Te sterk

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

MonroexRules

Te sterk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-12 14:57

Ik rij op de manege carousel maar het ponytje waar ik op rij is klein maar ongeloofelijk sterk hoe kan ik Zorgen dat ze beter luistert en minder trekt???

Alvast bedankt

delerium

Re: Te sterk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 15:05

RT-P -> YRT

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 15:10

Gezien het een manegepony is, zullen ze op de manege waarschijnlijk ook wel tips gegeven hebben. Wat zeiden zij?

Een pony kan alleen trekken als er iets is om aan te trekken, dus een vaste hand. Jullie trekken onbewust dus beide. Als de pony op je hand gaat hangen (zwaar wordt) geef je been ipv je hand vast te zetten. Doordat je been geeft komt het hoofd weer omhoog. Dit herhaal je iedere keer als de pony te zwaar wordt in je hand en zo leert de pony dat er niets meer is om op te hangen/aan te trekken en zal er dus mee stoppen.

Nadeel is natuurlijk wel dat het een manegepony is en dat dus eigenlijk alle lessers op die pony dit moeten doen, om effect te krijgen...

Succes!

MonroexRules

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-12 15:18

Heeeeel eg bedankt zat er al lang mee

xBontfire

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 15:32

Aan het werk zetten, de achterhand eronder zetten (pony hangt waarschijnlijk in de hand) dus veel figuren rijden, overgangen (hoeft niet perse stap - draf - halt etc als dat niet mag, dan ga je gewoon soms wat harder draven en wat langzamer draven, arbeits tempo etc.)
En wat KozieZ al gezegt heeft :j

xxanoukxx1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 11:45

mijn pony was ook heel erg sterk maar het klinkt vreemd maar van mijn instructrise moest ik met spoortjes gaan rijden want zodra ik hem daarmee ''prik'' is hij meteen een stuk alerter en gaat hij aan de teugel lopen heel ontspannen met de oortjes naar voren

x_Heidi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 17:20

xxanoukxx1 schreef:
mijn pony was ook heel erg sterk maar het klinkt vreemd maar van mijn instructrise moest ik met spoortjes gaan rijden want zodra ik hem daarmee ''prik'' is hij meteen een stuk alerter en gaat hij aan de teugel lopen heel ontspannen met de oortjes naar voren

doe dit dus NIET. Ik weet niet hoe slecht jou instructrice is om dat advies te geven bij een rennende pony, maar als jij hem prikt denkt hij AUW en dan gaat ie beter luisteren omdat ie bang is om pijn te krijgen, arm ding :(:)

TS; inderdaad veel overgangen in de gang rijden die je al rijd, dus langzame draf, snelle draf, en de normale draf (verzameld, arbeid, midden) als je pony echt trekt, trek niet terug maar geef been en vang hem op met je zit.(zwaar zitten, beeld je in dat je een zoutzak bent) Wat ook heel erg goed helpt is zelf langzamer gaan lichtrijden, het klinkt heel erg raar maar je moet gewoon in jou tempo blijven lichtrijden, dan ben je inderdaad "uit het ritme" aan het lichtrijden maar de meeste pony's passen zich dan weer aan aan jou tempo :)