder worden, het worden een soort stuiterballen die je nooit in het zadel kan houden. Als je je billen zacht en ontspannen houd zijn het een soort waterballonnen, ze vangen een deel van de beweging op en je kunt makkelijk zitten.

De kunst is dus vooral om te ontspannen. Dat kan je oefenen door te gaan lichtrijden, paar pasjes doorzitten, en weer gaan lichtrijden als je voelt dat je je spieren aanspant. In het lichtrijden kan je dan weer even lekker gaan zitten, zorgen dat je spieren ontspannen zijn, en dan weer een paar pasjes doorzitten. Zo leer je aanvoelen hoe je ontspannen kan doorzitten, en zal je steeds een paar pasjes langer kunnen blijven zitten.

pien2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 20:17

ik kan zelf op elke pony doorzitten alleen op een pony niet... maar sommigen zeggen zonder beugels rijden alleen ik zelf zou zeggen beugels inhouden maar je benen ietsjes omhoog en dan ontspannen zitten en achterover leunen en begin als je het moeilijk vind op een fjord/haflinger/tinker/ander ras dat niet hobbelt.

4catootje5

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 20:25

ik ben net een boek aan het lezen waar uitgebrijd beschreven staat hoe je ontspannen kan leren doorzitten daar wordt juist afgeraden om beugels uit en te draven tot het lukt zegmaar omdat je dan gaat verkrampen
in het boek staat dat je juist met beugels aan steeds tussen het licht rijden 2 pasjes moet doorzitten en dat langzaam uitbrijden zegmaar
maar ik moet het ook nog uitproberen.

4catootje5

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 20:27

oow zoals blijheid eigelijk....

xSvdVelde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-12 20:48

Dank voor de tips!!!
Vanmiddag zelf ook nog ontdekt dat wanneer je van de galop terug gaat naar de draf, niet moet gaan lichtrijden maar gelijk doorzitten.. Dat is een stuk lastiger dan wanneer je gewoon vanuit het lichtrijden door gaat zitten.. Merkte daarna gelijk dat het een stuk makkelijker was als ik vanuit het lichtrijden naar het doorzitten ging!! En ook door jullie tips natuurlijk!!

PocoGaucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 20:55

kun je je paard langzaam laten draven? zo heb ik het namelijk geleerd want dan is het makkelijker om het gevoel te krijgen. je spieren in je buik rug en kont(misschien nog wel meer), moeten de volgorde van aan en ontspannen doorkrijgen en 'onthouden'.
je moet doorzitten als een moeilijk danspasje zien wat je onder de knie moet krijgen. je paard leid, jij volgt. je mag jezelf nooit vasthouden met je benen, je moet gewoon mee omhoog en naar beneden gaan met je paard, lekker zacht landen. vloeiend mee omhoog.

de fout die mensen maken is dat ze denken dat ze niet mogen bewegen, en dan verstijven. maar je moet juist bewegen. want je paard beweegt ook.

dit is een mooie link:
http://www.classicaldressage.co.uk/html ... _trot.html

hoop dat je engels kan haha

rebekka

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 10:21

Voor het doorzitten kun je bijvoorbeeld een bierviltje onder je kont leggen op het zadel met draven.
Als je dan goed doorgaat zitten en niet te ver omhoog komt dan blijft het bierviltje als het goed is liggen!
Bij het doorzitten probeer je dan ontspannen te blijven zitten en met de beweging van je paard meet te gaan.