Mijn pony gaat eerst heel hard als ik hem in galop wil en..

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ambs

Mijn pony gaat eerst heel hard als ik hem in galop wil en..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-12 16:33

Mijn pony galoppeert heel eventjes dan valt ie er weer uit en trouwens hij gaat ook sneller als ik in galop wil en in galop blijft die niet op de hoefslag..
Ik vind het heel vervelend want iedereen zit dan steeds in de les naar me te kijken net of ik niet kan rijden maar ik kan heel goed rijden.. Alleen de galop vind mijn pony nog heel moeilijk maar mijn moeder zegt; dat ik hem te veel laat gaan?!
Hebben julie tips/reactie's?

xxx

xPenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 16:34

Veeeeel oefenen, veeeeeel voltes rijden.
Laat hem wat langer van voor, dat hij op zijn eigen benen leert lopen, hij heeft waarschijnlijk gewoon niet genoeg balans. Net zoals toen jij klein was ook hebt moeten leren lopen en goede evenwicht hebben.
Zodra hij makkelijker aanspringt, en niet meer er zo vandoor sjeest, kun je hem rustig bij je vragen.
En veel overgangen rijden is ook belangrijk!

ambs

Re: Mijn pony gaat eerst heel hard als ik hem in galop wil en..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-12 16:37

Dankje @xPenny

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 16:37

Wat zegt je lesgeefster ervan? En wat vind jij daarvan?

ambs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-12 16:38

Vjestagirl , Lesgever :D
Die zegt op de hoefslag blijven enzo..

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 16:40

Ja, maar wat zegt die ervan als jouw pony zo gaat rennen. Hoe moet je dat van hem oplossen?

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 16:41

Maar zegt hij ook hoe je het moet doen. Kijk dat je op de hoefslag moet blijven, lekker handig om te weten maar hoe je het moet doen vergt wel enige uitleg.

Wat doet je pony als je hem de ruimte geeft om te galopperen. Dus licht contact in de mond en verlichte zit zodat hij vrijheid heeft, galoppeerd hij dan wel door?

Hoe oud is de pony en wat kent de pony. Dit klinkt als een jonge pony die de balans nog niet heeft en een ruiter die niet weet hoe te ondersteunen daarin. Dat los je niet via internet op.

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 16:43

neem les

ambs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-12 16:46

Marlies V
Hij is 13 , maar hij zegt wel wat ik moet doen hoor ( heel veel informatie) ik raak dan soms in de war haha.
Maar hij heeft vroeger voor karretjes gelopen en toen leerde die denk ik dat die heel hard moest draven en niet moest galopperen of dan wel maar dan heel hard...
Ik weet niet wat die doet als ik in verlichte zit ga zitten ga ik is thuis proberen! Anders had ik het vandaag gedaan maar ben ziek :(
Vjestagirl Nouja , hij zegt dan meestal terugnemen en ja hij geeft tips enzo en dat ik niet teveel ruimte moet geven en ja nog veel meer..

Little_birdy zit ik al xD

stalxpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 16:46

xPenny schreef:
Laat hem wat langer van voor, dat hij op zijn eigen benen leert lopen, hij heeft waarschijnlijk gewoon niet genoeg balans. Net zoals toen jij klein was ook hebt moeten leren lopen en goede evenwicht hebben.
Zodra hij makkelijker aanspringt, en niet meer er zo vandoor sjeest, kun je hem rustig bij je vragen.

waar staat dat het een jonge pony is??

detoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 16:47

Je pony is scheef en bij hoge snelheid "valt"hij niemand heeft hier "schuld" of "kan " het niet ,de enige die hier wat aan kan "doen" is iemand die verstand heeft van rechtrichten,en jou hierin begeleid,ben je eigenlijk verschuldigd aan je pony,je wilt er op dus moet je ook zorgen dat dat kan, toch?
Kijk eens bij Antoine de both of Marijke de jong.kijk er eens rond ik denk dat je nog wel meer antwoorden vind op dingen die je moeilijk vind met je Pony.heel veel gezond plezier met je pony!

ambs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-12 16:49

detoren
Oke dankje

nina023

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 16:49

het lijkt erop dat je pony nog niet zo goed op zijn eigen benen kan lopen, en dat jij niet weet hoe je dat op kan lossen. Probeer eerst dit probleem op te lossen voordat je aan de galop begint.

ambs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-12 16:50

anneschr
nee , want ik blijf oefenen en ik moet ook in de les galopperen.

nina023

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 16:52

ambs schreef:
anneschr

waarop oefen je dan als ik vragen mag?

