xxanoukxx1 schreef:mijn pony was ook heel erg sterk maar het klinkt vreemd maar van mijn instructrise moest ik met spoortjes gaan rijden want zodra ik hem daarmee ''prik'' is hij meteen een stuk alerter en gaat hij aan de teugel lopen heel ontspannen met de oortjes naar voren
doe dit dus NIET. Ik weet niet hoe slecht jou instructrice is om dat advies te geven bij een rennende pony, maar als jij hem prikt denkt hij AUW en dan gaat ie beter luisteren omdat ie bang is om pijn te krijgen, arm ding 
TS; inderdaad veel overgangen in de gang rijden die je al rijd, dus langzame draf, snelle draf, en de normale draf (verzameld, arbeid, midden) als je pony echt trekt, trek niet terug maar geef been en vang hem op met je zit.(zwaar zitten, beeld je in dat je een zoutzak bent) Wat ook heel erg goed helpt is zelf langzamer gaan lichtrijden, het klinkt heel erg raar maar je moet gewoon in jou tempo blijven lichtrijden, dan ben je inderdaad "uit het ritme" aan het lichtrijden maar de meeste pony's passen zich dan weer aan aan jou tempo