Na vijf maanden in de L1

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

annoouukie

Na vijf maanden in de L1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-12 20:09

Beste Bokkerss.
Ik ben Anouk en rijd vijf maanden.
Bij mijn eerste wedstrijd reed ik AA.
Na vier maanden training zit ik in de L1.
Nu heb ik binnekort een dressuurwedstrijd en snap ik nog steeds niet helemaal wat een 'verkeerde galop' is.
Kunnen jullie mij dat uitleggen?
Mijn instructrice kan het niet beter uitleggen dan dat ze al doet.
xxx

Dropveter101
Feeling down? Saddle up!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 20:10

x
Laatst bijgewerkt door Dropveter101 op 29-09-23 12:20, in het totaal 1 keer bewerkt

ilayda

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 20:11

Huh

begrijp ik het nou goed.
Je bent in 5 maanden in de L1 maar je weet niet wat een verkeerde galop is???

Anoniem

Re: Na vijf maanden in de L1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 20:12

:')
Toch handig om te weten wat de verkeerde galop is als je L1 wilt starten. De verkeerde galop houdt in dat het buitenbeen van je paard verder naar voren gaat, terwijl het binnenbeen dit moet doen. Succes!

daanoltje234

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 20:13

bij het 'verkeerde been' aangaloperen zet hij het buitenbeen het verst naar voren,
maar hij moet juist het binnen been het verst naar voren zetten dan zit hij in de goede galop.
dus stel dat jij rechtsom galopeerd moet je paard het rechter voorbeen het verst naar voren zetten
dit kun je zien doordat de schouder van je paard verder naar voren gaat.

ik hoop dat ik het zo een beetje duidelijk heb uitgelecht..
veel succes verder :)

annoouukie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-12 20:14

Bedankt ;)
Nu snap ik het, en ga ik het woensdag in de les uitvoeren

xxxx

Dropveter101
Feeling down? Saddle up!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 20:17

x
Laatst bijgewerkt door Dropveter101 op 29-09-23 12:20, in het totaal 1 keer bewerkt

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 20:20

MM vraga me dan af wat je in L1 doer als je niet weet hoe de galop in mekaar zit, wat is de basisdie je hebt gehad en zit je alleen op d erug van het paard voor de wedstrijden of ben je dressuur matig ook zo bezig dat je paard ook blij in zijn lijf blijft??

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 20:22

Je bent 11 en rijdt L1? En bovendien, het duurt echt wel langer bezig dan 5 maanden rijden en 4 maanden wedstrijden ;)
Maar idd buitenbeen naar voren is de verkeerde galop

diegomexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 20:27

Zou dit niet om FNRS proefjes gaan??
Het is mij namelijk vroeger niet gelukt om na 5 mnd les al n L proef te kunnen rijden op n KNHS wedstrijd..

DesireeK

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 20:35

Lees haar berichten geschiedenis eens.. dan wordt het een stuk duidelijker ;)

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 21:16

Dit is te gek om waar te zijn.
Als jij echt niet weet hoe de juiste galop er zou moeten uitzien, als jij dat niet van de eerste pas die het paard zet kan zien , en ook kan voelen, want dat voel je als je lang genoeg rijervaring hebt, dan hoor je eigenlijk niet thuis in de L1, dit klinkt mssn niet echt leuk, maar das toch een niveau van rijden waar echt al wel wat rijtechnische kennis bij komt kijken. Jij hebt blijkbaar nu een paard die dat wel heeft, en jij bent eigenlijk een A ruiter, die op een supper braaf en hoger opgeleid paard even komt laten zien wat het paard kan. Tjaaa ik zou zeggen neem veel les, ik bedoel privé les, en leer zowel het omgaan met het paard alsook het rijtechnische aspect, en dit zowel in theorie als in praktijk.

DesireeK

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 21:44

Lees haar berichten geschiedenis dan kan je lezen dat ze op een manege rijd en eind december voor het eerst een "wedstrijd" heeft gereden ;)

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 21:49

iemand van 11 jaar die voor het eerst een wedstrijd rijdt , en dan ineens kan overgaan naar L1 , dit wijst echt niet op ruitermanskunst, maar enkel dat ze beschikt over een paard die ver boven haar uittoornd wat kennis en training betreft.
Ook dit is niet bedoelt als een verwijt, maar het zou een reden moeten geven aan de betreffende ruiter haar eigen kennis te verhogen, dus extra les nemen, en dit niet een paar keer maar jaren, en dan zal ze de kennis die het paard nu al heeft mssn een beetje gaan benaderen.

