Instructie

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Browniee

Instructie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-12 18:48

Hoi Bokkers,

bij deze wil ik graag even jullie mening weten. :)

In november ben ik begonnen met een verzorgpaardje, Taz. De zus van de eigenaresse rijd Z en heeft ook certificaten om les te geven, mij kan ze gratis lesgeven dus zou je denken: 'Mooi, gratis les' Maar ze woont in Zutphen en is misschien 1 á 2 keer per maand hier in de buurt. Dus veel les kan ik dan niet nemen. (heb wel gisteren pas voor het eerst van haar les gehad)

Dus in januari/februari is iemand anders begonnen mij les te geven (ook met papieren en Z ruiter enzo, al zegt niveau niet altijd alles) in het begin had ik eigenlijk wel een goed gevoel erover maar al snel begon ik te twijfelen, ze wilde dat ik mijn teugels erg kort nam en er abnormaal veel druk op zette en ging spelen met mijn teugels om hem rond te krijgen, gevolg: een 'mooi' plaatje aan de voorkant maar die achterhand kwam er niet netjes onder, nu heb ik al even geen les meer van haar gehad en heb ik vooral op mezelf gereden.

Maar gisteren heb ik voor mijn gevoel heel anders les gehad, ze nam de tijd en heeft me laten zien dat Taz dus zijn rechteronderbeen wil ontlasten en die 'wegzet' en hoe ik kan zorgen dat hij dat been er netjes onder zet en hem goed gebruikt, en ze heeft me uitgelegd dat als je niet zorgt dat hij z'n achterhand gebruikt je hem nooit goed aan de teugel krijgt en ze heeft me nog zoveel meer laten zien. Nu heb ik dus diep van binnen al besloten dat ik geen les meer wil van die andere instructie maar dan heb ik niet zo vaak les...

Dus bokkers, wat zouden jullie in mijn situatie doen? Brand los! :)

Groetjes Browniee

SophievdV

Re: Instructie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-12 18:50

Op zich kan je met genoeg huiswerk wel met 1 tot 2 keer per maand uit de voeten, is mijn ervaring :) Als zij beter les geeft, zou ik dat zeker doen of in ieder geval proberen!

_MG

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-12 18:51

Als je kunt kiezen tussen die twee opties, zou ik zeker gaan voor minder vaak les, maar wel beter les (zoals jij het omschrijft). Met veel gepluk aan de voorkant kom je uiteindelijk niet ver!

Is er geen optie om eventueel nog een andere instructrice te nemen, die vaker tijd heeft, maar wel goed les geeft?

Etc

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-12 18:53

ik zou liever wat minder vaak goede les krijgen dan elke week slechte les.
ik ga ook mee met degenen voor mij

Browniee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-12 18:54

Eigenlijk wil ik geen 2 instructies, dit zal voor zowel mij als Taz erg verwarrend worden omdat ze allemaal iets anders willen en het net iets anders uitleggen....

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-12 18:57

Minder maar beter les, is beter dan meer maar minder goed les.
Je geeft zelf in je verhaal al aan wat je van de 2 instructies vind.

_MG

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-12 18:57

Ik bedoelde ipv je instructrice die maar af en toe kan, een heel andere die wel elke week kan :)

sorry beetje scheef verwoord :')

Browniee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-12 18:59

O zo bedoel je, maar de instructie die dan maar af en toe komt is zus van de eigenaresse van Taz en heeft zelf ook nog een paard staan daar.... dus ik wil niet tegen haar zeggen van: 'van jou hoef ik geen les meer'

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-12 19:02

Ik ga met de rest mee beter goed les en minder vaak dan slecht les elke week. Dus 1 á 2 x in de maand is voldoende zeker als ze je wat huiswerk mee kan geven en je daar lekker mee aan de slag kan.

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-12 19:02

Ik zou ook voor beter maar minder gaan. Als je haar vraagt om op het einde goed uit te leggen waar aan gewerkt moet worden kom je er gemakkelijk met 1/2 keer per maand les. Eventueel schrijf je zoveel mogelijk achteraf op, zodat je dat na een week eens kan bekijken en zien of er al verbetering is en of je op die punten hebt gelet.

Browniee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-12 19:25

Ik krijg inderdaad genoeg huiswerk mee, nu moet ik goed letten op mijn houding (hakken goed uitdrukken, mijn spieren zijn te kort waardoor ik dit echt héél erg moeilijk vind) en ik moet oefeningen doen om dat been er goed onder te krijgen.

