ik heb misschien een lang verhaal voor jullie, in mijn andere topic: [RT-P] paard niet goed aan het been had ik een probleem met mijn pony, ze wou geen stap verzetten.
Nou neemt ze soms wel een loopje met me, en ik heb haar toen ook goed aangepakt maar dat hielp niks.
Mijn moeder dacht dat het ook aan het zadel kan liggen, dus ik ben voor de zekerheid zonder zadel gaan rijden.
en toen was er niks aan de hand. Voor advies hebben we de vorige eigenaar gebeld wat we met het zadel konden doen (zadelmaker!) alleen hij zei: dat het niet aan het zadel kon liggen, ze hadden dit namelijk vaker gehad.
Hij belde een mevrouw die hij goed kende op, en hij maakte een afspraak (vandaag, 16:00)
dus zijn we met pony op stap geweest, t was nogal ver. En we kwamen daar aan, en even later ben ik in de bak
gaan rijden. Ze zei direct dat het niet aan het zadel lag. Ze gaf mij zoo goed advies! een paar puntjes:
*eerst aan het bit dan aan het been- daarmee bedoelde ze: eerst goed aan de teugel, daarna was ze voorwaartser
*rechtop zitten- Op je billen!!!
* handen, stil
* zodra ze beneden is, haar los houden- ik moest trekken met kleine kneepjes en als ze ''rond'' was mocht ik haar rustig los laten.
* benen stil en tenen naar binnen
* hoofd recht, - dus niet teveel stelling
nou lijkt dit allemaal makkelijk maar dat is het niet! ze gaf mij heel goed advies en op de manege gaat het lang niet zo goed! het belangrijkste van allemaal iis: ze pakte de teugels beet, en zei dat ze het paardenmod was, ik moetst doen wat ik normaal deed als ik aan de teugel wou. ze vond dit niet goed, en dus deden we het andersom. Ze deed het duidelijk op een andere manier! toen ik die manier overpakte, ging ze vanzelf weer goed aan de tuegl!
ben heel blij met dit resultaat en ga hoe dan ook vaker lessen bij die mevrouw, zo leer ik nog een s wat. Op de manege leer ik echt niks, als ik het zo zie
dus eind goed al goed.
Dat wil niet zeggen dat we gaan zagen aan de teugels... Desnoods rijd je vele rondjes door kneepjes te geven in de teugels tot ze aan de teugel loopt.