wat vinden jullie ervan met sporen te rijden??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

horlynnses

wat vinden jullie ervan met sporen te rijden??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-12 20:48

Ik vraag me eigenlijk af wat jullie ervan vinden om met sporen te rijden.
ik rijd erzelf niet mee heb het wel even gedaan maar vind het eigenlijk niet zo fijn.
ik ben gewend om meer beenhulp te geven dus als ik dan met sporen rijd dan is het voor de pony niet zo fijn

ANightAway

Re: wat vinden jullie ervan met sporen te rijden??

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 21:56

Er is niets mis mee om te rijden met sporen, zolang je ze goed gebruikt. Ik vind het overigens niet nodig dat mensen in de B al met spoortjes rijden.

S_uus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 21:58

Geen problemen mee, als je weet waarom je ermee rijd en vooral HOE je ermee moet rijden.
Veel weten dat helaas niet .

Farfalla_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 18:22

Ik heb er geen probleem mee, als het alleen niet gebruikt word als redmiddel als het paard niet meer aan het been is: het paard moet dus zonder spoortjes ook gewoon lopen. En daarnaast moet de ruiter er gedoseerd mee kunnen rijden (en dus de benen goed stil kunnen houden), en niet de hele tijd zitten te prikken.

Morrow_Less

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 19:32

Ik vind het ook geen probleem.
Soms zijn ze super handig, ik gebruik ze soms ook als mijn paard zeer grumpy is en door mijn been loopt.

Mits je ze goed gebruikt vind ik het goede middelen voor net de extra nauwkeurige hulpje.

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 19:41

Her is net een zweep mits je het natuurlijk goed gebruikt. :)

xxanoukxx1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 19:56

K vind spoortjes heel fijn rijden, ook gewoon omdat het voor je paard niet ineens zo hard aan komt als de zweep en er veel minder van schrikt

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 19:59

Dat klopt. Maar heeft hetzelfde effect. :)
Maar waarschijnlijk gebruik jij het goed. Beginners zou ik er niet mee laten rijden.

Mowgli23

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 20:36

Ik rij altijd met sporen, en als je ze goed gebruikt, dan is het toch geen probleem. Mijn paard luistert beter met sporen dan met een zweep.

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 21:22

Niets mis mee, zolang ze worden gebruikt waar ze voor bedoeld zijn en de ruiter er ook mee om kan gaan.

Tequilaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 21:25

Ik rijd er zelf niet mee, ik vind mijn been niet stil genoeg en ik rijd nog in de B dus dan is het ook echt niet nodig.

Rudet

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 21:39

Als de basis er goed in zit en je er mee om kunt gaan geen probleem! Maar bij veel ruiters vind ik het tenenkrommend om te zien......

iloonaa__

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 21:41

ANightAway schreef:
Er is niets mis mee om te rijden met sporen, zolang je ze goed gebruikt. Ik vind het overigens niet nodig dat mensen in de B al met spoortjes rijden.

wat een onzin, dus je zou pas bevoegd mogen zijn om vanaf een hogere klasse met sporen te rijden...
sporen zijn gewoon prima, mits je ze goed gebruikt, dat heeft niets te maken met de klasse die je rijdt.

ietjelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 21:42

Ik heb geen andere keus dan sporen.
Mijn paard heeft he een en ander meegemaakt waardoor hij niet met zweepje te rijden is,
al had ik dus wel liever gehad. Maar soms zie ik mensen rijden met sporen waarvan ik denk van tsja, je kan het woord spoor net uitspreken maar je weet niet eens de reden waarom je ermee rijd!

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 21:44

Ik ben 100% tegen sporen. Of je er nou goed mee omgaat of niet.
Je doed het paard er pijn mee, klaar.
ik zoek vast me schuilkelder op
Laatst bijgewerkt door Sjors op 17-05-12 21:45, in het totaal 1 keer bewerkt

PocoGaucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 21:45

ik rij altijd met sporen, af en toe peer ik ze er lekker in hoor. moet die maar doorlopen met zen dikke reet
laats zag het er alleen niet zo lekker uit. achja, hier een foto:

Afbeelding

nee grapje xD. ik rij bijna nooit met sporen. heb 1 keer in Argentinië met sporen gereden, het kan een heel goed hulpmiddel zijn hoor, net als het bit of een of andere hulpteugel. als het goed wordt gebruikt is er niets mis mee.