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-12 19:28

Ik denk dat je daar toch wel een tijdje mee zoet bent, anders vraag je iemand die je er wil op letten als je je hakken niet uitdrukt. Ik merk bij mezelf dat ik meestal in het begin ergens goed op let maar na een tijdje denk ik er niet meer aan :+

Froemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-12 19:38

Zelf heb ik ook maar 1x in de 2 weken les, dus ook ongeveer 2x in de maand. Ik heb hier meer als genoeg aan, (dus ook genoeg huiswerk) rij geen concours en moet ook leuk blijven voor mij en mijn paard.

SparklingApp

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-12 19:39

Ik zou ook liever minder, maar goed les nemen! :j
Wat leuk en handig is om te doen; een schriftje nemen en elke keer na je les een verslagje schrijven hoe het ging, uitleg die je gekregen hebt er bij schrijven en welk huiswerk je hebt mee gekregen.
Echt heel handig om later weer eens terug te lezen en anders ben je na een paar dagen vaak toch de helft weer een beetje vergeten.
Het grappige is ook doordat je alles duidelijk op wilt schrijven het vaak ook beter blijft hangen en je je nog meer verdiept in hoe alles werkt en waarom.
Ook kan je tussendoor vragen waar je tegenaan loopt opschrijven en die aan het einde van je les nog even door spreken.
Als je iemand hebt die je af en toe eens kan filmen is dat natuurlijk helemaal super!
Zo kan je echt veel meer uit je lessen halen!

Browniee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-12 19:42

@ leen Grappige is dat ik altijd alleen ben, ik kom namelijk overdag en de paarden staan gewoon bij iemand aan huis dus zal er echt zelf op moeten letten, maar ben ook bezig thuis met kuitspier-rekoefeningen :+
En daarmee zal ik inderdaad echt niet binnen een maandje klaar zijn, gaat veel tijd in zitten, maar ik moest ook mijn schouders wat meer naar achter doen, ze zei dat haar instructie vroeger zei: 'Schouders naar achteren en tieten vooruit' (het klinkt alleen zo....apart.... en dat is ipc wel zo...

Schriftje ga ik zeker doen :j ik zat gisteren ook op de fiets even in mijn hoofd een samenvatting te maken van wat ze gezegd heeft...

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-12 20:23

Trouwens, als je veel fiets kan je zo ook je hakken omlaag drukken, door de draai beweging rekt dat je kuitspieren ook uit :)
Maak er een liedje van, schouders naar achter, tieten vooruit, hakken omlaag :') Moet kunnen toch, al denk ik dat je dan niet meer gefocust bent op je paard :')

Browniee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-12 20:30

:') ladiedadieda hakken laag been lang schouders naar achteren tieten vooruit :)ddd hahaha ik doe het inderdad ook veel op de fiets dat hakken uitdrukken...

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-12 20:37

Eventueel hang je langs de bak een papier met houding/hakken/weet ik veel wat in grote letters. Als je daar voorbij komt dat je er toch aan denkt.
Laatst bijgewerkt door Leen op 13-05-12 21:03, in het totaal 1 keer bewerkt

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-12 20:47

Het lijkt mij erg duidelijk :)
Een goede instructeur/instructrice legt dingen goed en helder uit, geeft jou een goed gevoel en laat je paard door jou heen beter lopen.
Vraag je instructrice duidelijk naar punten waar je aan kunt werken na de les. Als het goed is werken jullie in een les ergens aan en ga je het in je tijd dat je zelf traint het je eigen proberen te maken.
Dan heb je niet per definitie wekelijks les nodig.

Ik heb geen negatieve dingen gelezen over instructrice 2, wel over 1.
Als je al geen goed gevoel hebt over 1 en je hebt een instructrice bij de hand met wie je meer op 1 lijn lijkt te zitten, dan lijkt mij de keus snel gemaakt :)

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-12 20:51

RT-D -> YRT

Browniee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-12 20:53

-O- Hè, zit ik opeens in YRT....

Sorry delerium niet vervelend bedoeld maar vind dat altijd een beetje vervelend want daar kijken veel minder volwassenen met ervaring op dat bij RT-D.... :o

Browniee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-12 07:51

Ik geloof dat ik nu wel een fijne instructie heb :')

Ik: Ja die andere instructie zei speel wat met je teugels dan gaat ie wel zakken met z'n hoofd.
Zij: NEE!! Ik wil NIET zien dat je met de teugels speelt!! werd me wel duidelijk gemaakt :)