Zenuwen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Diva_lover

Zenuwen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-12 15:50

Ik heb heel erg last van zenuwen voor het rijden := , heeft iemand tips om er vanaf te komen??

Iolanthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 18:30

lekker ontspannen door uitgebreid te poetsen en in te stappen? worden jij en je paardje rustig van en dan is er niets meer om zenuwachtig over te zijn :)

delerium

Re: Zenuwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 18:30

RT-P -> YRT

WildJes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 20:36

Rijd je op je eigen pony?

DW_Dressage

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 20:39

Volgens mij helpt een banaan van te voren eten ook. :+ Haha, ooit gehoord hoor, weet niet of het waar is!

Diva_lover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-12 15:55

Oké Hahah ik zal het proberen! Ja ik heb mijn eigen pony <3

schotjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 15:58

om deze reden is mijn vriendin ook gestopt met paardrijden :oo hoelang heb je het al?? ik had het ook een tijdje in de winter, ik was gewoon doorgegaan en nou denk ik niet eens aan zenuwen (ook niet bij wedstrijden) gewoon doorbijten ;) ! succes!

Resfeber

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 16:02

Ik had dit vroeger ook altijd toen ik nog op de manege reed. Een beetje gezonde spanning kan nooit kwaad,
maar als je er echt misselijk van word is niet de bedoeling. Helpt het ook niet als je al vroeg op stal bent, en lekker gaat helpen?
Anders praat je er eens met je instructrice over.

Paardrijden moet natuurlijk wel leuk blijven! :)
Laatst bijgewerkt door Resfeber op 03-05-12 16:03, in het totaal 2 keer bewerkt

JMH

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 16:03

Is er iets gebeurd waardoor je geen vertrouwen meer hebt? En waar ben je bang voor?
Als je bang bent om te vallen zou je eventueel kunnen gaan rijden met een body protector zodat je je zekerder voelt tot je weer voldoende vertrouwen hebt

Ben ook een zenuwpees maar lekker poetsen helpt, vergeet ik m'n zenuwen van!

Diva_lover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-12 16:17

@ schotjes, ik heb het gewoon al al die jaren dat ik paardrij, op de manege en nu ook met mijn eigen pony, het is niet zozeer met het rijden alleen tijden het poetsen, en opzadelen. Op de manege stopten de zenuwen gewoon na een jaar, maar nu ik mijn eigen heb, zijn ze weer begonnen, na een half jaar had ik geen zenuwen meer, maar toen ik eraf was gevallen begonnen ze weer.. :=

@ tinekehorses, ja ik ben er nu ook met m'n instructrice mee bezig, vertrouwen krijgen met m'n pony. Tijden het inrijden alleen met mezelf bezig zijn( m'n houding), en niet op m'n pony letten als ze een keer spannend in een hoek kijkt, dit helpt echt! Alleen de zenuwen voor het rijden gaan maar niet weg...

@ maeike79, tja, niet echt, ik ben gewoon bang dat m'n pony ergens van schrikt ofzo, ik kan het niet uitleggen, ik heb zo'n lieve pony die maar zelden een stap verkeerd zet, maar het zijn de keren dat ze het wel heeft gedaan die me zo bang maken, ik kijk teveel naar wat er eerder gebeurt is..

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 15:36

Wat jij hierboven omschrijft ervaar ik precies hetzelfde.. Ik heb die zenuwen van te voren ook (nu wel alweer minder als dat het voorheen was), en als ik eenmaal bezig ben is het (op momenten na) zo goed als weg. Ik denk alleen maar aan dingen die fout kunnen gaan. Ik kan je als tip alleen meegeven: gewoon lekker veel doen met je pony, aan de hand en onder t zadel en dan komt dat vertrouwen terug! Ik merk nu bij mij ook al heel veel vooruitgang. Ik ben nu alweer een aantal keren kleinere stukken buiten geweest, terwijl ik afgelopen september met knikkende knieën in de buitenbak afstapte en niet meer durfde.. en ik heb zo'n Superbraaf paard.. maar ik ken het gevoel dus heel goed. Gewoon lekker veel doen doen doen :). En dat kan misschien wel jaren duren voordat dat vertrouwen echt helemaal terug is. Maar dat maakt niet uit, dat komt wel :).
En dan worden die zenuwen ook steeds minder, zo is dat tenminste bij mij wel :)

Elm0

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 15:53

heel diep in en uit ademen helpt bij mij heel goed altijd :)

Diva_lover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-12 20:57

@ o0melis0o, ja heel herkenbaar! Een paar maanden geleden durfde ik nog niet eens naast m'n paardje de oprit af te stappen, of op de pony de bak af stappen, nu ben ik gelukkig bijna zo ver dat ik samen met een vriendin het bos in ga :) , bijna..
Bedankt ook voor jullie tips! De zenuwen worden niet minder, maar durf wel steeds meer met m'n paardje te doen! Als ze schrikt in een hoek, vermijd ik die hoek bv niet meer maar rijd er gewoon weer doorheen was ik eerst doodeng vond :=

kimmiedas

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 21:13

Maeike79 schreef:
Is er iets gebeurd waardoor je geen vertrouwen meer hebt? En waar ben je bang voor?
Als je bang bent om te vallen zou je eventueel kunnen gaan rijden met een body protector zodat je je zekerder voelt tot je weer voldoende vertrouwen hebt

Ben ook een zenuwpees maar lekker poetsen helpt, vergeet ik m'n zenuwen van!

helemaal mee eens. bij mij helpt de body protector super goed. in ieder geval ben ik minder zenuwachtig. je krijgt meer vertrouwen omdat je weet dat ALS je valt het in ieder geval minder SNEL pijn zal doen en eigenlijk is het voor mij net als een cap geworden. laat je niet beinvloeden door andere meiden die zeggen dat het toch geen nut zou hebben. wat dat heeft het wel.!!!