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 21:47

mits je ze goed gebruikt, kan het geen kwaad, maar ik heb zó de pest aan die dingen, heb toen ik nog niet erg lang reed een paard met écht bloedende wonden terug zien komen en sinds dien moet ik ze al niet... dan zie ik hier ook nogeens beginnertjes die de héle tijd die dingen in de buik schoppen (ja écht schoppen)
dus nee, en ik zou er zelf ook nooit mee gaan rijden.. wanneer je er goed mee kunt rijden, kan het geen kwaad, maar eigenlijk ben ik er dus wel vrij erg op tegen...

Frodo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 09:17

Sjors schreef:

Even offtopic @Sjors
Moet jij bijna in elke post die je plaatst, 'de schuilkelder' opzoeken, of 'klaarmaken voor de aanval'? Slaat nergens op, want bijna niemand reageert op jou. ;)

Ik ben voor het gebruik van sporen, gebruik ze zelf ook namelijk. Als je je been goed op z'n plek kan houden en er goed mee om kunt gaan, waarom niet?
Alleen gebruik ik wel knopspoortjes, vierkante sporen en wieltjes vind ik minder vriendelijk vanwege de scherpte.

mang

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 09:21

Injoy schreef:
Sjors schreef:

Even offtopic @Sjors
Moet jij bijna in elke post die je plaatst, 'de schuilkelder' opzoeken, of 'klaarmaken voor de aanval'? Slaat nergens op, want bijna niemand reageert op jou. ;)

En ze hebben nog eens volkomen gelijk ook, niet meer op hem te reageren..

Verder heb ik getemt. Dit topic is nu al gedoemd een reltopic te worden, en er zijn al verschillende topics over geweest zover ik me kan herinneren.

Vilar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 09:22

Je zou jezelf ook kunnen afvragen waarom je het eigenlijk "geen probleem" vindt om je paard met ijzeren pinnen in de buik te prikken/porren. In mijn beleving is dat niet zo aardig namelijk. En een goede ruiter heeft dat soort materialen ook niet nodig.

Browniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 09:27

Ik ben niet tegen het rijden met sporen, mits ze goed gebruikt worden en niet door een beginneling zonder les eventjes omgedaan worden. Als jij goed met sporen rijd doe je je paard geen pijn.

Goos_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 09:29

helaas is er teveel onkunde waardoor de spoor een slechte naam krijgt. als het gebruikt word waar het voor bedoeld is dus verfijning van de hulpen en niet om je paard voorwaarts te krijgen/ houden is er geen probleem.
Ik rijd zowel met als zonder sporen, ligt er net aan op welk paard ik klim

MiReRe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 09:32

Als je keurig stil zit en zeer gedoseerde verfijnde hulpen kan geven, én je paard licht aan je been is en ook op lichte kuitdruk reageert, dan vind ik sporen wel goed. Omdat je dan juist erg weinig beenbeweging hoeft te maken en dus zeer verfijnd kan rijden. Dat ziet er prachtig uit en is voor het paard erg prettig. Ik denk dat je, mits je erg goed zit en je paard goed reageert, misschien zelfs wel beter een licht vrijwel bewegingsloos spoorhulpje kan geven dan een grotere grovere beenhulp.

Zelf rijd ik zonder sporen. Precies om de redenen die ik hierboven noem. Ik rijd niet zo goed en heb nog geen stil genoege beenligging. Ik rijd manegepaarden die niet zo licht zijn afgesteld en ik zou het niet op mijn geweten willen hebben om de paarden te prikken, zoals ik vaak zie gebeuren.
Mocht een instructeur nou eens teen me zeggen, joh, pak een een spoortje, dan zou ik het wel doen. En dan zou ik de eerste paar lessen ook zeker meer aandacht opeisen om te vragen of ik het goed doe. Maar voorlopig niet dus.

PuurxNatuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 09:32

Ik vind ze onnodig, je moet zonder al dat ijzer je paard gewoon laten lopen.

Browniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 09:33

Goos_hoeve schreef:
helaas is er teveel onkunde waardoor de spoor een slechte naam krijgt. als het gebruikt word waar het voor bedoeld is dus verfijning van de hulpen en niet om je paard voorwaarts te krijgen/ houden is er geen probleem.
Ik rijd zowel met als zonder sporen, ligt er net aan op welk paard ik klim

Eens. Doordat vee ruiters lekke rde sporen erin prikken alsof je een watje ertegenaan duwt, gaan mensen de spoor slecht vinden.
Dit is eveneens met de zweep, een zweep kan je hulpen verfijnen maar sommige mensen slaan echt serieus met de zweep.

Non-ruiters en mensen die helemaal niet in de paardensport zitten, vinden hierdoor ook de zweep en sporen zielig. Terwijl dit niet zo hoeft te zijn.