weigeren/ontwijken van een hindernis

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xsarinax

weigeren/ontwijken van een hindernis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-12 19:03

hallo allemaal

ik heb een tempramentvolle pony en die vind nieuwe dingen eng en ontwijkt die ook.

nou probeer ik heel vaak met haar te springen of gewoon over balkjes te lopen maar dan gaat ze voor de hindernis via de zijkant ontwijken. zelf krijg ik haar dan niet meer recht voor de hindernis.

als ik haar er recht voor krijg gaat ze er met een hele hoge sprong en heel hard er overheen. en dan is het maar gewoon een balkje die op de grond ligt.

ik heb ook al eens balken aan de zijkant gelegd maar dat helpt niet

hoe kan ik dit aanpakken zodat ze niet meer weigerd en rustig over de balkjes of hindernis gaat?

alvast bedankt
xsarinax

Donkeytje

Re: weigeren/ontwijken van een hindernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 19:09

Heb je het al eens aan de hand geprobeerd of vrij springen dat er niemand op zit misschien kan je hem er zo aan laten wennen

xsarinax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-12 19:11

dat heb ik inderdaad al geprobeerd maar vrijspringen helpt niet echt. ze blijft voor de hindernis staan en als we haar opjagen keert ze om.. |( ;( :n

Donkeytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 19:13

Tja dan is denk ik de enige optie springles neemen kan vast goed helpen met instructuers die er verstand van hebben

Alice13Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 19:13

Ik heb mijn merrie ook een paar keer laten vrij springen. En daarna heeft er iemand op gezeten die goed kan springen. Nu pas ga ik het zelf proberen, want nu heb ik zelf het vertrouwen en kan ik dat overbrengen op mijn merrie.

Donkeytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 19:20

Heb je ook al een grondbalkje voor de hindernis gelegd

Maleficent

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 19:23

Dit was ook zo bij een pony op de stal waar ik heb gereden! :) Die was ook bang en als ze het deed ging ze met een noodvaart. Bij die pony ging het beter als je er zelf de volle vertrouwen in had, maar dan nog moest je haar flink aansporen en er voor zorgen dat ze er niet langs kon :) hopelijk heb je hier wat aan, veel succes!

truitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 19:25

Wat helpt is om het vertrouwen te vergroten door eerst parcourtjes te springen waarin wel gekke hindernissen staan maar tussen die staanders balkjes ipv hindernissen te leggen. Dat vaak doen en van alle kanten de hindernissen springen.
En belonen als hij het goed doet.
Probeer dat maar eens. Eerst moet hij vertrouwen hebben in balkjes

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 19:26

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 19:28

Op zoek naar een goede ruiter die haar een aantal keer voor je kan rijden zodat ze weer weet wat de bedoeling is en daarna onder begeleiding van een goede instructeur zelf verder aan de gang.

Jitske

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 08:59