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 16:52

Dit is dan toch iets wat je met je lesgever op moet lossen. Tips van hem aannemen. Als het je teveel wordt waardoor je in de war raakt dit duidelijk aangeven. Vragen of hij het wat rustiger of simpeler uit wil leggen.

Je zegt dat hij voor een karretje heeft gelopen. Geen idee of hij al lang onder het zadel is en hoe hij is ingereden maar uit jou verhaal op te maken snapt je paard jou niet.

Misschien dat je een handige ruiter kan vinden die bekend is met het inrijden of corrigeren van paarden die je op weg kan helpen. Blijkbaar missen de juiste 'knopjes' en ben je zelf rijtechnisch nog niet in staat om dit er op te zetten.

matharitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 16:54

Inderdaad, zoals al vermeld, rechtrichten in de oplossing.

ambs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-12 16:54

Ok is goed.
Maar ik vind het nooit leuk dat een pony dan helemaal in gereden is ik vind het leuker om dat dan zelf te doen

Sorry dat ik dan zo'n topic maak :$
ik wou weten of julie nog tips hadden

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 16:55

ambs schreef:
anneschr

Het probleem is een beetje, dat wat jouw pony doet niet op te lossen is met gewoon oefenen.

Wat er moet gebeuren is dat jouw pony rechtgericht moet worden. Dus dat hij op zijn linker en zijn rechter benen even veel druk heeft staan. Heel veel paarden en pony's hebben een voorkeurs kant, de jouwe ook, want in een ander topic gaf je aan dat je maar op 1 kant kunt galoperen.

Ga zelf maar eens staan, en dan helemaal naar links gaat hangen, dus al je gewicht op je linker been. En probeer nu maar eens rondjes naar rechts te rennen. Dat is heel erg moeilijk, niet dan? Dat doet jouw pony ook, alleen je kunt niet tegen je pony zeggen 'joh, verdeel je gewicht eens een beetje!'. Daarom moet je je pony rechtrichten, hem leren gelijk te lopen.

Om je pony recht te richten heb je les nodig van iemand die weet hoe dat moet, dus het is misschien slim op je ouders te vragen of je een poosje mag lessen bij een lesgever die dit kan.

ambs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-12 16:58

Vjestagirl

Oke!
Dat kan mijn instructuur ( sorry weet niet hoe je dat schrijft) denk ik wel zou het hem eens vragen!
En ik ga nu ook nu eens steeds oefenen met aanspringen en dan korte stukjes galop en dan steeds langer en hem recht proberen laten te lopen.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 16:59

Ik zou eerst zorgen dat je pony recht is, voordat je weer gaat galoperen :)

ambs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-12 17:00

Oh okedan.

matharitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 17:05

Ja dat is echt iets enorm ingewikkeld hoor...
Ik heb met mijn nieuwe paard 5 maanden niet gegalopeerd en nu ze recht is, gaat ze af en toe op hoog tempo zelf in galop. Van daaruit werken we stillaan verder.

xPenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 17:30

stalxpaard schreef:
xPenny schreef:

waar staat dat het een jonge pony is??

Dat bedoel ik er helemaal niet mee.
Mijn haflinger is ookal 9jaar, en daar heb ik precies hetzelfde gehad.
Deze had de balans nog niet, en was een voorbeeld wat ik noemde met leren lopen als menszijnde, daar moet je je evenwicht toch ook goed in vinden?

xPenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 17:32

matharitje schreef:
Ja dat is echt iets enorm ingewikkeld hoor...
Ik heb met mijn nieuwe paard 5 maanden niet gegalopeerd en nu ze recht is, gaat ze af en toe op hoog tempo zelf in galop. Van daaruit werken we stillaan verder.

Ik heb dat ook precies, terwijl ik bij die van mij een stukken verbetering in vind zitten!
Als ik hem meeneem op een wandeltocht, en ik gallopeer een stukje is hij super braaf.
Dus ik ga misschien van de zomer maar eens goede afstanden maken met hem! :P