DesireeK

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 21:54

Ze rijd ook dus nog lang geen L1 ;) dat is onmogelijk.. ook om het feit dat ze verschillende manege paarden rijd.. en ik denk ook hooguit 1 of misschien 2x per week ;)
en als de instructrice al niet goed kan uitleggen wat verkeerde galop is ga ik al helemaal twijfelen ;)

Maar ook nog even een berichtje voor ts: Blijf je best doen.. en ga ervoor, we zien graag foto's van je eerste L1 proef :j (al zal het nog wel even duren voor die komen)

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 22:00

-> YRT

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 22:00

Met L1 zal de TS waarschijnlijk iets bedoelen over de lesindeling denk ik zo :-)

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 22:01

Moet TS nu echt zo serieus geanalyseerd worden? Misschien bedoelt ze gewoon dat ze op L1 niveau rijdt in de les en is ze daar trots op? Leuk toch, en dat ze niet precies weet wat verkeerde galop inhoudt wil niet zeggen dat ze zelf in de verkeerde galop rondgaloppeert? Het kind is 11 en rijdt 5 maanden, en om dan maar te zeggen dat het 'te gek is om waar te zijn'...Ik vind dat eerder te gek om waar te zijn!

Fijn dat je geholpen bent TS, veel succes met je lessen!

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 22:04

Even gekeken, bij de manege waar ze rijdt is de B voor de echte beginners, zo gauw je een beetje zelfstandig kunt rijden mag je naar de ''L''. Je moet hier dus niet denken aan de KNHS indeling :)
Zag ook in de berichten dat je op zoek bent naar een verzorgpaard, het is wel zo netjes om in die advertenties eerlijk te zijn over je rijervaring.

DesireeK

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 22:14

Apple schreef:
Met L1 zal de TS waarschijnlijk iets bedoelen over de lesindeling denk ik zo :-)

Denk ik ook.. alleen staat het er niet heel duidelijk ;)

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 22:20

Ts, je hebt ons wat in verwarring gebracht met de term L1. Ik begrijp dat deze term op jouw manege gebruikt wordt voor een lesindeling. In de officiele wedstrijdsport betekent dit wat anders. Vandaar de reacties van de andere bokkers.

Voor wat betreft je vraag begin ik het gewoon van begin af aan uit te leggen. Misschien weet je het al wel, maar voor de zekerheid doe ik het toch maar. Je weet dat je in de les op de hoefslag rijdt. Je rijdt dan op de linkerhand ( jouw linkerhand zit dan als het ware aan de binnenkant van de manege, de níet muur kant) of op de rechterhand ( je rechterhand zit dan aan de binnenkant.)

Nu is het bij paarden zo dat stap gewoon stap is, draf is gewoon draf, maar in galop heb je een linkergalop en een rechtergalop. Dit heeft te maken met hoe je paard de galopsprong maakt. Als je op de linkerhand rijdt, dan moet in de galop het linkervoorbeen als het ware een grotere pas maken/ verder naar voren "grijpen" dan het rechtervoorbeen. Je zit dan in de linkergalop. Op de rechterhand moet het rechtervoorbeen die grotere pas maken/ verder naar voren grijpen. Je zit dan in de rechtergalop

Met de verkeerde galop wordt dan bedoeld dat je op de linkerhand rijdt, maar je paard in de rechtergalop zit ( of andersom: je rijdt op de rechterhand, maar je paard zit in de linkergalop)

Of je in de linker of rechter galop zit kun je zien als je galoppeerd: naar beneden kijken, en kijken welke schouder als het ware het meest naar voren lijkt te gaan in de galop. Is dat de rechterschouder dan zit je in de rechter galop. Is het de linkerschouder dan zit je in de linker galop. Je moet er dus voorzorgen dat je op de linkerhand in de linkergalop zit, en op de rechterhand in de rechtergalop.
Is dat niet zo, dan zit je dus in de verkeerde galop.
Alss je meer rijevaring hebt zul je het gaan voelen of je in de goede galop zit of niet. In de verkeerde galop zitten, zit namelijk niet zo fijn, met name in de wending niet. ;)

Hoe je de goede hulpen geeft om goed aan te springen kan je instructrice je, als het goed is, wel weer uitleggen.

Succes met leren zien / voelen wat de goede galop is!

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 22:24

Denk dat ze F1 bedoeld ? :) daar zout nog geen galop bij ;)

tossielove

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 22:27

in de verkeerde galop gallopperen gaat ook een stuk minder fijn hoor, dan de goeie,.. als 't goed is kun je 't voelen..!

ellenpepper

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 19:56

Hallo ja eigelijk ben ik het met de andere eens! Maar dit klinkt misschien raar maar mijn pony heeft moeite om in de verkeerde galop aan te springen :P En ik ben bang dat als ze dat leert altijd op het verkeerde been aanspringt %) ben wat in de war #)

Gr Ellen

PedroJulie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 22:34

oke , L1 en niet weten , wat op het verkeerde been galoperen is ?