1 janurari, verjaardag van alle paarden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Janedieene

1 janurari, verjaardag van alle paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-12 21:56

Hoi bokkers!
Aller eerst, als het niet goed staat, tem dan even, want ik weet het niet zeker of het hier goed staatt :o
Ik denk dat de meesten het ook wel eens hebben gehoord.. alle paarden verjaren op 1 januari..
Waarom dat zo is, weet ik trouwens niet. Ik vind het ook maar onzin!
Misschien zeg ik nu wel iets heel doms, maar goed.
Als alle mensen op 1 januari verjaren, dan is de lol er ook gauw van af.. (of juist niet :+ )
Ik begrijp, dat je een paard hebt waarvan de geboorte datum onbekend is, het makkelijk is om gewoon 1 januari aan te houden.
Maar in het algemeen snap ik niet waar het vandaan komt.
Is er iemand die het mij wil uitleggen waarom het zo nuttig is :+ ?

Edit: efentjes wad tiepvouten weg gehald
Laatst bijgewerkt door Janedieene op 24-02-12 21:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Mavelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 21:59

Hihi, omdat dan een nieuwe letter begint. Alle KWPN paarden bijvoorbeeld die dit jaar na 1 januari geboren worden krijgen een naam met de letter H (geloof ik). De paarden die na 1 januari 2013 geboren worden krijgen een naam die begint I.

isverwijderd

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 22:00

Puur voor de administratie. Je mag bijvoorbeeld met een 4 jarig paard in april voor het eerst beginnen met springen op concours, of het paard nu in maart of augustus is geboren wel in het zelfde jaar natuurlijk. Het is niet te doen om voor elk paard te kijken of hij precies zoveel jaar, maand en dagen oud is, daarom gewoon 1 januari. :)

Janedieene

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-12 22:01

Ja, zoiets had ik ook al gehoord!
Maar dat maakt dan een paard toch niet meteen zo, dat hij/zij ook per 1 januari verjaard?
Aangezien de letter voor het hele jaar telt.

marjolein_el

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 22:02

Wat henkjan zegt, en voor het meten.

Mavelle

Administratief gezien dus wel :j

Suzzy_3

Tegenwoordig is het verplicht dat elk paard een chip heeft, dus ook een boekje dat daar bij hoort. Als je de geboortedatum van je paard niet wist, moest je het jaartal opgeven waarvan de veearts/ tandarts/... denkt dat het paard geboren is. En dan maakten ze daar gewoon 1 januari van.
Dus als je al een paard tegenkomt waarvan de geboortedatum 1 januari is, dan weet je dat dat gewoon opgegeven is (en dat er heel hard mee valsgespeeld kan zijn, want je kon gewoon jaartal opgeven wat je wou, zelfs je paard 10 jaar jonger maken).
Daarom is dat dus denk ik...

Janedieene

Re: 1 janurari, verjaardag van alle paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-12 22:05

Oke dan!
Wel eens stukje logischer, ook het verhaal van de administratie.
Laatst was der alleen een discussie over een paard waarvan de geboortedatum bekend was.
Hij word pas in april 9 jaar. (kruising)
En de ander vond dat hij al 9 jaar was, omdat het al 1 januari was geweest.
Nouja, dat vind ik dan weer niet :+
Maar daarom ben ik ook gewoon stronteigenwijs :)

_Alarm_wlkp

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 22:08

Ik heb er eentje staan die echt op 1 januari geboren is, vind ik wel leuk maar maakt mij niet uit.

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 22:10

We zeggen eigenlijk altijd, hij wordt dit jaar .. jaar.
Bij KWPN paarden is het ook heel makkelijk, zo weet je dat de Vtjes dit jaar 10 worden.

Voor wedstrijden is het makkelijkere, 3 jarige paarden mogen pas in oktober startten in het jaar dat ze 3 worden. paarden mogen pas in de L startten in het jaar dat ze 4 worden.

Er staat dus ook eigenlijk altijd in het jaar dat ze .. worden. Overigens is het voor grote stallen ook onmogelijk om te zeggen welk paard nu precies zo oud is, dus alles is in het jaar dat ze ... jaar worden dan ook zo oud. Al zeggen ze nu in het begin van het jaar nog wel regelmatig 3,5 jaar bijvoorbeeld, zeker bij jongere paarden. Vanaf een jaar of 5/6 valt dat ook weer weg.

Mijn is pas in juni geboren, dus op 1 januari is ze dus nog niet zo oud. Dit jaar wordt ze 10, maar is nu dus 9,5 jaar. Maar voor mij gewoon ze wordt dit jaar 10.

Liin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 22:11

Hier zijn ze niet op 1 januari jarig hoor :D haha
maar idd volgensmij omdat vaak dan de datum niet bekend is en dan voor de administratie maar op 1 januari.

Janedieene

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-12 22:14

Ja nouja, ik laat het maar lekker zo.
Maar mijn paardje viert gewoon zijn verjaardag ergens in mei, ik weet even de datum niet uit mijn hoofd, dus hij heeft lekker een verjaarmaand :')

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 00:13

RT-D -> YRT

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 10:39

Mavelle schreef:
Hihi, omdat dan een nieuwe letter begint. Alle KWPN paarden bijvoorbeeld die dit jaar na 1 januari geboren worden krijgen een naam met de letter H (geloof ik). De paarden die na 1 januari 2013 geboren worden krijgen een naam die begint I.

Ja klopt.

Mavelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 10:42

Zertab schreef:
Mavelle schreef:

Ja klopt.

Net als alle andere berichten :j